Spelomsättningen rekordökades 2008...

Medlem
Spelomsättningen rekordökades 2008...

... men ändå så är det ett jäkla liv om hur piratkopieringen förstör spelmarknaden. ser inte riktigt hur det hänger ihop...

i nuläget är det enklare än någonsin att ladda hem olagliga kopior men ändå så ökade omsättningen med 18,5% globalt och hela 31,3% i sverige. och eftersom PC stod för 47,7% av spelförsäljningen i sverige så kan jag inte se hur piratkopieringen är så farlig.

säger inte att det är rätt att ladda hem piratkopierade spel, för det är det inte. men jag förstår inte varför en "lesser evil" ska få sån uppståndelse och varför antipiratbyrån finns för att göra livet surt för Svensson. kan de inte lägga sin energi på att få människor att sluta gå mot rött eller något istället.

http://www.aftonbladet.se/nojesliv/recensioner/spelnytt/artic...
vet inte hur pålitliga siffrorna är men jag tror inte det har trollat fram procentsattserna så borde stämma


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem

Att spelomsättningen ökar kan kanske bero på att fler och fler skaffar konsoll ?

I stort sett vem som helst om man nu inte bor i en pappkartong mitt ute i motorvägen har råd att skaffa en konsoll.

360 ps3 och Wii är ju enormt prisvärda och säljer ruskigt mycket.

Medlem
Skrivet av straxdax:

Att spelomsättningen ökar kan kanske bero på att fler och fler skaffar konsoll ?

Varför skulle det öka omsättningen? Det är inte stor skillnad på att tanka ett spel illegalt till din PC eller till din Wii eller xbox. Chippning görs ju i butiken man köper konsollen på begäran...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av straxdax:

Att spelomsättningen ökar kan kanske bero på att fler och fler skaffar konsoll ?

I stort sett vem som helst om man nu inte bor i en pappkartong mitt ute i motorvägen har råd att skaffa en konsoll.

360 ps3 och Wii är ju enormt prisvärda och säljer ruskigt mycket.

och så de 252 000 barn i Sverige som lever i fattigdom har heller inte råd.

http://www.rb.se/sv/Aktuellt/Pressmeddelanden/en-kvarts-miljo...

Ja, omsättningen kan nog ha stått still på PC sidan medan konsolsidan stått för ökningen. Eller? Är lite för trött för att tänka ordentligt.
Dock så har man läst att det år efter år gått bra i England så inte är det helt otroligt att det går bra här också.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av straxdax:

Att spelomsättningen ökar kan kanske bero på att fler och fler skaffar konsoll ?

Varför skulle det öka omsättningen? Det är inte stor skillnad på att tanka ett spel illegalt till din PC eller till din Wii eller xbox. Chippning görs ju i butiken man köper konsollen på begäran...

För att spelen till konsol dels är dyrare än PC-spelen samt att de är svårare att kopiera?

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av straxdax:

Att spelomsättningen ökar kan kanske bero på att fler och fler skaffar konsoll ?

Varför skulle det öka omsättningen? Det är inte stor skillnad på att tanka ett spel illegalt till din PC eller till din Wii eller xbox. Chippning görs ju i butiken man köper konsollen på begäran...

Jovisst, men som jag sa, det är mer och mer folk som köper konsol, så det blir mer konsumenter som köper och även mer pirater såklart,

men på det hela så ökar konsumtionen med ökat antal konsoller.

Det är väldigt enkelt, för dom flesta har pc, men det är långtifrån lika många som har en konsoll, så konsoll plattformen ökar,
medans pc plattformen redan är så stor som den kan bli mer eller mindre.

Medlem

Tycker med det är kul, de gapar å skriker ang copiering, men slår nytt rekord... herregud. vilka fånar.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Visst kan det vara så att konsollerna står för en stor del av ökningen. Guitar Hero 3 har ju sålt som smör och varende butik jag har varit in i sedan strax före jul har varit utsålt fram till nu. Har inte kollat på ca 3 veckor iofs, men varje gång är det samma melodi. Dom får in ett gäng och sedan är de slut på några dagar.

Att det skulle vara svårt att kopiera ett spel till konsoll må vara sant, men för svensson så är det bara att tanka och bränna som vanligt. Det krångliga är ju bara själv rippningen.
Vet man vad en image fil är så borde man kunna luska ut hur man ska bränna skiten också. Om inte annat finns det en miljard guider på nätet.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Jag förstår helt klart varför dom "skriker om piratkopiering".

