Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av CastorFiber:

I egenskap av person som säger "negerboll" måste jag tillägga att jag inte skriver under på någon av anledningarna att man skall få säga negerboll som presenteras i tråden. Jag tycker det är för många tunna och löjliga anledningar... Ungefär som personerna som tar illa upp av namnet.

Ge oss då en vattentät anledning till varför du säger negerboll så vi får ett slut på denna diskussion. Om dylikt argument ej kan påbevisas eller om motargumenten är jämförelsevis löjliga till nämnda argument har vi en tråd framför oss som kan nå episka proportioner.

Jag säger negerboll för att jag och de mina alltid har gjort det och vi har gjort det utan ont uppsåt. Jag envisas med att fortsätta kalla det negerboll för att dels är jag envis, dels för att reta lättkränkta människor, jag avskyr folk som blir "kränkta" utan anledning.

Missförstå mig rätt dock, jag skulle inte säga negerboll om jag beställde den av en svart person jag inte kände eller om det stod en svart person bakom mig i kön. Jag tycker inte att ordet är stötande men eftersom jag förstår att de kanske kan ta illa upp väljer jag ett annat ord.

Jag skiter i vad bollen kallas egentligen, jag vill bara inte ge någonting till dramaprincessorna.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

samma här, när jag beställer kommer det även i fortsättningen heta negerboll. Men står det en afrikanus bakom mig så säger jag helt enkelt wienerbröd

För eftersom man är politiskt korrekt som en äkta svenne så vågar man ju inte beställa ett sådant bakverk med en mörkhyad bakom sig.


signatur
Inaktiv

Fan, jag vill ha en kebab med bröd..


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Avstängd

Chokladbollar är jättegoda. Ordet negerboll finns inte i min dagliga vokabulär. Jag har alltid sagt chokladboll, men jag ser absolut inget fel i att säga negerboll. Jag ser inget fel i att använda ordet neger överhuvudtaget, så länge det inte används nedsättande. Neger i sig är inget rasistisk ord, men det är lätt att använda det på ett sådant sätt.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Chokladbollar är jättegoda. Ordet negerboll finns inte i min dagliga vokabulär. Jag har alltid sagt chokladboll, men jag ser absolut inget fel i att säga negerboll. Jag ser inget fel i att använda ordet neger överhuvudtaget, så länge det inte används nedsättande. Neger i sig är inget rasistisk ord, men det är lätt att använda det på ett sådant sätt.

Underbart! i mina ögon det första riktigt bra inlägg av dig *stolt*

Kan vi inte bara besluta om oss att folk får säga vad man vill, och att moral tanter ska sluta gnälla som medelsvennson-tråkgar? det tycker jag låter som en bra idè.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av IceMan:
Skrivet av EliasN:

Chokladbollar är jättegoda. Ordet negerboll finns inte i min dagliga vokabulär. Jag har alltid sagt chokladboll, men jag ser absolut inget fel i att säga negerboll. Jag ser inget fel i att använda ordet neger överhuvudtaget, så länge det inte används nedsättande. Neger i sig är inget rasistisk ord, men det är lätt att använda det på ett sådant sätt.

Underbart! i mina ögon det första riktigt bra inlägg av dig *stolt*

Kan vi inte bara besluta om oss att folk får säga vad man vill, och att moral tanter ska sluta gnälla som medelsvennson-tråkgar? det tycker jag låter som en bra idè.

word.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv
Skrivet av prikk:
Skrivet av neonille:

Neger betyder Afrikan....INTE SLAV
....sen vad som stod i ordböckerna år 1645 spelar väl för tusan ingen roll.....

hahahahaha WHAT?! )

det finns inget viktigare för svenskar att försvara, än ett rasistiskt gammalt ord på en jävla bakelse

DET HAR HETAT BLATTE SEN JAG VAR LITEN FÖR BÖVELEN!

"lev i nuet" hahaha, oh the irony

Och din poäng är????

