McGee: Fansen borde kompenseras

Robot
Medlem
McGee: Fansen borde kompenseras

Låter vettigt, borde t.ex. kunna göra något system till LBP där t.ex. de 3 mest nedladdade banorna varje månad får en liten eller stor slant; alternativt att alla hemmagjorda banor som laddas ner mer än X gånger får en slant för att de gjort ett bra jobb.
Tror sånt skulle göra mycket att främja skapandelusten hos kreativa människor, samtidigt som kostnaden skulle bli minimal för företaget.

Medlem

Håller helt med.

Medlem

Varför måste det handla om pengar? De som gör de riktigt bra moddarna och banorna har ju utmärkta jobbprover till sina portfolios för att söka jobb. Samt att det hela handlar ju faktiskt om skaparglädje.

Sen kan väl diskutera hur fult det är att basera ett helt spel på att folk ska skapa egna banor och sen tjäna pengar på det. Men där krävs det rätt mycket tid till att skapa verktygen, är ju inte något man slänger ihop på en eftermiddag direkt.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Varje sig man gillar det eller inte så handlar allt om pengar tillslut och dom du gör en bana eller mod som gör att det säljs fler ex av ett spel så hade lite ekonomisk kompensation inte vari fel eller hur?

Problemet med det är att då skulle säkerligen bolagen i fråga se det som att dom har köpt banan/modden och sen får du vackert lämna över all din IP. Vilket väcker en mycket intressantare fråga som i min mening är större än pengar och skaparglädje, nämligen vem som äger det du gör. Du tror kanske att det är ditt men det finns leveleditors där allt du gör blir avsändarens IP vilket inte är speciellt juste men jag tror att man måste börja där.

Medlem

Intressant kille. Men intervjun var tämligen bedrövligt utförd. Efter hans uttalande om hur användare skapar mervärde - något som öppnar för en mängd intressanta följdfrågor - så byter man helt ämne och börjar fråga om något så (i sammanhanget) trivialt som vad han tycker om att hans studio ligger i kina.


signatur
1
Skriv svar