Tänk vilka grymma resurser och budget spelföretag skulle ha om dom fick in alla pengar de förtjänade - skulle nog kunna vara riktigt långa äventyr/spelupplevelser och troligen inte så mycket kopiering av koncept samt (min utopi) inte så jävla många trånga korridorer hela jädra tiden i FPS-spel hehe

(samtidigt förstår jag varför folk piratkopierar, men det är bara ren idioti att säga att det inte gör något att företag inte får in pengar för sina produkter, du vill och måste väl få betalt för dina tjänster?...)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

Jag förstår helt klart varför dom "skriker om piratkopiering".

(samtidigt förstår jag varför folk piratkopierar, men det är bara ren idioti att säga att det inte gör något att företag inte får in pengar för sina produkter, du vill och måste väl få betalt för dina tjänster?...)

Håller med dig men det jag irriterar mig på när det gäller "piratdebatten" är det faktum att underhållningsindustrin verkar tro att folk köper vilket skit som helst.
De verkar tro att varje skiva dom släpper ska sälja guld eller platina, och gör den inte det så är det piraternas fel.
Går ju att applicera detta tänk på andra delar av världen: En standup komiker suger fullständigt och blir utbuad - det måste vara publiken det är fel på.
En fotbollsspelare gör 3 självmål i en vm-final - helt klart så var det för lite luft i bollen, för långt/kort gräs och solen i ögonen.
Nu är det kanske inte spelindustrin som hörs mest i detta gnäll men jag tror det är dags att underhållningsindustrin försöker rannsaka sig själv istället för att straffa de som faktiskt köper sina grejer lagligt. Jag talar om alla kopieringsskydd och dyligt skit.

Varför inte satsa på den "nya" tekniken (tänk steam) och på så vis sprida sitt material.
Har tidigare varit lite anti mot Steam, mest pga att det hade barnsjukdomar, men nu är det ju skitbra. Dessutom har jag gjort riktiga fynd på diverse reor som i kombination med en svag dollar ger verklig valuta för pengarna.
Något liknande inom de tre stora (film/spel/musik) till vettiga priser (och utan en massa begränsningar) bör ju rent logiskt kunna generera en jäkla massa pengar.
Men det kanske är billigare att anlita en hel arme advokater som likt hungriga gamar är beredd att kliva över lik för att tjäna sin master?


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv

Steam är väl bra,
men jag vill gärna ha mina spel fysiska,
och blir jag trött på nåt spel då kan jag sälja det eller lämna in till inbyte, det är lite svårt att göra på Steam.

Medlem
Skrivet av Strax Dax:

Steam är väl bra,
men jag vill gärna ha mina spel fysiska,
och blir jag trött på nåt spel då kan jag sälja det eller lämna in till inbyte, det är lite svårt att göra på Steam.

Jag skulle aldrig sälja något jag köpt för 500:- för 50:- av ren princip, då ger jag hellre bort spelet.

En av fördelarna med steam är ju att man slipper hålla reda på skivor och fodral - allt är ju skitsmidigt... Steam drar lite för mycket kraft när det idlar för att jag skall ha det igång hela tiden dock... Jag vet, idag kan man offra 15-20Mb ram utan att märka det men ändå... det är principen.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Strax Dax:

Steam är väl bra,
men jag vill gärna ha mina spel fysiska,
och blir jag trött på nåt spel då kan jag sälja det eller lämna in till inbyte, det är lite svårt att göra på Steam.

Som jag ser det finns det inga egentliga fördelar i dagsläger med att ha spelet fysiskt. Inte för mig iaf.
Har heller aldrig sålt eller bytt in ett spel i hela mitt liv så det argumentet är inte heller en bra anledning (inte för mig iaf) att ha spelet fysiskt.

Tänk dig själv vad smidigt det skulle vara om du hade tillgång till all din köpta musik och dina filmer från vilken bredbandsdator som helst i världen precis som du har tillgång till alla dina köpta steam spel.
Istället för att springa ner till videobutiken loggar du bara in och väljer bland de olika filmbolagens filmer och sedan hyr (streamar) du den ett dygn för en nätt summa eller så köper du skiten och då laddas den hem så du kan bränna den eller låta den ligga på hårddisken.

Och i dagens läge när fler och fler väljer att skaffa dyra hembiosystem så är ett steamliknande distributionssätt ett ganska klockrent alternativ.

Skulle ju vara grymt att kunna kolla en premiär hemma i tv soffan med alla dess bekvämligheter istället för att sitta i en trång biograf med en massa prassel och mobiltelefoner.

