Sverige för snällt?

Youtube-proffs
Sverige för snällt?

Hörde en intressant diskussion häromdagen, tänkte se hur diskussionen fördes här på FZ forum. För skojs skull.

Killen jag pratade med hade en ganska intressant syn på Sveriges rättsväsenden och invandrarlagar.

Han menade att när man kom till Sverige, så levde man helt enkelt på en räkmacka, du kommer hit, och dom slänger in dig en lägenhet, efter lägenheten så rabblar dom upp massor med rättigheter, gratis sjukvård, gratis det här, sossbidrag, osv osv.

Men aldrig några skyldigheter. Han menade på att invandrare inte uppskattade den fina gesten, och därav lättare kunde hamna i skiten.

Nolltollerans på brott, har du gjort ett brott och inte är en svensk medborgare, så är det bye bye.
Visste ni till exempel att om man är 13 år och immigrerar till Sverige så kan du döda en person, utan att bli utvisad ur landet? Enbart för att man kom hit innan 15års åldern.

När du kommer till Sverige, och skall få svenskt medborgarskap.
Så skall du först, lära dig språket, sedan lära dig kulturen och historian. Precis som det är i Amerikat.

Då säger ni väl "men det är Amerika hallå så kan vi inte göra här".
Fel. Tyskland har påbörjat ett liknande system och hela EU kommer tillslut att tillämpa det.

Sedan så kom han in på rättsväsendet.
Orkar inte skriva så mycket mer, men säger såhär. Folk som är inne i finkan, kallar det för "semester".

Tänk på den ni.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Jag har alltid tyckt att swe är för mesigt, men allt ska ju vara lagom och politiskt korrekt, annars får man en stor Media hora slickades i röven resten av livet... Media har sjukt stor makt i swe,och ofta på ett fel sätt. Tycker man inte som Media gör= man blir mentalt dödad.

Och visst såsas det för mycket med både infödda svenskar så som utländska.
Men om man har ett system som swe är uppbyggt på, (S) så får man en lat bekväm befolkning, som lever mentalt i ett utopi där alla kramas och är snälla.

mera hårda tag! (nu pratar vi inte om att slå på dom som ligger, utan det finns nått mellan Svart och vitt )


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det med fängelset har jag stött på i verkligheten. Både farsans kompis och min morfar(satt inne under 80-talet) har beskrivit det ungefär som att bo på hotell xD.

Medlem

Japp, håller med. Sverige är allt lite väl mesigt när det gäller skyldigheter gentemot rättigheter.

Du får ditt och datt och du får göra si och så.

Men är det ingen som är skyldig att göra något vettigt här? Skall man få allt gratis?

Det som retar mig mest är att polisen är i en så taskig situation.

Gör det något mot kriminella (stora som små) blir de anklagade/åtalde för brutalitet, misshandel m.m.

Ingriper de då inte eftersom de riskerar att bli stämda så får de ta massvis skit från civila, media m.m.

Vad skall de göra? Jag vill att de skall kunna ta i med hårdhandskarna, skicka dem i buren där de får leva på bröd och vatten, långa straff, utvisa de som inte är medborgare om de har gjort grova brott m.m. (Lite grovt och överdrivet, men men )


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Språkkrav borde införas, på så sätt får invandraren en möjlighet att lära sig om det land han/hon kommer till.
Precis på samma sätt som vi lär barnen i skolan svenska och om Sverige bör invandrarna få det kravet på sig.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Hårdare fängelsestraff, minst 10 år max 300 år. Livstid ska inte vara 1 månad som i sverige...


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Kommunen gör stora fel också. Packar alla invandrare på samma område. Borde spridas mer!

Och det borde byggas fler bostäder, som folk verkligen har råd att flytta till!

