Kan du tänkas bli vegetarian?

Medlem
Skrivet av Ragganof:
Skrivet av Strax Dax:
Skrivet av GrassEater:

1. Är redan vegetarian.

Större delen av jordens befolkning är också vegetarianer. Att äta kött kräver ca 10 gånger mer råvarur än att äta grönsaker, det är därför som majoriteten i fattiga länder inte äter kött till vardags. Ifall alla i världen skulle få lika mycket kött, skulle dagens produktion räcka till 3 måltider / vecka och person.

2. Se föregående svar

3. Mina favouriträtter innerhåller inte kött:p

4. Ifall jag berättar vad jag tycker om slackt så kommer det bli disskussioner ;)..... forum är till för att disskutera på...

Man kommer aldrig ifrån att man genom slakt tar en annan individs liv. Sedan försöker man rättfärdiga sin handling med argument så som "djur har inte samma inteligens som människor".

Jag gillar inte Hitler; jag tycker utväcklingsstörda har samma rätt till världen som normala människor har även fast de kanske har lite lägre intelligens. Jag tycker inte att vi bara för att tillfredställa våra smaklökar ska ta djurs liv när dessa precis som vi har någon form av medvetande.

4b. De vegetarianer som jag träffat har varit trevliga och förnuftiga.

Sedär, en vegeterian som försöker få det att likna en religion,
Större delen av jordens befolkning är vegeterianer ?
Tror inte det är 30 % ens.

tror du har missuppfattat va en religion är.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion

ser inte nån liknelse i hans inlägg

Döbrinnger: argument som vi har alltid funkar inte så det kan vi lägga ner.

sen så är en vegetarian en som även äter lako produkter. vegan är den osm inte äter nått som hör till animaler.

därimot så äter folk utanför västvärlden kött i rätt propotion. inte 700gr stek, en potatis och kanske en tomatbit om man orkar.
DET som är det stora felet, våran överkonsumtion av kött och framförallt mejeriprodukter.
men sisst nämnda förstår man varför det överkonsumeras då man bokstavligen bombas i hela ungdommen om hur jävla bra mjölk är att det är nått mirakelmedel och mejeribolaget för tillochmed annonsera gratis på skolor.
nått som verkligen borde förbjudas.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Avstängd
Skrivet av huxflux:

tror man tillräckligt starkt på nåt så gör man allt man kan för sakens skull, det kanske du vet?

Självklart, men jag skulle ändå inte göra det för sakens skull, men det finns bättre grejer att lägga energi på, som t.ex. att kämpa mot t.ex. trafficking och sånt känns lite mer angeläget.
Visst är det dåligt och visst är det bra att göra något åt de stackars djuren och så vidare, men som sagt så finns det grejer osm är lite mer angelägna som man kan lägga energi på.

Citat:

köttbojkott är faktiskt en ganska effektiv metod, som all typ av bojkott. Det dyker upp nya alternativa "köttersättare" på markaden hela tiden vilket visar på att folk faktiskt köper köttersättning.

Jo, men för att det ska fungera måste ju ett antal personer göra det. Jag tror inte att det just nu i t.ex. Scans styrelserum sitter en massa slipsnissar och chefsgubbar och ojar sig över att folk äter så lite kött.

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av huxflux:

tror man tillräckligt starkt på nåt så gör man allt man kan för sakens skull, det kanske du vet?

Självklart, men jag skulle ändå inte göra det för sakens skull, men det finns bättre grejer att lägga energi på, som t.ex. att kämpa mot t.ex. trafficking och sånt känns lite mer angeläget.
Visst är det dåligt och visst är det bra att göra något åt de stackars djuren och så vidare, men som sagt så finns det grejer osm är lite mer angelägna som man kan lägga energi på.

hur kan du avgöra vad folk ska lägga vikt på?
Det du måste förstå är att folk väljer själv sin väg här i livet. Jag kan inte säga att du väljer fel, men det kan inte du heller om mig. Eller tycker du det?

