Skandalös (!) avgift

Inaktiv
Skandalös (!) avgift

jag bytte precis till tele2 från att ha haft (europolitan->vodafone->)telenor i alla år..
jag är övertygad om att detta gäller för alla (vilket gör mig ännu mer förbannad) men..

det första som möter mig på min första räkning är "Adm.avg för nyteckning/förlängning 99kr"

...
för att först klargöra: jag känner mig inte LURAD. för det stod säkert tydligt och fint i något avtal jag skrev på.
men skulle väldigt gärna vilja höra era åsikter om denna avgift.
ska jag få BETALA för att FÅ vara kund hos ett företag UTÖVER tjänsterna dom levererar?
varför är dom inte glada att jag blivit kund hos dem och själva ser till att jag så smärtfritt som möjligt börjar använda deras tjänster?
99 kr är inte smärtfritt.

and don't get me started on those fakturaavgifter.... arghhhhhhh

äckliga, fula, stora företag.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Ja. Jag tänker detsamma angående sådana avgifter. Som du säger ska de bara vara glada över för att man går över till deras tjäns... för det kan ju inte kosta alltför mycket att flytta över dig till tele2 från ditt gamla abb

Medlem

det kan vara ett sätt att hantera kostnader i ett större företag istället för att baka det in i samtals-/månadsavgifter så tar man en administrations-/fakturaavgift som går till den avdelning som sätter upp anknytningen. Den här avgiften kan då tex styra hur många anställda den avdelningen kan bestå av.

Bara min lilla gissning... har faktiskt ingen aning.. men jag håller med om att det är bittert att betala dom där dolda avgifterna som inte kommer fram vid tecknandet :/


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Mina fakturaavgifter har jag nästan fått bort helt och hållet genom e-fakturering. Håller med om det är dåligt av Tele2 att lägga på 99 kr för adm.avg. Blir en hel del pengar om man lägger ihop alla extra avgifter de inte talar högt om.

Medlem

Jepp, det är lurendrejeri. Det borde vara lag på att man måste, klart och tydligt, ange total fast och rörlig kostnad per månad i genomsnitt för hela avtalsperioden, inklusive fakturaavgifter och annat skit. Sen så får den summan inte ändras under avtalsperioden, så kunde vi få lite kortare avtalsperioder på köpet istället för 2-års och t o m 3-årsavtal.
Men men...


signatur

yolo

Medlem

Precis, det är bara båg och vi som konsumenter har inget val än att välja någon annan som har liknande avgift... För jäkligt...

Inaktiv

ja, dock är det så att _alla_ skulle lätt kunna skriva med stora bokstäver FAKTURAAVGIFT 30 KRONOR PER MÅNAD, det skulle inte göra någon skillnad, för alla har ju det, och alla kunder accepterar ju det med näven knuten i fickan..

det är ju felet.
som sagt, jag känner mig inte direkt lurad på avgiften, den var nästan väntad för jag vet hur dom jobbar osv.. men jag kan verkligen inte acceptera den, jag tycker det är en förolämpning mot konsumenter i allmänhet att man kan ta betalt för att "få börja betala"..

det är ju verkligen ingen "välkommen in, du kommer trivas" för å si di så


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

palla lipa över 99 spänn

Inaktiv

säg det till butiken jag snattar varor för 99 spänn från


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Just tele2 verkar va ett riktigt skitföretag. såg plus för ett tag sedan och det är inte lite folk som skriver till plus om hur illa dom sköter sig.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Har tele2comviq och jag misstänker starkt att man prioriterar olika i nätet för olika abbonemangstyper.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Har tele2comviq och jag misstänker starkt att man prioriterar olika i nätet för olika abbonemangstyper.

På BBB hävdade en säljare att de kunder som hade telefoni OCH internet gick före de som bara hade internet. Jag gick på det.

Nästa gång jag betalar räkningar skall jag räkna ihop alla döda avgifter blir säkert ett par dogrings... (hund-ringar)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Tele2 är ett dåligt företag.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

(jag hakar på whinandet)

jag är bitter på bbb, de ringer mig kontinuerligt och försöker få mig känna mig speciellt utvald med deras erbjudanden som bara skulle binda mig 1 år extra till deras tjänster.

Jag har nog sagt nej 5-6 gånger till deras telefonierbjudande de senaste 3 månaderna, och så måste man alltid förklara sig.

I hemlighet så planerar jag att lämna bbb, bara jag får lite mer koll på alternativen.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

heh ja, det är fan sjukt med företag man är kund hos som ringer upp och försöker.. ptja.. få en som kund.
okej om dom skickar hem nåt brev då å då med något fantastiskt erbjudande, men ge fan i att ringa


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

OCH! Sluta skicka reklam tillsammans med räkningarna ffs!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

nix ftw

Nått jag hatar är dessa bo tidningar som man får addresserat till en som man inte har beställt, metro o dn kör ju detta , grr

Ska gå att få bort det genom att ringa men orkar inte.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

nix ftw

Nått jag hatar är dessa bo tidningar som man får addresserat till en som man inte har beställt, metro o dn kör ju detta , grr

Ska gå att få bort det genom att ringa men orkar inte.