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Missförstå mig rätt dock, jag skulle inte säga negerboll om jag beställde den av en svart person jag inte kände eller om det stod en svart person bakom mig i kön. Jag tycker inte att ordet är stötande men eftersom jag förstår att de kanske kan ta illa upp väljer jag ett annat ord.

Du kan verkligen förstå det? Jaha...konstigt...hur då? Jag menar...det är ju inte rasistiskt...så...det finns väl ingen som kan ta illa upp?

Skrivet av EliasN:

...men jag ser absolut inget fel i att säga negerboll. Jag ser inget fel i att använda ordet neger överhuvudtaget, så länge det inte används nedsättande. Neger i sig är inget rasistisk ord, men det är lätt att använda det på ett sådant sätt.

Undrar hur du undviker att säga ett nedsättande ord utan att det blir nedsättande...hmmm...ah, nu ser jag, det är ju bara att säga att det INTE är det...egentligen, u-huh! (Långben skratt). Vore jag intresserad av att läsa något mer från dig, alls, så skulle jag be dig förklara vart någonstans ordet neger INTE är nedsättande.

Skrivet av dofilusåkaffe:

samma här, när jag beställer kommer det även i fortsättningen heta negerboll. Men står det en afrikanus bakom mig så säger jag helt enkelt wienerbröd

För eftersom man är politiskt korrekt som en äkta svenne så vågar man ju inte beställa ett sådant bakverk med en mörkhyad bakom sig.

Precis, men vet ju vad dom går för, eh? *blink, blinkblink! Dig gav jag upp hoppet för för länge sedan...att få dig att begripa något av värde är antagligen svårare än att lära en vattenmelon spela munspel. Go get'em tiger!

Skrivet av Zelaxe:

Bakelsen HETER negerboll, Sen får ni säga vafan ni vill, det är fortfarande en JÄVLA BOLL som man kallar neger, inte någon mörkhyad person. Men visst, försvara ni en boll som det vore en mänsklig varelse, och samtidigt äter ni den, jävla kannibaler...

Annars påstår ni att man ska demolera demokratin, yttrandefriheten och hela JÄVLA samhället.

Ah, precis, det är just det jag är ute efter här. Men för att bevisa att jag håller med så ska jag personligen döpa om chokladbollar till "Zelaxe's mamma luktar curryboll".
Naturligtvis har du inga åsikter om att jag gör det eftersom att:
1. Det är ju bara ett namn på en BOLL, och Ender har sagt att den HETER det.
2. Det är ju inte din morsa jag hävdar luktar curry, det är ju bara BOLLEN som jag kallar "Zelaxe's mamma luktar curryboll"...det är ju trots allt bara en blandning av bokstäver, eller hur?
3. Det skulle bevisa att jag har rätt, så bit ihop nu!

Vem har sagt att jag försöker försvara en chokladboll förresten? Aaah...så klart, med en sådan människosyn så antog du att jag ville försvara den stackars BOLLEN från att associeras med en "neger"...jag förstår.

Skrivet av teX:

Okej, kolla in detta argumentet.

"För att inte kränka upphovsmannen till negerboll genom att inte kalla den för dess rätta namn och genom att på så sätt uppsåtligen underlåta sig att visa respekt för densamme."

Ok...hmmm...vart?

Hursomhelst, tror det räcker för mig nu. För mig har ordet "neger" alltid haft en rasistisk och förnedrande klang, oavsett vilket ord det förekommer i. Jag kan personligen ogilla vissa kulturer (vilket är tillräckligt generalliserande och korkat för att vara mig), men jag är lyckligtvis inte så efterbliven så jag skulle döma någon för hår eller hudfärg. Ordet "neger" är ursprungligen ett sådant dömande ord. Man kan ju förneka att det är nedsättande, men man kan ju även testa att öppna en historiebok, vad vet jag?
Jag har alltid varit emot den smutsiga smygrasismen, som jag sett en hel del av runt omkring mig, och jag har aldrig hört någon säga ordet "neger" som om det skulle vara någonting värdigt med att vara en sådan.

Ordet negerboll är hyfsat harmlöst i sig, och helt sant är det vad vissa kallar en simpel chokladboll. En del kanske förstår att ordet är en sammansättning av "neger" och "boll", och detta fåtal personer kanske skiner upp i insikt och tänker "jaaaahaaaa, det är DÄRFÖR Ender inte gillar ordet, för att det kommer utifrån ordet "neger", som i sin tur har en nervärderande mening!"

Naturligtvis kommer majoriteten av er jag tjafsat med här aldrig förstå detta, och jag förstår, det är ju trots all VÄLDIGT komplicerat.

*suck, varför loggade jag ut ur wow

Skrivet av Ender:
Skrivet av dofilusåkaffe:

samma här, när jag beställer kommer det även i fortsättningen heta negerboll. Men står det en afrikanus bakom mig så säger jag helt enkelt wienerbröd

För eftersom man är politiskt korrekt som en äkta svenne så vågar man ju inte beställa ett sådant bakverk med en mörkhyad bakom sig.

Precis, men vet ju vad dom går för, eh? *blink, blinkblink! Dig gav jag upp hoppet för för länge sedan...att få dig att begripa något av värde är antagligen svårare än att lära en vattenmelon spela munspel. Go get'em tiger!

Hahaha du är ju riktigt gosig ju


signatur
Medlem

aha! en wowspelare, kunde man ju ha anat!


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av CastorFiber:

Missförstå mig rätt dock, jag skulle inte säga negerboll om jag beställde den av en svart person jag inte kände eller om det stod en svart person bakom mig i kön. Jag tycker inte att ordet är stötande men eftersom jag förstår att de kanske kan ta illa upp väljer jag ett annat ord.

Du kan verkligen förstå det? Jaha...konstigt...hur då? Jag menar...det är ju inte rasistiskt...så...det finns väl ingen som kan ta illa upp?

Spela inte dum.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Vem fan är det som spelar dum egentligen? Så klart att inte DU tycker ordet är stötande, men du är tillräckligt smart att förstå att en färgad person skulle kunna ta illa upp. Och ändå ska du försvara ordet?

Jo, det låter ju jävligt logiskt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Vem fan är det som spelar dum egentligen? Så klart att inte DU tycker ordet är stötande, men du är tillräckligt smart att förstå att en färgad person skulle kunna ta illa upp. Och ändå ska du försvara ordet?

Jo, det låter ju jävligt logiskt.

Du spelade kanske inte ändå.

Ordet är inte rasistiskt, förstår du?
Ordet används inte i ont uppsåt, förstår du?

Det är du som försöker ger ordet en betydelse det inte har, jag tänker inte hjälpa dig med det.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Skrivet av Ender:

Vem fan är det som spelar dum egentligen? Så klart att inte DU tycker ordet är stötande, men du är tillräckligt smart att förstå att en färgad person skulle kunna ta illa upp. Och ändå ska du försvara ordet?

Jo, det låter ju jävligt logiskt.

Nu får du väl ta och ge dig snälla människa. Som Castor säger ordet negerboll är inte i ont uppsåt om det nu var det varför skulle man då döpa en god bakelse till det!? Jesus Kristus GE DIG NU!!!


signatur
Youtube-proffs

What the fuck, the maxx glömde du kolla denna tråden innan du låste Israeltråden eller?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:

What the fuck, the maxx glömde du kolla denna tråden innan du låste Israeltråden eller?

Personangrepp och hets mot folkgrupp (Även om vissa verkligen vill få oss att tro att äta och säga negerboll verkligen skapar ett sånt intensivt hat att hitlers hat mot judar verkar som två kattungar som slåss) har ju inte påbörjats än


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Execute this thread for great justice!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Youtube-proffs
Skrivet av Sipmo:

Execute this thread for great justice!

HAHA Trådskaparn har talat.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Skrivet av Sipmo:

Execute this thread for great justice!

Japp jag håller med Ender kommer aldrig ge upp att basha ändå.


signatur
Medlem

Oj, det här har blivit en ganska lång tråd.

Nåja, jag slog upp ordet "neger" på wikipedian, och beroende på om man vill påstå att wikin är en officiell ordbok eller inte så får man väl ta följande med en nypa salt.

"Neger (femininum: negress, ett äldre namn är blåman[1]) är en i nutida språkbruk kontroversiell beteckning[2] för vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och i viss mån Oceanien. Ordet härstammar från spanska, portugisiska och äldre italienska negro, som betyder svart och som härstammar från latinets niger med samma betydelse, och följaktligen har inte ordet lika laddad betydelse på dessa romanska språk. Som beteckning för svarta folkgrupper började det användas i de germanska språken i och med slavhandeln med Spanien och Portugal [källa behövs] .

Negrer var från början en allmän benämning på alla folkslag med svart hudfärg, men en indelning baserad på andra kännetecken än hudfärgen ledde på 1800-talet till att man från begreppet neger skilde inte bara dravidfolken i Deccan och alla malajer utan även de australiska folken och papuaner (på Nya Guinea). Under det koloniala tidevarvet kom alltså negrer därför att mena bara de i Afrika inhemska eller i historisk tid därifrån genom slavhandel utförda svarta folken. Dock användes även uttrycken "papuanegrer" och "australiska negrer" i motsats till de afrikanska folken ifråga.

Men inte heller i Afrika ansågs vid denna tid alla mörkhyade folk höra till negrerna. De semitiska och hamitiska folken i Sahara, Abessinien och egyptiska Sudan liksom också khoikhoi och sanfolket i Kaplandet skiljdes från negrerna. Semiter och hamiter ansågs tillhöra den europida rasen medan alla de svarta folken ansågs höra till den negroida rasen.

Fram till och med 1970-talet var neger den dominerande termen för svarta personer men idag anses det av många vara ett föråldrat, förolämpande och negativt laddat begrepp och används även av somliga som ett invektiv. Andra använder det dock fortfarande utifrån uppfattningen att det är ett värdeneutralt ord. Jämför exempelvis mulatt.

Ordet blandas ofta ihop med ordet nigger. Båda orden anses vara nedsättande. Termen "nigger" eller "nigga" används dock ibland i slanguttryck, främst bland afroamerikanska män i USA."

Känns som att texten har lite dubbla budskap, å ena sidan används neger som ett nedvärderande ord men å andra sidan finns det dem som använder det som ett neutralt ord.
Från början var det ett ord som användes för "svart" (ett VÄLDIGT icke-rasistiskt ord, som är helt neutralt så länge man inte sätter in nedvärdernade ord framför eller efter)

För skojs skull tittade jag även på ordet "nigger"
"Nigger är i amerikansk engelska ett gravt nedsättande och rasistiskt skällsord för afroamerikaner. I USA är ordet så laddat att det inte kan användas i vårdat talspråk oavsett sammanhang; om det är nödvändigt att referera till ordet används ofta omskrivningen "the n-word".

Ordet är en sidoform till neger (engelska negro), som dock inte har samma karaktär av konsekvent skällsord. Ordet har spridit sig från USA, och då ofta tagit en vidare betydelse av "icke-vita" eller "invandrare" i allmänhet.

Bland vissa grupper av amerikanska svarta har ordet upptagits som en självbeteckning (ibland skrivet på ett sätt som ansluter till afroamerikanskt talspråk; nigga, i plural niggaz) – i viss mån i likhet med de svenska orden blatte och svartskalle. Hip hop-gruppen N.W.A. står till exempel för Niggaz With Attitude.