En annan sak att tänka på är att det ena inte utesluter det andra. En vegetarian kan även ha andra ställningstaganden i livet som t ex miljövän eller människovän. Det är inte så att man går in i någon sorts dvala när man valt att bli vegetarian.
Man kan möjligtvis se det som ett etiskt ställningstagande i stil med - jag vill inte att djur dödas för min livsnäring.
Det är ju inte liksom åt det sämre hållet om man säger det så.
Tycker du det kan du isf tänka att det finns mer kött åt dig


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag är vegetarian för det mesta. Helt enkelt inte särskilt förtjust i kött. Avskyr också typiska vegan-/vegetarian"alternativ". Lever i princip på pasta, flingor, bröd, mjölk och kaffe (plus multivitaminpiller eftersom jag sällan orkar köpa grönsaker).. funkar bra Dock funderar jag på att börja käka mer fisk.

Apropå det här med "kroppen BEHÖVER kött".. tja, jag är inte så insatt, men vet iallafall att _rött_ kött knappast behövs. Fisk går precis lika bra. (Japanerna, som lever längst i världen, käkar huvudsakligen fisk)

Medlem

Efter man har läst Animal farm äter man gris med leende på läpparna

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Individ = En person eller ett djur eller en växt. Betydelselöst ord i sammanhanget. Man dödar en individ när man plockar en sallad också.

Det är dock svårt att påstå att salad har någon världsuppfattning/medvetenhet.

Skrivet av Döbringer:

Fakta = Människan har ätit kött antagligen under hela sin evolution, vi är utpräglade allätare. Det är ologiskt att förneka kött.

Är inget argument. Tydligen överlever jag utan att äta kött och att människa har haft ett beteénde i många 1000 år är inte en anledning till att fortsätta med beteéndet.

Skrivet av Döbringer:

Människor är värda mer än djur. Detta är en åsikt som delas av större delen av jordens befolkning och alla världens regeringar gör skillnad på människor och djur.

Värda för vem?

Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är människor värda mer, eftersom de kan arbeta.

För andra människor är människor värda än mer djur p.g.a. sociala utbytet.

Ur ett etisk perspektiv är det dock svårt att värdera ett medvetanden mot än ett annat. Parallellen med Hitler var till för att visualisera det.

Som sagt mitt uttalande skapade debatt.

Inaktiv

Uppdrag granskning om växthusgasutsläpp från köttproduktionen.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1083616

Medlem
Skrivet av GrassEater:

Det är dock svårt att påstå att salad har någon världsuppfattning/medvetenhet.

Än sen?
Du skrev:

Skrivet av GrassEater:

Man kommer aldrig ifrån att man genom slakt tar en annan individs liv

Det var det jag svarade på. Vad en individ är. En kossa har f ö ett lägre medvetande än en människa.

Citat:

Är inget argument. Tydligen överlever jag utan att äta kött och att människa har haft ett beteénde i många 1000 år är inte en anledning till att fortsätta med beteéndet.

Jag överlever om jag slutar att äta äpplen också, men det är inget argument för att sluta. Människor som har en bra, blandad kost är dom som mår bäst och då ingår kött. Det är ett argument för att äta kött, vi mår bättre av det.

Citat:

Värda för vem?

Det skrev jag på raden under...

Citat:

Ur ett etisk perspektiv är det dock svårt att värdera ett medvetanden mot än ett annat. Parallellen med Hitler var till för att visualisera det.

Inte svårt alls:
Jag tycker en människa, etiskt sett, är värd mycket mer än något djur. Därför tycker jag att det är bra att vi satsar mycket av våra skattemedel på att t ex hjälpa sjuka människor, genom sjukvård. Tycker du att vi ska satsa lika mycket på att rädda djur, om vi bara ser till etiken?

Citat:

Som sagt mitt uttalande skapade debatt.

Det är det forum är till för


signatur

yolo

Medlem

1. Nej

2. Har alltid älskat stekar av olika slag och jag när jag tränar 3 gånger i veckan så är en varierad kost viktig.

3. Tacos, oxfilé

4. Att vi äter djur är lika naturligt som att djuren äter andra djur. Är man vegetarian så är det ens eget val men det låter oerhört enfaldigt.

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Jag överlever om jag slutar att äta äpplen också, men det är inget argument för att sluta. Människor som har en bra, blandad kost är dom som mår bäst och då ingår kött. Det är ett argument för att äta kött, vi mår bättre av det.