Medlem

Är Sverige för snällt så är det isåfall mot alla invånare. Det finns inget försvarbart skäl till att man ska vara hårdare mot flyktingar. Man ska ta emot flyktingar på lika villkor som ens medborgare annars gör man dom till andra klassens medborgare ens innan dom kommit hit. Det är inte Sverige som gör fel, det är alla andra länder i Europa som inte vill ta ansvar. Hade dom tagit fler flyktingar så skulle inte Svergie behöva ta emot så många...
Sen så är det otroligt korkat att tycka att svenska fängelser är som hotell. Du må leva under hyfsade förhållanden, men
du sitter instängd, frihetsberövad utan att ha något att säga till om. Sitter man inte inne tillräckligt länge så kanske man inte hinner känna av det.
Det finns ingen anledning att ha fångar på svältläger, det är bara grymt och naivt att tycka det.
Däremot så borde fångarna få jobba hårt, för att betala åtminstone en del av sina kostnader.


signatur

yolo

Inaktiv

håller helt med Polish - får läsa alla andra inlägg senare
Polish räcker än så länge, jag är mer än nöjd

Medlem

Håller med polish jag med. Med det inte sagt att vi ibland kan behandla invandrare som skit.

Och rättsväsendet är alldeles för mesigt. Längre fängelsestraff, och inga fina celler. Cell, möjligtvis lite motion, mat. That's it.

Har dom tv i cellen?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Youtube-proffs
Skrivet av Rissan:

Håller med polish jag med. Med det inte sagt att vi ibland kan behandla invandrare som skit.

Och rättsväsendet är alldeles för mesigt. Längre fängelsestraff, och inga fina celler. Cell, möjligtvis lite motion, mat. That's it.

Har dom tv i cellen?

TV med Kabeltv, PS1-2-3 om dem vill, allt detta kan dom få in via vänner och gangsters. TYP.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Det enda dom borde få ha är möjligtvis några böcker.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Youtube-proffs
Skrivet av Döbringer:

du sitter instängd, frihetsberövad utan att ha något att säga till om. Sitter man inte inne tillräckligt länge så kanske man inte hinner känna av det.
Det finns ingen anledning att ha fångar på svältläger, det är bara grymt och naivt att tycka det.

För det första, frihetsberövad är du. Men att du kan sitta och surfa och chatta med andra, gör dig lika fri som första generationens datornörd. Dvs hela världen är din lekplats.

Handlar inte om att det skall vara ett svältläger, det handlar om att dem skall sitta och jobba, sedan sitta i sin cell med en bok eller två och fundera över vad fan dom har gjort, och sedan inse "shit, detta var SKIT aldrig igen".
Istället så kommer dom ut med pengar i handen (får du sjukpension så får du tio tusen i månaden och dessa får du direkt i handen när du kommer ut + eventuell lön du får när du har jobbat).

Då tänker dom att det inte är så farligt och kan utan problem gör det igen. Tänk också på att mycket är organiserad brottslighet, där om du "åker fast" för att någon annan slipper, ger dig mer respekt, du klättrar högre i hierarkin osv.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Jag har ganska många svar på det här men jag kan börja med er kritik mot fängelsen.

Ni snackar om att inte se saker svart å vitt, men ändå så är det precis det ni gör. Om det ändå vore så enkelt som att brottslingar är onda och vi andra är goda, ni skulle kunna bli mördare om ni var i just den situationen eller hamnat i den skiten som många har. Jag tycker inte att ni har rätt att döma.

Sen så är fängelset inte till för att straffa människor till lydnad, för det är barbariskt och det fungerar inte. Är ni för agning t ex? Ett barn som blir slaget är troligt att slå sina egna barn. Fängelset borde vara till för att rehabilitera, och jag vet, rehabiliteringen fungerar uselt idag, men det är iallafall något man kan jobba på. Det är ganska löjligt att tycka att dom bara ska ha en tom cell. Det är väl bra att de har TV så att de kan hålla sig uppdaterade om världen. Ska man tråka dom till lydnad eller?

Och angående invandrarna, är ni förvånade att alla söker sig till områden som rosengård och rinkeby? Där har dom ju sin släkt, människor som accepterar dom och männniskor som förstår dom. Ska de flytta in till ett fint villaområde? Tvekar på att de skulle bli accepterade. Det finns så jävla mycket rasism i Sverige, och jag skulle inte tycka det var roligt att flytta hit.

Språkkrav är bra. Det hjälper för integration och för att de lättare ska komma in i samhället.

Och om man ska svara på den stora frågan, är Sverige för snällt? Definitivt inte, jag tycker att ni är jävligt löjliga när ni klagar på hur snällt Sverige är. Vet ni ens vad ni vill ha? Vill ni ha ett polissamhälle där polisen har massor av makt och kan utnyttja den? Vill ni ha ett samhälle där vi ständigt bevakas och kastas ut för minsta olydnad?

Titta på FZ:s hemsida, en enda stor gråskala. Titta lite mer på den och lär er känna igen den, för så ser världen ut. En gråskala.

(där satt den)


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Youtube-proffs
Skrivet av HinduTimes:

Jag har ganska många svar på det här men jag kan börja med er kritik mot fängelsen.

Ni snackar om att inte se saker svart å vitt, men ändå så är det precis det ni gör. Om det ändå vore så enkelt som att brottslingar är onda och vi andra är goda, ni skulle kunna bli mördare om ni var i just den situationen eller hamnat i den skiten som många har. Jag tycker inte att ni har rätt att döma.

Sen så är fängelset inte till för att straffa människor till lydnad, för det är barbariskt och det fungerar inte. Är ni för agning t ex? Ett barn som blir slaget är troligt att slå sina egna barn. Fängelset borde vara till för att rehabilitera, och jag vet, rehabiliteringen fungerar uselt idag, men det är iallafall något man kan jobba på. Det är ganska löjligt att tycka att dom bara ska ha en tom cell. Det är väl bra att de har TV så att de kan hålla sig uppdaterade om världen. Ska man tråka dom till lydnad eller?

Och angående invandrarna, är ni förvånade att alla söker sig till områden som rosengård och rinkeby? Där har dom ju sin släkt, människor som accepterar dom och männniskor som förstår dom. Ska de flytta in till ett fint villaområde? Tvekar på att de skulle bli accepterade. Det finns så jävla mycket rasism i Sverige, och jag skulle inte tycka det var roligt att flytta hit.

Språkkrav är bra. Det hjälper för integration och för att de lättare ska komma in i samhället.

Och om man ska svara på den stora frågan, är Sverige för snällt? Definitivt inte, jag tycker att ni är jävligt löjliga när ni klagar på hur snällt Sverige är. Vet ni ens vad ni vill ha? Vill ni ha ett polissamhälle där polisen har massor av makt och kan utnyttja den? Vill ni ha ett samhälle där vi ständigt bevakas och kastas ut för minsta olydnad?

Titta på FZ:s hemsida, en enda stor gråskala. Titta lite mer på den och lär er känna igen den, för så ser världen ut. En gråskala.

(där satt den)

Fängelset är till för att få folk att tänka över vad dem har gjort och inte vad dem skall fortsätta göra när dem kommer ut. Just nu är det så.

Det är så bekvämt på fängelserna så att folk ser det som "semester". Med andra ord, folk blir inte rädda för fängelset, fängelset skall man vara rädd för. Så är det, säger du något annat så har du fel. Att sitta i fängelse må vara rehabilitering för vissa, för andra är det bara ett sätt för att få sparat lite pengar och leva gott (vilket dem gör).

Maten på fängelset är 5-6 gånger bättre än skolmaten, säger det dig något? Något är ju tydligen fel. När man sitter i fängelse så skall man inte ha det bra. Det är helt fel, man ska ha det tufft och kämpigt, just för att man inte vill hamna där igen och aldrig någonsin kommer göra något för att hamna där igen.
Samt att tänka över vad dem gör.