Ja, de borde inte få skicka något utan min underskrift!

Och varför får jag en telefonkatalog 2008? Vem behöver en telefonkatalog!? Fatta vilket resursslöseri!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

fast dom återanvänds visserligen


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

fast dom återanvänds visserligen

Ja, 2009 behövs de säkert ännu mer!

Det går åt mer än bara materialet att blindskicka en telefonkatalog till vartenda hushåll... Tillverkning, transport osv...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

nj
Medlem
Skrivet av Notumforce:

nix ftw

NIX-registret gör ju dock ingen skillnad om man redan är kund hos ett företag, det är bara till för att blockera att nya företag ska ringa och försöka pracka på en deras produkter.

Medlem
Skrivet av Jinx:

palla lipa över 99 spänn

haha, made my day


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Inaktiv

det är så härligt med konsumenter som rycker på axlarna åt företag som kräver en hundring av dom utan att kunna motivera det.. men när nån snattar ett paket tuggummi i en butik, ja då är det skillnad minsann!


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

låter konstigt ja, 99kr.
lixsom hur jobbigt kan de va? trycka 3gånger med musen sen är dom klara. är nog inte så jobbigt iallafall, och de känns som att de där 99kr kommer de få in fort änndå, måste man gå med 299miljarder med vinst? ;P


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Att kräva hundra spänn för att man byter till nån tycker jag oxå är dålig stil. Inte med tanke på att de ska ha en massa stålar varje månad ändå. När jag satt upp abb så har jag gjort det när det varit gratis dock. Alltid lyckats träffa så. Ni som rycker på axlarna har utan tvekan för mycket pengar. 100:- kan bli mat i 2-3 dagar om man pressar lite.


signatur
Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av Notumforce:

nix ftw

NIX-registret gör ju dock ingen skillnad om man redan är kund hos ett företag, det är bara till för att blockera att nya företag ska ringa och försöka pracka på en deras produkter.

Sant men du dödar 95% av alla sälj samtalen def.

Själv hittils så har jag 100% succe eftter nix dom samtal jag har fått 3st total är företag som inte uppdaterat listan från nix.

Så nog löser man det mesta.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag har påbörjat nixning typ tre gånger men lyckas aldrig följa upp så det blir aldrig av... En del personer som ringer alltså...

En kille ringde med ett erbjudande från viasat tror jag det var... han kunde inte leverera vad jag ville ha, erbjöd färre kanaler än det jag hade nu och då fick jag offra en massa kanaler... man skulle välja typ sport, action, familj, komedi eller liknande...

Ju mer han pratade ju mer svalnade mitt intresse... Jag kollar upp på nätet och kontaktar er om jag vill byta leverantör sade jag.

Nästa dag ringer han igen och frågar om jag tänkt klart... Jag säger att jag sköter det själv i så fall, tack.

Nästa dag ringer han en tredje gång och jag frågar om han har inlärningssvårigheter - han blir nästan arg och säger något i stil med... Din leverantör är ju dyrast i sverige? Hur kan du inte gå med på detta erbjudande?

Jag förklarar för honom att jag inte är villig att offra mitt slötittande för att tjäna ett par tior.

Efter några dagar ringer han igen och låtsas som vi aldrig pratas vid förut... Ge dig gosse, säger jag.
Måste jag säga nej till dig fem gånger innan du fattar?
Vaddå, jag har inte ringt...
Du heter typ dvorak eller något, inte sant?
Njae, inte riktigt...
Jag skall fatta mig kort.... nej, inte intresserad!
*mumlar surt*...
*Klick*

Han borde tilldelas purple heart. Eller jag.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

haha
jag prenumererade på ordfront förut.. sen började den bli rätt dålig, så jag började prenumerera på slitz istället efter ett erbjudande per telefon (byta från ordfront till slitz är jävligt PK btw).. sen tog det erbjudandet slut och jag läste knappt tidningarna ändå..

då ringde dom typ några månader efter och en trevlig tjej berättade att slitz inte längre handlade om utvikstjejer och sådant löjligt utan om herrmode och whatnot.. skämdes lite, but it had to be said: "mja.. fast jag köpte den ju för utvikstjejerna.. :/"


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

herrmode? haha guu vad intresant ämne.... tokar


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av prikk:

haha
jag prenumererade på ordfront förut.. sen började den bli rätt dålig, så jag började prenumerera på slitz istället efter ett erbjudande per telefon (byta från ordfront till slitz är jävligt PK btw).. sen tog det erbjudandet slut och jag läste knappt tidningarna ändå..

då ringde dom typ några månader efter och en trevlig tjej berättade att slitz inte längre handlade om utvikstjejer och sådant löjligt utan om herrmode och whatnot.. skämdes lite, but it had to be said: "mja.. fast jag köpte den ju för utvikstjejerna.. :/"

Slitz försöker bli en veckorevyn för killar. Mode, killsmink, kärlekstest och onanitips typ... Jag vägrar att ens titta i en. Hade det bara varit nakna modeller hade jag kunnat respektera den men som den ser ut idag? Fook no!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar