Glasögon i lumpen?

Inaktiv
Glasögon i lumpen?

Hej, undrar ifall någon vet om de går att göra lumpen med nedsatt syn? har typ -3.0 & -2.5 på ögonen så jag ser rätt dåligt, men använder glasögon, kan man ändå göra lumpen?:)

Medlem

klart man kan men sen vilken tjänst man kan få är ju lite olika så vitt jag vet..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Syftar på Jägarsoldat

Inaktiv
Skrivet av Xythe:

Syftar på Jägarsoldat

Kan nog bli lite problematiskt har jag för mig
Har för mig att man måste ha otroligt bra syn där...

Inaktiv

Jägarsoldat har jag inte en aning om. Däremto som t ex bevakningssoldat så får du ett par specialbrillor som du ska använda om synen inte är perfekt på ögonen utan brillor.


signatur
Medlem

-3.0 -2.5 är närsynt väl? Isåfall är det rätt kört för dej, tyvärr.
Möjligen om du varit långsynt utan brytningsfel (brytningsfel kan göra det svårt med en del optik tror jag).


signatur

yolo

Medlem

För stridande befattningar kan man som lägst ha Syn-B, vilket t.ex Skyttesoldat kan ha (i teorin, men inte troligt i praktiken tyvärr).

Jägarsoldat och liknande på samma nivå kräver Syn-A samt Hälsa-A - allt skall vara i topptrim där.

Alla som behöver glasögon under tjänsten får en glasögonrekvisition ett par månader eller veckor innan inryck där de måste gå till en optiker för provning av de sketsnygga lumparbrillorna som de sedan förhoppnigsvis får ut under inryckningsdagen.

Brillorna kommer i varianterna:
Bruna - Stora - Fula & Svarta - Stora - Fula


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Inaktiv

Hm, ni säger att man får special anpassade brillor? Vilka får de? Och i så fall, kan man vara Jägare och få special brillor eller måste man ha bra syn från början? Jag har ju tänkt spara till ögon operation när jag skaffat jobb senare men de lär ju knappast bli innan lumpen :/

Medlem

Du måste egentligen inte ha perfekt syn för alla förband men i o m konkurrensen som råder idag så sållas du nog bort med en gång.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Du måste egentligen inte ha perfekt syn för alla förband men i o m konkurrensen som råder idag så sållas du nog bort med en gång.

Så sant. Dock gör en polare till mig med nedsatt syn på något sätt lumpen nu just nu. Bevakningssoldat tror jag han är.


signatur
Medlem
Skrivet av Xythe:

Hm, ni säger att man får special anpassade brillor? Vilka får de? Och i så fall, kan man vara Jägare och få special brillor eller måste man ha bra syn från början? Jag har ju tänkt spara till ögon operation när jag skaffat jobb senare men de lär ju knappast bli innan lumpen :/

Finns inte en chans att du hamnar som jägare om du behöver glasögon, Brillor får alla som behöver glasögon vanligtvis och ges ut till dom som har befattningar som man klarar med nersatt syn.
Så ingen jägartjänst för dig tyvärr.

Varför vill du utsätta dig för det om ja får fråga? Gå ut och spring ett par gånger till du spyr, sov i skogen i en egen tillverkad bivak så får du rätt bra uppfattning vad det handlar om.

Skjuta med skarpa vapen är overrated i min uppfattning ;p

Om ditt mål att söka utlandstjänst efter så skulle ja ta vanlig skyttesoldat, matlagningstjafs eller minröjare befattning istället ;p

Medlem
Skrivet av Ascendant:
Skrivet av Döbringer:

Du måste egentligen inte ha perfekt syn för alla förband men i o m konkurrensen som råder idag så sållas du nog bort med en gång.

Så sant. Dock gör en polare till mig med nedsatt syn på något sätt lumpen nu just nu. Bevakningssoldat tror jag han är.

Har nedsatt syn plus brytningsfel och gjorde 15 månaders befattning som röjare av biologisk och kemisk ammunition. Plus varit med i beredskapsförband, så det är nog inga problem att göra lumpen med nedsatt syn ;p

Medlem

Mmm, fast nu ville TS bli jägare, som han iofs inte skrev från början.


signatur

yolo

Medlem

På AJB fanns det iaf ett par Jägare med brillor, nu vet jag ju iofs inte vad för fel dom hade, vet för fan inte ens vad jag har för fel!

Men om du rycker in se till att få ordning på glasögonen... Fick mina första ungefär 4 månader in i lumpen, men självklart var dom då i fel storlek. ungefär månad 7 fick jag äntligen nya. Även dom fel storlek. Nåja, kan ju alltid hänga dom på väggen!

Antar att jag är ett rare-case-scenario dock, det går smidigt med glasögon annars


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

EDIT: Läste SeniiLs inlägg efter jag skickat post.

Citat:

På AJB fanns det iaf ett par Jägare med brillor, nu vet jag ju iofs inte vad för fel dom hade...

Så går det när man vill vara viktig som jag, då får jag väl försvara mig med att de nya kraven för jägare m.m. är som jag skrev nedan
---

Jo, vi vet att han skrev om det och som vi sa förut, det är som sagt uteslutet att ha nedsatt syn om man skall bli jägare. Det är om man tar i åtanke både vilka kraven är (som är "Ej nedsatt syn") samt hur stor konkurrensen är.

Detsamma gäller för alla stridande befattningar, de behöver inte alltid ha perfekt syn, men i och med konkurrensen så sållas de med fel bort nästan med en gång.

Dessutom så får ni det att låta som om det vore omöjligt att göra lumpen med defekt/nedsatt syn, vilket är fel. Jag känner många som skall rycka in med glasögon, inklusive mig själv, både inom armén, flygvapnet samt marinen.

Ja, Alla som behöver glasögon får det vid inryck, båda vanliga glasögon för vardagligt bruk samt "special"-glasögon insatta i en skyddsmask där de vanliga inte får plats.

Så Xythe, om du skall mönstra, gör bara ditt bästa och välj mellan de befattningar som erbjuds, inget annat att göra tyvärr.

/Blivande NSKY-Insatssoldat


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Youtube-proffs

Saken är väl att de tuffaste utbildningarna inte tillåter glasögon, då om du tappar dem eller tar sönder dem så ser du i princip 0 (helt klart beroende på synstyrka) och är nu en fara för dina trupper.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

måste du absolut ha glasögon då,
kan du inte använda linser.

Inaktiv
Skrivet av Strax Dax:

måste du absolut ha glasögon då,
kan du inte använda linser.

Linser medans man krälar i leran är mäkta korkat, för att inte tala om att man skulle tappa en vid ett dåligt tillfälle.
Sedan så har jag för mig att man helst måste ta ut de under nätterna, men har inte koll på de olika sorterna som finns. Dock är det inte så bra hursomhelst.


signatur
1
Skriv svar