Men när folk har vart där så kan dom fortsätta sina brott utan problem. För de ser inte fängelset som något farligt.

Angående invandrarförhållanden så är skadan redan gjord, det är murar för svenskarna och invandrarna.
Det måste skapas nolltollerans dock.
Om du nu flyr från tex Irak och kommer till Sverige så skall du vara glad för att Sverige har öppnat sin famn, och sedan se det som en fin gest.
Istället så känner dem sig glömda pga de bara får pengar sedan är thats it. Inge mer.

Hade dom istället fått tydliga regler och skyldigheter, och sedan kämpat för det, kämpat för att få vara kvar i Sverige, så uppskattar man det mer än när man får något gratis.

Säg mig detta, om man jobbar 2 veckor hårt arbete för att få råd med den feta crossen\bilen\stylingkittet\datorkittet\xboxen\ps3an osv.
Kan lova att personen i fråga kommer uppskatta det mer än om ni bara fick det sådär.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Så, är det någon här som är varit politiskflyktning/invandrat/flytt från krigshärjade områden som kan ge sig uppfattnig first hand istället för att vi svennare som inte har någon jävla ide om hur det är att ens vara nära av vapnad konflikt och misär, sitter och filosoferar om hur folk kommer hit och får äta räkmacka?

Vi svenskar njuter av samma sociala skyddsnät så varför ska inte blivande svenskar också få göra det? Sen kan man ha olika syn på hur integreringen ska funka och se ut, men resten är bara det vanliga drabblet man hör varje gång frågan tas upp varje gång frågan kommer på tals.

Migration är ju inte direkt något nytt påfund, det var ok när folk emigrerade här ifrån när det var social misär och de fick ett relativt varmt välkommande när de togs sig fram.

Sen om det anses vara semester i fängelse eller inte vet jag inte om även fast jag känner folk som suttit inne, men det började iallafall krypa i skinnet på dom efter ett tag pågrund av att de inte kunde röra sig hur de ville. Anser man att fängelse är semester, så har man nog inte så mycket annat i sitt liv som betyder något på utsidan, men det är min högst personliga åsikt.

Inaktiv
Skrivet av Polish:

Istället så kommer dom ut med pengar i handen (får du sjukpension så får du tio tusen i månaden och dessa får du direkt i handen när du kommer ut + eventuell lön du får när du har jobbat).

ursäkta?
så om jag sitter i fängelse i 10 månader, så får jag 100.000kr när jag kommer ut?
nu skippar vi skatt o sånt snack dårå så vida inte brottslingar inte behöver betala sånt dvs

fucking get out of jail card det är då!

här ska det våldtas och plundras när jag kommer tillbaka till sverige!
sen sitta o spela WoW i 2år med mina nya kompisar, sen komma ut o få 240.000kr, lägga dom i nån fond o gå o date-rapea några fler .. rinse wash and repeat

varför ska man gå i skolan i flera år när detta tydligen ger en bättre ekonomisk framtid?

Youtube-proffs
Skrivet av F3D:
Skrivet av Polish:

Istället så kommer dom ut med pengar i handen (får du sjukpension så får du tio tusen i månaden och dessa får du direkt i handen när du kommer ut + eventuell lön du får när du har jobbat).

ursäkta?
så om jag sitter i fängelse i 10 månader, så får jag 100.000kr när jag kommer ut?
nu skippar vi skatt o sånt snack dårå så vida inte brottslingar inte behöver betala sånt dvs

fucking get out of jail card det är då!

här ska det våldtas och plundras när jag kommer tillbaka till sverige!
sen sitta o spela WoW i 2år med mina nya kompisar, sen komma ut o få 240.000kr, lägga dom i nån fond o gå o date-rapea några fler .. rinse wash and repeat

varför ska man gå i skolan i flera år när detta tydligen ger en bättre ekonomisk framtid?

Så är det, man får en sorts sjukpension på 10000 per månad. Så sitter du inne ett år så har du 120 000 cash. Vet inte om dem kommer direkt i handen men vad spelar de för roll, du har ändå skrapat ihop mer pengar i finkan än vad du skulle kunna spara ihop helt själv, då man får mat och boplats gratis.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Jag har inte läst allas inlägg ännu men jag tycker att Sverige är för slappt på många sätt när det gäller invandrarpolitik.

Jag tycker att lindrig brottslighet skall resultera i livstids utvisning utan undantag oavsett vilka snyftreportage afonbladet hittar på.

Vid grövre brott skall straffet vara hårdare men det gäller inte flyktingar och invandrare - det gäller ALLA!

Sverige tar emot FÖR mycket flyktingar, inte pga att det kommer för mycket folk utan för att de inte lyckas integrera dem i samhället.

För att bli svensk medborgare tycker jag att man skulle vara tvunget att klara ett test som omfattar både språk, kultur och statsskick. Jag tycker också att man skulle tvingas att lämna eventuella värderingar vid gränsen... Tycker man att Allahs ord är värda mer än svensk lag så är man inte välkommen, hederskulturen, omskärelse för barn osv - man skulle få avsäga sig en massa skräp innan man blir välkommen.

Jag tycker dessutom att USA kan ge oss pengar för alla flyktingar vi tar emot från irak - Hörde att södertälje tog mer förra året än USA gjort totalt.

Sedan undrar jag varför det kommer så mycket flyktingar hit, det finns dussintals med länder att stanna i innan man kommer till Sverige så varför kommer man hit? Systemet är för lätt att utnyttja, vi ställer för lite krav och är för mesiga.

Sedan undrar jag varför unga invandrare tror att de är svarta amerikaner?
"Hallå, kompis, lyssna på mig, yo! - Check diss, USA är satan och måste bort från Irak, man"


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

En sak jag hatar med sverige är vårat migrationsverk, de utvisar personer utan förklaring till varför
I högstadet hade jag en kompis från Iran, han hade bott i sverige i 3 år och talade flytande svenska.
Migrationsverket beslutar sig för att utvisa honom och hans syskon.

Medlem
Skrivet av Pliskin:

En sak jag hatar med sverige är vårat migrationsverk, de utvisar personer utan förklaring till varför
I högstadet hade jag en kompis från Iran, han hade bott i sverige i 3 år och talade flytande svenska.
Migrationsverket beslutar sig för att utvisa honom och hans syskon.

Det är nog svårt att fatta eller acceptera om ens kompis blir utvisad mot sin vilja men jag tycker det sker för sällan. När "faran är över" behöver man inte stanna länge. Eller om det uppdagas att man ljugit för att få stanna eller om man misskött sig på annat sätt - det som är konstigt är när man delar upp familjer, jag menar barn/föräldrar inte kvinna/man.

Det skulle dessutom vara förbjudet att få bidrag och liknande skickat till andra länder. Känner själv personer från Irak som på bidrag fått åka till ett grannland för att hälsa på "familj"... sanningen är dock sån att de åker till grannlandet och reser sedan därifrån hem till Irak... så "för farligt" kan ju knappast vara en anledning till att de är här.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

I det här fallet så hade han integrerats bra i samhället, han har många bra kompisar och lyckades bra i skolan.
Lyckligtvis så fick han stanna tack vare flyktingamnestin för nåra år sen.

Medlem

Det är jävligt mycket som fungerar dåligt här i Sverige, men det är något som vi kan jobba på att förbättra.

Som jag skrev om fängelsen, så borde man förbättra rehabiliteringen jävligt mycket. Jag tycker inte att fängelsen ska vara så avskräckande som ni påstår, det man måste göra är att ändra värderingar och få respekt för samhället och andra människor. Då behöver inte fängelset vara en skräckfaktor. Säg inte att det är orealistiskt, för det är något som man alltid måste sträva efter, istället för att ta den enkla vägen.

