Kan du tänkas bli vegetarian?

Medlem
Kan du tänkas bli vegetarian?

Tja FZ-folket!

Jag har alltid haft tanken att bli vegetarian men har aldrig vågat, eller snarare kan ta det första steget och verkligen bestämma mig för det. Det ända som hindrar mig från att bli vegetarian är Tacos. Kan man ersätta köttet med någonting annat?

Vi människor behöver inget kött, vi kan ersätta allt med grönt. All slakteri i världen är helt onödigt egentligen då vi äter kött för att det är "gott", inte för att vi verkligen behöver det.

Så nu kommer mina frågor till er:

1. Kan du tänka dig att bli vegetarian?

2. Om inte, vad är det som hindrar dig?

3. Har du någon favoriträtt som du absolut inte kan leva utan? Kan någonting ersätta det?

4. Berätta vad du tycker och känner generellt om slakteri, djuren och vegetarianer.

(Rösta gärna i pollen också!)

Diskutera!

/Walt


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Finns ju soja färs funkar ypperligt och rätt grydda så tycker iaf jag det är gott.

1. Varit funkade inget vidare föredrar o ha blandad kost
2. Gillar kött
3. Nope
4.uj to much to tell Inga problem med slakt dock tycker jag onödigt lidande ska undvikas så gott det går

vet flera vegeterianer som helt enkelt tappade matlusten till kött efter att sett hur det fungerar i moderna slakterier.

Sen är det många som tycker det är mer hälsosamt o har inget alls med att man ogillar slakt så finns alla varianter av vegeterianer.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag har länge tänkt att bli vegetarian. Men att äta kött är helt enkelt bekvämlighet som jag har svårt att ta mig förbi. =/
Men jag försöker ändå undvika kött så bra det går, jag tar till exempel bara ost på min macka och hoppar över skinkanl. När jag också har val mellan kött från gris/ko/etc. och fågel, så väljer jag fågel .


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

Det är bara att inse att människan är ett rovdjur,
vi har i alla tider ätit både kött och grönsaker,

Och jag tror faktiskt att många vegetarianer är hycklare,
utåt är dom vegetarianer men i hemmet så äts det kött.

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Men jag försöker ändå undvika nötkött så bra det går, jag tar till exempel bara ost på min macka och hoppar över skinkanl.

pedant-mode on
du kan äta hur mycker skinka du vill, och ändå undvika nötköttet. men låt bli rostbiffen ;).
pedant-mode off

Medlem
Skrivet av lave:
Skrivet av SuperTank:

Men jag försöker ändå undvika nötkött så bra det går, jag tar till exempel bara ost på min macka och hoppar över skinkanl.

pedant-mode on
du kan äta hur mycker skinka du vill, och ändå undvika nötköttet. men låt bli rostbiffen ;).
pedant-mode off

Korrigerat.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

1. Nej
2. Är dålig på att tillaga goda grönsaksrätter
3. Grillat fläsk är svårslaget.
4. Okej, få se nu. Min morfar var slaktare (och bonde) och eftersom mina morföräldrar var våra närmaste grannar så växte jag upp med det, och när han dog så fortsatte mina föräldrar med det, köpte kultingar, matade dom och sedan slakt. slutade när det inte fanns någon vinst i det.
så min syn på slakt är, ett jävla arbete. vet inte hur många år jag fick vispa blod för blodpudding, men blodpudding är ju riktigt gott.
Och djuren då? dom levde rätt gott, när dom levde. misskötsel har aldrig accepterats så där finns inga dåliga minnen.
vegetarianer, har aldrig haft några problem med dom.
Kort kort om tio års uppväxt.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Inaktiv

1. Nej
2. Gillar inte grönsaker och så älskar jag kött
3. Spagetti & köttfärssås <3 tror inte någonting att ersätta det.
4. Tycker slakteri är bra så länge djuren inte plågas. Tycker det är synd om alla djur som åker flera 100mil för att slaktas. Har aldrig haft några problem med vegetarianer och tror inte jag kommer få några

Medlem

tog: Kanske...

äter inte så mycket kött, macaroner äger
Gillar "nästan" bara korv, hamburgare, å ibland nått annan gott.
har aldrig gillat större stekar osv.., jobbigt å äta, sitter fast på benen osv...
Men jag tror på en kost som består av både grönt och kött.

har inga problem att djuren slaktas osv...
är bondson så man vet ju hur de har det innan och hur det går till, ser inga problem alls.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

1. Ett säkert Nej .
2. Att bli/vara vegetarian är lite som att ha godis-förbud... du missar allt det goda.
3. Tacos (!), Kebab etc.
4. Håller med nelz0n på den punkten.

*edit*

Måste lägga till grillat kött till listan för mat (kött) man inte kan vara utan.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

1. Nej.

2. Varför ska jag? Kött är gott, det är även viktigt (samma sak med grönsaker, varierat är alltid bäst!) för kroppen.

3. Hm... den var svår, men när jag kör hamburgare med min egna kryddblandning (som nästan alltid är ny, mixtrar med alla sorters kryddor, har bl.a använt kanel, har använt nejlika, har använt té också för att hitta nya smaker ) och chili con carne, så jävla goda maträtter

4. Jag bryr mig inte så mycket faktiskt, eller jo lite såklart, vill ju att djuren ska leva så gott som möjligt, och helst ska det inte vara så stora transportsträckor (då man hjälper sveriges tillväxt på sätt och vis med att köpa av våra egna bönder).

Vegeterianer har jag inga dåliga erfarenheter med, känner inga hycklande idioter, inga militanta fjollor, och dom som är vegeterianer i min bekantskapskrets respekterar vad jag äter och jag respekterar vad dom äter.

Quorn är ju ganska gott faktiskt, men känns på sätt och vis väldigt... manipulerat ^^


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

1. Inte en chans.

2. Kan ju vända på det och fråga varför man skulle bli vegetarian istället.

3. Kebab och kyckling! Och så småflickor då förstås.

4. Slakt är nödvändigt, det är däremot inte djurplågeri. Djuren äter ju upp varandra för tusan, djungelns lag du vet. Vegetarianer är det väl inget fel på? Eller ja, dom är tunnisar allihopa men det hör ju inte hit.

Veganer däremot kan gott hoppa från en bro med huvudet före. Helst.

Medlem

Nevah! Våga vägra att bli vegetarian!
Annars håller jag väl med erge på de flesta punkter.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Btw innan Fenimsimen blev den senaste flugan så var det att vara Vegan, ca 10år sedan, vi som minns det, minns hur jälva jobbigt det var med alla idioter som gick runt och trodde dom var Jesus.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Köttätare sen 30 år tilbaka och har inga planer på att ändra. Det finns inget alternativ som går att jämföra, tyvärr eller nej:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av WaltX:

Det ända som hindrar mig från att bli vegetarian är Tacos.

quornfärs, det gäller bara att krydda det rätt så blir det bra. Har för mig att jag sett tacobar har nån vegetarisk rätt också, men aldrig testkört.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Strax Dax:

Och jag tror faktiskt att många vegetarianer är hycklare,
utåt är dom vegetarianer men i hemmet så äts det kött.

nej det behöver inte vara så, i de flesta fall så tror jag nog att de äcklas av kött, men du förstår det inte eftersom du inte förstår deras orsaker.


signatur

thank you, come again

Avstängd

1. Aldrig i livet. Absolut totalt omöjligt.

2. Kött är alldeles för gott och jag gillar inte grönsaker särskilt mycket. En värld utan kött vore lika med en värld utan god mat.

3. Något som är väldigt gott är rostbiff, potatis och brunsås. Annars finns ju förstås pizza och hamburgare. Nog finns det ersättare åt de ovanstående, men inga som inte innehåller kött.

4. Personligen tycker jag att det är dumt att bli vegetarian. Jag har inget emot att folk vill bli det, men jag förstår inte riktigt hur någon kan tänka sig leva utan kött i tron att man sparar livet på några djurstackare (som är tänkta att ätas), trots att det bara blir någon annan som äter dem i stället.
Självklart är det fel med slakteri som består av djurplågeri, men jag tror inte att en bojkott av allt kött är den rätta bekämpningsmetoden.

MFC
Medlem

Att någon är vegetarian är ett personligt val som jag kan respektera.. men orsaken kan jag skratta åt och det ser jag som min rättighet att göra, dock utan att se ner på personen i fråga.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Aldrig vegetarian!
Grillat och en kall Guinness är oslagbart!