Människor som får i sig alla näringsämnen som de behöver samt inte så mycket mättat fett (som finns i kött) eller andra skadliga ämnen mår bäst. Ifall detta uppnås genom en blandad kost eller genom planering spelar ingen roll.

Sen äter sveriges befolkning i regel för mycket kött. Vilket har en skadlig effekt på folkhälsan.

Skrivet av Döbringer:

Inte svårt alls:
Jag tycker en människa, etiskt sett, är värd mycket mer än något djur. Därför tycker jag att det är bra att vi satsar mycket av våra skattemedel på att t ex hjälpa sjuka människor, genom sjukvård. Tycker du att vi ska satsa lika mycket på att rädda djur, om vi bara ser till etiken?

Skatter är till för att sammordna sådant som är svårt för medborgarna själva att fixa. En väl fungerande infrastruktur, rättsväsende sjukvård för alla potensiella skattebetalande.

Skatt kan ses som ett påtvingat sammarbete mellan männsikor i ett land. Etiskt kanske inte helt försvarbart.

Ifall man ur ett neutralt perspektiv ska värdera medvetanden finns det olika metoder:

1: Medvetande som är starkare är mer värda(a'la hitler)
2: Medvetanden som till högre grad känner lycka är mer värda.
3: Medvetanden med längre förväntad tid kvar att leva är mer värda. (denna värdering används till viss del)

p.g.a. evolutionen så finns alla skilnader mellan människor och däggdjur också som variationer innom den egna arten.

Att värdera djurmedvetanden lägre skulle innebära att alla männsikors medvetande i samma värderingsmetod inte är lika mycket värda.

Medlem

Kommer inte sluta vad du än säger inte helt i alla fall.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv

Jag försvarar bara mina åsikter. Huvudsyftet är inte att övertyga andra.

Inaktiv
Skrivet av GrassEater:

Att värdera djurmedvetanden lägre skulle innebära att alla männsikors medvetande i samma värderingsmetod inte är lika mycket värda.

Är du ute och åker och du ser t ex en fasan eller ett annat mindre djur springa över vägen rakt framför dig så ska du inte väja - du ska köra över det för att inte orsaka en onödigt farlig trafik-situation för alla andra.
Ser du däremot en människa ett par meter framför din bild måste du väja.

Orsaken är självklart - de står lägre ner i näringskedjan, oavsett vad man har för personlig åsikt.

Ett av väldigt många värderings-exempel då. Logik vs blödighet


signatur
Medlem

1. Nope

2. Därför att kött är en viktig del inom tallriksmodellen dessutom smakar det väldigt gott och får en att må bra också.

3. Tacos, vilket äts med köttfärs så att det går ju inte om jag skulle bli vegeterian, det finns säkert något smarrigt vegetariskt men inget som tacos.

4. Så länge inte djuren lider så är jag för slakteri, om djuren är för gamla och är inte till någon nytta för sig sjävla så är slakt en utväg, jag tycker det är onödigt att låta djuret bli gammalt och lida utav åldern. Dock är jag emot sådant som tjurfäktning, där tjurarna tröttas ut först och får en eller annan sabel i sig så att den ska lida så mycket som möjligt. Om Gladiator spelen blev bannlysta för ca 600 år sedan, varför ska inte tjurfäktning bli det?


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

va roligt att nästan alla nämner tacos som är en av dom maträtterna man kan komma VÄLDIGT nära i smak.

alla jag har bjudit på qournfärs tacos har sagt att enda skilnaden är i konsistenesen att den är lite mjukare.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av Ragganof:

va roligt att nästan alla nämner tacos som är en av dom maträtterna man kan komma VÄLDIGT nära i smak.

alla jag har bjudit på qournfärs tacos har sagt att enda skilnaden är i konsistenesen att den är lite mjukare.

vi har precis käkat tacos hos oss med quornfärs, nära på bättre än på tacobar när man själv får välja ingredienserna

Jag har faktiskt börjat föredra quornfärs istället för köttfärs, speciellt när man tar tex en lassagne på vissa ställen så kan man känna att det finns senor i köttfärsen.. rätt läbbigt.


signatur

thank you, come again

Medlem

Kan tänka mig att prova substitut, men i dagsläget äter jag kött. Skall precis beställa en svulstig pizza med oxfilé.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv
Skrivet av Ascendant:

Är du ute och åker och du ser t ex en fasan eller ett annat mindre djur springa över vägen rakt framför dig så ska du inte väja - du ska köra över det för att inte orsaka en onödigt farlig trafik-situation för alla andra.
Ser du däremot en människa ett par meter framför din bild måste du väja.

Orsaken är självklart - de står lägre ner i näringskedjan, oavsett vad man har för personlig åsikt.

Du är ute och åker och ser en vegetarian, kanske mig, stå framför dig på vägen. Då tänker du: hmmm..... vegetarianer är primärkonsumenter, alltså på andra plats i en näringskedjan. Fasaner äter insäkter och är därmed sekundärkonsumenter (3:e plats i en näringskedja). 2 är lägre än 3... hmmm.... Sen kör du över vegetarianen.

Jag måste erkänna att jag blev väldigt överraskad av ditt resonemang. Vet du ens vad en näringskedja är?

Jag skulle personligen självklart välja en männsikas liv framför en fasans.

Medlem

1. Nej för fasen.. Aldrig

2. Kött är för gott för att ge upp.

3. Grillad fläskfilé, julskinka, fläskstek. Rådjurssadel *slurp*

4. Storskaliga slakterier är ganska osmakliga och djurhållningen ute i europa är förjävlig.
Direktköp från bonde som slaktar själv FTW.
Eller "hemskjutet" förstås.

Vegetarianer har jag inget emot, såvidare dom inte e militanta, såna har jag ingen tolerans för.
Gäller iofs alla militanta folkgrupper. (Ja jag vet, det brukar mesta vara militanta VEGAner.. men skitsamma )


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Citat:

1. Kan du tänka dig att bli vegetarian?

Nej.

Citat:

2. Om inte, vad är det som hindrar dig?

Jag tycker om kött.

Citat:

3. Har du någon favoriträtt som du absolut inte kan leva utan? Kan någonting ersätta det?

Svårt att säga en, men när jag tänker efter innehåller de flesta kött.

Citat:

4. Berätta vad du tycker och känner generellt om slakteri, djuren och vegetarianer.

Jag har inget emot vegetarianer så länge de inte försöker pracka på mig någon skit.

Slakt och djurhållning ska skötas på ett snyggt sätt, inte behandla djuren som skit och liknande.

Inaktiv

1. Nej.
2. Kött är gott!
3. Lax och grillad tonfisk.

Medlem
Skrivet av GrassEater:

Människor som får i sig alla näringsämnen som de behöver samt inte så mycket mättat fett (som finns i kött) eller andra skadliga ämnen mår bäst. Ifall detta uppnås genom en blandad kost eller genom planering spelar ingen roll.

Veganer behöver äta näringsstillskott eller sitta med en miniräknare och näringsinnehålltabeller för att klara sej, en person som äter lite av varje behöver inte ens anstränga sej, bara att hålla sej till tallriksmodellen t ex så mår man utmärkt.

Skrivet av GrassEater:

Sen äter sveriges befolkning i regel för mycket kött. Vilket har en skadlig effekt på folkhälsan.

Överkonsumption är alltid skadlig, det spelar ingen roll vad det är. Folk tenderar att äta för mycket kött eftersom det är så näringssrikt att kroppen vill äta så mycket som möjligt av det, i o m att den instinktivt alltid är inställd på att en eventuell svältperiod kommer.

Skrivet av GrassEater:

Skatter är till för att sammordna sådant som är svårt för medborgarna själva att fixa. En väl fungerande infrastruktur, rättsväsende sjukvård för alla potensiella skattebetalande.

Skatt kan ses som ett påtvingat sammarbete mellan männsikor i ett land. Etiskt kanske inte helt försvarbart.

