Airsoft part 2

Medlem
Airsoft part 2

WOHOOOO!!!!

Ja det är verkligen läge att skrika av glädje. Mitt airsoftgevär har hittat hem igen från verkstan i boden och nu fungerar den bättre än någonsin. Bättre kraftöverföring med ny elektronik och mos-fet installerad. Jag länkar till deras hemsida så kan ni läsa på vad det handlar om [http://www.as-fet.se/]
Kanske inte så intressant för den som inte är insatt, eller så är det ett ypperligt tillfälle för den intresserade att lära sig lite mer och med möjlighet att uppgradera sin egen bössa.

Har man nu inte provat airsoft men är intresserad så finns en jättebra och förhållandevis billig nätbutik i Kina som jag handlat av många gånger: [http://www.rsov.com/]

Ytterligare en bra länk är följande forum om man vill lära känna några nya vänner att skjuta på eller behöver ställa knepiga tekniska frågor om airsoft. Här inne hittar ni allt, på svenska dessutom.
[http://www.airsoftsverige.com/V6/index.php] Observera att man måste vara medlem och att man måste kunna styrka sin ålder på minst 18år då det handlar om skjutvapen. Man kan säkert bli vanlig medlem men för att få åtkomst till olika forumtrådar typ köp-sälj så måste man styrka sin ålder.

Bor man i Malmötrakten och vill lira antingen utomhus eller inomhus tillsammans med lika skjutglada skogsmullar så bör man ta sig en titt på följande sida där man hittar karta och regler för hur man tar sig till spelbanan samt vad som krävs för att få lira där. [http://www.popthehood.se/]

Spelmässigt ser det ju lite ut som paintball och jag har bara spelat på banan utanför Skurup. Här spelas ofta i två lag och man ska ta och hålla så många baser som möjligt under speltiden. Du kommer hitta alla möjliga typer av spelare, från dem som kommer i mysbyxor och hoodtröja till dem som tar det mycket seriöst med rätt kläder och ofta har man hela kitet från ett speciellt land och/eller en speciell typ av soldat. Vill man vara med i ett lag så bör man titta på vilken typ av vapen man vill spela med, vilken typ av camo man gillar vilka färger osv osv... det är hårda regler och mycket mer seriöst än vad jag först trodde. Det är många äldre, en del har militär bakgrund, men alla har ett genuint intresse för strategi och den action det innebär att spela airsoft.
För jag ska ge er ett tips... säg ALDRIG att ni ska "leka krig" eller nåt liknande som syftar åt krig för det kommer göra varenda seriös airsoftspelare fullständigt tokig. Krig hör inte hemma på airsoftplanen!

Nu ska jag visa mina två vapen. Det första är mitt primary, en Heckler & Koch 416 med kort pipa. Jag har på bilden en HK silencer monterad och ett främre tactical grip. Vikt ca 3,5kg och byggd helt i metall. Precis som originalet.

Bild två är min pistol, en WE1911 GBB (Gas BlowBack) dvs du har riktig mantelrörelse och släden slår bak för varje skott. Båda vapnen är exakta replikor av originalen och fungerar i princip som dessa förutom att de spottar ut plastkulor istället för dödliga metallkulor.

Det är jäkligt roligt och alla som provar kommer ha en riktigt svettig, spännande och fantastisk dag!

#blogg

Medlem
Airsoft part 2

Två år kvar för mig! Sen ska jag också leka krig.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Äsch, Paintball med supair kuddar FTW!!!

Medlem

Vad är utgångshastigheten på din 416? Mäter man ens det på SAG:s?

Vart riktigt sugen nu och det fanns en massa gött på den Kinesiska sidan men nästan allt var Out of stock tyvärr.


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem

Väldigt vackra vapen! Synd bara på ljuddämparen på din 416. Enkel flamdämpare är ju så fint!

Själv har man bara en billig AKS-74p. Den fällbara stocken är ju dock riktigt nice.

Medlem

Ja RSOV lider ibland av out of stock-issues. Men det kommer hela tiden nytt så gå in lite titt som tätt och kolla. Kan säga att köper man "rätt" märke är kinaklonerna helt ok. Jag har ju en Jing-Gong och det har varit en bra bössa tills jag plockade ut den i minus 14 eller så, då pajade elektroniken. Utgångshastigheten är inte uppmätt efter det att jag har bytt till MOS-FET-krets vilket ska höja en aning. Innan var det ca 105-110m/sek räknat med 0.25g ammunition.

Silencer eller inte är ju en smaksak, jag gillar det verkligen och tycker det höjer utseendet. Men som sagt allt är upp till en själv, jag gillar t ex inte fällbar stock alls. På 416 är det ju en justerbar stock i längd, vilket är mycket smidigt!

Medlem

Visst var ljuddämparen bara kosmetisk förresten? Tänkte om du dolde en längre pip i den, men av bloggtexten att döma är så inte fallet?

Och jag gillar mest fällbar stock när man inte är i närheten av stridande men ändå säpar runt på vapnet. Blir så mycket mindre i vägen trots att man har det på sig i sling. Det är ju dock otroligt bökigt om man hamnar i en paniksituation och ska försöka fälla ut densamtidigt som man söker skydd eller något. Bra mycket bättre med skjutbar stock i de fallen.

