Hur fungerar konst, mode etc?

Youtube-proffs
Hur fungerar konst, mode etc?

God dag mina kära FZ medlemmar.

Hemma sjuk idag. Känner att jag måste fråga en fråga.

Modern konst, modet, whiskeysmakningar etc. Hur fungerar det?

Hur kommer det sig att jag tycker modern konst kan se helt fuckad ut, dom kastar ut färg på en duk och "voila". Sedan dör dom och "voila det är värt 1 miljon".

Hur funkar det?

Hur fungerar modet? Man ser typ modevisningar där kläderna ser helt sjuka ut och man ser ALDRIG modet komma till gatan?

Och vad är saken med "whiskey". Det smakar ciggvatten utblandat med vodka?
Måste man dricka det hundra gånger, och filosofera om hur länge det har legat i en trästubbe?

Någon som vet svaret till dessa små frågor?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Mode är en marklig sak. En gigantisk apparatur för inbördes beundran med aldrig sinande kassakister.

Kanske du bara har druckit så kallad blended whisky. De är oftast inget vidare även om det finns undantag där det faktiskt går att känna spår av riktig whisky.

Själv fick jag inte smak på whisky förren jag provade en rökig single malt, Laphroaig. Den smaken satt i en timme efteråt och efter det var jag fast och jag behövde bara dricka det en gång.

Efter det började jag köpa lite whisky. En flaska där och annan där. Efter ett tag får man ihop en liten samling och sen har intresset bara eskalerat.

Jag är ingen finsmakare och jag har ärligt talat svårt för att känna många smaker som andra känner. Jag är på den nivån att jag kan påminna mig dofter eller smaker som ek, vanilj, honung/bivax, torkade frukter samt torv eller rök.

Låter kanske konstigt men det skapas en massa socker när man tillverkar mäsken och den sötman kan upplevas olika. Det är en hel vetenskap som jag inte är så insatt i.

Medlem

Mode funkar så att det är en massa designers som gör en massa olika mer eller mindre konstiga kläder. Sen visar man upp det på olika tillställningar.
På det sättet påminner det väldigt mycket om konstutställningar. Det är inte meningen att kläderna ska hamna på gatan utan man gör det för "konstens" skull.

Sen sitter det en massa folk från olika klädkrängarfirmor som H&M och tittar och kollar på färger, skärningar och stilar mm och tar inspiration från det till att göra kläder som sedan hamnar i din byrålåda 2 år senare.

När det gäller annan typ av konst som måleri eller skulptur så är det idag väldigt mycket konceptuellt. Dvs. det ska väcka nån form av tanke eller känsla hos dig som åskådare.
Nyligen var det en lirare som nackade en massa kycklingar framför publik och sen lät han en kock tillreda dem och servera.
Det väckte väldigt mycket känslor hos folk.

Så det är i princip det "det" handlar om!

Youtube-proffs

Sådan konst finner jag intressant, fast jag skulle inte kalla det "konst".

Typ som att dra ut 500 nakna personer på en fotbollsplan och ta en bild. Är det konst? Kallas det konst? Varför kallas det konst?

Kan det inte bara vara. En bild?
För ett tag sedan, så var det en "konstutställning" på Gustav Adolfs torg, där det var massor och åter massor med bilder på folk och landskap. Visst väcker det känslor hos mig när jag ser på bilderna och om det är det som är konsten så visst.

Men sådan här konst.

Förstår jag mig bara inte på, ser ju ut som en 4åring har målat den, och att några folk står och filosoferar om "hur det gröna visar en tuff uppväxt" eller "det röda visar att sura uppstötningar har vart en stor del av dennes liv". Är bara HEMSKT.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Mode: pass

