Politiskt inkorrekt, denna gången om HIV

Medlem
Politiskt inkorrekt, denna gången om HIV

Satt i bilen, som jag så ofta gör, och lyssnade på radio, som jag så ofta gör, och retade mig på vad jag hörde, som jag så ofta gör.

Detta var P1, sveriges kulturfyr, och programmet handlade om att leva med HIV.

Det var en kvinna i detta program som talade om hur hon levt i förhållande tills hon var 40+ och sedan genomgått en skilsmässa och börjat gå ut på krogen med sina vänner. Hon hade lite temporära förbindelser och lyckades dra på sig HIV. Hon hade tre barn, det yngsta barnet var 17 och bodde hemma hos henne. Och nu till det jag hade svårt att höra - Hon berättade inte för sin yngsta dotter att hon hade HIV i rädsla för att hon skulle "flippa ur" och börja knarka typ.
Sedan berättade hon om hur synd det var om henne som inte kunde skaffa en kille hur som helst - hon var rädd att en situation hon varit med om skulle upprepa sig.

Hon hade träffat en kille, hånglat lite... gått hem till snubben en sommarkväll, druckit lite vin på balkongen, hånglat lite medan hon berättade sitt livs historia... sedan mellan alla pussar förklarade hon att hon hade HIV och killen hade släppt henne, sprungit in på toaletten och borstat tänderna och skrikit saker i stil med "DU FÖRSÖKER MÖRDA MIG"... hon ville förklara att det inte smittar så men han kastade ut henne, skitförbannad.

Hon hade en del att säga men jag måste säga att jag höll inte med om mycket - Jag tycker att om man har HIV skall man för fan inte springa runt och hångla med folk som inte vet att man är sjuk?

Hon berättade om hennes tankar när hon gullade med någons bebis... "Tänk om de visste"

Hon såg ner på sina vänner som blev oroliga då hon lånat ut blodiga specialunderkläder från någon bröstoperation osv...

Jag blev sur. Har man fått HIV så kan man inte vara som vanligt även om man inte känner av sin smitta på något sätt. Man skall fan inte vara tillåten att dricka ur samma glas som någon som inte vet. Ok, jag är livrädd för baciller och har en överdriven försiktighet - exempelvis kan jag uträtta mina behov på en allmän toalett utan att nudda en enda sak utan papper mellan mig och det jag tar i.

Jag tycker att man borde få nya regler att leva efter enligt lag när man drabbas av en obotlig, dödlig sjukdom för att skydda folk och för att eliminera smittan. Jag förstår att det låter förjävligt men jag är inte villig att riskera min familj bara så att några sjuklingar skall känna sig lite bättre.

Chockerande fakta på området är att inom den gruppen "män som har sex med män" i sverige är HIV lika utbrett (värre tom) som hos den värst drabbade befolkningen i afrika. Hos heterosexuella med HIV står invandrare från afrika för största gruppen.

Folk är generellt väldigt ofräscha när de tror att ingen ser dem, varför skulle smittade vara annorlunda - speciellt om de kommer från en miljö där de knappt vet vad rinnande vatten är...

Man har ett ökat ansvar om man bär på en dödlig smitta, lagen borde hålla dessa personer hårdare.
(jag vet dock inte vad lagen säger idag)

Får man vara förskolärare om man har HIV? Får man jobba i restaurang? Med mat överhuvudtaget?

Jag tror det är ett misstag att gå ut med information i stil med "det är ingen fara, det smittar bara genom blodet och vissa slemhinnor"...

Vad tycker ni?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

självklart så kan man inte hångla med folk om man är hiv smittad och dom inte vet om det. Tycker det är vanligt hyfs från den som är smittad även fast dom kan leva tills dom dör av ålderdom om dom har tur.

Men som sagt svårt o sätta sig in i situationen när man inte är smittad går ju att tycka mycket men är man smittad så får man nog ganska skumma tankar kan jag tänka mig.

Jobba som förskolelärare kan jag inte se som ett problem rent teoretiskt men praktiskt ser jag itne att det kan funka så jag tror inte du får det men vet inte.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Tycker det är vanligt hyfs från den som är smittad även fast dom kan leva tills dom dör av ålderdom om dom har tur.

