Inaktiv
Medlem

då kanske folk begår färre upphovsrättsbrott?

Medlem
Skrivet av DreadX:

då kanske folk begår färre upphovsrättsbrott?

Tror knappt det, folk kommer säkert hitta torrent klienter som döljer IP'n helt gissar jag. Är dock inte så specielt insatt i det

Medlem

Den gången detta händer går jag genom en proxy.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Grejen är att det kommer att gå igenom. Men dom kan bara se att man har delat/laddat ner ut 1 fil, vad jag har hört ialf!

Inaktiv

Spelar ingen roll för mig, eftersom jag inte är en pirat.
Jag kör 100 % legalt.

Inaktiv
Skrivet av dosman:

That's right. Snart så kan vi upphovsrättsägare bli små mini-poliser som kan kolla upp folks namn på internet. Vem är upphovsrättsägare? Så fort du skriver en text eller skapar ett verk som är tillräckligt unikt så blir du upphovsrättsägare. Här har ni en bevismaskin. Om ni vill sätta dit mig t.ex ;).

Tycker ni upphovsrättsägare ska kunna få tag på namnen bakom folks IP:n så enkelt?

Tyvärr kan inte alla springa runt och vara småpoliser, teoretiskt sett får du bara kräva ut din upphovsrätt om du annars skulle tjänat pengar på saken/varan/fotot/filen~

Medlem
Skrivet av Strax Dax:

Spelar ingen roll för mig, eftersom jag inte är en pirat.
Jag kör 100 % legalt.

Nej vad bra, då kan vi införa en ny lag där staten får rätt att söka igenom din dator utan att du vet om det, jag menar... om du är 100% legal så gör det ju inget om vi snokar genom ditt privatliv, du har ju ingenting att dölja ändå så?

Den här frågan är om personlig integritet, och det är aningen kränkande att dom rotar igenom vad jag går in på för sidor (dock så är jag också ganska laglydig, så är det fortfarande fel att dom snokar )


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

hur fungerar det egentligen? ponera att jag laddar ner något olagligt, som en cd-skiva. de hittar min IP och drar mig inför rätta. jag springer ner och köper skivan i fråga och river kvittot.

åker man dit iallafall? spelar det någon roll om jag laddar ner från exempelvis DC++ eller via en torrent? om jag "bara" laddar ner utan att dela ut så borde det vara lungt, rent legalt? eller väldigt svårt att bevisa att jag inte redan ägde skivan? är det olagligt att ladda ner något man redan äger?

Inaktiv

Köp det du vill ha bara, är väl inte så jävla dyrt. Sen om någon snokar i min dator skiter väl jag i. Sålänge dom inte rör mina filer (om dom nu kan det, vet ej).

Medlem

Dom kan inte komma åt din dator utan att komma på besök om du har rätt skydd


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Hmm, vad skulle det vara för skydd då?
Är inte speciellt intresserad av att ha folk som snokar runt i datorn...


signatur

Heroes may not be braver than everyone else. They're just brave five minutes longer.

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av Strax Dax:

Spelar ingen roll för mig, eftersom jag inte är en pirat.
Jag kör 100 % legalt.

Nej vad bra, då kan vi införa en ny lag där staten får rätt att söka igenom din dator utan att du vet om det, jag menar... om du är 100% legal så gör det ju inget om vi snokar genom ditt privatliv, du har ju ingenting att dölja ändå så?

Då kanske staten ska få lagra allas fingeravtryck och DNA också? Om man inte har något att dölja så vad behöver man då vara rädd för? Sed quis custodiet ipsos custodes?


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Dom kan inte komma åt din dator utan att komma på besök om du har rätt skydd

Pucken är ju inte att någon får tillträde till din dator via "domstolsbeslutet" - det handlar om att någon ser en illegal handling, kopplar ihop detta mot ett IP-nummer och de ber din ISP om information om vem detta ipnummer tillhör... Idag behöver inte din ISP berätta detta, med domstolsbeslut skall de nu tvingas att lämna ut denna uppgift.

Så, rätta mig om jag har fel, det handlar inte om att "någon" skall få rätt att rota i din dator utan att den person som tecknat ett abonemang kan kopplas mot en viss IP-adress...

Hur många användare kan finnas bakom en viss ip-adress? I vissa hem finns det 4-5 datorer, syskon, mamma, pappa - har man dessutom ett trådlöst nätverk för sina vänner och bekanta blir det ännu svårare att bevisa att just person A gjorde si och så klockan då och då...

