Inaktiv

Använder någon ordet neger/negerboll omkring mig så blir jag ganska jobbig att ha att göra med kan jag lova. Tycker ordet neger är provokativt som fan. Ser jag att någon affär sätter upp ordet negerboll istället för chokladboll så låter jag dom veta hur efterblivna dom är som använder det så IQ befriade ordet och att dom riskerar att förlora en å annan kund på det inkl. mig själv(vi kanske inte är många men vi finns). Jag vet att det finns personer som kommer envisas med att använda detta så efterblivna ord men varje gång jag hör det så låter jag personen veta hur efterblivet det är att säga så. Var inte länge sen en arbetskompis sa det här på jobbet men det gör han inte längre kan jag lova i alla fall inte omkring mig. Folk kan sitta här på internet å säga si eller så men får jag höra det LIVE in person så löper ni en stor risk att hamna i tjafs as simple as that.

Medlem

Passande att du kränker andra personer när du hör det kränkande ordet. Förstår du inte hur fel det är? I rest my case.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

Använder någon ordet neger/negerboll omkring mig så blir jag ganska jobbig att ha att göra med kan jag lova. Tycker ordet neger är provokativt som fan. Ser jag att någon affär sätter upp ordet negerboll istället för chokladboll så låter jag dom veta hur efterblivna dom är som använder det så IQ befriade ordet och att dom riskerar att förlora en å annan kund på det inkl. mig själv(vi kanske inte är många men vi finns). Jag vet att det finns personer som kommer envisas med att använda detta så efterblivna ord men varje gång jag hör det så låter jag personen veta hur efterblivet det är att säga så. Var inte länge sen en arbetskompis sa det här på jobbet men det gör han inte längre kan jag lova i alla fall inte omkring mig. Folk kan sitta här på internet å säga si eller så men får jag höra det LIVE in person så löper ni en stor risk att hamna i tjafs as simple as that.

Så du helt enkelt tvingar folk till samma åsikt som du igenom hot om "tjafs" eller rent av igenom att genomföra detta hot?

Man kallar fortfarande ingen annan än bollen för "neger" igenom att säga "negerboll". (Så länge man inte får för sig att kalla någon annan för "negerboll")


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av MillionStylez:

Använder någon ordet neger/negerboll omkring mig så blir jag ganska jobbig att ha att göra med kan jag lova. Tycker ordet neger är provokativt som fan. Ser jag att någon affär sätter upp ordet negerboll istället för chokladboll så låter jag dom veta hur efterblivna dom är som använder det så IQ befriade ordet och att dom riskerar att förlora en å annan kund på det inkl. mig själv(vi kanske inte är många men vi finns). Jag vet att det finns personer som kommer envisas med att använda detta så efterblivna ord men varje gång jag hör det så låter jag personen veta hur efterblivet det är att säga så. Var inte länge sen en arbetskompis sa det här på jobbet men det gör han inte längre kan jag lova i alla fall inte omkring mig. Folk kan sitta här på internet å säga si eller så men får jag höra det LIVE in person så löper ni en stor risk att hamna i tjafs as simple as that.

Så du helt enkelt tvingar folk till samma åsikt som du igenom hot om "tjafs" eller rent av igenom att genomföra detta hot?

Man kallar fortfarande ingen annan än bollen för "neger" igenom att säga "negerboll". (Så länge man inte får för sig att kalla någon annan för "negerboll")

