Jobba på systembolaget?

Inaktiv
Jobba på systembolaget?

Ett rätt så annorlunda ämne i ett sådant här forum. Men jag har funderat en del på att söka jobb på systembolaget då jag är intresserad av mat och dryck. Finns det någon här som har erfarenheter av att jobba på systembolaget? Hur är lönen? Är det ett bra jobb osv osv?

Inaktiv

Jag har kollat den sidan, men tack ändå. Jag söker lite efter personer som har erfarenheter från att själv jobba eller har jobbat på systembolaget.

Medlem

"Men jag har funderat en del på att söka jobb på systembolaget då jag är intresserad av mat och dryck."

Borde du inte söka jobb på någon resturang då??? Varför systembolaget där du bara får jobba i kassan och le åt alla fyllon. Förstår inte vad din intresse har något som helst att jobba på systembolaget..... Är du ens i ålder för att vistas inne på systemet? ;p

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Borde du inte söka jobb på någon resturang då??? Varför systembolaget där du bara får jobba i kassan och le åt alla fyllon

agreed
/thread

Skrivet av Systembolaget:

alla vi på Systembolaget har ett mycket viktigt uppdrag.

lulz
dom får mer än gärna berätta vad detta viktiga uppdrag är!
sälja ut alkohol till ungdommar så att dom kan köra ihjäl sig på sina mopeder? I aprove

Inaktiv

Jag fyllde 30 i år så åldern skall nog inte vara några problem ;-). Och på restaurang så är det ju inte ens i närheten av samma sortiment. Jag tycker att det verkar vara ett intressant jobb helt enkelt. Jag vill dock gärna få möjligheter att inom företaget lära mig mer och gå på kurser och sånt...annars så känns det inte så givande. Man vill ju liksom lära sig så mkt om produkterna som möjligt.

Medlem

^- .... Tror du har helt fel bild av vad fan folk får stå ut med och göra på systembolaget. Är det inte enklare bara att börja samla på vin eller whiskey hemma istället och läsa på dig genom hemsidor, böcker eller åka på resor till bryggerierna?

Inaktiv

Vad är det som dem får stå ut med som är så jobbigt? Har du jobbat på systemet eller antar du bara? Kunder som kan vara jobbiga är ju liksom inget problem. Jag frågar om systemet som arbetsplats eftersom jag vill få lite info från dem med personliga erfarenheter av att jobba där. Antaganden och personliga uppfattningar om ett visst yrke har ju alla och bidrar därmed inte så mycket.

Medlem

de flesta jag träffat på bolaget (säljare) är pålästa och kunniga. vilket givetvis är en bonus när jag kommer och har nördiga frågor om cognac eller whiskey. det är inte bara alkisar och tonåringar med falskleg som handlar på systemet...

chansen att du får lära dig om dryck är nog enormt mycket större än om du tar något ströjobb som servitör på en restaurang...

Medlem

Jag har jobbat på systembolaget. Sex år sedan ungefär, jobbade extra på helger och efter skolan.

Jag lärde mig i princip ingenting på den tiden jag var där men de som jobbade där var duktiga, det finns fuskverktyg för oss som inte kan...

Jag rekommenderade alltid samma saker. Hade tre trumfkort typ.

Personligen skulle jag inte göra en karriär av det om jag inte var intresserad av att sköta en egen butik någonstans men det var ett helt ok jobb, fanns alltid något att pilla med.

Jobbigaste var att neka fulla och att be sura 25-åringar om leg och det var ju som du kanske förstår... inte jobbigt alls.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Skrivet av CastorFiber:

Jobbigaste var att neka fulla och att be sura 25-åringar om leg och det var ju som du kanske förstår... inte jobbigt alls.

Av ren nyfikenhet, hur ofta skedde sådant ungefär?

Inaktiv

Får man personalrabatt? Isåfall skulle jag kunna tänka mig att jobba Systembolaget.

Mmmm, single malt whisky.

MFC
Medlem
Skrivet av teX:

Får man personalrabatt? Isåfall skulle jag kunna tänka mig att jobba Systembolaget.

Mmmm, single malt whisky.

Ingen risk...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av peak_performance:
Skrivet av CastorFiber:

Jobbigaste var att neka fulla och att be sura 25-åringar om leg och det var ju som du kanske förstår... inte jobbigt alls.

Av ren nyfikenhet, hur ofta skedde sådant ungefär?

Inte skitofta. Alkisar vet vad som gäller och blir oftast inte sura och ungdomar som itne har leg brukar också ha bra förståelse kring varför jag inte kan sälja till dem utan leg...

MFC och TEX... det finns kanske ingen personalrabatt men det finns ju internutbildningar med smakprovning och hela den baletten.

..detta var dock innan mutskandalerna, nu får man säkert inte ens heja på försäljare. typ.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

1
Skriv svar