Högskolan i Skövde, dataspelsutvekling

Medlem
Högskolan i Skövde, dataspelsutvekling

Jag funderar på att söka dit med inriktningen programmering, är det någon här som gått där som kan ge mig sina synpunkter på utbildningen? vad finns det för jobbmöjligheter efter utbildningen?

Inaktiv

har inte gått just den utbildningen..

men spelutveckling är inte vilket jobb som helst. du måste vara intereserad utav det..
det är inte som att jobba på mcdonalds och svära över att det är dags att vakna o gå till jobbet varje dag..du ska ju typ vara lite glad över att du får göra det som du nu endå gillar

utbildningar anser jag är 2-3år av dagis..
du måste alltid ta ditt eget ansvar.
en lärare kan inte tvinga dig att förstå hur man knapprar på alla dataknappar så att det blir ett spel av det, det måste du lyckas lista ut och utveckla själv

sök till så många utbildningar du kan..

sen när du går där 2-3år så lyssna på det dom lär ut, och gör eget på fritiden oxå..

Medlem

Har alltid varit intresserad av att meka med spel, ibland så har jag tillbringat mer tid i spelfilerna än i själva spelet :D.
Har även börjat att greja i gamemaker.

Inaktiv

HAr för mig att jag läst någon stans att spelbolag är mer intreserade av civilingejörer än folk som gått speciella spelutvecklingslinjer och i så fall är nog en teknisk högskola typ KTH att rekomendera.


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

Jag har funderat lite på liu, innovativ programmering.

Inaktiv
Skrivet av Netstroyer:

HAr för mig att jag läst någon stans att spelbolag är mer intreserade av civilingejörer än folk som gått speciella spelutvecklingslinjer och i så fall är nog en teknisk högskola typ KTH att rekomendera.

läste du det på aftonbladet eller?

spelföretag är ute efter folk med kunskap
dom skiter helt i dina betyg..åååh vad fina MVG du har i Matte Ö !!
även om du vill bli programmerare så övertygar du spelföretagen att anställa dig om du visar på kunskaper innom det område du vill fokusera dig på än att viffta massa fina papper med skolans stämpel på framför dom.

kunskap >>>>>>>>>>>>>>>>> utbildning

dock...
går du på en spelutbildning så får du som sagt dom där 2-3 åren på dig att utveckla dessa kunskaper
istället för att sitta på KTH och räkna på hur mycket luft som ryms i en pingisboll.......eller vad dom nu gör på dessa civilingejörs utbildningar

skola är till för folk som vill ha vanliga jobb..
typ köra buss...eller vad nu vanligt folk gör
(fan va jag har koll utanför min låda)

Medlem

Läser just den utbildningen och håller på med mitt ex-jobb just nu. Tycker det ser rätt ljust ut med framtiden trots allt. Jag är lite osäker på om jag rekommenderar folk att söka här eller inte, då jag inte kan jämföra med någon annan utbildning och denna lämnar en del att önska. Dock så hamnar min i en väldigt bra miljö för att lära sig själv. Det är ingen utbildning du går på och sen så kan du saker när du är klar. Man kan nog glida igenom utbildningen rätt bra utan att lära sig särskilt mycket. Man måste helt enkelt spendera en massa fritid med att lära sig själv, men man sätts i en mycket bra miljö för att göra just detta

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av Netstroyer:

HAr för mig att jag läst någon stans att spelbolag är mer intreserade av civilingejörer än folk som gått speciella spelutvecklingslinjer och i så fall är nog en teknisk högskola typ KTH att rekomendera.

läste du det på aftonbladet eller?

spelföretag är ute efter folk med kunskap
dom skiter helt i dina betyg..åååh vad fina MVG du har i Matte Ö !!
även om du vill bli programmerare så övertygar du spelföretagen att anställa dig om du visar på kunskaper innom det område du vill fokusera dig på än att viffta massa fina papper med skolans stämpel på framför dom.

kunskap >>>>>>>>>>>>>>>>> utbildning

dock...
går du på en spelutbildning så får du som sagt dom där 2-3 åren på dig att utveckla dessa kunskaper
istället för att sitta på KTH och räkna på hur mycket luft som ryms i en pingisboll.......eller vad dom nu gör på dessa civilingejörs utbildningar

skola är till för folk som vill ha vanliga jobb..
typ köra buss...eller vad nu vanligt folk gör
(fan va jag har koll utanför min låda)

Kunskap = Utbildning

Spelföretag är självklart mer intresserade av mer krävande utbildningar.

För övrigt verkar du inte ha någon koll på vad man gör på en civilingejörsutbildning. Går du en civilingejörsutbildning med inriktning på data eller spel på är det självklart att du också lär dig göra detta.

Btw du lär dig räkna ut ett klots volym i Matte A.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av Naraccas:

Kunskap = Utbildning

Spelföretag är självklart mer intresserade av mer krävande utbildningar.

