Endast för tjejer...rätt eller fel?

Medlem

^ Nu handlar det iofs om att ha gympa där enbart kvinnor är med


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Angående mat och traditioner...

Jag tycker att samhället skall anpassas för att passa så många som möjligt men jag tycker också att det skall finnas en rimlighet i varför man skall eller måste anpassa...

Så länge det inte kostar extra ser jag inga problem i att låta folk göra som de vill med mat och helgdagar osv.

Om det kostar extra tycker jag man kan få detta subvetionerat förutsatt att det inte handlar om ett val. Alla irregulariteter som bottnar i religion kretsar kring ett val man gjort, alla merkostnader borde betalas av utövaren.

Är man allergiskt eller liknande har man inte valt själv och borde därför inte "drabbas" även om ens kost innebär en merkostnad.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

CastorFiber: Muslimer är allergiska mot västerlänningar och övriga infidels. Därför går det att subventionera enligt politikerna (som fiskar röster)

Greger: Många bäckar små!

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Har vi inte en massa kristna lovdagar?
Vad är skillnaden?

"ger vika"
Varför skulle inte deras barn få vara lediga på religiösa dagar? Kristna barn är ju det, tillsammans med alla andra barn dessutom (vi tvingas på kristendom med andra ord). Är skillnaden att dom är färre? Varför ska det spela någon roll?

Och detta är anledning till att förneka deras barn ledigt? För att du tycker att deras religion är "efter"? Vad har du med det att göra? Muslimer rekryterar ju inte ens, till skillnad mot kristna. Helst skulle jag vilja slippa all religion i samhället, men jag skulle aldrig tvinga på någon min åsikt, det är precis det folk med åsikter jag ogillar gör/vill göra (religiösa, alkohol/abortmotståndare, veganer, nazister etc).

Som s k "ateist" så skiter jag fullkomligen i vilken religion någon tillhör, men om nån vill vara hemma p g a sin religion så ser jag inga problem med det, så länge det inte kostar mej pengar på något sätt.
Eller om dom får specialmat, än sen, varför vill du att alla ska äta som du?
Vad näst, förbjud vegetarianer?

Varför skulle muslimer inte ha anpassad mat om vegetarianer får det? Förklara skillnaden.

Jag tror du missuppfattat mig. Jag försöker inte tvinga på muslimerna mina åsikter och värderingar inte heller hindra dom från att utöva sin religion och definitivt inte att få dom att äta som jag.

Däremot kritiserar jag det ökade inflytandet som religionen Islam har på samhället fast att dom "bara" utgör 5% av befolkning.

Medlem

"Welcome to Sweden, where your minority is our majority!"

Jag tror helt enkelt i att det bottnar i att majoriteten svenskar inte vågar stå för sina åsikter, dom vill inte heller vara en nagel i ögat på någon så det blir en massa kompromisser, med vanliga svensson som helt enkelt blir sur och gnäller över det på kafferasten

Kostar det verkligen så mycket mer att ha mat utan griskött, jag skulle faktiskt vilja att det skulle bli lite mer av sånt, för dom flesta skolor (bl.a den jag gick i under 7-9an och gymnasiet) har inte mer valmöjligheter än just den mat som serverades, och nån märklig sörja för dom som var vegeterianer/veganer.

Vi borde kanske införa en skatt som länderna i mellanöstern hade förut, där muslimerna får betala en extra liten slant, fast då går dom pengarna till aktiviteter och maträtterna som är enligt islamisk sed?
(Om jag minns rätt så hade bl.a det ottomanska riket en särskild skatt för dom som var kristna, medans muslimer slapp den skatten, detta var när det ottomanska riket var stort då)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

"Welcome to Sweden, where your minority is our majority!"

Jag tror helt enkelt i att det bottnar i att majoriteten svenskar inte vågar stå för sina åsikter, dom vill inte heller vara en nagel i ögat på någon så det blir en massa kompromisser, med vanliga svensson som helt enkelt blir sur och gnäller över det på kafferasten

Kostar det verkligen så mycket mer att ha mat utan griskött, jag skulle faktiskt vilja att det skulle bli lite mer av sånt, för dom flesta skolor (bl.a den jag gick i under 7-9an och gymnasiet) har inte mer valmöjligheter än just den mat som serverades, och nån märklig sörja för dom som var vegeterianer/veganer.

Vi borde kanske införa en skatt som länderna i mellanöstern hade förut, där muslimerna får betala en extra liten slant, fast då går dom pengarna till aktiviteter och maträtterna som är enligt islamisk sed?
(Om jag minns rätt så hade bl.a det ottomanska riket en särskild skatt för dom som var kristna, medans muslimer slapp den skatten, detta var när det ottomanska riket var stort då)

Men betänk också det att det finns en väldigt massa folk som vill ha det precis som det alltid har varit.Kanske inte det roligaste,men ändå väldigt svenskt och bra.Jag personligen tror nog att dem flesta av "riktiga" svenskar inte vill ha en massa nya konstiga, och ofta riktigt flummiga special regler och dylikt.

Medlem

lol riktiga svenskar vad fan är det för nått?

Själv anser jag man kan hålla på svenska seder och ödmjukt tillåta andra seder är ingen stor grej

håller med castor delvis btw


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av teX:

Jag tror du missuppfattat mig. Jag försöker inte tvinga på muslimerna mina åsikter och värderingar inte heller hindra dom från att utöva sin religion och definitivt inte att få dom att äta som jag.

Okidoki

Skrivet av teX:

Däremot kritiserar jag det ökade inflytandet som religionen Islam har på samhället fast att dom "bara" utgör 5% av befolkning.

OK men jag ser inte något ökat inflytande.


signatur

yolo

Medlem

Tycker det är en ganska onödig fråga angående F&S. Dom får göra vad dom vill om det känns bättre och dom betalar för det så det är bra att muslimska kvinnor får ett alternativ.

Gällande skolmat och lovdagar är något uppenbart att det är ett måste om flera än en som kräver detta i en skola Sverige=demokrati. Att utveckla religion är en helt fel syn eftersom religion bygger på det den blev byggd på för tusen år sedan. Men som muslim så försöker man anpassa sig i det svenska samhället för ens egen skull, men jag tror de flesta håller med om att det kommer alltid att finnas förtryck och fördommar i västländska länder fast man har fel i vissa påståenden.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Skriv svar