Inaktiv
Negerboll

Får man inte använda ordet, Negerboll längre?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Youtube-proffs

Det vet jag inte, beror väl på vad för sorts umgänge du är i.

Neger betyder svart. Så varför inte, svart boll. Chockladboll.

Fast det är ändå missvisande, då neger igentligen betyder svart och bollen är brun, då blir det ju en referens till bruna människor, som kallas negrer.

Jag säger chockladboll. Eller Delicatoboll, finner ingen anledning att säga "negerboll" när det finns folk som tar illa vid sig.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

På egen risk. Men allvarligt, är det så svårt att säga chokladboll?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

I ett kafé har jag sett att dom kallar den för "en vanlig fördomsfri negerboll"

Inaktiv

^haha

Negerboll var så det hette när man var liten.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Man kan ju också kalla den för Wienerbröd

Medlem

Hehe, jag har också sett varianen "Kalla den vad du vill" - 10kr

Nej, den har och kommer allid heta negerboll, varför göra allt till något diskriminerande som inte är det? Är så trött på det.
Fast jag är dock flexibel, säger väl chokladboll om man är tvungen att vara så jäkla politiskt korrekt i vissa tillfällen...


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Inaktiv

Det var ett bra tag sen butiker slutade kalla det negerboll,
Nogger Black glassen gick det ännu värre för,
den säljs väl inte längre ?

Medlem

Får införskaffa sig en sånhär tröja kanske!


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem
Medlem

Ordet neger har ju en något nedlåtande klang. Säg det högt för dig själv, det låter inte så bra eller hur? Dessutom om man läser en gammal ordbok så förklarar dom ordet neger som "slav; mindre värdig människa". Idag kanske man inte menar just det, men om folk tar illa vid sig så kan man väl för fan säga chokladboll.

Och den där tröjan är ju löjlig. Jag har sett nazister med såna, men vit är ju en färg, ordet neger är inte det.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Youtube-proffs
Skrivet av HinduTimes:

Och den där tröjan är ju löjlig. Jag har sett nazister med såna, men vit är ju en färg, ordet neger är inte det.

Neger är ju ett annat ord för svart.

Men det är ju ändå stor skillnad då "vit" inte är kännt som ett nedlåtande ord.

"Jävla neger"
"Jävla vit"

Fungerar inte så.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Jag tror det beror helt på umgänget och personen i fråga man säger negerboll till.

Jag säger och har alltid sagt negerboll, visst skulle det gå att lära in chokladboll istället men jag ser ingen anledning till det när det inte är någon som säger att de tar illa upp av att jag använder ordet.

Om någon tar illa vid sig så får de säga till, man kan inte lita på de vibbar man får eftersom de kan misstolkas ibland.

Medlem

Alltid sagt och kommer alltid säga chokladboll.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Neger betyder svart slav, så jag skulle rekommendera att ni inte säger det.

Youtube-proffs
Skrivet av Lusen:

Neger betyder svart slav, så jag skulle rekommendera att ni inte säger det.

Gamla ordböcker.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

White-Thrash-lök!?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

MFC
Medlem

Kalla den vad du vill men jag kallar den för negerboll..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

chokladboll finns ingen anledning o säga negerboll även om negerboll i princip inte är fel o säga är man osäker på om folk i sin närhet ogillar klangen så är det bara o säga chokladboll

Själv inte kallat det negerboll sen tja 1980 ungefär då man fick lära sig varför ordet hade en negativ klang.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

imo, ja.

Jag kallar det för negerboll, sen vad folk associerar till när de hör ordet är väl upp till dem.
Ser det inte alls som något nedlåtande att kalla ett bakverk för "negerboll".
Det kommer att heta negerboll ända tills den generationen dör ut och det går inte ändra på.


signatur

gorm streamar ibland!

Inaktiv

Negerboll är det enda som jag någonsin kommer kalla den...

Youtube-proffs

Varför kalla den negerboll när risken finns att andra tar illa upp?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Kommer säga negerboll och kommer alltid säga negerboll. Det är ju en negerboll. Jag säger inte att negrer är bollar utan att den bollen som är så god är en negerboll. Pratar ju inte direkt med en neger så varför skulle dom ta illa upp?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Youtube-proffs
Skrivet av SoniC:

Pratar ju inte direkt med en neger så varför skulle dom ta illa upp?

Spelar väl ingen roll om du inte riktar ditt ansikte mot en svart person när du beställer en negerboll.

Kan dock säga såhär, tvivlar på att någon hade beställt en negerboll när det står en mörkhyad person bakom kassan.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

http://www.tjuvlyssnat.se/barn/mrs-jimmie-akesson-has-left-th...

Känns onödigt att säga negerboll. Chokladboll säger jag.

Vad "neger" än betyde i början (dvs svart, som inte äns blir en riktig beskrivning) så har det idag oftast en nedsättande klang till det.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Chokladboll, varför säga negerboll när det provocerar?

Medlem

*OBS: KORKAD OCH PROVOCERANDE IRONI*

När jag var ung, rebell och dum i huvudet tröttnade jag på att kalla svarta T-shirts för T-shirts, kändes bättre att kalla dom för neger-shirts...

Ni vet M's från Marabou (jordnötter med choklad runt sig) brukar jag kalla för Negernötter... känns så jävla rätt att vara så ball och politiskt inkorrekt *greppar tag om ballen* I GOT SOME BIG COHONES!

Nee, nu måste jag dra och handla, funderar på om jag ska gå eller ta bilen... det blir nog fan min mörkhyade Negervolvo...

the south shall rise again!

(jävla idioter... fast detta vart fan roligt, tände fan till ordentligt haha, skönt att vara lite argsint kreativ ibland)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Därför att chokladboll bara är en politisk korrekthet av negerboll, det _heter_ faktiskt negerboll och om folk känner sig provocerade av det så råder jag dessa att stanna hemma, låsa dörrarna, slå av radion samt tv'n.


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem
Skrivet av görmen:

det _heter_ faktiskt negerboll

Huh? registrerat varumärke eller vadå?
Skulle vilja se källa på detta uttalande innan jag ens ska fundera på att tro dig.

(Absolut ingen fakta, men en fingervisning om hur vilket ordval människor använder/föredrar)
http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=choklad...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Använder och föredrar idag dvs. när alla ska vara så politiskt korekta så man mår illa ibland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Chokladboll eller duger det inte?!


signatur

gorm streamar ibland!

Skriv svar