Reklam i spel - Diskussion & Undersökning

Inaktiv
Reklam i spel - Diskussion & Undersökning

Jag heter Per Nyman och studerar på dataspelsutvecklingsprogrammet vid Högkskolan i Skövde.

Jag undersöker hur "in-game" reklam ser ut i spel och hur spelare förhåller sig till den typen av reklam.

Klicka på länken nedan för att komma till umdersökningen:
http://www.pernyman.com/

Tack för ditt deltagande!

------------------------------------------------

Vad har du för erfarenheter av "in-game" reklam? I vilka spel har du påträffat "in-game" reklam?
Diskutera den här typen av frågor i den här tråden.

Inaktiv

Dataspelande är verkligen på frammarsch idag. Under 2007 såldes det mer dataspel än någonsin tidigare i Sverige. Över 7,6 miljoner dataspel såldes till ett sammanlagt värde av drygt 2,3 miljarder kronor. Internationellt ökade spelmarknaden med 18,5 procent under 2007 och går därmed förbi skivindustrin (Dataspelsbranschen, 2008 ).
Spelmarknaden blomstrar och det har reklambranschen upptäckt. Enligt det Amerikanska marknadsanalysföretaget eMarketer, kommer marknadsvärdet för reklam i dataspel att öka med 23 procent per år under de närmaste 5 åren och omsätta omkring 2 miljarder dollar år 2011 (Verna, 2007).

Hur utnyttjas då detta stora media i reklamsyfte och vad tycker spelaren om reklam i dataspel? Många ser det som en naturlig utveckling med mer reklam i dataspel, medan andra har en negativare attityd och menar att reklambranschen borde hålla sig till sina befintliga medier och lämna dataspelen ifred.

Inaktiv

Jag betalar hellre ett högre pris för en produkt utan reklam, kontra ett billigare pris för en produkt med reklam. Det gäller inte bara spel.

Sedan är jag inte övertygad om att reklam kommer att göra spelen billigare på sikt. När/om reklam är vanligt förekommande i spel så kan jag tänka mig att priserna gradvis höjs till dagens nivåer (inflation inräknad). Allt för att maximera vinsten.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

Reklam är helt ok så länge det inte bryter spelkänslan - att bryta spelet för att visa reklam skulle jag aldrig ställa upp på men att ha billboards i spel, produktplacering osv har jag inga problem med. Mo money, better games.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Fejkad reklam för fejkade produkter som är gjord med glimten i ögat kan vara rätt kul iofs.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

lite komiskt egentligen att sportspel som har tonvis med reklam i sig inte är billigare än andra spel...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Reklam är helt ok så länge det inte bryter spelkänslan - att bryta spelet för att visa reklam skulle jag aldrig ställa upp på men att ha billboards i spel, produktplacering osv har jag inga problem med. Mo money, better games.

.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av Werzion:

lite komiskt egentligen att sportspel som har tonvis med reklam i sig inte är billigare än andra spel...

Nu kan jag tyvärr bara spekulera, men är det inte så att sportspelen betalar gasnaka stora licensavgifter för att få ha IRL klubbar/bilar osv i sina lir? Sen tror jag dessutom att reklamintäkterna används så att ett företag har råd att göra ett spel mer påkostat så det ser mer attraktivt ut. Vilket tror du är mer attraktivt för en konsument att spelet kostar 100 kronor mindre ller att utvecklaren lagt 20 extra mille eller nått på att utveckla snyggare och bättre animationer som gör att spelet blir bättre. Jag skulle välja det senare.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Vilket tror du är mer attraktivt för en konsument att spelet kostar 100 kronor mindre ller att utvecklaren lagt 20 extra mille eller nått på att utveckla snyggare och bättre animationer som gör att spelet blir bättre. Jag skulle välja det senare.

Jag tror att alternativ c) är mest troligt: producenten får 100 spänn mer i fickan per sålt ex, utan extra lull-lull....

Reklam i spelet är väl helt ok. Men då ska spelet vara gratis/billigt som snor.

Inaktiv

Det borde väll vara så att reklam uppfattas som ganska trevlig om den integreras på ett bra sätt i spelkonceptet, medan reklam som bryter mot spelets miljö hatas av de flesta.

Medlem

Så länge det känns naturligt och inte stör.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

det känns aldrig "ganska trevligt". i bästa fall tänker man inte på det (som reklam i sportspel på samma ställe där det brukar sitta reklam på arenor. inte för att jag lirar sportspel, men ändå...). i värsta fall stör det mig skitmycket. jag har betalt en massa pengar för underhållning, inte för reklam.

jag vill inte heller ha reklam i mina böcker, i mina skivor, mitt i mina filmer på betalkanaler, på mina kläder etc....

det enda som kan berättiga reklam är ett lägre pris -som i dagstidningar eller reklam-tv.

Inaktiv

En del bilspel har väl betald reklam på vissa skyltar runtom på banorna såsom det är på biltävlingar irl ?

Medlem

Dom spel som har reklam i sig är oftast gjort så att iaf inte jag märker o blir irriterad av det.

Betalar man för spelet så ska det givetvis inte ha reklam alt att man kan stänga av det.

Sen finns det reklam som tillför spelet nått angående atmosfären inget bra exempel just nu men har sett det iaf förut


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

GTA reklamerna kan ju vara ganska roande ibland...

Medlem
Skrivet av mrcinnamon:

GTA reklamerna kan ju vara ganska roande ibland...

Jo, fast det är "låtsas reklam"


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Inaktiv

Personligen tycker jag att reklam skall hålla sig borta från spel, varför jaga folk som gör nått som är deras intresse ?
vi betalar tusentals kronor om året för att vi skall ha kul och för det är vårt intresse.

Om det skulle ske att massa reklam hamnar i spel tror jag att 90% av folk som köper spel INTE kommer att uppskatta detta, tror att reklamen i spelen skulle föra med sig mer klagomol till företaget som gör reklam än att ni får kunder.

Reklam hör inte hemma i spel, förutom möjligtvis sport och bilspel runt arenor och banor.
Need for speed har enligt mig den bästa reklamen med bilmärken, Fälgar, motordelar osv (Mina fälgar finns i NFS )

MIN åsikt.

Medlem

För min egen del gör det inte alltför mycket med reklam i spel. I vissa fall kan det tom vara passande.
Det som jag reagerar på är hur pass bra gjort det är och hur väl det smälter in i spelupplevelsen.
Sitter jag och spelar COD4 tex så skulle en reklamskylt förmodligen kunna passa in ganska bra på en stadsbana.
Sitter jag däremot och lirar ett spel som utspelar sig på stenåldern så passar det nog inte nåt vidare med en fet Coca-Cola billboard.

Men, är det nån som har sett någon rapport på vad alla reklamintäkter går till? Skulle vara riktigt intressant att se vad som görs med pengarna. Spelen blir ju inte billigare. Har hittils inte provat nåt "reklamspel" som har blåst hål i hjärnan på mig heller, så va läggs pengarna på?


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Nej tack till reklam i någon form.

1
Skriv svar