Högskolestuderande!

Inaktiv
Högskolestuderande!

Mja, eftersom tiden rinner iväg här och ansökan till höstens utbildningar snart ska skickas iväg skulle jag vilja ta tillfället i akt och fråga FZs högskolestudenter lite frågor
(om det nu finns så många "såna" här )

(Främst riktat till er som läser på Teknisk högskola)

Hur ser ni på det här med "status-universiteten". Är det verkligen så mycket bättre att ha en civilingenjörsexamen från Chalmers än en från Linköping? Hur ser ni på det? (möjlighet till jobb, lön o.s.v.?) Hur skulle ni "rangordna" universiteten om ni kunde isåfall?

Hur är det med studentsämjan på de olika högskolorna? Är det svårare att "etablera" ett nytt nätverk i en storstad som Göteborg jämfört med mindre orter som t. ex Linköping?

Och slutligen, hur är det egentligen med ekonomin? Är det bostadsbidrag och knäckebröd som gäller eller har man fått fel bild (av media)?

// Tack på förhand


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

MFC
Medlem

vad du gör/gjort på universitetet är nog viktigare än vilket universitet du är på.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Jag pluggade musiker i STHLM på högskola och det som fick mig att välja dit var endast lärarna. Jag vet inte hur viktigt det är med bra lärare i te.x. Teknisk högskola men jag gissar på mycket viktigt.
Vad gäller ekonomin är det inga problem alls, bostadsbidrag + CSNlån och bidrag så har du rätt bra med pengar för att överleva. Naturligtvis blir det inte en ny dator varje månad. Men jag lyckades allt köpa 1-2 spel/mån plus allt annat nödvändigt.
Etablera nätverk är nog lika lätt/svårt överallt beroende på hur öppen du är för det.
Men sålänge du inte skaffar dig en femma med balkong i centrum så ska du inte behöva äta knäckebröd hela tiden (det är dock jävligt gott så gör det ändå).
Oberoende av vilken högskola/universitet du väljer så får du ändå samma notering i dina papper att du gått skola. Det är vad du lärt dig som spelar absolut störst roll.

EDIT: Såg att du nämnde Linköpings Universitet, jag har en vän som studerat där och han älskade skolan. han pluggade iofs läkare men jag kan väl gissa mig till att du i så fall kommer läsa i samma byggnader som alla andra utbildningar.

Kolla in vilka lärare du får, vad för kurser du läser och kan välja till sen är det bara välja ett ställe som ser mysigt ut.

Medlem
Skrivet av Kibb:

Jag pluggade musiker i STHLM på högskola och det som fick mig att välja dit var endast lärarna.

Vilken skola och vilken linje? Hur upplevde du den tiden? Är det nått att rekommendera?


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

Kungliga musikhögskolan, musiker, 5,5 år.
Best time of my life.
Jag kan ju rekommendera den till alla som vill pyssla med musik professionelt.
Där finns bara musiker och musiklärare dock, ej någon teknisk.

Inaktiv

Jag har iaf bestämt mig att söka in till Chalmers, dataingenjör på 180HP.

Medlem

Bra lärare är ju en viktig del i alla utbildningar... iaf vad jag erfarat. Kan ju dock vara lite svårt att veta hur de är innan man börjar.

Pluggade på örebro universitet förut och nu på skövdes högskola och jag har mycket bättre med vänner här än där. Beror nog inte på storleken på skolan/staden utan mer på hur man är. Om man är med på allt under introveckorna så kommer du få många vänner. Är du inte med så blir det svårare men detta beror nog också vilken typ av utbildning du kör. Ingen aning med teknik

CSN, bostadsbidrag och studielån så får man ihop 8000-8800kr (beror lite på vad du har för hyra osv för bostadsbidraget) och jag har typ 4k att kasta mat och annat kul efter att räkningarna är betalda så det är ju inte knäckebröd och vatten som gäller direkt

Pluggar Dataspelsutveckling - Grafik...

Lycka till i ditt sökande


signatur

osv.

Inaktiv

Jag har pluggat både på Södertörns Högskola och Stockholms Universitet och jag kan intyga att det spelar STOR roll vilken skola du gått på när du säker jobb.

En klart större del av de som gick på Stockholm har fått jobb med anknytning till utbildningen.

Skulle gå så långt som att säga att valet av universitet spelar större roll än hur bra betyg du får och hur bra examensarbete du gör när du väl söker jobb.


signatur
Medlem

Ska söka till Dalarnas Högskola för att läsa Rörlig Bild 180 poäng i Falun. Ska vara en riktigt bra utbildning med hög chans för jobb direkt efteråt. Är riktigt nyfiken på lärarna där då det är folk som varit i branshen och sen börjat utbilda istället för som på mitt gymnasium, folk som inte fått jobb i branshen och därför börjat undervisa.


signatur

Videomupp

Medlem

Chalmers vs linköping är nog ingen större skillnad, tror t o m linköping är bättre, iaf enligt vad jag upplevt från mina bekanta som gått där (jag har gått på chalmers).
Men mindre skolor är garanterat inte lika bra.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Inaktiv

Json81: Hur vet du det? Jag tyckte att undervisningen många gånger var bättre på Södertörn än på Stockholm.


signatur
Medlem
Skrivet av WildThing:

Ska söka till Dalarnas Högskola för att läsa Rörlig Bild 180 poäng i Falun. Ska vara en riktigt bra utbildning med hög chans för jobb direkt efteråt. Är riktigt nyfiken på lärarna där då det är folk som varit i branshen och sen börjat utbilda istället för som på mitt gymnasium, folk som inte fått jobb i branshen och därför börjat undervisa.

Vänta lite nu... Utbildningen ger jobb... lärarna är folk som inte kunnat få jobb inom området? Hjälp mig lösa detta!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Menade att dem lärarna på mitt gymnasium är sådana. Dem på högskolan jag nämnde är branshfolk som börjat utbilda.


signatur

Videomupp

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Vänta lite nu... Utbildningen ger jobb... lärarna är folk som inte kunnat få jobb inom området? Hjälp mig lösa detta!

Ajajaj, där har du lite fel vännen.

Avstängd

Jag har en fråga. Jag ska ansöka snart men på sista sidan står det något om att man ska skicka sin gymnasiebetyg och högskoleprovets betyg. Det som är konstigt är det att jag har för mig att de sa att högskoleprovet skulle hämtas automatiskt och att jag inte har några fullständiga betyg från gymnasiet än. Jag tar studenten i sommar, men inte ska man väl behöva vänta ett halvår bara för det? :S

Medlem

Högskoleprovet bör registreras automatiskt på studera.nu
När du sedan skickar in dina papper så kan du kryssa i att du vill kompletera dina betyg och då har du fram till den 14e juni eller nått sånt på dig att skicka in betygen, dvs du hinner få betygen och skicka in dem. Om jag inte minns fel så var jag tvungen att hänga lite på lärarna och tjata om att få papprena i tid men det var komvux så man lär få det i tid från gymnasiet. Bara att skicka in när man får det... och skicka INTE originalet


signatur

osv.

Avstängd

Aha, okej. Tack.

Medlem

Jag har gått tekniska utbildningar i Karlstad, Uppsala och nu har jag hittat Linköpings universitet, går sista året nu (nej, jag har inte riktigt kunnat bestämma mig ). Om du är intresserad så kan jag ju beskriva hur jag upplevde dessa, har ganska god koll på dem skulle jag tro.

Men på frågan om universitet har olika slagkraft fortfarande? Ja, det tror jag absolut, men det som slår allra högst är utbildningen i sig. Ta exemplet att läsa fysik på Göteborg Universitet, eller Teknisk fysik på Chalmers eller liknande utbildning på någon annan skola. En arbetsgivare som söker en ingenjör med dessa kvalifikationer har säkert hört mest/bäst om just Chalmers och isf ligger nog en sådan student bra till.

Hittar man däremot en intressant och verklighetsrelevant utbildning som det inte finns så många av i Sverige så har man nog en något större chans. Detta är ju helt min egen åsikt.

I Linköping (campus Norrköping) finns en utbildning som heter Kommunikation och Transportsystem och alla jag känner som läst denna har fått jobb direkt efteråt. Logistik och liknande är nåt som verkligen ligger i tiden nu. Och detta märks även på andra högskolor som börjar skapa liknande utbildningar.

Men just på frågan om chanserna att få jobb så handlar du nog i sista änden mest om dig själv. Om arbetsgivaren upplever dig som en person han/hon vill se i företaget så har du ju all chans i världen. Alltså personlig lämplighet och social förmåga. Och detta är väl tyvärr nåt som högskolorna inte lär ut, har jag märkt på vissa studenter iaf

En annan sak är ju studentlivet som jag tycker är ganska viktigt om man ska kunna "uthärda" studierna. Om man inte hittar ett ämne som man brinner för 110% förstås, och inte gör annat än läser om det hela dagar/kvällarna... men det är nog ganska ovanligt


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Jag personligen suderar till ekonom, även om planen är att bygga upp ett IT imperium i framatiden. Jag är väligt lat i mina studier och sitter ofast de 48 sista timmarna med hjälp av modafinil och råpluggar. Jag funderar även på att kombinera det med kolinesterashämmare, då jag inte har tid, ork eller känner det utvecklande att gå på föreläsningar.

Det jag rekomenderar dig är att utveckla din personliga kompetens och aldrig någonsin ljuga för dig själv, var ärlig!

1
Skriv svar