Fattar inte vad underhållningsbranschen ens funderar på.
En snabb enkät här på FZ skulle säkerligen ge ett rungande "JA" på om detta skulle vara intressant.
Förutsatt att dom har en vettig prissättning och inga sjuka begränsningar.

Jag undrar vad det är för snittålder på dom som chefar på de stora företagen egentligen.
Har dom ens en aning om vad en dator är?
Jaja, dom får väl leva kvar på stenåldern om dom vill. Synd för deras företag bara för dom kommer, likt grottmänniskorna, dö ut.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Jag antar att det kostar mindre pengar att stämma folk, hyra en mindre armé med advokater och gnälla än att faktiskt göra något vettigt...

Kul för spelbranschen att dom går plus, vilket jag inte betvivlade i första hand


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Smaken är som baken, vissa vill ha sina spel i cyberspace eller på sin hd, andra i hyllan.

Att nåt av dom helt tar över, tror jag inte, eller hoppas inte iaf,
valmöjligheten att köpa nåt från steam hemma eller gå ner och köpa i butiken ska helt enkelt finnas kvar.

Avstängd
Skrivet av Werzion:

Jag förstår helt klart varför dom "skriker om piratkopiering".

Tänk vilka grymma resurser och budget spelföretag skulle ha om dom fick in alla pengar de förtjänade - skulle nog kunna vara riktigt långa äventyr/spelupplevelser och troligen inte så mycket kopiering av koncept samt (min utopi) inte så jävla många trånga korridorer hela jädra tiden i FPS-spel hehe

(samtidigt förstår jag varför folk piratkopierar, men det är bara ren idioti att säga att det inte gör något att företag inte får in pengar för sina produkter, du vill och måste väl få betalt för dina tjänster?...)

Jag tror inte att de skulle sälja så värst mycket mer, eftersom att de flesta som piratkopierar köper de spel de verkligen vill ha och tankar resten.

Spelmarknadens bästa vän måste vara spontanköpen. Hur många billiga spel har jag inte köpt som sedan visat sig vara totalt onödiga?

Medlem

Vad skall de nu hitta på för att förklara att fildelning av spel är något dåligt för försäljningen?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Vad skall de nu hitta på för att förklara att fildelning av spel är något dåligt för försäljningen?

Försäljningen hade givetvis varit mycket bättre om ingen fildelade. :/

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Mr. G:

Vad skall de nu hitta på för att förklara att fildelning av spel är något dåligt för försäljningen?

Försäljningen hade givetvis varit mycket bättre om ingen fildelade. :/

Hur kan du vara så säker på det.

Piratdelning = Större exponering = fler potentiella kunder

Ingen piratdelning = ?

För spel finns ju demon.. Men spelar det egentligen någon roll om man testar ett demo eller fullversionen? Gillar man inte spelet har jag svårt att se att man lirar det i timtal. Den som säger att spelet inte var bra efter att ha klarat av det ljuger ju uppenbarligen.

Hur ser det ut för musik då?
En 30 sekunder lång 32kbps förhandsvisning på nån skabbig hemsida är inget kul. Det är vad folk har haft tillgång till under många år. Inte förrän nu har kvaliteten blivit bättre och sidor som last.fm kan eventuellt få bort piratdelningen. Att få höra en hel låt i full kvalitet gör väldigt mycket. Att lyssna på en komprimerad låt är som att se på vacker konst med grus i ögonen... Upplevelsen blir inget vidare. Så chansen att man köper låten halveras.

Filmindustrin då? Det finns visserligen hyrfilm men nedladdning är lättare för den late eller otålige. En film ses. Samma film köpes om den är bra.
Är det inte så?

Jag försvarar inte handlandet men är fortfarande övertygad om att situationen är fördelaktig för industrin.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

För spel finns ju demon.. Men spelar det egentligen någon roll om man testar ett demo eller fullversionen?

hehe, påminner mig om när man vart liten och lirade något nytt coolt demo man fått i senaste PC-Gamer. samma korta demo lirade man om och om igen i flera dygn och avgudade spelet, men hade inte pengar att köpa det.

sen en dag så tröttnade man på att spela demot, och när man väl hade pengar att köpa det så hade man glömt bort det och satt och lirade något annat demo om och om igen


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

aa, håller med dig där Werzion, idag spelar jag nästan aldirg demos, pga:
1. spoila nått
2. tröttna


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

demo verkar ju vara en bristvara nu för tiden också

(tror jag, spelat knappt något längre, och när jag väl gör det brukar det bli Flashspel alt. Tetris hehe)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Mr. G:

Vad skall de nu hitta på för att förklara att fildelning av spel är något dåligt för försäljningen?

