[KEBAB] Griskött VS Nötkött

Medlem
[KEBAB] Griskött VS Nötkött

Jag var hos lokala pizzerian idag och tjatade och frågade på dom varför dom inte hade griskött till kebaben istället för nötkött. Jag tycker nämligen inte om nötkött som kebab då jag tycker att det är smaklöst, sladdrigt och äckligt. Griskött (det är väl Gyros man kallar det?) smakar mycket bättre enligt mig. Ägaren undvek att svara mig tydligt, jag till och med frågade om det hade någonting med religionen att göra, men ägaren svarade att det var det inte. Han sa något om att dom flesta ville ha nötkött och att griskött är för fett samt bakterierna trivs bättre i grisköttet. Tyckte det lät lite skumt, verkar som om han försökte undvika frågan. Vad tror ni? Kan det vara så att religiösa muslimer hotar pizzerior här och där för att sluta göra kebab av griskött? Andra orsaker? Eller var det sant som pizzeriägaren sa?


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Nötkött kan du allmänhet äta rått utan bekymmer. Griskött är i allmänhet farligt om du inte tillagar det ordentligt.

Skulle jag ha något så snuskigt och bakterie-benäget som en stor köttklump snurrande på en pinne dagarna i ände skulle jag helt klart välja det minst farliga köttet.

För övrigt är lammkött bäst i kebab.

Medlem

Det visste jag inte att lamm användes till kebab. Hur vet man skillnaden på lamm- och griskött. Gyros är väl griskött, vad kallas då lamm?


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Det lave säger stämmer.

Inklusive lammköttet, som kebab traditionellt ska tillverkas av.

Medlem

Jag har inte sett lammkött på så många kebab-hak i sverige. När jag var i Geneve i somras kunde man alltid välja mellan nöt-lamm eller gris i kebaben.

Inaktiv

griskött är inte såå farligt att äta rått...allt griskött har inte trikiner i sig men om det skulle vara trikiner i och man käkar det så är man ju rätt körd

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trikiner
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/trikinos/

Medlem

älgkött ftw

Medlem
Skrivet av MaLiBu:

älgkött ftw


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Nöt eller Gris? ..wtf!

Kebab kommer ifrån kebabdjuret det vet ju alla, kebab djuret är ungefär lika stort en fullvuxen boxer och trivs bäst betande på stora vitlöksängar och driker helst olivolja.

Ett styckat kebabdjur kallas populärt, "kebabstock".

Om du beställer en Kebab på kontinenten så får du lamm och mycket lök! mmmmm..!!

Gyros görs utav finskuren fläskkaré. ..mmm!

f-n hungrig nu!


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Griskött i kebab? Har aldrig smakat.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Nöt eller Gris? ..wtf!

Kebab kommer ifrån kebabdjuret det vet ju alla, kebab djuret är ungefär lika stort en fullvuxen boxer och trivs bäst betande på stora vitlöksängar och driker helst olivolja.

Ett styckat kebabdjur kallas populärt, "kebabstock".
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ad/D%C3...

Om du beställer en Kebab på kontinenten så får du lamm och mycket lök! mmmmm..!!

Gyros görs utav finskuren fläskkaré. ..mmm!

f-n hungrig nu!

Jag minns när jag hittade receptet på pizzasallad - tog flera veckor innan jag vågade äta det igen... det stod bara "Buffelpinkat stäppgräs" på receptet.

Jag gillar fläskkarre som mat, nötköttet som "godis"... vi har dock inte det där tattiga kebabköttet som finns i stockholm bla, små äckliga fyrkanter som ser ut som square meatballs... så har de typ ketchup på kebaben också... BLÄUE!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

RAWR! Vad hungrig jag blev.. dock har jag bara fisk hemma :'(


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Vila i frid

Anledningen är också att Kebab är en mellanöstern(isk?) maträtt och då det finns en stark anknytning till både muslimsk och judisk tro vågar de vägra fläskkött.

Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att äta fläskkebab, inte av religösa skäl utan snarare att kebab är gott som det är, vill jag käka fläsk finns det många andra maträtter som är goda.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

fy fan.. kebab smakar ju roadkill


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv

du har missat ett val, kycklingkebab,
har käkat det flera gånger och det är riktigt gott.

Medlem

frågan går ju inte att svara på. kebab görs av lamm eller nöt eftersom det är så de vill ha det i mellanöstern. gyros görs av fläsk därför att greker vill ha det så. vill man ha griskött så får man välja grekisk fastfood istället för arabisk/judisk.

Skrivet av CastorFiber:

vi har dock inte det där tattiga kebabköttet som finns i stockholm bla, små äckliga fyrkanter som ser ut som square meatballs... så har de typ ketchup på kebaben också... BLÄUE!

var har du ätit kebab, på sibylla?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Lamm är godast, men tror bara jag har ätit det när jag var i Turkiet. Gyros är gott också.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Skrivet av CastorFiber:

Jag minns när jag hittade receptet på pizzasallad - tog flera veckor innan jag vågade äta det igen... det stod bara "Buffelpinkat stäppgräs" på receptet.

ROFL


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Bästa kebaben var faktiskt i turkiet duh

Annars lamm eller nöt ska det vara i en svensk kebab o ja svenska kebaben är ett hån mot vad kebab egentligen ska se ut och smaka


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

[quote=CastorFiber]

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Nöt eller Gris? ..wtf!

Jag gillar fläskkarre som mat, nötköttet som "godis"... vi har dock inte det där tattiga kebabköttet som finns i stockholm bla, små äckliga fyrkanter som ser ut som square meatballs... så har de typ ketchup på kebaben också... BLÄUE!

Har också vart på några pizzaställen där man fått dessa hemska fyrkantiga kebab bitar som ser ut som tepåsar,
smakar för jäkligt.

Youtube-proffs

Åk till Macs i Göteborg, där får man kebabmattor, jag skämtar inte, den mest obehagliga kebaben att äta.

Kebabbitarna är ganska tunna, och är typ 10 cm breda och långa som ett A4 papper, när man äter en och drar så kommer hela härligheten ut och smiskar dig på hakan samt halsen och skvätter kebabsås överallt.

Kebab skall vara kebab. Nötköttet.

Eller ja, kebabdjuret.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Har alltid tyckt att det generellt sett finns bra kebab i sverige. Jag hade fel.
I Turkiet har dom fantastisk kebab. Helt sjukt god.

Har svårt att välja mellan griskött och nötköttskebab. Båda är ju goda.
En av varje kanske?


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Kebab är ju Svensk husmanskost nu förfan. Men en redig Kebabtallrik är förbaskat gott

Har upptäckt att den bästa kebaben faktiskt finns i Västerås. Har inte smakat alls lika bra i andra städer...

Den vanliga nöt-varianten tycker jag är godast iaf


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

Nu har ja inte käkat kebab i nå länder som typ Turkiet. Men fan, det går ju bara äta kebab i sthlm. Godast tycker jag är folkets på hornsgatan OTROLIGt god kebab, inte riktigt lika god på medborgarplatsen då dom har massa konstigt jox i, typ persilja å rödbettor å grejjs :S Vet inte riktigt vilket kött som e där, men gott är det. Annars tycker jag de mesta kebab smakar gott(i sthlm).

Provade i gotland. fy fan va äkligt! asså de går inte äta där. Massa äklig sallad typ saltgurka, å sen tvp små bitar kött, som inte va nå vidare gott. Har polare som käkat lite här å var också å dom håller me. Finland va också saltgurka å annat konstigt i. Han säger också att västerås inte är nå vidare heller. Jädra gurkfabrik asså

Inaktiv

Den här snubben gråter för kebab,eller för att den är så stark kanske? http://www.youtube.com/watch?v=Kcj2ljdIrgM

Medlem
Skrivet av SeniiL:

Har upptäckt att den bästa kebaben faktiskt finns i Västerås. Har inte smakat alls lika bra i andra städer...

Vill nog tillstå att Södertälje har ett antal ställen som erbjuder högst passabla Kebaber, utan att för det förringa det som bjuds i aros.
(Och det har ju sin naturliga förklaring.)

8)

Inaktiv

Villt kött är godast. Men nötkött är lätt godare än fettig och fläskigt griskött.

Medlem

Är ni i Stockholm så är det i stort sett lamm överallt, förorterna med.

Medlem
Skrivet av Rainbearer:
Skrivet av SeniiL:

Har upptäckt att den bästa kebaben faktiskt finns i Västerås. Har inte smakat alls lika bra i andra städer...

Vill nog tillstå att Södertälje har ett antal ställen som erbjuder högst passabla Kebaber, utan att för det förringa det som bjuds i aros.
(Och det har ju sin naturliga förklaring.)

8)

Kebabhouse på köpmangatan har bra kött.. fläsk?

Inte den dära broskiga gummiaktiga massan som blir som breda köttserpentiner *ryys*
som brukar vara vanligt typ överallt.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Lamm är väl det enda som är riktig (traditionell) kebab?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

12
Skriv svar