Getto-områdena.

Medlem
Getto-områdena.

Hej alla glada. Jag har funderat på en sak länge nu och det är det här med de s k "getto-områdena" som finns runt omkring i Sverige. Varför ska man samla alla invandrare på ett och samma ställe? Varför inte sära på de till olika delar av staden ?

imo så tror jag många av våra fördomar mot just invandrare skulle ändras då...

ELLER är jag ute och käkar varmkorv ?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Jag tror inte att det handlar om att man sätter alla på samma ställe. Jag tror att invandrare känner sig tryggare i områden där det finns såna som pratar samma språk och är i samma situation som dom. Men visst sabbar det för integrationen.

Men jag skulle inte heller vilja få massa sneda blickar och höra grannarna Gertrud och Inga-Britt viska och sprida rykten. Det finns mycket dold rasism i Sverige.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Det bör man verkligen inte göra, man bör placera dem där det finns jobb och bostad.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Jag tror inte att det handlar om att man sätter alla på samma ställe. Jag tror att invandrare känner sig tryggare i områden där det finns såna som pratar samma språk och är i samma situation som dom.

Jo där har du en poäng. men då blir det ju väldigt stor uppdelning av samhället iochmed detta. typ att alla svenskar bor där och invandrarna där...


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Donqen:

Hej alla glada. Jag har funderat på en sak länge nu och det är det här med de s k "getto-områdena" som finns runt omkring i Sverige. Varför ska man samla alla invandrare på ett och samma ställe? Varför inte sära på de till olika delar av staden ?

imo så tror jag många av våra fördomar mot just invandrare skulle ändras då...

ELLER är jag ute och käkar varmkorv ?

det finns ett parti som vill lösa det problemet, men dom är ju onda enligt vissa så dom får inte chansen. tyvärr får vi leva med det hela som det är. Ty dom etablerade partierna inte vågar röra frågan.


signatur

R.I.P The_maxx

Youtube-proffs

Finns inget man kan göra åt det tyvärr.

Att invandrarna vill vara på "samma ställe som sina egna" är bullshit enligt mig. Visserligen så e det bekvämt men det är knappast ett val invandrarna gör själva.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Om man söker på "integration" på riksdagens site får man 317 träffar på motioner, propositioner och offentliga utredningar. En sökning på "segregation" ger 258 träffar. Detta innebär att politiker i riksdag/regering lägger fram förslag och gör utredningar för hur vi ska bli bättre.

Medlem
Skrivet av Polish:

Att invandrarna vill vara på "samma ställe som sina egna" är bullshit enligt mig. Visserligen så e det bekvämt men det är knappast ett val invandrarna gör själva.

Klart det är så, varför tror du Södertälje tar emot mer invandrare från Irak än alla jordens länder tillsammans gör?

Jo för att dom har valt det, för där vet dom att dom kan leva på bidrag utan att behöva göra nånting.

Det som måste ske är att EU kvoterar invandrare till samtlinga EU-länder, men det kommer ju aldrig ske eftersom ingen vill ha dom.


signatur
Medlem

Har grubblat på det ett tag, men tror det är som Hindutimes säger


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av cammo:

Det som måste ske är att EU kvoterar invandrare till samtlinga EU-länder, men det kommer ju aldrig ske eftersom ingen vill ha dom.

Så då kommer alla hit till sverige ?
Säger Sverige aldrig nej till invandrarna, är det bara att komma hit o se glad ut ?

blir inte klok på detta.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Exeron:

Har grubblat på det ett tag, men tror det är som Hindutimes säger

Jag också

Sedan kan man grubbla vidare och fråga sig om det gäller specifika grupper bara. Som t.ex. människor från mellanöstern som känner ett förakt för västvärlden och dess kultur och därför håller samman för att inte bli påverkade av de lössläppta och gudalösa?

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Donqen:

Hej alla glada. Jag har funderat på en sak länge nu och det är det här med de s k "getto-områdena" som finns runt omkring i Sverige. Varför ska man samla alla invandrare på ett och samma ställe? Varför inte sära på de till olika delar av staden ?

imo så tror jag många av våra fördomar mot just invandrare skulle ändras då...

ELLER är jag ute och käkar varmkorv ?

det finns ett parti som vill lösa det problemet, men dom är ju onda enligt vissa så dom får inte chansen. tyvärr får vi leva med det hela som det är. Ty dom etablerade partierna inte vågar röra frågan.

Hehe ju genom låta invandrare flytta tillbaks. Jättebra.
Not.

Problemet är lika mycket att invandrare flyttar till områden med invandrare som att svenskar aktivt flyttar därifrån. Dessutom tenderar invandrare att flytta dit det är billigt, då dom oftast inte har så gott om pengar. Då blir det ju samma områden.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Donqen:

Så då kommer alla hit till sverige ?
Säger Sverige aldrig nej till invandrarna, är det bara att komma hit o se glad ut ?

Anhöring-invandring heter problemet.

Dom börjar med att skicka hit Abdullah 19 år och kallar han för ensamt flyktingbarn, naturligtvis har han tappat bort passet på vägen för att man inte ska kunna bevisa hans ålder utan hävdar att han är 16år trots att han har helskägg.

