Diskrimering eller inte?

Youtube-proffs
Diskrimering eller inte?

Blir la kalabalik nu när jag drar upp något sånt här som har med religion att göra, ungefär samma kalabalik som om jag skulle säga 9\11 är en konspiraton!

Dvs alla har redan diskuterat det. Men detta är verkligen intressant. Vem har rätt i detta fallet?

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=401425

Själv anser jag att hon inte borde få jobbet, inte pga hennes religion eller något sånt, utan för att det är som sagt ett hygienproblem.

Man kan inte ha långärmat när man skall arbeta med mat och sånt. Tror också det kan vara en fara vid fritösen osv? Eldrisk?

Vad anser ni? Borde hon få jobbet? Trots att det bryter mot reglerna, bara för att hon är muslim?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Det spelar ingen roll vilken religon/livs stil man har, man ska följa regler som är uppsatta för att dom finns där för en anledning.

Det är som att jag skulle få jobba som servitör naken för att jag inte tror på att man ska ha kläder, vem skulle tillåta det?

Tycker Religoner i övrigt har för mycket utrymme på arbetsplattser, spelar ingen roll vad ni gör i hemmet, men dra fan inte med det ut till jobb eller annat.

Inaktiv

Helt riktigt beslut av chefen på McDonalds (och jag håller däremot med ThreeZool här).

Religion står inte över arbetsplatsens regler. Så enkelt är det. De som in förstår det får dra någon annanstans.


signatur
Medlem
Skrivet av GP:

Tycker du att längden på ärmarna är skäl nog att inte anställa någon?
- Det borde inte vara det, säger Ola Sundström.
Rita Hayatlah tvekar inte inför en eventuellt rättslig tvist.
- Alla ska ha samma möjligheter till ett arbete. Det här är diskriminering och det är inget man ska hålla käft om, säger hon.

Om det står i reglerna så ska dom fanimej följas, om man inte kan jobba enligt stadgarna så får man helt enkelt söka ett annat jobb / acceptera det och följa, phwhehd.

Kanske borde försöka driva igenom att någon med CP (No pun intended) ska kunna bli tandläkare, det är ju diskriminering att inte låta stackarn få göra det!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

asså det är ju kanske inte helt ok om det inte finns någon anledning. Men nu gör det ju det. Å religion ska tamejfan inte gå före. Som emo grabben eller vad han nu var som såg ut som en vampyr å fick varningar å blev tillslut sparkad från sitt försäljar jobb. Blev ett jäkla shabbel om det. tycker att båda cheferna har rätt. Man ska anpassa sig för jobbet, inte tvärt om. Å religion ska fan inte vara någon ursäckt någonstanns!

Håller med er allihop! Fast ska skakhänta få bli kirurger? Fast det går ju tydligen bra. Min morsa fick ta en spruta av någon läkare som var otroligt skakig på handen. Men som tur var pricka han rätt!

Inaktiv
Skrivet av GP:

Så säger lagen
En arbetsgivare får inte, enligt lagen om åtgärder mot diskriminering i arbetslivet (1990), missgynna en arbetssökande eller arbetstagare på grund av etnisk tillhörighet eller religion.

Att hon inte inser att hon kommer förlora i rätten då det handlar om hygieniska skäl, och hon vägrar följa de.


signatur
Medlem

Så länge det finns ett legitimt skäl så ser jag inga problem till att neka, hennes beslut liksom. I det här fallet är det väl klart, det rör ju hygien. Om det bara var för uniformen däremot så vore det inte skäl nog, man ska inte kunna neka någon ett jobb bara för att den följer en religion (och därmed skapa regler som hindrar t ex muslimer). Tycker lagen är bra, det här lär inte gå tjejens väg...

Sen är förstås alla religioner utdaterade och ointellektuella, men det är en annan sak.


signatur

yolo

Inaktiv

jag har valt att bära slöja och valt att inte ha kortärmad tröja.

Om hon nu har valt det, vad är då problemet att välja att INTE bära det under arbetstid?


signatur
Medlem

Undrar om en ateist kan bli imam, rabbi eller präst...?

Om inte så är det bara att stämma för "diskriminering".

Inaktiv

Verkar ju finnas en viss övertro på att alla reglern som sätts upp på en arbetsplats är rationella.... Och det är väl det som ska prövas i rätten om det faktiskt är så pass stort hinder för hygeinen att bära långärmat att arbetsgivaren ska ha rätt att tvinga sina anställda att ha kortärmat. Men att säga att regler är regler och att gillar man dom inte kan man ju välja att jobba någon annan stans så ger man ju grönt ljus åt islamofober att t.ex. förbjuda slöja bara för att....


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

Hon fick ju jobbet så vad gnäller hon om?

Fan vad trött jag är på sån't här. Detta är i klass med den där snubben som var förtidspensionerad på halvtid för han gillade hårdrock... Minns ni honom?