Frågan är ju om man kan förlita sig på smittades hyfs, räcker det liksom?

Sedan har medicinerna som gör livet drägligare och längre än tidigare kommit ganska nyligen - vi vet inte hur bra de är egentligen, de som började med de moderna medicinerna har inte käkat dem i så många år... Jag tror man klarar sig i 10 år eller så förutsatt att man inte blir mer sjuk.

Dessutom... de blir resistenta mot medicinerna ibland. Blir du smittad av en person som utvecklat resistens kommer medicinerna inte att hjälpa dig alls.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Notumforce:

Tycker det är vanligt hyfs från den som är smittad även fast dom kan leva tills dom dör av ålderdom om dom har tur.

Frågan är ju om man kan förlita sig på smittades hyfs, räcker det liksom?

Sedan har medicinerna som gör livet drägligare och längre än tidigare kommit ganska nyligen - vi vet inte hur bra de är egentligen, de som började med de moderna medicinerna har inte käkat dem i så många år... Jag tror man klarar sig i 10 år eller så förutsatt att man inte blir mer sjuk.

Dessutom... de blir resistenta mot medicinerna ibland. Blir du smittad av en person som utvecklat resistens kommer medicinerna inte att hjälpa dig alls.

tja vill vi binda dom till ett kontrakt eller dyl , det kan få efterföljningar på andra saker .

Enda sättet o skydda sig 100% är att sätta alla dödligt sjuka på en brännugn och vi vill inte hamna där alls på något sätt då har ju samhället verkligen gått tillbaka till medeltiden o värre.

Regler javisst om det går att utföra utan att kränka individer men i slutändan så måste vi lita på dom .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Hörde det oxså när det gick på radio.

En läkare sa där att det inte smittar via@hångla.
Men jag skulle aldrig våga chansa änndå. aldrig!
Sen kan man ju fråga, Kondom? varför hadde dom inte det?
skyll inte bara på han, ni var två...

nu när vi pratar inkorrekt, skrattade idag åt ett kul skälls ord.
"din HIV-hora" en som sa så till en bög.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Borde vara hårdare straff för HIV smittade när dom gör nånting som skulle kunna sprida smittan vidare. T.ex. dömmas för Grov Misshandel kombinerat med Våldtäkt om man haft oskyddat sex men att partnern inte blivit smittad och dömmas för Mord (gärna livstids fängelse) om man smittat någon.


signatur

Har enbart sin Laptop: Intel 1.83GHz Core 2 Duo, 2GB ram, 7300 Go, 15.1" skärm

Medlem
Skrivet av jastor:

Borde vara hårdare straff för HIV smittade när dom gör nånting som skulle kunna sprida smittan vidare. T.ex. dömmas för Grov Misshandel kombinerat med Våldtäkt om man haft oskyddat sex men att partnern inte blivit smittad och dömmas för Mord (gärna livstids fängelse) om man smittat någon.

Det är väl om jag inte har fel för mig grov misshandel om man har sex med någon som inte vet att man har HIV och den andra bli smittad. Sen blir det väl försök till grov misshandel om dan andra inte blev smittad.

Men visst det borde ju faktiskt vara drop/mord om man smittar någon med HIV. Den sjukdomen är ju en dödsdom då den inte går att bota utan man kommer förr eller senare dö av någon smitta orsakad av HIV såvida man inte blir överkörd eller liknande innan. (HIV/AIDS dödar ju inte själv det försvagar ens immunförsvar så kraftigt att du till slut kan dö av en förkylning).


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

det finns väl lagar mot att ha oskyddad sex om du har hiv?

och sen vill ni införa lagar mot sådant som inte smittar också? baserat på det ni tror och känner? Det låter lite som att införa lagar baserat på religion...

Inaktiv
Skrivet av lave:

det finns väl lagar mot att ha oskyddad sex om du har hiv?

Jo men dom är för tama. Själv anser jag att det nästan är ett brott mot mänskligheten att föra HIV/AIDS vidare och är nånting vi måste utrota.

Skrivet av lave:

och sen vill ni införa lagar mot sådant som inte smittar också? baserat på det ni tror och känner? Det låter lite som att införa lagar baserat på religion...

Vem har sagt nånting om det? Ingen här som har sagt att det t.ex. skulle vara fel för homosexuella att umgås sexuellt.


signatur

Har enbart sin Laptop: Intel 1.83GHz Core 2 Duo, 2GB ram, 7300 Go, 15.1" skärm

Youtube-proffs

Tycker de e roligast att killen springer in på toan och skriker "DU FÖRSÖKER MÖRDA MIG".

Nej HIV är inget att ha och har man de så ska man vara tydlig med det, hade någon gosat med min bäbis som har HIV så hade de vart PROBLEM.

Menar, visst man kan ha oskyddat sex, de har jag med haft, inget KUL med det precis, sedan har jag fallit för idioter till tjejer som har haft sex med andra samtidigt, jag har haft TUR. Men man ska fan alltid ha kondom, men får man HIV så ska man fan inte gå runt och sucka över det om man själv är medveten om riskerna.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Jag tycker att du är överdrivet rädd castor, iofs så försöker jag förstå mig på bacillskräck osv men jag känner bara inte av det. Jag skulle inte ha några problem som helst att hångla med en HIVare, kanske skulle bli lite konstigt först.. whatever.
Jag tycker inte heller att det bör införas hårdare lagar mot att smitta någon och det är ganska meningslöst att ge någon långa fängelsestraff när dom kommer dö ganska snart ändå.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Skulle inte gärna hångla med en hivsmittad, men tycker ändå det låter som en ganska ogrundat stark reaktion både från den upphånglade och castor.

Har grävt på nätet, men det verkar riktigt svårt att hitta mer än enstaka fall där folk smittats på mer udda sätt än de vanliga.
Utan faktiska fall och/eller forskning som stödjer en striktare lagstiftning så återstår bara den irrationella rädslan. Och låter vi den styra så kan vi lika väl lämna över lagstiftningsarbetet till aftonbladets redaktörer.

Medlem
Skrivet av jastor:

Vem har sagt nånting om det? Ingen här som har sagt att det t.ex. skulle vara fel för homosexuella att umgås sexuellt.

Skrivet av CastorFiber:

Man skall fan inte vara tillåten att dricka ur samma glas som någon som inte vet.

Det smittar inte genom att dricka från samma glas. På samma sätt kan jag inte agitera för att sätta folk som gillar E-Type inte ska få krama mig, deras musiksmak kanske smittar...

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Regler javisst om det går att utföra utan att kränka individer men i slutändan så måste vi lita på dom.

Jag önskar död och föruttnelse till den person som hittade på ordet kränkning och samma öde önskar jag den person som gjort det till deceniets modeord nr 1 i sverige idag.

Ontopic så finns det ju massor av sätt att skydda osmittade från smittade utan att "bränna dem" - jag håller med om att detta skulle bli väldigt osnyggt men när vi ändå pratar under PIK-flagg så...

Skrivet av Notumforce:

Men visst det borde ju faktiskt vara drop/mord om man smittar någon med HIV.

Ja - rattfyllon har nog aldrig haft för avsikt att döda någon i trafiken men de straffas hårt för att alla vet RISKERNA med att köra full... varför skulle anonym HIV-spridare vara annorlunda? Det borde tom vara värre imo.

Skrivet av lave:

det finns väl lagar mot att ha oskyddad sex om du har hiv?

Jo, det gör det - Jag har noll förtroende för att dessa lagar skyddar mig och de mina och alla som inte är smittade. Jag säger inte att hårdare lagar eller regler är svaret, jag presenterar bara idén...

Skrivet av lave:

och sen vill ni införa lagar mot sådant som inte smittar också? baserat på det ni tror och känner? Det låter lite som att införa lagar baserat på religion...

Va? Nu har du nog läst fel någonstans... Om du tänker på något jag skrivit så missar du en viktig poäng - jag är fullt medveten om att min rädsla är irrationell, likväl skulle mina barn ALDRIG få leka med HIV-smittade barn eller ha en HIV-smittad fröken eller fotbollstränare... Om det vore en familjemedlem som var smittad, ja, det vore en annan femma för familj kan man lite på att de gör sitt yttersta för att ingen annan skall drabbas.