Värderingarna måste ändras vid integrationen av invandrare samt i skolan där barnen får nästan lika mycket av sina värderingar som av föräldrarna.

Och Polish, jag är en av dom som får 5-6 ggr sämre mat än fångarna. Men jag klagar inte på deras mat, jag klagar på min.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av Polish:

För det första, frihetsberövad är du. Men att du kan sitta och surfa och chatta med andra, gör dig lika fri som första generationens datornörd. Dvs hela världen är din lekplats.

Jag tycker nog ändå att det är -stor- skillnad på att sitta instängd med Internet, att nån bestämmer vad du ska göra, när du ska göra det o s v än att vara fri.

Skrivet av Polish:

Handlar inte om att det skall vara ett svältläger, det handlar om att dem skall sitta och jobba, sedan sitta i sin cell med en bok eller två och fundera över vad fan dom har gjort, och sedan inse "shit, detta var SKIT aldrig igen".

Jag tror inte att tillgång till Internet / andra tidsfördriv ändrar på det så mycket. Man vill väl att dom ska vara friska i huvudet när dom kommer ut, helt isolerade kan man inte ha dom.

Skrivet av Polish:

Istället så kommer dom ut med pengar i handen (får du sjukpension så får du tio tusen i månaden och dessa får du direkt i handen när du kommer ut + eventuell lön du får när du har jobbat).
Då tänker dom att det inte är så farligt och kan utan problem gör det igen. Tänk också på att mycket är organiserad brottslighet, där om du "åker fast" för att någon annan slipper, ger dig mer respekt, du klättrar högre i hierarkin osv.

Här håller jag med dej. En fast högsta summa som dom får när dom släpps, för att klara den första tiden. Sen vill jag ha hårdare straff för återfallsförbrytare.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag har inte läst allas inlägg ännu men jag tycker att Sverige är för slappt på många sätt när det gäller invandrarpolitik.

Jag tycker att lindrig brottslighet skall resultera i livstids utvisning utan undantag oavsett vilka snyftreportage afonbladet hittar på.

Så om Ahmed 38 ger en skinnskalle en käftsmäll för att denne spottat på hans dotter, ska han utvisas på livstid då?
Sen beror det väl på hur länge man har bott här? En del personer har bott större delen av sina liv här utan att bli medborgare. Det kan t ex vara att dom måste ge upp sitt medborgarskap i hemlandet eller att dom nån gång vill flytta tillbaks.
Allt är inte svart eller vitt...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Pliskin:

hmm http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=754497

Vad är det för land vi lever i?

Tyvärr så är det så i swe, man ska bara sitta där stilla, och ta imot skit tills man dör. Försöker man skydda sig och sin familj blir man mera straffad än den man fösöker skydda sig imot

hårdare tag imot _Brottslingar_ i swe tack.
att 90% av polisen ägnar sig åt att stå vid vägaran och ta folk som åker för fort och andra mindre gerjor tar allt för mycket tid för viktiga saker i det här landet.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Sverige
SVERIGE
S V E R I G E

Medlem
Skrivet av Pliskin:

hmm http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=754497

Vad är det för land vi lever i?

Sånt där är sjukt, jag kan stolt säga att jag nominerade pappan som försvarade sin trakasserade familj mot dom där snorungarna till det där tv-programmet svenska hjältar. Synd att en dog, men han gjorde helt rätt.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Det jag menade var ju inte att man ska sitta totalt isolerad i fängelset, givetvis måste det finnas nån typ av rehalibiteringsprogram, jag tycker bara att man inte ska kunna sitta och lira playstation och sen få en fet peng när man kommer ut. (grov förenkling av en fängelsevistelse möjligtvis, men kanske inte helt fel)

Varför inte sätta dom i arbete med att t.ex städa vägrenar etc. Så gör dom lite nytta också.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Skriv svar