Ifall man ur ett neutralt perspektiv ska värdera medvetanden finns det olika metoder:

1: Medvetande som är starkare är mer värda(a'la hitler)
2: Medvetanden som till högre grad känner lycka är mer värda.
3: Medvetanden med längre förväntad tid kvar att leva är mer värda. (denna värdering används till viss del)

Du lyckas att skriva mycket utan att svara på en väldigt enkel ja/nej fråga. Jag ställer den igen och hoppas på ett direkt svar:
Tycker du att vi ska satsa lika mycket på att hjälpa sjuka djur som vi gör på sjuka människor, etiskt sett?

Skrivet av GrassEater:

p.g.a. evolutionen så finns alla skilnader mellan människor och däggdjur också som variationer innom den egna arten.

Nu undrar jag om du vet vad du pratar om egentligen. Vad menar du?

Skrivet av GrassEater:

Att värdera djurmedvetanden lägre skulle innebära att alla männsikors medvetande i samma värderingsmetod inte är lika mycket värda.

Nej. Det är inte medvetandet som värderas, utan det faktum att vi är människor. De människor som jag och många andra värderar högst är dom med lägst medvetande; barn.
Det spelar ingen roll hur man vrider och vänder på det, det går inte att kringgå argumentet att människor är värda mer än djur om man inte tycker att djuren är lika mycket (eller mer) värda. Och då måste man t ex tycka att djur ska ha samma slags rättigheter som människor.


signatur

yolo

Inaktiv

Hur har då vegeterianer tänkt att världen ska se ut om alla blir vegeterianer ?
Först och främst var ska all mat odlas,
och var ska alla djur få plats som inte längre jagas och förökar sig som vanligt,
ska djuren skjutas av och grävas ner när dom är för många,
eller hur har djurvännerna tänkt det ska bli när djuren och männisorna inte får plats ?

Och redan nu snor vi ju djurens mat ute i skogen när vi går och plockar upp bär och svamp, och dessutom skövlar skog så att djuren inte har nånstans att ta vägen,

ska djuren i framtiden anpassas efter vårt levnadssätt och få en lägenhet med centraldammsugare ,bredband och rösträtt som en vanlig medborgare när dom inte har nån vildmark att ströva i ?

Medlem
Skrivet av Strax Dax:

Hur har då vegeterianer tänkt att världen ska se ut om alla blir vegeterianer ?
Först och främst var ska all mat odlas,
och var ska alla djur få plats som inte längre jagas och förökar sig som vanligt,
ska djuren skjutas av och grävas ner när dom är för många,
eller hur har djurvännerna tänkt det ska bli när djuren och männisorna inte får plats ?

Och redan nu snor vi ju djurens mat ute i skogen när vi går och plockar upp bär och svamp, och dessutom skövlar skog så att djuren inte har nånstans att ta vägen,

ska djuren i framtiden anpassas efter vårt levnadssätt och få en lägenhet med centraldammsugare ,bredband och rösträtt som en vanlig medborgare när dom inte har nån vildmark att ströva i ?

ja, för indien är ju ett katastrofområde med kor som springer hejvilt och surfar på internet, svält överallt för att människan äter djurens mat, och en enorm mängd slaktdjur som ingen äter....

det är väl helt klart att det blir stökigt om ALLA på hela jorden blir vegitarianer IDAG. Men det är mindre ekonomiskt att ha djurhållning jämfört med att odla grödor direkt för människokonsumtion. det finns argument för att inte vara vegetarian, men det där är ett dåligt (och felaktigt) sådant...

Medlem

Om man inte avlar djur för slakt så lär det knappast heller springa runt zillioner med kossor i naturen

Hålla ner beståndet kan ju behövas i extrema fall.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Youtube-proffs
Skrivet av Notumforce:

Om man inte avlar djur för slakt så lär det knappast heller springa runt zillioner med kossor i naturen

Hålla ner beståndet kan ju behövas i extrema fall.

Vilket kommer sluta precis som älgjakt.

Kojakt istället. Mycket intressant.

Hela den här diskussionen lamslår mig faktiskt ganska gött. skönt att man kan se folk som verkligen står upp för att dom är vegetarianer.

Har för mig att vi har en vegan här? har vi det?