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag har inget emot att folk vill bli det, men jag förstår inte riktigt hur någon kan tänka sig leva utan kött i tron att man sparar livet på några djurstackare (som är tänkta att ätas), trots att det bara blir någon annan som äter dem i stället.

tror man tillräckligt starkt på nåt så gör man allt man kan för sakens skull, det kanske du vet?

köttbojkott är faktiskt en ganska effektiv metod, som all typ av bojkott. Det dyker upp nya alternativa "köttersättare" på markaden hela tiden vilket visar på att folk faktiskt köper köttersättning.
Hur långt det räcker är svårt att säga, men antagligen kommer det alltid att finnas köttätare (iaf till sista djuret är utrotat), samtidigt så börjar folk bli mer medvetna i vad de stoppar i sig. Det kommer rapporter om att kött är en miljöbov, det fuskas med kött i affärer, etisk medvetenhet (om man kan kalla det som en sådan), hälsokäl osv.

Jag tror att bojkotten kan komma att slå hårt på köttindustrin, så jag kan tänka mig se ekologiskkött i diskarna i framtiden som ett sätt för köttindustrin att fortsätta sälja kött, men för konsumenten med ett godare samvete.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av MFC:

Att någon är vegetarian är ett personligt val som jag kan respektera.. men orsaken kan jag skratta åt och det ser jag som min rättighet att göra, dock utan att se ner på personen i fråga.

Måste väl vara beroende på? finns olika orsaker och varför skratta åt den fattar inte riktigt tanken där?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

1, Ja, kanske det.
3, Panbiff (köttbullar) med färsk potatis och skysås med lite grädde i och lingonsylt till. Oslagbart. Skulle nog sakna det.
4, Inga större problem med slakt, men djuren ska naturligtvis inte lida något innan slutet kommer.

Inga problem med vegetarianer heller, är väl upp till dom vad dom vill äta. Kan dock vara irriterande när dom försöker måla upp köttätare som hemska mördare.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

1. NEJ
2. KÖTT
3. KÖTT
4. KÖTT


signatur

gorm streamar ibland!

Youtube-proffs

1. Kan du tänka dig att bli vegetarian?

Nej, aldrig, omöjligt, varför? Vad är meningen?

2. Om inte, vad är det som hindrar dig?

Kött är gott, kött är nyttigt, kött är bra, kött innehåller vitaminer, proteiner och diverse saker som kroppen behöver.

3. Har du någon favoriträtt som du absolut inte kan leva utan? Kan någonting ersätta det?

Nu ska vi se här, polsk korv, grillat kött, flintastek, köttfärssås, tacos, kyckling och andra köttsorter såsom skinka på mackan och så vidare och så vidare.

4. Berätta vad du tycker och känner generellt om slakteri, djuren och vegetarianer.

Slakteri är bara ett smidigare sätt för oss människor att konsumera och köpa kött.
Det är en del av revolutionen att människan ständigt försöker finna bättre och enklare lösningar för att överleva, att förse tex 9 miljoner svenskar med kött går inte genon att gå ut med pil och båge och skjuta kossor och renar. Det funkar inte så.

Djuren kommer ändå att dö anyway, så varför bry sig? Om inte slakterierna tar dom så kommer någon annan ta dom, vissa är uppfödda för att just slaktas och ätas, no probs med det enligt mig, sålänge det är smärtfritt och ingen leker och torterar djuren. Och tro fan om dem stänger ner slakterierna så kommer jag personligen att gå ut och jaga, för att få mitt kött, precis som det skall vara.

Har inte förstått mig på vegetarianer, varför skall man gå emot en instinkt som funnits med oss sedan födseln? Människan är ett rovdjur, så är det, vi har jagat och slaktat andra djur sedan urminnes tider, för pälsen och maten.

Veganer däremot är värre, dom förstår jag VERKLIGEN inte, inget, inga ägg, ingen mjölk, ingetting som har kommit från ett djur skall ätas. VARFÖR? Vad får en person att gå emot sina naturliga instinkter så hårt?

Det är som att en dag bestäma sig för att skita ståendes istället för hukandes, "bara för att".

Löjligt.

Fast hör mig noga, detta är bara mina tankar, har inget emot veganer eller vegeterianer. Förstår mig inte på dem bara. Blir ju dessutom more meat for me :heart:


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Skulle vägra.