Du gav mig en idé med religionskommentaren... jag kan säkert dupera troende att skriva under på några galna lagförslag angående HIV, de är ju redan förprogrammerade att skydda sina vanföreställningar med allenhanda tokigheter. Tack för tipset.

Skrivet av Sno0zer:

Jag tycker att du är överdrivet rädd castor, iofs så försöker jag förstå mig på bacillskräck osv men jag känner bara inte av det. Jag skulle inte ha några problem som helst att hångla med en HIVare, kanske skulle bli lite konstigt först.. whatever.
Jag tycker inte heller att det bör införas hårdare lagar mot att smitta någon och det är ganska meningslöst att ge någon långa fängelsestraff när dom kommer dö ganska snart ändå.

Jo, jag är överdrivet rädd för att bli smittad av någonting - jag skulle aldrig "one-night-standa" om jag inte var drucken redlös. Inte en chans i världen.
Jag kan inte säga att jag beundrar ditt mod eller skräms av din dumdristighet angående att du inte skulle ha problem med att hångla med någon som har HIV... Jag kan bara förundras. På samma sätt som den där franska snubben som klättrar på hus... "spindelmannen" - Ok, du vågar klättra med du vet... det finns en hiss?

Skrivet av VaccaGorda:

Skulle inte gärna hångla med en hivsmittad, men tycker ändå det låter som en ganska ogrundat stark reaktion både från den upphånglade och castor.

Den upphånglade och castor... Låter som en ungdomsroman. Om smugglare i skärgården.

Skrivet av VaccaGorda:

Har grävt på nätet, men det verkar riktigt svårt att hitta mer än enstaka fall där folk smittats på mer udda sätt än de vanliga.
Utan faktiska fall och/eller forskning som stödjer en striktare lagstiftning så återstår bara den irrationella rädslan. Och låter vi den styra så kan vi lika väl lämna över lagstiftningsarbetet till aftonbladets redaktörer.

Bra sagt, jag håller verkligen med om det du skriver. Det måste finnas belägg.

Jag tror dock det kan vara svårt att hitta information kring detta eftersom många föredrar att ha sin HIV och hur de fick den ifred.

Vad säger ni om invandring och HIV? Jag kan ställa mig tveksam till att ta emot flyktingar med dödliga smittor. Men det är jag det... vad tycker du?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av lave:
Skrivet av jastor:

Vem har sagt nånting om det? Ingen här som har sagt att det t.ex. skulle vara fel för homosexuella att umgås sexuellt.

Skrivet av CastorFiber:

Man skall fan inte vara tillåten att dricka ur samma glas som någon som inte vet.

Det smittar inte genom att dricka från samma glas. På samma sätt kan jag inte agitera för att sätta folk som gillar E-Type inte ska få krama mig, deras musiksmak kanske smittar...

Sluta, det är ju inte ens i närheten av att vara samma sak. Din musiksmak kommer inte göra dig sjuk och i längden leda till din död. (emo undanräknat)
Om båda har sår i munnen och dricker ur samma glas så vem vet vad som kan hända? Att det inte händer varje dag är ju inget skäl till att det skall vara helt ok? Det är som att skjuta genom någons ytterdörr nattetid, förmodligen helt ofarligt eftersom det är vanligast att folk sover då... men det finns en chans att någon står innanför dörren.

Sedan lave, om du hänger upp dig på det jag skriver så adressera gärna mig med svaret.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

hiv smittar bara genom blod och sexuellt umgänge men dom kanske inte borde gå ut på krogen o hångla håller ja me om men att förkasta sig på dom som har hiv är fel när de ändast smittar genom blod o sexuellt umgänge så vitt ja vet om de inte ändrat på sig. eller har ja fel?

Medlem

Fan, på vissa låter det som om vi ska avskärma dem helt från samhället, tänk de är människor med.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv
Skrivet av fanboy:

Fan, på vissa låter det som om vi ska avskärma dem helt från samhället, tänk de är människor med.

Helt klart. Men jag ansåg att människor som medvetet gör saker som kan sprida det vidare borde bli av med flera av sina rättigheter och spärras in på livstid.


signatur

Har enbart sin Laptop: Intel 1.83GHz Core 2 Duo, 2GB ram, 7300 Go, 15.1" skärm

Medlem
Skrivet av jastor:
Skrivet av fanboy:

Fan, på vissa låter det som om vi ska avskärma dem helt från samhället, tänk de är människor med.

Helt klart. Men jag ansåg att människor som medvetet gör saker som kan sprida det vidare borde bli av med flera av sina rättigheter och spärras in på livstid.

Absolut, de som medvetet sprider smittan ska, som det är enl lag, spärras in.

Dock ett stort problem med detta, som vi våldtäkter osv, är att kunna bevisa att personen gjorde det medvetet.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv

Vadå du menar att folk våldtar andra av misstag?


signatur

Har enbart sin Laptop: Intel 1.83GHz Core 2 Duo, 2GB ram, 7300 Go, 15.1" skärm

Medlem
Skrivet av fanboy:

Fan, på vissa låter det som om vi ska avskärma dem helt från samhället, tänk de är människor med.

Jo det kan låta grymt och som odrabbad är det lätt att vara tuff men detta är ju en rent hypotetisk diskussion med rubricerad rätt att tycka lite utanför vad som anses vara ok..

Jag kan tänka mig att om en familjemedlem drabbades skulle denna fortsätta vara precis som vanligt för mig - Nu är jag och de mina skonade och min enda relation till HIV (vad jag vet) är att sjukdomen och smittorisken skrämmer mig. Det jag tycker är otäckt är att folk går runt och tror att det inte är någon fara, man tror att det inte är en dödsdom, man tror att det inte smittar så lätt. Svårt att veta någonting säkert dock men det som skrämmer mig mest är den slappa attityden till en dödlig smitta och när smittade ställer sig upp och börjar kräva att de skall få hångla fritt har det spårat ur imo.

Det är långt fler smittade än man tror... Hur många skall drabbas innan någonting görs?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

varför får man inte hångla med någon som inte vet?
jag hade berättat på grund av väntad reaktion på grund av fördomar osv.. men påstår ni att hångla är en invit till sex som gör det "synd om" killen sen när han inte "kan ha det" eller vad var poängen?

enda anledningen jag ser till att man inte borde hångla hur som helst är munsår

och kondom schmondom, man föds, äter, bajsar, knullar, dör.. lite njutning på vägen, tack, man väljer själv. har haft min share of klamydia, men vissa saker ger jag inte upp för att någon oskuld står och säger "man ska alltid ha kondom!". man behöver faktiskt inte alltid ha kondom. seriöst.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av fanboy:

Fan, på vissa låter det som om vi ska avskärma dem helt från samhället, tänk de är människor med.

Jo det kan låta grymt och som odrabbad är det lätt att vara tuff men detta är ju en rent hypotetisk diskussion med rubricerad rätt att tycka lite utanför vad som anses vara ok..

Jag kan tänka mig att om en familjemedlem drabbades skulle denna fortsätta vara precis som vanligt för mig - Nu är jag och de mina skonade och min enda relation till HIV (vad jag vet) är att sjukdomen och smittorisken skrämmer mig. Det jag tycker är otäckt är att folk går runt och tror att det inte är någon fara, man tror att det inte är en dödsdom, man tror att det inte smittar så lätt. Svårt att veta någonting säkert dock men det som skrämmer mig mest är den slappa attityden till en dödlig smitta och när smittade ställer sig upp och börjar kräva att de skall få hångla fritt har det spårat ur imo.

Det är långt fler smittade än man tror... Hur många skall drabbas innan någonting görs?

Absolut, teoretiska diskutioner är de bästa

Men det senaste jag hört så är inte HIV/AIDS en dödsdom i den mening som det var förut.
Finns extremt effektiva bromsmedeciner i dagsläget som vi I-länder kan svulla oss i.

Med detta sagt så skulle jag inte precis bli glad om jag fick HIV, men att säga att det är en dödsdom är lite väl hårt.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av prikk:

men påstår ni att hångla är en invit till sex som gör det "synd om" killen sen när han inte "kan ha det" eller vad var poängen?

Nej, poängen med att man inte skall tillåtas hångla fritt är för att det finns en risk att bli smittad, hur liten den än må vara. Jag skulle bli MINST sagt upprörd om jag fick veta efter hånglat faktum.

Skrivet av prikk:

och kondom schmondom, man föds, äter, bajsar, knullar, dör.. lite njutning på vägen, tack, man väljer själv. har haft min share of klamydia, men vissa saker ger jag inte upp för att någon oskuld står och säger "man ska alltid ha kondom!". man behöver faktiskt inte alltid ha kondom. seriöst.

Haha, du är ju sjuk. Ett bra alternativ till kondom är att lära känna någon innan man rotar i deras brallor...

Skrivet av Fanboy:

Absolut, teoretiska diskutioner är de bästa

Men det senaste jag hört så är inte HIV/AIDS en dödsdom i den mening som det var förut.
Finns extremt effektiva bromsmedeciner i dagsläget som vi I-länder kan svulla oss i.

Med detta sagt så skulle jag inte precis bli glad om jag fick HIV, men att säga att det är en dödsdom är lite väl hårt.

Om en dödsdömd fånge måste sitta av tio år innan straffet utförs, är det inte dödsstraff längre då? HIV leder till döden med 100% säkerhet, att det tar längre tid att dö är en VÄLDIGT klen tröst för mig.

En positiv sak med medicinerna dock är att de fungerar så här: HIV-viruset producerar mer och mer virus som gör dig mer och mer sjuk, bromsmediciner får denna nyproduktion att sakta ner så det tar längre tid att bli så sjuk att man dör. Det bästa med bromsmedicinerna är dock att ju färre virus man har, desstå mindre smittar man.

I teorin.

Ett vaccin mot HIV är på gång - det blir säkert klart lagom till så många har infekterats att smittan muterar.

Alla mina "fakta" kommer från samma radioprogram som fick mig att skriva tråden.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Om en dödsdömd fånge måste sitta av tio år innan straffet utförs, är det inte dödsstraff längre då? HIV leder till döden med 100% säkerhet, att det tar längre tid att dö är en VÄLDIGT klen tröst för mig.

En positiv sak med medicinerna dock är att de fungerar så här: HIV-viruset producerar mer och mer virus som gör dig mer och mer sjuk, bromsmediciner får denna nyproduktion att sakta ner så det tar längre tid att bli så sjuk att man dör. Det bästa med bromsmedicinerna är dock att ju färre virus man har, desstå mindre smittar man.

I teorin.

Ett vaccin mot HIV är på gång - det blir säkert klart lagom till så många har infekterats att smittan muterar.

Alla mina "fakta" kommer från samma radioprogram som fick mig att skriva tråden.

Absolut att det 100% dödlig utgång, men är inte det liksom en mening med livet? Föd -> Dö.
Om denna person dog av en bilist eller vad som, så var det ju inte HIV/AIDS som var döden

Jag vet... klyver ordern, men det är så roligt!


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Intressant diskussion men som alltid är det väl en idé att kolla upp åtminstone lite saker innan man ger sig in i det hela. Wikipedia får duga.

Citat:

HIV has been found at low concentrations in the saliva, tears and urine of infected individuals, but there are no recorded cases of infection by these secretions and the potential risk of transmission is negligible.

Att hångla med en HIV-smittad känns inte direkt likställt med en dödsdom. Kan inte påstå att jag inte skulle bli upprörd men det verkar inte finnas direkta belägg för det skulle vara en fara på något vis.

Uppskattade risker för smitta på andra vägar finns i en tabell där kontaktväg kompletteras med uppskattat antal smittöverföringar per 10 000 kontakter med smittan. Hångel är avklarat men den faktiska risken att ådra sig HIV genom sexuella kontakter är enligt wikipedia fortfarande väldigt liten.

