Hjälp med kompass riktning, ni som kan sånt, svara please.

Inaktiv
Hjälp med kompass riktning, ni som kan sånt, svara please.

Jo det är såhär att jag ska sätta upp en viasat parabol,
och den ska vara vinklad mot sateliten Sirius, som ligger 5 grader öst enligt medföljande papper,
och det står likadant när man kollar upp det på nätet.

problemet är bara att en kompass går ju i 360 grader, och vid öst är det ju 90 grader enligt en kompass,

så hur ska man komma underfund med var 5 grader öst är på en kompass ?

om det blir typ 95 grader på en kompass eller så.

Och det blir ju lite olika beroende på vart man bor,
jag bor iaf vid Göteborg om det är nån hjälp.

Medlem

5 grader öst betyder väl helt enkelt fem grader öster om norr, d.v.s just 5 grader om du kikar på en vanlig kompass.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Där ser du lätt 5 grader.
så fem grader öst är precis vad Klfh säger, 5 grader öst
Altså 5 grader åt höger från norr skulle jag gissa på


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv
Skrivet av Klfh:

5 grader öst betyder väl helt enkelt fem grader öster om norr, d.v.s just 5 grader om du kikar på en vanlig kompass.

om det vore så enkelt,
dom räknar på ett helt annat sätt,
typ har man en kompass och tar ut söder riktning och sen utgår man 5 grader öst från söderläge.

och det blir cirka 190 grader på en kompass.

efter ett lång sökande på nätet så fick man äntligen reda på rktnigen på en kompass, cirka 190 grader anses 5 grader öst vara i satelliternas värld.
knasigt och krångligt i onödan sånt.

Medlem

Hoho... Lustigt värre, speciellt som 190 grader ligger väster om syd imho


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv
Skrivet av Klfh:

Hoho... Lustigt värre, speciellt som 190 grader ligger väster om syd imho

Satelliten Sirius 5° öst, ligger 5° öster om riktningen rakt söderut vid nollmeridianen i Greenwich - England (d.v.s 175° kompassriktning)

Eftersom Sverige ligger österut från nollmeridianen sett, måste parabolen riktas mer åt sydväst.
Om du bor i Malmö ska du för att ta in Sirius-satellitens kanaler (Viasat - TV3, ZTV, TV1000, TV8, Discovery, SVT) vrida antennen till ca 190° kompassriktning.

http://www.satpro.se/default.asp?id=93101&ucat_nr=0&div

Medlem

Fyfan vad krångligt... ja tur att man inte behövde tänka på sånna uträkningar när man vandrade i lumpen. Kompassriktnig, titta på pilen, GO GO GO.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Annnars kan man alltid vrida på åbäket tills det blir bra bild. Den har vi kört de senaste gångerna när vi flyttat på parabolen..

Har för mig att det ska finnas som en hörlur också som man på nått sätt kopplar in och hör ett pip när parabolen står i rätt riktning.. Kan vara jag som har drömt eller just kommit på en skitbra uppfinning men är nästan 100% att en sån sak finns.

Inaktiv
Skrivet av SeniiL:

Fyfan vad krångligt... ja tur att man inte behövde tänka på sånna uträkningar när man vandrade i lumpen. Kompassriktnig, titta på pilen, GO GO GO.

hehe lumpen, man fick frisedel och slapp sånt

Inaktiv
Skrivet av Qrush:

Annnars kan man alltid vrida på åbäket tills det blir bra bild. Den har vi kört de senaste gångerna när vi flyttat på parabolen..

Brukar köra på den jag med Smidigast så...

Inaktiv
Skrivet av Qrush:

Annnars kan man alltid vrida på åbäket tills det blir bra bild. Den har vi kört de senaste gångerna när vi flyttat på parabolen..

Har för mig att det ska finnas som en hörlur också som man på nått sätt kopplar in och hör ett pip när parabolen står i rätt riktning.. Kan vara jag som har drömt eller just kommit på en skitbra uppfinning men är nästan 100% att en sån sak finns.

hehe, jo jag har använt en sån, och den piper högre ju närmare man är en satelit,
problemet är att den piper oavsett om man hittat rätt satelit eller ej,

flera gånger har man tänkt, yes nu är man rätt,
och går in och kollar, men så ser man ryska, tyska kanaler.

orkar inte lägga ner mer tid på det, parabolen sitter på väggen, och får snällt sitta kvar tills en installatör kommer,
enligt vad dom sa så ska man få fri installation, så det får komma en snubbe som har riktiga mätinstument och lär hitta rätt ganska omgående.

1
Skriv svar