I juli 2007 höll NAACP en ceremoni där de begravde ordet nigger."
Ordet "Nigger" används flitigt i musik och film, och säkerligen även på gatan i USA, men anses ändå som ett nedvärderande ord. Hur hänger det ihop egentligen?
Tar man och lyssnar på en typisk rapp-låt så används ordet nigger säkerligen minst en gång, men jag kan inte säga om det används som nedsättande av svarta om sig själva, eller om det för dem är neutralt när de använder det, men det vore väl fruktansvärt konstigt om det vore okay för svarta att säga nedvärderande ord om sig själva men inte för resten av jordens befolkning, så alltså kan jag bara utgå ifrån att ordet inte alls är så nedvärderande som det i vissa sammanhang framhålls.
Därifrån drar jag även slutsattsen att ordet "neger" inte heller kan anses som nedvärderande, speciellt då det från början betyder svart, och svart är inget nedvärderande ord, och att ordet negerboll är ett helt neutralt namn på en svart boll.

Sätter man in ord som "jävel" efter ordet "neger" så får man "negerjävel", vilket jag helt håller med är ett nedvärderande ord, men det är även "jävla svenne" för mig som svensk. Däremot skulle jag inte ta illa upp om någon sa bara "svenne" om mig.
Orden i sig "svenne" och "neger" är inte nedvärderande, utan det är endast nedvärderande ihop med andra ord eller beroende på vilket utryck användaren har när han säger det.
Och tittar vi på ursprungsfrågan "Är det fel att använda ordet negerboll" så tycker jag att det inte är fel. Negerboll är ett namn, och det är ett namn på en mörk rund boll som inte på något sätt är rasistiskt. Det ända sättet du kan få "negerboll" till något rasistiskt är väl om du påstår att det är "negerballar", men då är vi tillbaks där jag var för några rader sedan om att vissa ord blir nedvärderande ihop med andra, och det är endast användaren i sig som utrycker "negerballar" som är den nedvärderande personen och det får han stå för själv.

Tack ForrestFox du beskrev i princip vad jag sade några sidor bakåt. Att ordet neger är inte diskriminerande om man inte sätter skällsord framför eller bakåt.

Detta fattade inte Ender. Men men så är det med moraltanter


signatur
Inaktiv

kollade på http://en.wikipedia.org/wiki/Chocolate "Controversy"
Tydligen så misstänker man att 90% av kakao odlingarna på elfenbenskusten som i sin tur står för 43% av världsmarknaden använder sig av någon form av slavarbetskraft.

ett annat samband mellan bollen och slaven...
så det bästa vore ju att bojkotta allt med kakao

Medlem
Skrivet av sebastian_nurmela:

kollade på http://en.wikipedia.org/wiki/Chocolate "Controversy"
Tydligen så misstänker man att 90% av kakao odlingarna på elfenbenskusten som i sin tur står för 43% av världsmarknaden använder sig av någon form av slavarbetskraft.

ett annat samband mellan bollen och slaven...
så det bästa vore ju att bojkotta allt med kakao

Jag har en vän som har jobbat i många år i olika länder i afrika, han avskyr afrika med passion eftersom allt i alla led oavsett vart man kommer är korrupt.

Väldigt spännande kille för övrigt, han har suttit i japanskt koncentrationsläger som ung gosse. Sitter som trollbunden när han orerar kring sina äventyr.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Ender:

Hursomhelst, tror det räcker för mig nu. För mig har ordet "neger" alltid haft en rasistisk och förnedrande klang, oavsett vilket ord det förekommer i.

Även negerkuk? Bara nyfiken då jag inte uppfattat det som något negativt.


signatur
Medlem

Är pippis pappa Negerkungen rasistisk?

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Är pippis pappa Negerkungen rasistisk?

Ändrade de inte alla böckerna för någon primadonna började gråta och kissade på sig?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag tycker faktiskt det är ytterst löjligt att censurera bort "oönskade" ord i böcker, dom skrevs under en tid då vissa ord var accepterade och, hur ska vi kunna lära oss av våra misstag om vi hela tiden gör om forntiden?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Och så finns det ju boken Tintin i Kongo, den blev ju förbjuden i något land då den ansågs "rasistisk", men den skrevs ju under en tid då det ansågs vara normalt att se ned på "negrer".
Men det är ju ett utmärkt tillfälle att visa för barnen hur man tänkte under den tiden.
Att förneka historien har aldrig lett till något gott.
Om vi hade levt under den perioden så hade vi sannolikt sett ned på "negrer".

Avstängd
Skrivet av Ender:

Undrar hur du undviker att säga ett nedsättande ord utan att det blir nedsättande...hmmm...ah, nu ser jag, det är ju bara att säga att det INTE är det...egentligen, u-huh! (Långben skratt). Vore jag intresserad av att läsa något mer från dig, alls, så skulle jag be dig förklara vart någonstans ordet neger INTE är nedsättande.

Ett nedsättande ord är nästn alltid nedsättande, oavsett tonfall. Tonfallet påverkar mer än man tror. Allt går att användas nedsättande. Jag kan säga smartskaft på ett elakt sätt, jag kan säga det som ett skämt och jag kan säga det på snällt sätt, allt med samma ord. Vårt tal är till stor del toner och känslor förklädda i ord och uttryck.

Nå, ordet neger ser inte jag som något nedsättande, men det beror ju förstås på hur det används. Uttryck som "jävla neger" eller "en sån där neger" är ju förstås inte särskilt trevliga och då blir ordet förstås nedsättande och negativt. Däremot, om man använder ordet på ett sakligt sätt så blir det ju inte samma sak, eller är pensionärer också rasister?

I övrigt gillar jag inte att kategorisera människor efter hudfärg eller ras eller vad som helst. Jag är verkligen inte en rasist, snarare filantrop.
Därför brukar jag inte använda ord som neger, svart, eller något i den stilen. Jag har alltid sagt mörkhyad, men det är lite enklare att säga svart.
Hur som helst, jag gillar inte riktigt det här i typ amerikanska filmer att de alltid beskriver folk efter "ras" (inte för att vi människor har några raser, inte ens lite) det första de gör. Fördelen är ju iofs att man lättare känner igen personen i fråga, men är det verkligen viktigast att kategorisera personen det första man gör? "Aha, det är en svart man = född brottsling." eller "Jaha, det är en sån".

Människan är rädd för det okända och vem skulle inte vilja kunna kategorisera allt på ett smidigt sätt för att enklare kunna hålla ordning? Allt är ju tyvärr inte så enkelt, och kategorisering är ofta en ursäkt för att på ett enkelt sätt avfärda någon eller något. "Jaha, det är en asiat. Usch, honom vill jag inte ha kontakt med".
Jag förstår faktiskt rasister, för jag måste säga att även jag själv blir påverkad av den bild som andra människor och media ger oss av utlänningar och invandrare. Nog måste jag erkänna att jag blir mer rädd av att möta ett gäng araber på stan än ett gäng vanliga svenskar, även om jag helst inte vill erkänna det.

Jag tycker att det är en meningslös diskussion det här med huruvida man ska använda ordet negerboll. Kallar man det chokladboll måste man antingen förklara sig eller bli kallad mes (folk tror att man gör det bara för att inte stöta sig med någon) och om man kallar det negerboll är risken stor att man blir kallad rasist eller trampar någon på tårna. Jag tycker att man absolut ska få kalla det negerboll, men det beror ju också på syftet. Om man gör det i rasistiska syften ska man självklart inte göra det, men om man gör det för att man alltid växt upp med det ordet så ska man självklart använda det. Ordet negerboll syftar ju ändå inte på negrer.

En kul grej, förresten, är att man antingen ska vara rasist eller svart för att kunna använda ordet nigger i USA.
Båda rasism och den extrema typen av antirasism är precis lika tragisk. Filmen Crash är förresten rätt intressant och har en del intressanta saker att säga i det här ämnet.

Medlem

21 sidor om negerbollar. Ni upphör aldrig att förvåna. Ni kan pressa ett ämne till det yttersta.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Skriv svar