Jag vill GÄRNA veta varför man är vegan.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av WaltX:

1. Kan du tänka dig att bli vegetarian?

2. Om inte, vad är det som hindrar dig?

3. Har du någon favoriträtt som du absolut inte kan leva utan? Kan någonting ersätta det?

4. Berätta vad du tycker och känner generellt om slakteri, djuren och vegetarianer.

(Rösta gärna i pollen också!)

Diskutera!

/Walt

1. Nej

2. Totalt onödigt. Du begränsar vad du kan äta. Inte bara med att du inte får äta kött men också för att du måste ha en speciell diet för att få i dig de vitaminer du behöver. Visst finns det piller men vad är de gjorda av? Jo troligtvis djur så det motverkar ju hela syftet.

Vi är gjorda för en varierad diet och det är mycket svårt att komma ifrån.

Sen är ju kött och grönsaker bra mycket godare än bara grönsaker

3. Grillade revben och potatissallad. det enda som kan ensätta det är en stek och potatissallad.

4. Som sagt, onödigt. Vill man vara vegetarian ok, det är allas rättighet att kunna ta beslut om sig själva även om jag tycker att det är ett dåligt beslut.

Djuren lever bra liv, de betar oftast på mark som är dålig som åkermark och äter andra halvan av året restprocukter ifrån odling (vete, korn, råg mm. Det är ju bara fröna som blir mjöl, resten kan inte en människa få näring av). Hanteringen av kött på slakterier är fullt hygienisk. Nästan all magsjuka beror på dålig tillagning.

Nej det är inte synd om djuren. De lever det liv är är skapta för och förstår aldrig att de kommer att bli slaktade.

Skrivet av GrassEater:

Sen äter sveriges befolkning i regel för mycket kött. Vilket har en skadlig effekt på folkhälsan.

Du kan inte äta för mycket kött så länge du även äter tillräckligt av allt annat. Dock kan du få i dig för mycket fett.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

1) ja
4) tjejen är vegetarian, detta för att hon helt enkelt inte gillar kött, det medför att jag käkar mest vegetariansk mat och jag klagar inte, finns många substitut.


signatur
Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av WaltX:

1. Kan du tänka dig att bli vegetarian?

2. Om inte, vad är det som hindrar dig?

3. Har du någon favoriträtt som du absolut inte kan leva utan? Kan någonting ersätta det?

4. Berätta vad du tycker och känner generellt om slakteri, djuren och vegetarianer.

(Rösta gärna i pollen också!)

Diskutera!

/Walt

2. Totalt onödigt. Du begränsar vad du kan äta. Inte bara med att du inte får äta kött men också för att du måste ha en speciell diet för att få i dig de vitaminer du behöver. Visst finns det piller men vad är de gjorda av? Jo troligtvis djur så det motverkar ju hela syftet.

Vi är gjorda för en varierad diet och det är mycket svårt att komma ifrån.

Sen är ju kött och grönsaker bra mycket godare än bara grönsaker

klassiskt exempel på okunskap.
speciell diet för att få i sig vitaminerna man behöver? tala gärna om va du menar med det?

finns piller ja, och nej dom är inte gjorda av djur utan helt syntetiska.

så vegetarianer är bara grönsaker? jag äter nog inte så mycket mer grönsaker änn dig, och om jag skulle göra det så borde du verkligen börja äta mer.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Avstängd
Skrivet av huxflux:

hur kan du avgöra vad folk ska lägga vikt på?
Det du måste förstå är att folk väljer själv sin väg här i livet. Jag kan inte säga att du väljer fel, men det kan inte du heller om mig. Eller tycker du det?

En annan sak att tänka på är att det ena inte utesluter det andra. En vegetarian kan även ha andra ställningstaganden i livet som t ex miljövän eller människovän. Det är inte så att man går in i någon sorts dvala när man valt att bli vegetarian.
Man kan möjligtvis se det som ett etiskt ställningstagande i stil med - jag vill inte att djur dödas för min livsnäring.
Det är ju inte liksom åt det sämre hållet om man säger det så.
Tycker du det kan du isf tänka att det finns mer kött åt dig

Det har du förstås rätt i. Jag har inget jag kan säga emot dina argument. Vegetarianismen är dock inget för mig.

Skriv svar