Whisky: När jag var yngre såg jag alltid whisky som något som smakade rätt illa faktiskt (jameson, jack daniel´s och denna typen av blended, american whisky osv). Tills för några år sen då jag och en polare satt en kväll på puben och fick för oss att köra igenom hela whiskysortimentet. Det var då jag började fastna för Single Malt och just den kvällen Lagavulin.
Laphroaig, Lagavulin och Ardbeg, är riktigt gott att sitta och smutta lite på emellanåt imo. (finns såklart fler sorter men tar inte upp dessa utan bara de sorter jag dricker oftast)
Skulle väl kanske kunna liknas med lite andra drycker som ex. Guinness. Den ölen kan vara sjukt svårdrucken för väldigt många medans de som tycker det är gott/lärt sig dricka den tycker det är nästintill oslagbart.
(tyckte fö. inte det var gott första gången/gångerna)


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

Det mode du ser på "catwalken" är bara konceptkläder, ungefär som bilsalonger visar upp konceptbilar som aldrig dyker upp i verkligheten - det som ekar genom modevärlden kan vara materialen, färgerna och stilen - modevisningen är alltså precis som screenshots från kommande speltitlar, de är nästan alltid förrenderade eller manipulerade att se bättre (läs annorlunda) ut än de är.

När det gäller konst antar jag att det är abstrakt konst du tänker på? Jag är inget jättefan av abstrakt konst men tror ändå jag förstår tjusningen i det. Det handlar om att beskriva någonting via exempelvis färg och form utan att använda konvetionellt bildspråk - Antag att en konstnär målar en mycket detaljrik tavla med lekande barn på en lekplats där ett enda barn sitter ensam - konstnären är troligtvis inte intresserad av barnen eller lekplatsen egentligen, det är bara medel att illustrera en känsla av ensamhet exempelvis. En abstrakt motsvarighet skulle vara att förmedla samma känsla av ensamhet utan att ge dig de "medel" du är van vid - Detta funkar förståss inte alla gånger på ett otränat öga och definitivt inte på någon som retar sig på konst lite så där överlag men ett abstrakt konstverk betyder nog ungefär samma sak för männsikor som är lite insatta.

Hur olika konstnärers verk värderas olika funkar säkert som med skådespelares ersättning och kläddesigners status... det som är populärt på rätt ställen blir värdefullt. Att värdet sedan stiger efter konstnärens död är ju inte så konstigt, det lär ju inte komma fler konstverk vilket ökar värdet och intresset på de som finns.

Personligen avskyr jag det mesta konst som pryder våra allmänna rum, den är oftast flat och intetsägande för att "passa alla" - landstingskonst brukar jag kalla den. Alla landsting har alltid så sjukt fula konstverk på sina sjukhus...

Whiskey vet jag inte mycket om (heller) men jag gillar det - det gjorde jag inte förstå gången jag provade, inte andra eller tredje och förmodligen inte fjärde gången heller - Jag har växt in i smaken.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Det är väl egentligen samma grej med såväl whiskey som konst, mode, musik, flugfiske och allt annat här i livet: man tänker "äh, vad är det där för tjafs" om saker och ting tills man blir mer insatt i hur de är, vad de handlar om. Det är inget konstigt med det, och det handlar inte om något elitistiskt better-than-thou utan om kunskap och träning.

Alltså: att ogilla frijazz eller progressiv dödsmetal är inget konstigt om man bara lyssnat på Rix FM hela livet. Att ogilla öl är inget konstigt om man bara druckit läsk tidigare. Att ogilla abstrakt konst är inget konstigt om man aldrig brytt sig om "konst" tidigare. Osv osv. Kunskap och träning!

Edit: därmed inte sagt att man nödvändigtvis måste gilla allt - absolut inte! - men man uppskatta det för vad det är. Jag är inget stort fan av dödsmetal, men jag fattar att det inte bara är ogenomtänkt brölande. Jag är inget stort fan av frijazz, men jag fattar att det inte handlar om dåliga odisciplinerade musiker som spelar random noter på måfå. Jag är inget stort fan av abstrakt konst, men jag fattar att det inte bara handlar om att likt en femåring hälla på lite random färger. Osv.

Fiske har jag dock ingen aning om alls!

Medlem

Det är förvisso sant, andman men skillnaden mellan just att fiska och att bara stå där som en idiot är minimal.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Flugfiske må se komiskt ut när man står och viftar med sitt spö, men det är en väldigt rolig och spännande fiskemetod som kräver reflexer och tålamod.