Att han har åkt genom 3-4 länder innan han kommer till Sverige och samtliga kräver att man visar pass är det ingen som bryr sig om, Sverige är nämligen det enda EU land som tar emot flyktingar utan pass/id-handling.

1 år senare är det fritt fram för hela hans släkt att anhörig-invandra till Sverige, det är helt tillåtet och ger i 99% av fallen uppehållstillstånd.

Det är historien om hur alla Svenska Getton har bildats.

Visste ni att 3000 Nysvenskar åker till Irak på semester varje år? Till landet som dom flydde från bara 2-3 år tidigare.


signatur
Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Donqen:

Hej alla glada. Jag har funderat på en sak länge nu och det är det här med de s k "getto-områdena" som finns runt omkring i Sverige. Varför ska man samla alla invandrare på ett och samma ställe? Varför inte sära på de till olika delar av staden ?

imo så tror jag många av våra fördomar mot just invandrare skulle ändras då...

ELLER är jag ute och käkar varmkorv ?

det finns ett parti som vill lösa det problemet, men dom är ju onda enligt vissa så dom får inte chansen. tyvärr får vi leva med det hela som det är. Ty dom etablerade partierna inte vågar röra frågan.

Hehe ju genom låta invandrare flytta tillbaks. Jättebra.
Not.

Ja det är ju fruktansvärt att åka tillbaka till sitt hemland.. ush vad hemskt. Det finns krig som går slutar tex var det en på mitt jobb som flytade tillbaka till fd Yogoslavien, var han en ond människa?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Donqen:

Hej alla glada. Jag har funderat på en sak länge nu och det är det här med de s k "getto-områdena" som finns runt omkring i Sverige. Varför ska man samla alla invandrare på ett och samma ställe? Varför inte sära på de till olika delar av staden ?

imo så tror jag många av våra fördomar mot just invandrare skulle ändras då...

ELLER är jag ute och käkar varmkorv ?

det finns ett parti som vill lösa det problemet, men dom är ju onda enligt vissa så dom får inte chansen. tyvärr får vi leva med det hela som det är. Ty dom etablerade partierna inte vågar röra frågan.

Hehe ju genom låta invandrare flytta tillbaks. Jättebra.
Not.

Ja det är ju fruktansvärt att åka tillbaka till sitt hemland.. ush vad hemskt. Det finns krig som går slutar tex var det en på mitt jobb som flytade tillbaka till fd Yogoslavien, var han en ond människa?

Det är ju skillnad på att flytta hem och att staten aktivt arbetar för att alla som inte har blont hår ska flytta hem, SD vill ju verkligen att varenda en ska flytta tillbaka, medans din gamla arbetskamrat äntligen kunde åka tillbaka till det land han nog älskar, vad jag undrar är hur mycket alla invandrare / flyktingar kostar den svenska staten, i jämförelse med hur mycket det tar för en "helsvensk" snorunge att gå i skola och få barnbidrag i 18 år

Och sen så är det knappast brist på jobb här i sverige, enligt AMS.se så finns det hela 62893 lediga platser, fördelat på 26700 olika jobb (eller ja, annonser).

Och då finns det säkert minst lika många utanför arbetsförmedlingen, så brist på jobb finns det inte, bara svenskar och nysvenskar som hellre lever på bidrag än att jobba.

Det som borde göras är helt enkelt att se till så att folk vill jobba


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Donqen:

Hej alla glada. Jag har funderat på en sak länge nu och det är det här med de s k "getto-områdena" som finns runt omkring i Sverige. Varför ska man samla alla invandrare på ett och samma ställe? Varför inte sära på de till olika delar av staden ?

imo så tror jag många av våra fördomar mot just invandrare skulle ändras då...

ELLER är jag ute och käkar varmkorv ?

det finns ett parti som vill lösa det problemet, men dom är ju onda enligt vissa så dom får inte chansen. tyvärr får vi leva med det hela som det är. Ty dom etablerade partierna inte vågar röra frågan.

Hehe ju genom låta invandrare flytta tillbaks. Jättebra.
Not.

Ja det är ju fruktansvärt att åka tillbaka till sitt hemland.. ush vad hemskt. Det finns krig som går slutar tex var det en på mitt jobb som flytade tillbaka till fd Yogoslavien, var han en ond människa?

Han gör väl som han vill *suck*
Men alla kanske inte har något att återvända till. Du tror väl att inte deras hus och ägodelar står kvar och väntar på att alla invandrare ska flytta tillbaks och att dom kan gå till jobbet direkt när dom flyttar tillbaks och tjäna pengar och deras barn inte får några problem med att flytta till ett land dom hunnit glömma / inte är vad dom kommer ihåg. Det ordnar sej väl, tänker du kanske, det är ju iallafall inte ditt problem.


signatur

yolo

Medlem

Kul att det är nån som har lite empati i kroppen

Medlem

det finns inga getton i sverige, finns betonger som vi gärna hellre vill kalla det för, att bo i betongen e fett soft, jag kommer aldrig lämna det, det är bra med mångkulturella områden, det finns svenskar, invandrare från olika länder, och en hel del alkisar, eller A-lagare som vi kallar dem,

Har alltid ett gott utbud av kebab, och pizzor, och så händer det alltid något, så man slipper ha tråkigt,

Snuten cirkulerar frekvent så man känner sig trygg, och så är maten extremt billigt jämnfört med i stan!

flytta till betongen säger jag bara

Medlem

direktbussar till bosnien vore väl något. typisk sd-lösning.

