Världens bästa nationalsång?

Inaktiv
Världens bästa nationalsång?

Några muppar på United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization dvs. UNESCO har enligt nån stolt twitterindier tydligen inget bättre för sig än att slösa bort skattepengar(?), så de passade på att utse världens bästa nationalsång.

Först och främst: Kan man verkligen tävla om något sånt? Att länder tävlar mot varandra i Eurovision Song Contest är väl okej, men en nationalsång är väl ändå, minst sagt, ganska präglad av landet den kommer ifrån? Är man afrikan kanske man inte förstår vitsen med att besjunga alpernas förträfflighet eller om man bor på Grönland kanske man finner det konstigt att hylla det soliga, varma Spanien?

Vinnare blev alltså som ni kanske förstått Indien, och som ytterligare ett bevis för min tes tycker jag den suger. Här i Sverige har vi inte den typen av musik, och därför tycker jag inte den är särskilt bra.

Men om vi nu ska ägna oss åt sån här ganska meningslös bedömning av låtar som egentligen bara borde beröra ett väldigt begränsat antal människor så skulle jag ju hävda att Sovjet spöar de flesta på den här punkten.

Om vi måste välja existerande länder så tycker jag att Spanien har en ganska frän dänga ändå. Man blir fan rätt glad av den.

Finns det något land som sticker ut på den här punkten lite extra enligt dig?

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem
Världens bästa nationalsång?

Ah, Rysslands är mäktig!

Medlem

Ja, jag är partisk, men jag tycker verkligen att Sveriges är fin. Den hyllar inte bara Sverige, utan hela norden, och jag får ofta höra norskar och danskar som tycker om vår låt tack vare det.

Och ja, Sovjet/Rysslands låt är riktigt mäktig.

Medlem

Rysslands vinner nog i mina ögon... Även om jag inte är ett stort fan av vare sig Ryssland eller gamla Sovjet. Men göra propaganda-sånger det var dom duktiga på.

Sveriges är självfallet fin med

Medlem

Rysslands vinner. Den är mäktig, ryser varje gång jag hör den.

Medlem
Medlem

Helt klart är Flower of Scotland bäst:

1
Skriv svar