tvingar ingen å ändra sin åsikt men jag kommer göra jävligt klart för personen i fråga att jag tolerar inte att höra skiten när jag står där, sen om personen i fråga inte förstår och tar illa upp för att jag tar illa upp så finns det en risk att vi kan hamna i tjafs ja, as simple as that. så det är ett onödigt ord att använda om man inte vill hamna i onödiga situationer. har faktiskt inte hamnat i den situationen så jättemånga gånger om man räknar totalt på mina 28 levnadsår men dom gångerna jag har gjort det så har jag i alla fall gjort det jävligt klart att det inte ska förekomma omkring mig. jag är mörkhyad själv å tar jävligt illa upp för att i min värld är det jävligt kränkande för att jag tycker att ordet i sig är direkt relaterat med slavtiden. i min gamla ordbok hemma så står ordet träl bredvid ordet neger sen så kanske det inte gör det i nyare ordböcker men det är bara ett äckligt ord enligt min mening. kanske inte är så mycket tabu här i sverige men i USA är det riktigt illa att använda det ordet framför en mörkhyad du får inte ens säga svart längre eller vit för den delen du säger african americans till mörkhyade dvs. så ja det är helt enkelt ett provokativt ord så om man använder det så finns det risk för att man kan hamna i situationer JA. sen så tror jag inte många gör det idag framför mörkhyade för den delen. men alla får tycka som dom vill jag får nog inte många åsikter ändrade här inte men jag kommer fortfarande bli irreterad om jag hör det in person å så kommer det nog alltid vara sen är det upp till var å en å väga om det e värt det eller inte.

ganska roligt att vissa säger att dom använder det 50/50 och ibland, varför inte säga det alltid om man ändå tycker att det är helt rätt. tror ändå dom flesta svenskar är som han farsan i sunes sommar och kommer att känna själva när det inte är så lämpligt att säga det ordet framför boll och det tycker jag ändå är lite knasigt då inser man ju själv att det inte är helt 100%.

Medlem

asså är det värt o kallad det negerboll när ni vet att det kränker miljontalls människor? känns ju jävligt dumt, lite moral får man ju ha.. men kalla det vad ni vill, erat egna fel om ni hamnar i en konflikt för man är så envis om en så dum liten sak som man lätt kunnat undvika

Inaktiv
Skrivet av ghoül:

asså är det värt o kallad det negerboll när ni vet att det kränker miljontalls människor? känns ju jävligt dumt, lite moral får man ju ha.. men kalla det vad ni vill, erat egna fel om ni hamnar i en konflikt för man är så envis om en så dum liten sak som man lätt kunnat undvika

Hur kränker jag miljontals människor genom att be om en negerboll nästa gång jag är och fikar? Det vore nästan för bra för att vara sant.

Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av ghoül:

asså är det värt o kallad det negerboll när ni vet att det kränker miljontalls människor? känns ju jävligt dumt, lite moral får man ju ha.. men kalla det vad ni vill, erat egna fel om ni hamnar i en konflikt för man är så envis om en så dum liten sak som man lätt kunnat undvika

Hur kränker jag miljontals människor genom att be om en negerboll nästa gång jag är och fikar? Det vore nästan för bra för att vara sant.

För ordet neger är kränkande, hur dum måste man va för att inte fatta det egentligen?
Är det verkligen värt o kränka folk för ett jävla ord?

Föreställ dig svart, så kommer jag in, en vit person till ett fika där du sitter, och ber om en negerboll? hur fan skulle du må? skulle inte du bli sur? irriterad? kanske till och med ledsen? och absolut kränkt?

skulle jag i alla fall, och om ni säger nej, så ljuger ni, eller så är ni bara för dumma för kunna inse det.

Folk i denna värld asså?

Inaktiv
Skrivet av ghoül:

Föreställ dig svart, så kommer jag in, en vit person till ett fika där du sitter, och ber om en negerboll? hur fan skulle du må? skulle inte du bli sur? irriterad? kanske till och med ledsen? och absolut kränkt?

skulle jag i alla fall, och om ni säger nej, så ljuger ni, eller så är ni bara för dumma för kunna inse det.

Folk i denna värld asså?

facepalm.jpg

Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av ghoül:

Föreställ dig svart, så kommer jag in, en vit person till ett fika där du sitter, och ber om en negerboll? hur fan skulle du må? skulle inte du bli sur? irriterad? kanske till och med ledsen? och absolut kränkt?

skulle jag i alla fall, och om ni säger nej, så ljuger ni, eller så är ni bara för dumma för kunna inse det.