Medlem
Skrivet av ghoül:

flytta till betongen säger jag bara

Jag håller med - Av erfarenhet kan jag bara säga en dålig sak om att bo i ett invandrartätt område... Den helsvenska "tvättstugekulturen", den funkar inte riktigt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Youtube-proffs
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av ghoül:

flytta till betongen säger jag bara

Jag håller med - Av erfarenhet kan jag bara säga en dålig sak om att bo i ett invandrartätt område... Den helsvenska "tvättstugekulturen", den funkar inte riktigt.

Berätta gärna. Curry i sköljmedlet?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av ghoül:

flytta till betongen säger jag bara

Jag håller med - Av erfarenhet kan jag bara säga en dålig sak om att bo i ett invandrartätt område... Den helsvenska "tvättstugekulturen", den funkar inte riktigt.

Berätta gärna. Curry i sköljmedlet?

Haha, nej då... Jag tänkte på bokning av tvättstugan.:)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Löser man lätt som vi har att utan bokning får man ingen tillgång till tvättstugan och alla tvättrum är låsta för obehöriga dvs utan bokning kan du inte tvätta.

Snart får man internet bokning så man slipper springa ner till tvättstugan för att se ifall det finns någon tid ledig fett nice.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Har internetbokning här och måste säga att det är oerhört smidigt. Man kan om man jobbat sent, komma hem och boka tid när som helst. Ypperligt om man är i behov av en snabb tid också, då allt är lätt överskådligt.

Enda problem jag har varit med om är att vi i samband med internetbokningar osv fick elektroniska nycklar. Vid ett tillfällslutade tvättiden 20:00 och jag kom 20:00:12 eller något. Då är det tyvärr tvärlåst, men har mig själv att skylla såklart.
För övrigt löstes det med att be morgondagens granne att ta undan tvätten nästa dag.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Folk som beter sig så kan inte ha något samvete.
Respekt för människor talas det om ofta men inte att man skall få någon utan att man bara skall ge...

Medlem

ostmjuk hamster: har du fått mer än du har gett till det svenska samhället?

Medlem

Jag talar inte om det svenska samhället på det viset. Jag talar om det dagliga mötet människor emellan där den ena parten hela tiden kräver något utan att ge tillbaka.

Medlem
Skrivet av ghoül:

det finns inga getton i sverige, finns betonger som vi gärna hellre vill kalla det för, att bo i betongen e fett soft, jag kommer aldrig lämna det, det är bra med mångkulturella områden, det finns svenskar, invandrare från olika länder, och en hel del alkisar, eller A-lagare som vi kallar dem,

Har alltid ett gott utbud av kebab, och pizzor, och så händer det alltid något, så man slipper ha tråkigt,

Snuten cirkulerar frekvent så man känner sig trygg, och så är maten extremt billigt jämnfört med i stan!

flytta till betongen säger jag bara

Word, bor mycket hellre här än på landet, ser inget dåligt i att bo här. Rosengård är väll det enda "getto" som Sverige har.

Medlem

Sen i vilken utsträckning Rosengård är ett "ghetto" går också att diskuteras.
Jag har varit på Rosengård många gånger utan att råka ut för något mer än ett par småbråk. En gång hörde vi en skottlossning också, det var någon idiot som hade försökt skrämma sin kompis.

Sen vet jag inte var man kan hitta riktiga ghetton i heller. Har varit i alla balkan-länder, plus Albanien, Turkiet(Asien). Aldrig riktigt sett något som har fått mig att tänka om (förutom delar av Turkiet kanske, där fanns en del synlig kriminalitet).

Det som kännetecknar ett ghetto där är ju mest att alla är så himla fattiga i vissa områden. Men folket där brukar ofta vara trevliga, har själv bott i slumområden i Makedonien, det var jättetrevligt. Vissa skulle aldrig våga sig in där för dem har fördomar. Men det var en bra upplevelse!

Ungdomar i Sverige som rånar folk och går runt och slåss gör det nog snarare för att dem vill bli accepterade av en viss grupp, eller för att dem vill efterlikna det USA vi ser i dagens media.
Jag menar, let's face it, en 17 åring i Sverige ska inte behöva råna någon annans mobil för att kunna överleva, inte med bidragen vi har i alla fall, det måste bero på något annat(t.ex det jag nämnde ovan, eller "hatet" mot svenskarna)

/En ungdom i Malmö som har sett både det ena och det andra.

Inaktiv

I Rosengård blir både brandkår och ambulans utsatta för stenkastning vilket tvingar polisen till att eskortera dom. Om vi bygger en mur runt hela området har vi snart vårt eget "Flykten från New York".

Skriv svar