Medlem

Inte direkt så att du behöver axelstöd för att skjuta airsoft dock. Så göra ak47 utan kan så blir du lagom gangsta

Airsoft med vanliga magasin är rätt fräsigt, tråkiga är när folk plockar fram hi-cap på 200-300 kulor. Men föredrar nog paintball, känns tydligare vid träff och lättare att se att man träffat. Dock är ju masken som täcker hela ansiktet bra mycket bökigare än de glasögon som räcker för airsoft.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Ink; jepp den är än så länge kosmetisk, längre pipa ska inhandlas men är inte budgeterat ännu

War; nej nej inte behövs det inte Men för mig är halva nöjet att vapnet är snyggt och känns äkta. I mina ögon är skjutbar stock ett ganska trevligt alternativ. Jag kör 90-100 kulor i mina mag och har buntat ihop 2 och 2 så att jag kör lite som i lumpen. I pistolen är det ju dock 15 skott så där känner man sig lite mer äkta.
Själv har jag aldrig provat paintball och kan tänka mig att det är grymt kul!! Gillar dock inte att vapnen ser ut som space-oddysey 2010.

Medlem

Finns paintball vapen i samma stuk som du leker med, beror helt på vilken typ av paintball man spelar. Speedball på banor av uppblåsbara hinder är ju mer laserpistoler om man säger så. Spelar man skogsspel eller scenario spel är det betydligt vanligare med mekaniska markörer som är kopior eller bara liknar riktiga vapen. T.ex. http://www.rap4.com/images/Tippmann_X7/Tippmann_X7_Gun.jpg

Enda som kan bli svårt att bli av med är just magasinen ovanpå vapnet, finns diverse skumma lösningar för detta som funkar sådär. Men kör du ändå med 100-200 skottsmagasin spelar det inte så stor roll då de flesta standard mag till paintball är ca 200 boll. Dock så är ju bollen betydligt dyrare och man behöver drivmedel i form av tryckluft (200-300 bar) eller kolsyra. Så lite mer krångel än Airsoft är det ju.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Den bössan såg ju absolut ut som ett "vanligt" vapen, de jag har sett har liknat värsta sci-fi-komedin. Ja dyrare är det ju helt klart även om airsoft inte heller är särskilt billigt. Men att köpa 5000 kulor till airsoft för 100:- lär ju inte gå att jämföra med paintball.
Huvudsaken är ju att vi alla har något att roa oss med
Min picka är ju gasdriven så där måste jag i paintball-stil fylla på efter varje mag.

Medlem

Håller med om att det är äktheten i axelstöd på vapnet som är viktigt. Visst kan man skjuta i alla fall, men det känns bara så fel.

Fick med ett hi-cap till min AK som standard, men köpte 9st (1 + 8) low-cap att ha istället. Nu fattas bara en bra stridssele att kånka magasinen i.

Medlem

( 1 + 8 ) skulle det stå där. Dumma smileys!

Medlem

dumma dumma smileys.
Jag har 8st 100skottsmag. Tycker det funkar ganska bra då man slipper byta mag en gång i minuten.
Sen finns det ju dem som spelar totally real med typ 30skottsmag.

Medlem

30 skott tycker jag är för lite. Skotten går ju inte rakt och studsar på minsta lilla blad och kvist. Inte riktigt samma lyx som med riktiga prylarna då man kan skjuta genom husväggar och hela köret.

Men säg... 60-100 skott tycker jag är helt okej. Är väl iofs mer mid-cap än low-cap på det. Men att ha många hundra skott per magasin är bara trist, och dessutom är magasinen överjäkliga att ha att göra med om de inte har elmotor. Då är det lättare att byta magasin än att hålla på och mata upp ammo i magasinet.

Medlem

Håller helt med dig ink. Runt 100 är precis lagom plus att man får dem fjädermatade och man slipper dra upp dem själv, precis som du skrev.

Medlem

Fuck, nu strular bössan igen. Kulorna kommer inte fram som de ska och bössan står och matar fast inga kulor skjuts ut. Hmm.. vad kan vara fel nu då???

Medlem

Nya gearboxen verkar vara lite större än den förra så jag måste slå till maggen ordentligt visar det sig. Skumt. Fast den nya gearboxen skulle vara förstärkt så gissningsvis är godset lite lite kraftigare och magget tar i lite tidigare än förut. Nu funkar den igen.. phuu.. blev nästan rädd att jag lagat den för 1100:- utan att den funkade. GLAD IGEN!

Medlem

Kan vara värt att noggrant kolla om matningen från magasinen går som den ska. Vet några kompisar vars RPK-74or hade problemet att "halsen" på magasinen gick upp för långt, och det blev stopp i bössan, och andra som haft andra dimensionsproblem med ändrade bössor och magasinfit.

Medlem

Ja det har nog med matningen att göra. Eftersom magget inte satt fast som det skulle tror jag att det blev fel i matningen uppåt. Men som sagt, med en manlig klapp i botten av magget så funkar det klockrent igen.

Medlem

Frågan är ju bara hur bra den manliga klappen är för magasinhalsen och gearboxen i längden

Medlem

Nåja så hårt måste jag inte banka. Det räcker att jag liksom trycker till lite extra hårt. Det är säkert ingen fara. Men den som lever får se, på lördag blir det spel i skogarna

1
Skriv svar