Folk i denna värld asså?

facepalm.jpg

roundhousekick.pdf

Inaktiv

Jag håller med ghoül till 100%, totalt onödigt och meningslöst att säga Negerboll om man vet att folk kanske blir upprörda eller kränkta av det. För det finns faktiskt folk som blir ledsna av ordet, tro det eller ej. Svarta människor har alltid varit i underläge jämfört med vita (misstolka fan inte det nu) och dom jobbar hårt för jämställdhet, hela tiden. Då är det ju otroligt korkat att säga negerboll, eller hur? Visst, det är en "bakelse" och inte emr än så, folk borde få säga vad dom vill. Var vänlig vakna.. Det fungerar inte så tyvär, folk tar illa upp ifall ni säger ordet neger då det faktiskt är förknippat med ett elakt och nedlåtande rasord. Jag skiter väl i hur neger klingar i era öron och ifall inte ni förknippar det med något elakt och nedlåtande, sålänge de svarta gör det så bör ni hålla er undan det.
Jag förstår samtidigt varför ni slåss för att få säga negerboll, iallafall lite..

Skrivet av Puttrich:

fast när dom förbjöd Nogger Black det måste va det larvigaste nånsin...eller förbjöd dom det? Kommer inte ihåg, men vissa ville det.

CMR (centrum mot rasism) de fjollorna tyckte det var elakt att ha det namnet. Jösses det är det de gör med sina statliga bidrag. Man spyr ju lol


signatur
Inaktiv
Skrivet av ghoül:
Skrivet av teX:
Skrivet av ghoül:

Blablabla

Folk i denna värld asså?

facepalm.jpg

roundhousekick.pdf

I lol'd!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av ghoül:

För ordet neger är kränkande, hur dum måste man va för att inte fatta det egentligen?
Är det verkligen värt o kränka folk för ett jävla ord?

Jag håller med, ordet neger låter inte snyggt men det är förjävla löjligt att bli upprörd över ett ord som negerboll - Det kan inte vara kul att leva om man går runt och retar upp sig över skitsaker.

Jag är inte så intresserad av att reta någon men jag kommer aldrig spela en massa drama-princessor i händerna. Aldrig.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Det är nya tider. Det ska heta chokladboll för att det är choklad i för i helvete. Negerboll låter inte bara diskriminerande (hur mycket ni än säger emot) idag utan även idiotiskt ologiskt. "Svart boll"?

Medlem

Ingen choklad i bakverket, så detså.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Skrivet av norado:

Det är nya tider. Det ska heta chokladboll för att det är choklad i för i helvete. Negerboll låter inte bara diskriminerande (hur mycket ni än säger emot) idag utan även idiotiskt ologiskt. "Svart boll"?

Vadå "svart boll"? En neger är ju inte helt svart heller utan lite brun liksom negerbollen är svart-brun. Då är ju ordet negerboll ändå logiskt tycker jag. Tradition är tradition. Upp till kamp för negerbollen tycker jag.


signatur
Medlem

Tycker många i denna tråd ska se Southpark avsnittet när Stans pappa gör bort sig(people who annoy you, Niggers! länk)

Och försöka ta in budskapet i det där avsnittet. Vi kan inte förstå hur det känns för mörkhyddade personer att bli kallade neger eller vad för känslor det tar fram när man kasta omkring ordet som ingenting.

Förstår verkligen inte var det är som pågår här på FZ -.- resonemangen i denna tråd är ju skrämmande och i lan forumet på FZ så är det fullt med pundare som snackar om amfetamin

Inaktiv

Jag tar en semla och en negerboll, tack!

Jag ska ha en NEHEheGERBOLL!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

"-Jävlar va feschlige ni ska vare ra.." De säljer för övrigt NEGERbollar på skolan. Ska nog köpa en.

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Vi kan inte förstå hur det känns för mörkhyddade personer att bli kallade neger eller vad för känslor det tar fram när man kasta omkring ordet som ingenting.

Fortfarande ingen mörkhyad som blir kallad för neger i syfte att kränka utan det är en kaka som heter negerboll.

