Väskfetisch

Medlem
Väskfetisch

Foto är ju en underbar hobby om man är lite prylgalen. Som till exempel väskor. Du kan aldrig ha för många fotoväskor. Jag menar aldrig! Under tiden jag har fotograferat har jag gått igenom otaliga väskor för att hitta den perfekta. Sanningen att säga finns inte den väskan. Allt är beroende på hur mycket utrustning du vill ha med dig eller vilken typ av utrustning du ska ha med dig och självklart under vilka förhållanden du vistas i.

Det finns olika typer av väskor. Dels finns det riktiga ryggsäckar med insatser för kamerautrustningen. Sen har du mer originella axelbandsväskor. Det finns också ryggsäckar som ser ut som allt annat än kameraryggsäckar, vilket kan vara smart om man är rädd för att skylta med sin utrustning. Det finns ju alltid en stöldrisk när man springer omkring med dyra tekniska prylar på stan.

Andra typer av väskor som finns är magväskor (har själv en sån men byggt om den till en liten smidig ryggsäck). Magväskor är jättesmidiga om man behöver kunna ta upp och stoppa undan utrustningen snabbt, bara öppna locket och lägga ner kameran och vips så har man båda händerna fria.

Självklart finns det större rullväskor ifall du ska resa med utrustningen, likaså finns det vattensäkra och stötsäkra resväskor av mer traditionell typ. Ska du dessutom resa med stativ som jag gör ibland så har man väskor för dem också.

Som ni märker finns det mängder av olika, jag har bara nämnt några få. Min egen utrustning i väskväg består i dagsläget av en större ryggsäck av märket Lowepro där jag kan fästa stativ på sidan och får plats med flera kamerahus och många gluggar/blixtar/sladdar etc. Den har jag i princip bara då jag ska ut och flyga med min kamera. Den blir för tung och klumpig att gå omkring med här hemma.

Till vardags har jag min ombyggda magväska, även den från Lowepro, som rymmer ett kamerahus med monterat objektiv. På sidan kan jag dessutom fästa små väskor som enbart rymmer optik och på så vis får jag med mig upp till tre gluggar beroende på vad jag behöver.

Nedan kommer bild på hela utrustningen... eller ja inte hela, men nästan. Det strular lite med att få upp bilden så jag länkar till min Flickr-sida där ni även kan se specat vad det är ni ser på bilden.

[http://www.flickr.com/photos/29699099@N02/4655281001/]

Plus några grymma länkar till webbutiker för väskälskare:

[www.scandinavianphoto.se]
[www.rajalacamera.se]
[www.cyberphoto.se]
Enjoy

#blogg

Medlem
Väskfetisch

Tja, en m1911 (såg det ut som) är ju alltid bra att ha


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Haha... du var skarpsynt jag la till den lite på skoj. Det stämmer med modellen

Lowpro + en monopod, det måste man ha


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Jäklar vad grejer du har med dig.

Medlem

Haha... jag har ju inte allt med mig hela tiden! Pistolen har jag t ex bara om jag ska till förorten

Medlem

Fotoväskor har en tendens att vara så jävla fula bara. Jag som bara tar med mig kameran på semester och liknande fick leta ett tag. Golla gör rätt acceptabla saker, bra pris också. I en Garner fick jag ner min 450D, Sigma 18-200 3,5-6,3 OS DC, Canon EF-S 60mm f/2.8 USM macro, laddare och passet

"Pistolen har jag t ex bara om jag ska till förorten" Hehe, ofc ofc.

Medlem

Nån som kan rekommendera en smidig och prisvärd väska för min D90, där jag kan få ned laddare och åtminstone två linser också?


signatur

Aj, dina ögon!

1
Skriv svar