Vad anser ni om MENSA och liknande föreningar?

Inaktiv
Vad anser ni om MENSA och liknande föreningar?

Vad tycker ni om MENSA och liknande föreningar där man måste ha en viss IQ för att få vara med? Är företeelsen elitistisk och fel eller helt ok? Vad tycker ni om folk som är med där? Är det fel att överhuvudtaget mäta IQ på folk? Är det någon här som vill göra testet för att få gå med?

Jag är själv ej medlem i MENSA om någon undrar.


signatur
Youtube-proffs

Finner ingen anledning till att gå med, ser inte heller ner på dem som är med och tycker inte jag är "förtryckt" om jag är med.

Mäta IQ på folk är intressant, det tycker jag verkligen, för IQ är en big part av intelligensen liksom!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Det finns klubbar för folk som har penisar större än 10 tum så varför inte en för de med hög eller lång IQ?

Jag är själv inte medlem i någon av dessa klubbar.

Medlem

Jag är 10 poäng ifrån ett medlemskap, det krävs 130 för att komma in.

Medlem

Har själv gjort mensas test och klarat det men aldrig gått med. Fått känslan av att många som är med är folk som har hög IQ men deras EQ är katastrofalt lågt och att föreningen är mer som en "bekräftelse" på att man är bättre än andra. Det råder inga tvivel om att elitismen och den inre beundran inom föreningen är hög i alla fall.

Inaktiv

Pliskin: Gjorde du Mensas test eller fick du IQ120 på något annat test?

Polish: Vad menar du med att IQ är en stor del av intelligensen? IQ står ju för intelligens kvot och är därmed intelligensen.

Erge: Varför gjorde du testet? Hur har du fått den uppfattningen om de som är med? Säger inte att du har fel, undrar bara vart ifrån du fått det.


signatur
Medlem

Jag gjorde ett annat test.

Medlem

why not ser inga problem med det..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Polish: Vad menar du med att IQ är en stor del av intelligensen? IQ står ju för intelligens kvot och är därmed intelligensen.

Det finns sju intelligenser intelligenskvoten gäller bara den logiskmatematiska intelligensen:

Lingvistisk (språklig) intelligens: Har stort ordförråd, god förmåga att tala, läsa och uttrycka sig i skrift, ett uttalat språköra och lätt för att lära sig främmande språk.
Tycker om att lösa korsord, skriva brev samt fyller utan problem i blanketter och samlar fakta. Uppskattar språkligt korrekta formuleringar och är bra på att förklara sammanhang.
Ex: Muntligt: politiker eller berättare. Skriftligt: Poet, redaktör eller journalist.

Logisk-matematisk intelligens: Är duktig på matematik, tänker logiskt, har god förmåga att planera, hålla en tidsplan och har kontroll på debet och kredit - har lätt för att göra uppskattningar av mått och vikt. Har känsla för logiska mönster och sammanhang, förklaringar och analyser (om i så fall, orsak och verkan).
Kategoriserar, klassificerar, beräknar och prövar hypoteser.
Ex: ekonom, statistiker, vetenskapsman, dataprogrammerare eller analytiker.

Spatial (rumslig) intelligens: Har ett välutvecklat lokalsinne, lätt för att hitta vägen och att läsa kartor och diagram. Lägger märke till små detaljer i sin omgivning. Har lätt för att föreställa sig abstrakta saker, uppskattar konst, mode och inredning (känsla för färg, linjer, mönster och form) och har inga problem med att fickparkera.
Jägare, scouter och vägvisare har ofta denna förmåga.
Ex: arkitekt, inredare, konstnär eller uppfinnare.

Kroppslig-kinestetisk intelligens: Arbetar gärna med händerna, älskar att använda sin kropp till idrott, dans och fysiska utmaningar. Provar sig fram för att lära sig nya saker.
Är bra på att skruva ihop monteringsfärdiga möbler, handarbete, hobbyarbete, leka med barn, matlagning och att baka.
Kommer bättre ihåg det som provats med händerna än det som bara beskrivits teoretiskt.
I denna intelligens ingår speciella fysiska färdigheter som koordination, balans, fingerfärdighet, styrka, smidighet och hastighet.
Ex: dansare, skådespelare, skulptör, mekaniker eller kirurg.