Försäljningen hade givetvis varit mycket bättre om ingen fildelade. :/

Hur mycket bättre än 31,3 % ökning vill du ha? Ju mer vi har fildelat ju mer har försäljningen ökat.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv

Tar man något utan att betala för det så är det stöld,
sen kvittar det hur mycket vinst ett företag gör, det rättfärdigar inte att ta något utan att betala för sig .

Och resonemanget att jag hade ändå inte tänkt köpa det spelet, då kan jag ju ladda ner det, för det finns ju andra som köper det, det är ju ett väldigt fult resonemang.

Men tanka på bara, jag bryr mig inte, jag säger bara min åsikt om det hela.

Medlem
Skrivet av Strax Dax:

Tar man något utan att betala för det så är det stöld,
sen kvittar det hur mycket vinst ett företag gör, det rättfärdigar inte att ta något utan att betala för sig .

Och resonemanget att jag hade ändå inte tänkt köpa det spelet, då kan jag ju ladda ner det, för det finns ju andra som köper det, det är ju ett väldigt fult resonemang.

Men tanka på bara, jag bryr mig inte, jag säger bara min åsikt om det hela.

Självklart är det stöld att ta något utan att betala för det.
Problemet är att detta inte kommer att försvinna hur många miljarder företagen än plöjer ner i advokaternas fickor.
Fildelning har funnits sen teknikens begynnelse med den enda skillnaden att vi nu tankar ner en kopia istället för att kopian byter hand fysiskt.

En annan sak jag har funderat på är det faktum att nu för tiden tvingas man basera sina spelköp på en liten filmsnutt istället för, som förr i tiden, ett demo.
Är företagen så osäkra på sina spel att dom hellre släpper en filmsnutt som är såpass bearbetad att det är så långt ifrån verkligheten man kan komma istället för att låta spelarna prova om det är nåt kul och om den egna datorn klarar av det på ett tillfredsställande sätt?
De flesta filmsnuttar säger i dag heller inget om hur spelet är utan visar bara vilken häftig grafik det har.

Jag tror att många ser en piratkopia som just ett demo eftersom man inte har lust att köpa grisen i säcken.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem
Skrivet av Werzion:
Skrivet av ostmjuk hamster:

För spel finns ju demon.. Men spelar det egentligen någon roll om man testar ett demo eller fullversionen?

hehe, påminner mig om när man vart liten och lirade något nytt coolt demo man fått i senaste PC-Gamer. samma korta demo lirade man om och om igen i flera dygn och avgudade spelet, men hade inte pengar att köpa det.

sen en dag så tröttnade man på att spela demot, och när man väl hade pengar att köpa det så hade man glömt bort det och satt och lirade något annat demo om och om igen

Känner igen det. Det där hände mig med t.ex. UT 2004 demot. Spelade det väldigt mycket tills jag tröttnade och i.o.m. det blev köpet aldrig av. Skuldkänslorna för detta sitter kvar än idag :$

Så visst är den lagliga demovägen igen garanti för ett köp.

Fast det där med att demos är en bristvara kan jag inte hålla med om. Upplever snarare att demoutbudet faktiskt varit bra.

Skrivet av Strax Dax:

Tar man något utan att betala för det så är det stöld,
sen kvittar det hur mycket vinst ett företag gör, det rättfärdigar inte att ta något utan att betala för sig .

Så du menar att man skall tvinga fram ett system som är mindre lönsamt bara för att pratdelning i dagsläget ses som olaglig?

Skrivet av Strax Dax:

Och resonemanget att jag hade ändå inte tänkt köpa det spelet, då kan jag ju ladda ner det, för det finns ju andra som köper det, det är ju ett väldigt fult resonemang.

Har i mitt liv bara hört en person uttrycka att de ladda ner spel trots att de inte tänkt att köpa det. Och det påståendet är för mig absurt. Hur kan man veta att spelet inte är köpvärt innan man testat det? Folk laddar ju ner för att se om spelet är värt att köpa. Samma sak gör du när du laddar ner ett demo.

Okej om någon säger: "Jag piratar och skiter fullstädigt i att betala för festen. Jag är en gam!"
Det finns säkert sånna personer. Men det du pratar om stämmer bara inte.

1
Skriv svar