Framför sitt, höger runt bakom

Medlem
Framför sitt, höger runt bakom

Låter det som ren grekiska? Ja det gjorde det för mig också för bara några veckor sedan. Det är ett kommando från en hundkurs jag går nu "Rallylydnad". Det är en form av lydnad med olika stationer där hunden och ägaren ska genomföra olika moment. Skillnaden mot vanlig lydnad är att man som ägare har möjlighet att prata och mana på hunden på ett positivt. På träningen kan man ge hunden godis när som helst på banan och man får uppmuntra precis hela tiden, eller så mycket som krävs. Lite mer avslappnat helt enkelt och absolut roligare för både hund och ägare om du frågar mig!
Skulle du dock tävla är det godisförbud, vilket ju såklart ställer högre krav på dig och hunden.

Det är min sambo som är instruktör och hon håller allt från valpkurser till vanlig lydnad och rallylydnad. Hon är även diplomerad hundterapeut och tar sig an ägare som har hundar med olika typer av störande beteende.

Jag går ju kursen delvis för att hålla vår hund i trim men jag måste erkänna att när man står där mitt i banan och kämpar med en glad vovve vid sidan så är det jäkligt roligt!
Har ni vovve så måste ni prova på att gå nån kurs, det är nyttigt för er båda att röra på sig och att få ökad kontakt med sitt husdjur är bara toppen

Bor du i Malmö-trakten och är sugen på att gå en kurs med din hund, så kan jag ju passa på att göra lite reklam för min sambo och hennes träning.
[http://www.lindashundskola.se]

Ska se om jag hittar nån bild att visa som har med hundar att göra
Tror inte jag har visat den här bilden tidigare, den är på mitt monster.

#blogg

Medlem
Framför sitt, höger runt bakom

Fin hund! Va heter den vackert skulpterade besten?

Medlem

Håller med BeeJac! Har en Rhodesian Ridgeback själv

Medlem

Hon heter Akira och är en pinscher. Matchvikt ca 15kg mankhöjd... ehm typ knähöjd
Ursprungligen vakt och jakthund. Hon gillar att jaga råttor och kaniner bäst men springer på rådjur och fåglar också. En jättemysig ras med många goda kvalitéer fast man får se upp med deras vaktinstinkt som är ganska markerad. Det är en skarp hund. Det är dessutom inte världens mest keliga hund (inte min i alla fall) och tyr sig inte särskilt snabbt till nykomlingar. Men det gillar jag, en hund som inte springer fram till varenda kotte på stan och hoppar upp. Dessutom är det en toppenkul hund att träna med eftersom hon är glad i att arbeta och ruskigt smart om du frågar mig.

1
Skriv svar