För övrigt verkar du inte ha någon koll på vad man gör på en civilingejörsutbildning. Går du en civilingejörsutbildning med inriktning på data eller spel på är det självklart att du också lär dig göra detta.

Btw du lär dig räkna ut ett klots volym i Matte A.

kunskap != utbildning

jag gick om Matte A och klarade det knappt andra gången, istället för att plugga sånt värdelöst skit så utvecklade jag mina _kunskaper_ innom spelutveckling - och vet du vad, jag jobbade med spel innan jag flyttade till japan..

och jag sa inte att jag hade koll på vad man gör på en civilingenjörsutbildning?
jag gav något halv-sarkastiskt exempel vill jag komma ihåg

Medlem

Frågan är om man kan få jobb inom annat om man enbart har gått en utbildning om dataspelsutveckling.

Btw, volymen på en pingisboll är 33,5 cm3

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Frågan är om man kan få jobb inom annat om man enbart har gått en utbildning om dataspelsutveckling.

Jodå, det är inga större problem om du väljer några kurser smart, t.ex. databaser är inget som läses som standard, men kan vara bra att kunna om man ska jobba med annat inom IT än datorspel (kan vara bra att kunna hur som helst). På utbildningen i Skövde så blir man en rätt duktig C++programmerare, vilket betyder att man är ganska smal, men samtidigt är det inte så svårt att lära sig andra liknande språk som C#, Java eller Flash. Man kan ju självklart inte få ALLA möjliga jobb, men det som man lär sig inom spelutbildningen är även applicerbart inom andra ämnen, t.ex. realtidssimulatorer och liknande.

Medlem
Skrivet av F3D:

jag gick om Matte A och klarade det knappt andra gången, istället för att plugga sånt värdelöst skit så utvecklade jag mina _kunskaper_ innom spelutveckling - och vet du vad, jag jobbade med spel innan jag flyttade till japan..

Om du inte klarar matte A kan du inte vara så bra på programmering? Kan ju också vara så att du lärt dig matte via programeringen?

Hursomhelst är det fel att tro att en gedigen utbildning är meningslös - att vara duktig på något räcker sällan i början av din yrkeskarriär.
Står valet mellan två begåvningar, en har gått på KTH, en klarade inte matte A på komvux... vem skulle du anställa?

I övrigt skulle jag gärna syssla med spelutveckling men inte med programering, konceptkonst, manus och liknande hade varit riktigt kul.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Om du inte klarar matte A kan du inte vara så bra på programmering? Kan ju också vara så att du lärt dig matte via programeringen?

en har gått på KTH, en klarade inte matte A på komvux... vem skulle du anställa

oj, du får ursäkta.
jag är tyvärr inte programmerare! glömde väll nämna det
håller mig till det grafiska innom spelutveckling..
men att programmera skulle vara skönt ibland..kan ju inte va så svårt, bara sitta o dega..behövs ingen inspiration lixom bara mala på

angående din fråga..
jag skulle anställa han som visade på mest begåvning innom det praktiska ämne som han sökte jobb till.

Medlem

Mala på, det märks att du inte skrivit kod i dina dar


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Programmering är mer som matte, man får sitta och klura en hel del på hur man ska lösa problem.
Grafik och design är nog dock inget för mig, inget vidare på att rita

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Grafik och design är nog dock inget för mig, inget vidare på att rita

Det är en hel del matte gömt i dessa "ämnen" också...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

matte är en ovärderlig hjälp när det gäller programmering..
sen om du läser civil/högskole/magister inom datorsystemteknik spelar kanske mindre roll, men vill du programmera så behöver du flera saker.
skadar inte att ha en lite bredare utbildning heller med tanke på att du annars trillar ut i världen med en "spelprogrammerings"-examen och är så jävla nischad att du blir helt lost om du inte får exakt det jobbet du söker..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Medlem

Tack för svaren!
Nu har jag även fått reda på att jag ska in och mönstra aaah dessa valmöjligheter!

Inaktiv
Skrivet av F3D:

sök till så många utbildningar du kan..

Får man fråga varför? Att bara ta utbildningar på måfå låter ju inte så smidigt?

Medlem
Skrivet av Alcr:
Skrivet av F3D:

sök till så många utbildningar du kan..

Får man fråga varför? Att bara ta utbildningar på måfå låter ju inte så smidigt?

Han syftar nog mer på att ta söka så många han är intresserade av så att han har fler möjligheter ifall han inte kommer in.

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Har alltid varit intresserad av att meka med spel, ibland så har jag tillbringat mer tid i spelfilerna än i själva spelet :D.
Har även börjat att greja i gamemaker.

Gamemaker är ett dretprogram, ta tiden du spenderar där och lär dig knacka riktig kod istället

1
Skriv svar