Som sagt, rätta mig om jag har fel men hela grejen verkar vara ett ganska tandlöst försök att skrämma svensson från att fildela. Eller?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Jo, det känns ganska tandlöst, men Antipiratbyrån börjar väl antagligen bli desperata...


signatur

I am become Death, the destroyer of worlds.
- J. Robert Oppenheimer, the Trinity Tests.

Medlem

Det finns försäkring http://www.tankafritt.nu/

Bland annat jag har en sådan försäkring.

Inaktiv

Fan vad lågt.. Kan inte folk bara lära sig att betala för sig istället. Men visst, det är ett ganska lönlöst försök att skräma folk.

Youtube-proffs

Detta är samma som buggningen av privatpersoner.

Jag bryr mig inte, bugga mig, kolla mitt IP hur fan ni vill, finns ändå inget att hitta. Jag håller mig på den lagliga sidan av älven.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Tror nog staten redan har koll på vad dom flesta gör,
alla länder har ju hemliga orginisationer inom staten som gör diverse saker som vi inte vet om.

Medlem
Skrivet av Strax Dax:

Tror nog staten redan har koll på vad dom flesta gör,
alla länder har ju hemliga orginisationer inom staten som gör diverse saker som vi inte vet om.

Hade du foliehatten på dig när du skrev det?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Youtube-proffs
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Strax Dax:

Tror nog staten redan har koll på vad dom flesta gör,
alla länder har ju hemliga orginisationer inom staten som gör diverse saker som vi inte vet om.

Hade du foliehatten på dig när du skrev det?

Jag har en foliehatt över min facebook press.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Strax Dax:

Tror nog staten redan har koll på vad dom flesta gör,
alla länder har ju hemliga orginisationer inom staten som gör diverse saker som vi inte vet om.

Hade du foliehatten på dig när du skrev det?

lol, jupp det hade man

Medlem

Tinfoil hats is a conspiracy from the government

från studien:
"The helmets amplify frequency bands that coincide with those allocated to the US government between 1.2 Ghz and 1.4 Ghz. According to the FCC, These bands are supposedly reserved for ''radio location'' (ie, GPS), and other communications with satellites (see, for example, [3]). The 2.6 Ghz band coincides with mobile phone technology. Though not affiliated by government, these bands are at the hands of multinational corporations.
It requires no stretch of the imagination to conclude that the current helmet craze is likely to have been propagated by the Government, possibly with the involvement of the FCC. We hope this report will encourage the paranoid community to develop improved helmet designs to avoid falling prey to these shortcomings.

"

Medlem

O.O


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

så det gör inget om man laddar NER?

bara upp?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

så det gör inget om man laddar NER?

bara upp?

Vilket inlägg baserar du det på?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Medlem

det verkar vara en skillnad mellan musik och program. du får kopiera musik du redan äger för eget bruk / bruk inom familjen. så om du äger en CD borde du få ladda ner den så länge du inte delar ut samtidigt?

EDIT! Nej, det är tydligen inte lagligt att ladda ner. Men du får kopiera för eget bruk.

Medlem

varför har det här med personlig integritet att göra? jag kanske sitter i mitt rum, men på nätet så är jag på nån server i nåt annat land och gör olagligheter. det är inte speciellt privat. dessutom så har vi väl rätt öppna personregister över lag. har du ett namn så är det bara att kolla på nätet var den personen bor.

Medlem
Skrivet av DreadX:

varför har det här med personlig integritet att göra? jag kanske sitter i mitt rum, men på nätet så är jag på nån server i nåt annat land och gör olagligheter. det är inte speciellt privat. dessutom så har vi väl rätt öppna personregister över lag. har du ett namn så är det bara att kolla på nätet var den personen bor.

Just denna frågan om utlämnande av namn via ipnummer kanske inte knyter an till "personlig integritet" eftersom man behöver domstolsbeslut för att få ut detta namn, domstolar lär ju inte beordra IPS's att lämna ut namn utan anledning, det måste ju finnas en misstanke om att brott begåtts.

Att ta reda på vilken station IP't kommer ifrån har inget värde, man är fortfarande anonym - även om man kan spåra till en viss adress med villa så vet du fortfarande inte vem som finns bakom detta IP-nummer.

Sedan tror jag det råder lite förvirring kring detta med "öppna register" precis som med allemansrätten, det är inte bara att begära uppgifter hursomhelt utan anledning och tro att man får dem precis som att man inte får tälta i min trädgård allemansrätt eller inte.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar