Unreal Engine 4.0

Medlem

Om unrealengine 4 endast riktar in sig på konsoller borde den inte heta "4" utan "light" eller något i den stilen.

3:an lär ju inte förbrukas i första taget dock.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Jag som bara för ett halvår sedan såg på Epic som en av PC-marknades främsta vänner. Men det kostar att ligga på topp och att Crysis sålt över en miljon exemplar säger ingenting.

På mer seriösa noter tror jag som halvfanboy att id valt helt rätt väg med idtech5; att den från samma grundmaterial ger ifrån sig PC-, Mac-, 360- och PS3-versioner av sina spel utan någon extra kostnad motormässigt sett. På det tillkommer ju kontrollskillnader givetvis.

Medlem

Känns dumt att begränsa motorn till det. Även om Epic främst kommer göra spel till konsoler i framtiden så kunde dom väll tjäna lite mer på att sälja motorn till flera plattformar.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv
Skrivet av peak_performance:

På mer seriösa noter tror jag som halvfanboy att id valt helt rätt väg med idtech5; att den från samma grundmaterial ger ifrån sig PC-, Mac-, 360- och PS3-versioner av sina spel utan någon extra kostnad motormässigt sett. På det tillkommer ju kontrollskillnader givetvis.

Hoppas också på att detta ska löna sig för utvecklarna. En nästan plattformsoberoende 3D-motor med OpenGL. Låter nästan för bra för att vara sant.

Medlem

hajar inte, var ju nånstans där PC marknade hannde över 40% av omsättningen, medans tex ps3 hadde under 1% så varför detta fixerande vid konsoller?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

För att man inte måste koda för x antal olika datorer? Vet inte, kanske det är lättare att göra konsoll spel isället för pc.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

För att man inte måste koda för x antal olika datorer? Vet inte, kanske det är lättare att göra konsoll spel isället för pc.

Enklare i den mening att de vet vilken hårdvara de har att jobba med och vad alla kommer att ha.

Sedan tror jag att konsoler kommer få mer och mer, PC är på väg neråt, om det inte händer något


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Vid det laget har man nog redan slutat lira


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av fanboy:
Skrivet av Night Hawk:

För att man inte måste koda för x antal olika datorer? Vet inte, kanske det är lättare att göra konsoll spel isället för pc.

Enklare i den mening att de vet vilken hårdvara de har att jobba med och vad alla kommer att ha.

Sedan tror jag att konsoler kommer få mer och mer, PC är på väg neråt, om det inte händer något

Den där stora alliansen som bildats för att vägleda alla spelutvecklare kan förhoppningsvis bidra med att PCn inte driver åt fel håll. Om de börjar arbeta för att få ut färre hårdvaruvarianter för att underlätta spelutveckling så vore det toppen. En slags standard som konsolerna har vore absolut eftersträvansvärt.
http://www.pcgamingalliance.org/en/index.asp

Men mest får jag känslan av att folk trollar om PCn. Den har som vi alla vet varit död sedan folk bestämde sig för att hata den.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Men mest får jag känslan av att folk trollar om PCn. Den har som vi alla vet varit död sedan folk bestämde sig för att hata den.

Trollar? Död?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Enligt vissa har ju PC-marknaden varit död sedan 2000.

Nej, någon sorts standard vore faktiskt bra tror jag. Så länge den inte offrar det som gör PC:n så bra, friheten. Och inte någon jäkla GFW-standard då heller.

Medlem

Castorfiber: Vad peak sade menade jag.

Du peak, jag antar att du menar Games For Windows när du säger GFW men undrar lite varför denna skeptiska inställning till det. Är själv inte riktigt insatt i det men det lilla jag läst om konceptet låter bra.

ostmjuk: Jag tycker lite kort att "standarden" sätter alldeles för dumma krav på utvecklarna och tror mest att det är ett försök från MS att utöka sin dominans över hur utvecklare/utgivare ska ordna sina spel - det är något som MS bara infört för att de har makten i sitt OS, istället för något som utgivarna tillsammans arbetat fram.

Det är mao en "standard" och inte en standard.

Edit: Kan väl ta lite exempel.

Vista Game Explorer måste stödas. Ifall stöd för handkontroller finns i spelet måste 360-kontrollern stödas. Stöder spelet Direct3D måste det vara standardval.

Och visst är vissa saker de har med där bra och fullt logiska - en viss sorts standard vore faktiskt lysande tycker jag. Jag tycker däremot att den isåfall ska framtas tillsammans av oberoende utgivare för att komma till maximal effektivitet och opartiskhet. Då blir det en standard.

Inaktiv

Dör PC-marknaden så dör även Mod-marknaden, vilket i mina ögon är riktigt jävla trist.


signatur
Medlem

Tror inte datorspel marknaden kommer dö, varför skulle den?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Greger:

Tror inte datorspel marknaden kommer dö, varför skulle den?

Pengar. Logik. Varför ska man satsa på en viss plattform när det med all säkerhet säljer och/eller generar 5 gånger så mycket intäkter på en annan plattform.


signatur
Inaktiv
Medlem
Skrivet av Ascendant:
Skrivet av Greger:

Tror inte datorspel marknaden kommer dö, varför skulle den?

Pengar. Logik. Varför ska man satsa på en viss plattform när det med all säkerhet säljer och/eller generar 5 gånger så mycket intäkter på en annan plattform.

du inser väl att mmorpgs är ganska stort, och om datorspelen dör så kommer några andra stora marknader dö ut, och det är datormarknaden.

(Okej datormarknaden kommer inte dö ut, men det kommer definitivt bli väldigt, väldigt urvattnat)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Greger:

du inser väl att mmorpgs är ganska stort, och om datorspelen dör så kommer några andra stora marknader dö ut, och det är datormarknaden.

(Okej datormarknaden kommer inte dö ut, men det kommer definitivt bli väldigt, väldigt urvattnat)

Jag inser även att jag personligen vill ha fler spel än MMOs & The Sims till PC.


signatur
Inaktiv

Om alla aktörer helt plötsligt skulle sluta tillverka spel till PC skulle det bara öppna upp för någon annan att tjäna alla de pengarna de andra slogs om.

Inaktiv

En annan tanke kan vara att det kanske inte kommer att vara så stor någon skillnad på en konsol och en PC i framtiden. Om man ser på hur till exempel playstation har utvecklats genom tiden; den har blivit mer lik en PC nu i och med att den har många fler funktioner idag än vad de första versionerna hade, funktioner som man ofta skulle ha varit tvungen att använda en PC för förut.

Om man installerar Linux på en PS3, är det inte en PC då?


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem
Skrivet av Ascendant:

Dör PC-marknaden så dör även Mod-marknaden, vilket i mina ögon är riktigt jävla trist.

Fast då kanske den kan komma till konsol.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

1
Skriv svar