Insertive penile-vaginal intercourse - 5
Receptive penile-vaginal intercourse - 10

0.5% och 1% var ju inte alltför stora risker egentligen. Det som förvånade mig mest var ändå:

Blood Transfusion - 9 000

Så inte ens vid blodtranfusion är det helt säkert att man smittas? Tyvärr står det inget klart om olyckor eller "ovarsamma förskolelelärare" men risken att smittas av sprutor (vid delad användning hos sprutnarkomaner) ligger på 6.7%.

Sammantaget bör det inte finnas belägg för att kräva att HIV-smittade bär märken för att offentligt visa deras sjukdom så andra kan undvika dem. Finns värre saker att vara orolig över som exempelvis psykisk ohälsa.


signatur
Medlem
Skrivet av Totts:

Intressant diskussion men som alltid är det väl en idé att kolla upp åtminstone lite saker innan man ger sig in i det hela. Wikipedia får duga.

Citat:

HIV has been found at low concentrations in the saliva, tears and urine of infected individuals, but there are no recorded cases of infection by these secretions and the potential risk of transmission is negligible.

Att hångla med en HIV-smittad känns inte direkt likställt med en dödsdom. Kan inte påstå att jag inte skulle bli upprörd men det verkar inte finnas direkta belägg för det skulle vara en fara på något vis.

Uppskattade risker för smitta på andra vägar finns i en tabell där kontaktväg kompletteras med uppskattat antal smittöverföringar per 10 000 kontakter med smittan. Hångel är avklarat men den faktiska risken att ådra sig HIV genom sexuella kontakter är enligt wikipedia fortfarande väldigt liten.

Insertive penile-vaginal intercourse - 5
Receptive penile-vaginal intercourse - 10

0.5% och 1% var ju inte alltför stora risker egentligen. Det som förvånade mig mest var ändå:

Blood Transfusion - 9 000

Så inte ens vid blodtranfusion är det helt säkert att man smittas? Tyvärr står det inget klart om olyckor eller "ovarsamma förskolelelärare" men risken att smittas av sprutor (vid delad användning hos sprutnarkomaner) ligger på 6.7%.

Sammantaget bör det inte finnas belägg för att kräva att HIV-smittade bär märken för att offentligt visa deras sjukdom så andra kan undvika dem. Finns värre saker att vara orolig över som exempelvis psykisk ohälsa.

Mycket av diskutionen är ju kring att en smittad ej kan fortsätta på vanlig basis, utan måste tänka ett, två steg längre innan den personen gör något, ex: läs första inlägget om personen som hånglar osv.

Visst chansen är liten om inte obefintlig, men det är ändå inte rätt mot en medmänniska.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Det är inte rätt mot en medmänniska att göra något som inte ger några konsekvenser? Annat än viss besvikelse när man blir nobbad senare på kvällen om vi nu ska se HIV-smittade som inkapabla till att ha sex. Även då torde väl kondomer räcka bra som skydd?


signatur
Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag kan inte säga att jag beundrar ditt mod eller skräms av din dumdristighet angående att du inte skulle ha problem med att hångla med någon som har HIV... Jag kan bara förundras. På samma sätt som den där franska snubben som klättrar på hus... "spindelmannen" - Ok, du vågar klättra med du vet... det finns en hiss?

Jag skulle inte kalla det mod, det är helt enkelt avsaknad av oro, vilket har lett till att jag inte bryr mig om nånting som har direkt skadlig effekt på mig, när jag säkert direkt så menar jag naturligtvis omedelbar. Inte något att sträva efter. Dock så tycker jag att en överdriven oro för saker som antagligen inte kommer drabba en är vädigt ohälsosamt. Om jag ligger i ena ändan av skalan så är nog du i andra.. den gyllene medelvägen brukar vara bra.

p.s. älskade spindelmannenkommentaren.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av Totts:

Det är inte rätt mot en medmänniska att göra något som inte ger några konsekvenser? Annat än viss besvikelse när man blir nobbad senare på kvällen om vi nu ska se HIV-smittade som inkapabla till att ha sex. Även då torde väl kondomer räcka bra som skydd?

Den dagen jag har sex med en HIV/AIDS smittad MED kondom, den dagen är då när dinosaurier går på jorden igen.

kondom = 100%? nej, kondom = plast != oförstörbart.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

12
Skriv svar