Medlem

Jag är uppvuxen med ordet negerboll. Det sista jag tänker på när jag vill ha en negerboll är en färgad människa och tycker det är väldigt nedlåtande mot mig som person att jag inte ska få använda ett ord som jag är uppvuxen med bara för att några enstaka individer försöker få allt att vara så provocerande som möjligt (samma individer som anser att kaknästornet, kyrktorn samt lyktstoplar är manliga fallosymboler kanske?)

För övrigt, ska vi låta dessa få individer bestämma vilka ord vi får och inte får använda så lär vi väl aldrig få gå in på apoteket längre och få beställa "finnmedel",
eller få glatt utropa "Daenskjaevlar!" mot våra bröder i söder,
eller få använda ordet "lapp" och "lappa" (För det är ju en folkgrupp uppe i norr, och ve oss om de skulle ta illa upp om ett par byxor går sönder och man råkar säga "fan, nu lär jag sätta en lappjävel på dem").
EDIT: Same är rätt benämning när jag tänkte efter, men jag är uppvuxen med att kalla dem "Lappar". Å andra sidan lär vi självklart göra om hela engelska språket så "Same" inte på något vis förlöjligar eller kan brukas rasistiskt mot Samerna i norr.

Ska vi förbjuda ordet negerboll så yrkar jag på att vi även förbjuder ord så som "Islam" (För det vet vi ju alla att det är en Satanistisk religion som offrar sina egna i självmordsbomber och som tillber en hednagud och slår sina kvinnor etc etc, och vi kan ju inte tillåta att våra barn växer upp med ett sånt fult ord),
och Amerika (För det är ju ett ondskans land som för krig om olja, terroriserar och hotar, samt delar ut vapen till alla invånare för det har ju deras grundare sagt att de ska få göra enligt något som kallas konstitution och som inte får ändras, så det är ju inte rätt att våra barn ska få lära sig namnet på ett sånt skenheligt land),
och jag vill även förbjuda rödvin (för det är ju en tydlig rasistisk elakhet mot våra rödskinnade vänner i USandA),
svartvinbär, svartpeppar och ordet svart får vi såklart döpa om för att inte reta våra mörkhyade medmänniskor (Kanske afro-vinbär, afro-peppar och afro får ersätta dessa ord?),
Svartenbrant blir vi såklart tvungen att likvidera och undanröja,
vår svenska goda glass Nogger måste vi såklart ta bort ur sortimentet även fast det inte ens är snarlikt ordet Neger,
sen för att vara riktigt politiskt korrekta så måste vi såklart färga om alla svarta biblar och ge dem en neutral färg.. Kanske grön.

*ältar på och ältar på osv osv*

Medlem
Skrivet av MillionStylez:

jag är mörkhyad själv å tar jävligt illa upp för att i min värld är det jävligt kränkande för att jag tycker att ordet i sig är direkt relaterat med slavtiden.

Ganska lustigt det där, för jag har hört en mörkhyad ropa "bögjävel" åt en homosexuel, samtidigt som den homosexuelle svarade med "jävla svartskalle".
Vad jag förstått så var de dock ihop.
Det lustiga är att du tar illa upp av namnet negerboll på en svensk delikatess, medans det finns dem där ute, som är säkert ännu svartare i hyn än dig, som glatt kan både säga och skämta om ordet.

Kanske är det dags för dig att tänka om lite.
Hur många gånger i ditt liv har du kanske sagt "Fitta, kuk, svenne, hora, skit, helvete, herregud, etc" eller något annat som kan uppfattas stötande för vissa individer?
Vissa finner olika saker stötande, och det går inte att ha en värld där det inte finns åtminstone en som försöker finna något provokativt.
Och så länge massans behov överstiger individens, så är det i slutänden vi som måste anpassa oss till resten av världen. :heart:

Medlem

GB har ju tagit tillbaks "Laktrits Puck" i år.

Det vet ju alla vad det betyder.

Lakrits associerar naturligtvis till neger och puck betyder ju puckad.

Puckad Neger heter alltså glassen.

Det är konstigt att Centrum mot rasism inte har uppmärksammat det ännu.


signatur
Medlem

Mona Sahlin uttalar sig om ordet negerboll.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

har ingen aning om vad laktrits betyder men glassen är trevlig och bör ej skickas hem.

Inaktiv
Skrivet av WaltX:

Mona Sahlin uttalar sig om ordet negerboll.

Well played


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Skrivet av WaltX:

Mona Sahlin uttalar sig om ordet negerboll.

Har ingen lust att lyssna på Mona.

Har i dagens läge inte mycket till övers för någon politiker.


signatur
Inaktiv

Jag vill se Mona moona.

Medlem

She'll never let you down...

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Jag är uppvuxen med ordet negerboll. Det sista jag tänker på när jag vill ha en negerboll är en färgad människa och tycker det är väldigt nedlåtande mot mig som person att jag inte ska få använda ett ord som jag är uppvuxen med bara för att några enstaka individer försöker få allt att vara så provocerande som möjligt (samma individer som anser att kaknästornet, kyrktorn samt lyktstoplar är manliga fallosymboler kanske?)

För övrigt, ska vi låta dessa få individer bestämma vilka ord vi får och inte får använda så lär vi väl aldrig få gå in på apoteket längre och få beställa "finnmedel",
eller få glatt utropa "Daenskjaevlar!" mot våra bröder i söder,
eller få använda ordet "lapp" och "lappa" (För det är ju en folkgrupp uppe i norr, och ve oss om de skulle ta illa upp om ett par byxor går sönder och man råkar säga "fan, nu lär jag sätta en lappjävel på dem").
EDIT: Same är rätt benämning när jag tänkte efter, men jag är uppvuxen med att kalla dem "Lappar". Å andra sidan lär vi självklart göra om hela engelska språket så "Same" inte på något vis förlöjligar eller kan brukas rasistiskt mot Samerna i norr.

Ska vi förbjuda ordet negerboll så yrkar jag på att vi även förbjuder ord så som "Islam" (För det vet vi ju alla att det är en Satanistisk religion som offrar sina egna i självmordsbomber och som tillber en hednagud och slår sina kvinnor etc etc, och vi kan ju inte tillåta att våra barn växer upp med ett sånt fult ord),
och Amerika (För det är ju ett ondskans land som för krig om olja, terroriserar och hotar, samt delar ut vapen till alla invånare för det har ju deras grundare sagt att de ska få göra enligt något som kallas konstitution och som inte får ändras, så det är ju inte rätt att våra barn ska få lära sig namnet på ett sånt skenheligt land),
och jag vill även förbjuda rödvin (för det är ju en tydlig rasistisk elakhet mot våra rödskinnade vänner i USandA),
svartvinbär, svartpeppar och ordet svart får vi såklart döpa om för att inte reta våra mörkhyade medmänniskor (Kanske afro-vinbär, afro-peppar och afro får ersätta dessa ord?),
Svartenbrant blir vi såklart tvungen att likvidera och undanröja,
vår svenska goda glass Nogger måste vi såklart ta bort ur sortimentet även fast det inte ens är snarlikt ordet Neger,
sen för att vara riktigt politiskt korrekta så måste vi såklart färga om alla svarta biblar och ge dem en neutral färg.. Kanske grön.

*ältar på och ältar på osv osv*

Nu är det ju så att neger är ett ord som länge användes som ett nedsättande ord som delvis var synonym med slav. Detta har gjort så att ordet även idag låter nedsättande (tycker många, ja). Så dina dumma exempel går inte att jämköra (ja kan inte skriva bokstaven innan G) med ordet neger, ja tyckte inte att ett enda av dina exempel var relevanta. Så är det inte lite onödigt att använda ett ord som vissa kan ta illa upp av? Även om du inte menar det som något negativt? Sen att man borde säga det pga tradition är ju jävligt löjligt. Är det så svårt att bara tänka sig wör? Jag ser ingen rimlig anledning att kalla den negerboll men då är jag ju inte en princip-människa heller.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Skriv svar