Sverige äcklar mig med allt daltande överallt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Bra sagt håller med där , ibland är regler lite tokigt uppsatta och ska prövas då o då och varför inte i detta fall.

Själv ser jag inga problem med att jobba i långärmat det är inte ett hygienproblem imo.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Kan inte läsa artikeln pga jobbet, men:

Absolut rätt att sparka en person om de ej följer företagets uppsatta regler för hygien osv.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Hon fick inte sparken.

Hon anmälde efter intervjuen

ok verkar vara ord mot ord angående om hon fick erbjudande om anställning.

Man får väl se vilket som är vilket


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag skall inte kapa tråden, jag är bara tvungen att flika in en grej från tråden "Varför skall man respektera religion?" för detta är ett bra exempel på vad jag funderade i för banor när jag startade den tråden.

Några invandrarkvinnor badar fullt påklädda i ett bad hus och blir givetvis utkörda av personalen. Kvinnorna anmäler och personalen blir fällda. Kvinnornas helt galna och i allra högsta grad ohygieniska beteende var ok, det låg i deras rätt att göra så för att det handlade om deras religion.

Varför i hel**te då? Varför skall folk med religion få större spelrum än vi som inte tillhör någon ikon?

En dykare lär inte få bada i sin våtdräkt oavsett hur viktigt det är för honom. En partynisse lär inte få dricka öl i relaxavdelningen. En inbiten fiskare får inte släppa i fisk i bassängen för att sedan jaga dem med harpun. Skitsamma hur viktigt dykning, party eller fiske är i deras liv.

Men tillhör det din religion... ja, då gäller inte reglerna längre. Jag ställer inte upp på detta, jag lägger in mitt veto!

Min fråga återkommer och kvarstår, varför skall en religiös persons integritet respekteras till en högre grad än de som inte tror?

Jag tycker det är ok att en utvecklingsstörd kille springer runt och flaxar med armarna när man skall vara tyst, det är ok att han äter med händerna på en fin middag eller har sin smurfkostym på sig när han går på fest... Kanske kan jag acceptera alla korkade religiösa akter som det klassas som utvecklingsstörning att tillhöra en religion. Vem vet?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

fan kan dom inte bara följa reglerna? får en känsla av att de e ganska fettigt inne i mcdonalds kök vilket gör att du måste tvättar händer+armar då o då och om du har långärmat o den blir fettig o grisig va gör du då? tar av den o tvättar tröjan? fan bor ni i sverige lev svenskt. kan låta rasistiskt ja vet men religon e överskattat imo, vi svenskar har våra regler o om dom inte passar bo inte i sverige. vart är problemet? anpassa er till sammhället som finns o de är inte direkt svårt lr dumma regler som finns

Medlem

I Sverige gäller svenska lagar och regler.

Vilken religion man tillhör är helt ointressant.

Och att anmäla MC Donalds för diskriminering är ju skitlöjligt, dom är väl det företag i Sverige som har flest invandrare anställda.

CastorFiber: håller med dig till 100%


signatur
Medlem

Hon borde inte få anställning om hon inte vilj följa dom regler som finns på en arbetsplats. Sen är muslimer löjliga rent allmänt, dom tror att dom är störts och bäst bah.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Hon borde inte få anställning om hon inte vilj följa dom regler som finns på en arbetsplats. Sen är muslimer löjliga rent allmänt, dom tror att dom är störts och bäst bah.

Och det tror inte kristna etc etc.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Nej, hon ska inte få jobbet. Stick to the rules or get the fuck out.

Inaktiv

kill it with fire

och som ovan sa, stick to the rules or gtfo

/thread

Medlem

Lite kul att smyrassarna måste flika in sina inlägg ''åk hem''... suck
Hon tackade nej till et jobb pga religiösa skäl, ska hon inte få det?
Sen så vill hon kanske anmäla det hela. Ska hon inte få det heller? Bara för att hon inte tycker som Svensson...
Nä, det är bra att det hela reds ut ordentligt. Tjejen kan säkert hitta ett annat jobb.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Lite kul att smyrassarna måste flika in sina inlägg ''åk hem''... suck
Hon tackade nej till et jobb pga religiösa skäl, ska hon inte få det?
Sen så vill hon kanske anmäla det hela. Ska hon inte få det heller? Bara för att hon inte tycker som Svensson...
Nä, det är bra att det hela reds ut ordentligt. Tjejen kan säkert hitta ett annat jobb.

Där kom det. Så sjukt förutsägbart... Smygrassar? Man skall få tycka till utan att du sätter ektikett på folk, det är inget rasistiskt i att tycka att regler gäller för alla.

Sluta var så melodramatisk, ingen protesterar mot hennes rätt att göra sin anmälan men man får tycka vad man vill om det.

Smygrassar... kom igen, det är rena löjan!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Folk tycker inte till o tala om imo

Folk ser ordet religion/muslim och blir som cujo utan utan att ens läsa artikeln och kanske tänka ett steg längre.

Säger inte att den eller den andra gjorde rätt eller fel artikeln ger mig inte tillräckligt med information för det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tycker McDonalds krav verkar helt rimliga.

Blev påmind om det här som det debatteras om i Storbritannien:

Muslim medical students get picky (Den här artikeln tar upp andra exempel också)

Muslim doctors refuse to 'scrub up' in U.K hospitals

Om man vägrar att behandla nån pga kön eller alkohol- sex- relaterade sjukdomar ska man givetvis sparkas direkt. Är man anställd inom sjukvården ska man behandla ALLA. Inga undantag.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Ska söka jobb där. Och enligt min religon, så får jag inte dusha mera än 2gånger på ett år, och måste ha en smutsig blöja runt magen. det är min gud, jag måste lyda.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag skall inte kapa tråden, jag är bara tvungen att flika in en grej från tråden "Varför skall man respektera religion?" för detta är ett bra exempel på vad jag funderade i för banor när jag startade den tråden.

Några invandrarkvinnor badar fullt påklädda i ett bad hus och blir givetvis utkörda av personalen. Kvinnorna anmäler och personalen blir fällda. Kvinnornas helt galna och i allra högsta grad ohygieniska beteende var ok, det låg i deras rätt att göra så för att det handlade om deras religion.

Varför i hel**te då? Varför skall folk med religion få större spelrum än vi som inte tillhör någon ikon?

En dykare lär inte få bada i sin våtdräkt oavsett hur viktigt det är för honom. En partynisse lär inte få dricka öl i relaxavdelningen. En inbiten fiskare får inte släppa i fisk i bassängen för att sedan jaga dem med harpun. Skitsamma hur viktigt dykning, party eller fiske är i deras liv.

Men tillhör det din religion... ja, då gäller inte reglerna längre. Jag ställer inte upp på detta, jag lägger in mitt veto!

Min fråga återkommer och kvarstår, varför skall en religiös persons integritet respekteras till en högre grad än de som inte tror?

Jag tycker det är ok att en utvecklingsstörd kille springer runt och flaxar med armarna när man skall vara tyst, det är ok att han äter med händerna på en fin middag eller har sin smurfkostym på sig när han går på fest... Kanske kan jag acceptera alla korkade religiösa akter som det klassas som utvecklingsstörning att tillhöra en religion. Vem vet?

Som vanligt så vann nog Castor tråden ännu en gång
Hmm... Borde finnas något man kan hitta i bibeln som gör att jag bara måste göra på något speciellt sätt...

Så om ni ser om en kille som tvingar till sig en ledarposition på IKEA, så vet ni att det är jag som lyckats sabotera systemet så in i den milda grad


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Min fråga återkommer och kvarstår, varför skall en religiös persons integritet respekteras till en högre grad än de som inte tror?

Det är vansinne. Förstår inte att man kan låta det gå så långt.
Alla skall tydligen anpassa sig efter Islam för att Sverige är en demokrati. Glöm yttrandefrihet för vad du än säger kommer en muslim att uppleva det som en kränkning. Var tyst. I det här landet har vi en demokrati. Det är helt okej att muslimer spottar på en ickemuslimsk flicka för att hon tar griskött i matsalen (hände i Malmö givetvis). Sverige är ju en demokrati! Genom att tala, tänka och andas diskriminerar du minoriteten. Sluta upp med det... För att.. Ja ni vet...

Obegripligt att man är så politiskt korrektkåt att man i alla lägen låter Islam gå före oavsett om det är rätt eller fel. När skall man säga ifrån? (Äsch vet inte varför jag ens bryr mig, är ju själv invandrare och det här är inte "mitt" land.)

Arbetsgivaren skall givetvis se om man kan lösa problemen men går det inte så gör det inte det och då är det INTE diskriminering som otroligt många muslimer av någon anledning hela tiden måste åberopa. Vilket sätt alltså...

Inaktiv

Ej diskriminering, för mig är det solklart men sen är jag visst också en av "smygrassarna" som "stenkastaren" Döbringer påpekade.

Förkortningen av get the fuck out innebär dessutom inte nödvändigtvis att hon ska sticka hem till det land hon nu har sina rötter i. Jag tolkade det som hon ska hålla sig borta från McDonalds om deras regler inte passar henne.

Kanske dags att gå med i någon obskyr religion för att få ta del av minoriteternas fördelar eller varför inte begära när jag beställer från McDonalds att maten ska vara lagad av en icke-muslim?

Medlem

haha. Hur skulle den beställningen låta

Muslimer tvättar sig int...
Jag vill inte att en muslim gör min...
En hygieniskt framställd hamburgare tack

Skriv svar