Tjejen är vegeterian bara för att hennes mage blir kass av kött.
Har provat att äta hennes soja skit och det smakar inte som det ska.
I bästa fall duger det som fyllemat om inget (och då menar jag inget) annat står till buds.

Kött är ju jävligt gott och dessutom är det nyttigt så jag ser ingen anledning att sluta äta det.

Sen har jag lite svårt med vissa vegetarianer som säger att dom inte äter kött, men fisk äter dom. Är väl lika mycket kött det också, eller?
Eller går det bra att äta fisk bara för att dom inte är gulliga?

Bortsett från galna kosjukan och fågelinfluensan skulle jag aldrig ge upp köttätandet.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Kort och gott, nej. Jag är en mjölksvepande, köttätande nordisk best!
men... nej. Tror inte jag skulle klara det, ser ingen anledning till det.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Vi människor behöver inte kött? Det dummaste jag hört, det är en viss skillnad på protein och protein.
Animaliskt protein bygger du upp muskler,muskelfibrer och håller din kropp i trim. Dvs animaliskt genom kött etc.
Vegitabilisk protein tillför inte dessa egenskaper.

vegitarianer får ofta äta tillskots tabletter, och hur nyttigt e det att knapra tabletter? Har flertalet vänner som är vegitarianer, och har sett hur dom går ner sig genom depprisioner pga näringsbrist, en kille som tränar taekwondo som har armar smalare än de flesta kvinno handleder. Dom skadar sig väldigt lätt och är ofta sjuka. Och yes, dom käkar tillskotten, dom äter som vegitarianer.

Vi är födda som ett rovdjur, och kommer alltid vara. Människan har relativt vassa tänder och en stark käke för andledningen att äta kött och vara rovdjur. Annars hade vi haft svagare käke och "plattare" trubbigare tänder gjorda för att tugga gräs och växter.

Kort och gott, Nej jag kan absolut inte tänka mig det.


signatur

Nämen!

Medlem

Lustigt känner flera vegterianer som def inte är undernärda imo handlar det om avvägd kost även för en vegeterian.

Du kan inte äta endast salladsblad utan du måste äta av hela registret.

Skillnaden mellan animaliskt och vegetariskt protein är hur matsmältningsegenskaper är det har ca 10% sämre med vegetariskt protein dvs du måste inta en högre mängd ca 0,80-0,85 gram protein/kg mot ca 0,5 för animaliskt protein och då har man tagit till en heldel.

Så tränar man så funkar det ypperligt bara man ser till att ha en bra kost och man behöver inga kostersättnignspiller äter man det så äter man inte rätt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av WaltX:

Vi människor behöver inget kött, vi kan ersätta allt med grönt. All slakteri i världen är helt onödigt egentligen då vi äter kött för att det är "gott", inte för att vi verkligen behöver det.

Det finns massa saker människan inte behöver för att överleva, det är inte ett bra argument för att bli vegetarian imo - Vi behöver det som finns i animaliska produkter, vi kan få i oss det på andra sätt men det är mycket mer jobb...

Skrivet av WaltX:

1. Kan du tänka dig att bli vegetarian?

Ja, i princip. Jag är inget stort köttfan, jag brukar tycka att potatisen är godare.

Skrivet av WaltX:

2. Om inte, vad är det som hindrar dig?

Jag är glutenintolerant, detta betyder att en massa "vardagsmat" går bort för mig, sedan är jag riktigt petig med vad jag gillar - all fisk exempelvis äcklar mig bortom denna värld. Jag behöver all mat jag kan äta så jag skulle inte medvetet välja bort saker jag gillar "bara för att".

Skrivet av WaltX:

3. Har du någon favoriträtt som du absolut inte kan leva utan? Kan någonting ersätta det?

Njae... Tacos är en favorit men potatis är en gudagåva i alla dess former.

Skrivet av WaltX:

4. Berätta vad du tycker och känner generellt om slakteri, djuren och vegetarianer.

Man hjälper inga grisar och kossor genom att bli vegetarian imo, det finns bättre sätt att reagera om man värnar om djuren. Min bästa vän är vegetarian, han har varit det i många år och det funkar bra för honom men jag skulle inte vilja byta mat med honom när vi är ute och käkar.

Vegetarianer har jag inga problem med, veganer känner jag inga men allt jag sett/läst och hört om dem får mig att undra om avsaknaden av mat inte gör dem... speciella.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Skriv svar