Musikalisk intelligens: Intresserad både av att lyssna och själv utöva den. Är bra på att känna igen melodier, slogans och sångverser. Förmågan att uppfatta (t ex som musikälskare), urskilja olikheter (t ex som musikkritiker), omforma (t ex som kompositör) och uttrycka (t ex som utövare) olika sorters musik. I denna intelligens ingår känsla för rytm, tonhöjd, melodi och klangfärg hos ett musikstycke.
Ex: violonist, eller kompositör.

Interpersonell (social) intelligens: Trivs allra bäst tillsammans med andra människor. Är en god lyssnare, kan trösta och är lyhörd för andras problem. Vill arbeta ihop med andra människor, är bra på att leda och vägleda andra - och att medla vid konflikter.
Har stort tålamod i jämförelse med andra och är typen som gärna engagera sig i föreningar, ex inom idrottsrörelsen. Förmåga att uppfatta förändringar i humör, vilket innebär känslighet för ansiktsuttryck, röstlägen och gester.

Intrapersonell (reflekterande) intelligens: Upplever stort välbefinnande av att vara ensam och njuter av sitt eget sällskap. Har god förmåga att planera sin tid, förstår sina egna reaktioner och känslor, trivs med att arbeta självständigt, gärna för sig själv.
Vet på förhand vad som är bra eller dåligt för den egna personen. Når ställda mål, älskar att dagdrömma och fantisera samt reflektera över hur mycket nytta man kan ha av sina erfarenheter. Bra självdisciplin, medveten om sina starka och svaga sidor.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Avstängd

Sedan kan man ju förstås tillägga att de flesta människor är en blandning av flera av de ovanstående sju intelligenserna.

Jag ser inget problem i MENSA. Om de vill ha en förening för högintelligenta så är det upp till dem. Jag skulle gärna vilja vara med, för mitt ego skulle må bra av att få den bekräftelsen. :/

Medlem
Skrivet av EliasN:

Sedan kan man ju förstås tillägga att de flesta människor är en blandning av flera av de ovanstående sju intelligenserna.

Jag ser inget problem i MENSA. Om de vill ha en förening för högintelligenta så är det upp till dem. Jag skulle gärna vilja vara med, för mitt ego skulle må bra av att få den bekräftelsen. :/

Ähh hellre dum och glad än smart och deppig.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Låt dom hållas, finns ju klubbar för folk som anser att dom ser bättre ut än alla andra.

Kul varje gång man börjar diskutera MENSA eller IQ, så har alla gjort dom och klarat dom/fått hög poäng ;P

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Kul varje gång man börjar diskutera MENSA eller IQ, så har alla gjort dom och klarat dom/fått hög poäng ;P

Kan ju bero på att folk som har gjort testet och fått höga poäng intresserar sig mer i trådarna, vilket gör att det är samma folk som skriver i dom. Logik i ett nötskal, inte sant?

Medlem

Tveksamt om hög IQ = smarthet. Tror inte man kan mäta det så.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av erge:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Kul varje gång man börjar diskutera MENSA eller IQ, så har alla gjort dom och klarat dom/fått hög poäng ;P

Kan ju bero på att folk som har gjort testet och fått höga poäng intresserar sig mer i trådarna, vilket gör att det är samma folk som skriver i dom. Logik i ett nötskal, inte sant?

Eller att de ljuger som de tror sig själva, mycket möjligt det också. Men som sagt, logik! Det är därför du fått så högra poäng på det där och inte ja hehe

Medlem

Jag har en kompis som är med i mensa. Jag misstänker efter att få veta det att de har ett stödmedlemsskap man kan köpa.

Första gången man gör ett riktigt IQ-test funkar det säkert som måttstock på individer av liknande bakgrund, exempelvis vid mönstringen men efter ett tag tror jag inte på testen längre... Resultatet beror mycket på vad man läser, vad man pratar om, vad man tycker är roligt osv, osv - ser inte resultat som en hårdkodad siffra kring hur "smart" man är - SPECIELLT inte i dessa gratis IQ-test som görs över nätet, de kan vara kul men saknar i min bok annat än underhållningsvärde.

Jag är övertygad om att man kan öva upp sin förmåga att prestera bra på ett IQ-test och det pajar hela systemet imo...

I övrigt gillar jag inte föreningar, skulle hellre vara med i en oförening där man aldrig var överrens om något - ungefär som här på FZ.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Nagash: Det där med olika intelligenser är ju en fråga om vad man benämner saker. Att kalla någon som är musikalisk för att han/hon har hög musikalisk intelligens känns lite fel. Samma sak med kroppslig intelligens (som skulle göra Mike Tyson till en av världens mest intelligenta). Man skulle i princip kunna ta vilken förmåga som hälst och sätta ordet intelligens bakom.

Drunken: Har aldrig hört talas om klubbar för de som tycker att de ser bättre ut än andra, vad heter de?

Castor: Har hört teorier om att man skulle kunna öka sin iq med max 5, 10 enligt vissa, poäng genom övning. Kan tänka mig att det stämmer på tidsbegränsade test där man kan spara tid genom att ha sett en typ av fråga tidigare och därmed vet hur den ska lösas. Tvivlar dock om man kan öva sig på de svårare testerna som är utan tidsbegränsning.

Erge: Varför gjorde du testet om du ändå inte var intresserad av medlemskap?


signatur
Inaktiv

Det är väl inget fel på lite elitism?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Drunken: Har aldrig hört talas om klubbar för de som tycker att de ser bättre ut än andra, vad heter de?

INGEN aning, men såg något program om det där hade pratade med en medlem i USA någonstans. Bara söka på google så hittar du säkert någon som har gjort en klubb för personer som anser sig snyggare än alla andra. Finns ju klubbar med folk som håller på sin oskuld så varför skulle det inte finnas för allt möjligt?

Youtube-proffs

Alla tjejer är väl med i MENSA?
Alla har väl, mens?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Erge: Varför gjorde du testet om du ändå inte var intresserad av medlemskap?

För att göra en lång historia kort; jag skrev avsiktligt dåligt på intelligenstestet när jag mönstrade för en massa år sedan eftersom jag inte ville göra lumpen. Dessvärre kom farsan ständigt med pikar efter det som jag snabbt tröttnade på, så jag passade på att göra testet när Mensa var här i stan. Hade aldrig någon tanke på att gå med utan det var mest för att få tyst på farsan och samtidigt se hur jag låg till då jag är ganska analytiskt lagd och alltid haft lätt för problemlösning.

Medlem

EQ > IQ

Alla gånger

Angående "snygga människor"

De flesta är inte ens snygga... 80 % är ju photoshop, men om man vill känna sig accepterad kan man ju söka sig dit.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

lol Polish wins


signatur

yolo

Youtube-proffs
Skrivet av Döbringer:

lol Polish wins

ooo Yeah.

HAJJ FAJJV!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

d00d!!11elva
Muaha BUuuuH for dorks


signatur

yolo

Inaktiv

Erge: Ok förstår, men mönstringstestet är ju inte ett rent IQ test iofs.

Hindu Times: EQ är klart viktigare om du vill nå långt i arbetslivet, det råder det dock inget tvivel om. Tycker dock att det är ganska orättvist i vissa fall. Om arbetet kräver att man är analytiskt lagd så borde det viktigaste vara att man utför sitt arbete bra och inte att man är trevlig på fikarasterna.

Döbringer: I dont understand your language, do you speak Swedish or English?


signatur
Medlem

Jag ska mönstra imorrn och göra det där testet, få se hur det går

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Jag ska mönstra imorrn och göra det där testet, få se hur det går

Ha det så kul vid din undersökning av ballen.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Pliskin, det är inget IQ test du gör på mönstringen. Det är bland annat en del med synonymer och en del med motsattser, något som man kan om man har läst mycket böcker men inte har mycket med IQ att göra.


signatur
Skriv svar