Nu ska jag bara försöka lära mig att dricka whiskey, provar på helgen.

Medlem

hatar mode. Ren skit som bara förstör unga tjejer och gör fjollor av män.
"konst" riktig konst kan vara kul.
Men att bajsa en plast docka på magen, lägga den i en gammal ubåt, tejpa fast allt ihoppa i ett träd, kissa och spy över allt ihoppa och kalla det konst, Nej där går min gränns.

konst för mig= normal tavla, eller en snygg statyet.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Men att bajsa en plast docka på magen, lägga den i en gammal ubåt, tejpa fast allt ihoppa i ett träd, kissa och spy över allt ihoppa och kalla det konst, Nej där går min gränns.

Jag är inte direkt insatt i konstvärlden, men du måste gå på helt andra typer av utställningar än jag

Medlem

Det som är viktigt att tänka på idag är att vi lever i en tid av total postmodernism, dvs allt och inget är sant, regeln är att det inte finns några regler.

Därför tror jag att många börjar fråga sig vad konst egentligen är. Förr var det mycket enklare eftersom reglerna var mycket mer definierade.

Vi människor gillar regler och system. Allt från att köa på Ica till att dualshockkontrollen snart kommer i en tredje version (istället för att vara en bananliknande tingest).

Jag tror att vi är på väg mot en slags Post-Postmodernism där subkulturer får en starkare plats i det gemensamma "Konstutrymmet". Mycket tack vare att det är så många som gillar och känner starkt för "smala" grejer som tatueringar, manga, tvspel osv osv.

Jag spekulerar förstås men för ett par år sedan hade en känd graffittimålare - Burgos tror jag han hette - utställningar på olika gallerier. Vilket jag tror var helt i linje med Post-Postmodernismen.

Min konstlärare som jag hade en gång för länge sedan sa att konst är nåt som vi tillsammans upphöjer. Man kan inte på egen hand upphöja nåt till konst utan det måste vi tillsammans göra.
Det här är en naturlig process som vi undermedvetet gör, det är nåt som definierar oss som människor.
Till exempel så upphöjer vi ofta antika föremål till konst, även fast den ursprunglige upphovsmannen kanske hade högst kommersiella syften (typ ljusstakar i gustaviansk stil eller porträttmåleri från 1500talet)

Jag tror att konsten lever sitt eget liv, ungefär som ett samhälle. En enskild individ kan inte påverka samhället till att plötsligt ta en annan riktning om inte den idén eller tanken som personen har, redan finns representerad hos en majoritet av befolkningen. (OBS, egen teori)

Jag tror att en beteendevetare skulle kunna förklara fenomenet mer ingående (Det kanske finns nån här på forumet?)

Medlem

Post-Postmodernism där subkulturer får en starkare plats i det gemensamma "Konstutrymmet"

va?

vad är det för fel på en vanlig enkel tavel jävel, där folk SER vad det är för nått å man kan säga "fin talva"


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Post-Postmodernism där subkulturer får en starkare plats i det gemensamma "Konstutrymmet"

va?

vad är det för fel på en vanlig enkel tavel jävel, där folk SER vad det är för nått å man kan säga "fin talva"

Absolut! Kör hårt!:up:

Medlem
Skrivet av IceMan:

Post-Postmodernism där subkulturer får en starkare plats i det gemensamma "Konstutrymmet"

va?

vad är det för fel på en vanlig enkel tavel jävel, där folk SER vad det är för nått å man kan säga "fin talva"

Inget alls, men konst kan vara så mycket mer. Det handlar inte bara om enkla taveljävlar.. beroende på definition, förstås - själva frågan om vad som är konst har väl alltid varit föremål för debatt.

Men om man ska gå efter någon sorts modern hållning i frågan som många nog kan hålla med om så kan konst vara allt från måleri till litteratur, musik, film, graffiti, C64-demos, ASCII-art i wääsch-releaser, källkod.. och otroligt mycket mer. Vidga vyerna, det blir roligare då!

Själv ska jag precis börja spela Final Fantasy VII för första gången på många år. Det spelet är stor konst, tycker jag.

Medlem

Jao, men det jag tänker på som "konst" som en del kallar, det, är ju just det, nån bajsar i en sko, sätte det på ett fjäll å kallar det konst,,,, det är ju så man kan gråta


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Jao, men det jag tänker på som "konst" som en del kallar, det, är ju just det, nån bajsar i en sko, sätte det på ett fjäll å kallar det konst,,,, det är ju så man kan gråta

Det gamla uttrycket "smaken är som baken" är ju rätt passande för ditt exempel.:D

Jag håller med dig att bajskonst inte tillhör mina favoriter (milt sagt) och att det är märkligt att folk håller på med sånt. Men det är ju som tur är inget man stöter på varje dag.. eller?

Medlem
Skrivet av IceMan:

Jao, men det jag tänker på som "konst" som en del kallar, det, är ju just det, nån bajsar i en sko, sätte det på ett fjäll å kallar det konst,,,, det är ju så man kan gråta

De som gör det kallas med andra ord psykfall.

Medlem
Skrivet av andman:

Vidga vyerna, det blir roligare då!

+1


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av teX:

Laphroaig.

Word!

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

Jao, men det jag tänker på som "konst" som en del kallar, det, är ju just det, nån bajsar i en sko, sätte det på ett fjäll å kallar det konst,,,, det är ju så man kan gråta

You just don't get it do you.

Medlem
Skrivet av Kibb:
Skrivet av teX:

Laphroaig.

Word!

Inaktiv

Eftersom rökig whisky verkar vara uppskattat skulle jag vilja tipsa om en Ardbeg före 1978. Efter det året slutade distilleriet med att använda lokala råvaror, malt och torv, och blev mer mainstream för att locka till sig köpare från blandindustrin.

Den kostar 300 kr / cl på puben, 5.000 för en hel flaska, men nu vet ni iaf varför den är så dyr. Jag har inte provat den själv, men en dag kanske jag har råd med det.

Medlem

Själv smuttar jag på en 12årig Glenfiddich mellan varven. Riktigt smaskig och lite lenare än Laphroaig om man gillar det.
Gillar iofs Laphroaig oxå, men det är en annan berättelse.

Inaktiv

Jag har en ny favorit som jag också kan tipsa om. En Highland Park 12 Year Old. Finns också som 15 och 18, fast den femtonåriga ska inte vara något vidare.

Den är söt och rund i början med en torr rökig eftersmak. Gjord enligt de gamla traditionerna med att lufta malten på stengolv och de använder lokala råvaror vilket blir mer och mer sällsynt tråkigt nog.

Finns på bolaget från 395 kr. Taxfree för ca 340 kr / litern.

Medlem

Hahaha villken jävla tråd Riktigt aspie!


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv

Riktigt kadaverpaj?

Medlem
Medlem
Skrivet av Qrush:
Skrivet av IceMan:

Jao, men det jag tänker på som "konst" som en del kallar, det, är ju just det, nån bajsar i en sko, sätte det på ett fjäll å kallar det konst,,,, det är ju så man kan gråta

De som gör det kallas med andra ord psykfall.

det tycker jag med, folk gör massor av sjuka saker.
Men bara man kallar det kosnt så "åååå jaaa, åå vad fiiiiiiiint"

Men skulle man göra tex, som en idiot gjore, låter folk klippa sönder henens kläder tills hon är naken.
Menar skulle jag göra det, skulle polisen komma å jag bli ansed som en psykiskt sjuk människa.
Men kallar jag det Kosnt, ja då jälvar. det är ju en heeeelt annat sak...
ush konstiga konstänrer är psykiskt sjuka, ärligt, dom bara säger det är konst, för att få hållas.

imo


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

ush konstiga konstänrer är psykiskt sjuka, ärligt, dom bara säger det är konst, för att få hållas.

imo

Hahaha, ja det är faktiskt inte helt omöjligt att det ligger till på det viset.

12
Skriv svar