Medlem
Loose Change

Den omtalade dokumentären Loose Change har flera gånger blivit ifrågasatt. Eftersom jag omöjligt kan bedöma om deras källor är trovärdiga, eller om dom visar bara delar av sanningen tänkte jag kolla med er om vad ni trodde. Är det bullshit eller en obekväm sanning?

Det finns också flera guider som "bevisar" att Loose Change äs felaktig, men den mest kända av dom tyckte jag var väldigt dålig, så jag vet inte alls vad man ska tro.

Bra eller Bullshit?

Loose Change: http://video.google.com/videoplay?docid=7866929448192753501

Guiden: http://www.loosechangeguide.com/lcg2.html


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Tror redan 'Loose Change' diskuterats rätt kraftigt i denna tråd.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Youtube-proffs

Det rös till i min kropp igen. Hjälp, denna loose change har jag hört blivit massakrad och älskad av många nära och kära..


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Loose Change, värre rappakalja får man leta efter.


signatur
Medlem

Insidejobb.

Loose change må vara en av de första och den mest kända filmen men det finns många andra som är dels bättre och som går in på hur många andra saker hänger ihop med 9/11. Okej om man inte köper det som sägs i Loose Change men har du tid och intresse så läs gärna på kring london- och madridbombningarna, bilderbergergruppen, illuminati etc. Går liksom inte att bygga klart ett puzzel med bara en puzzelbit.

"Ignorance is a bliss" sägs det.

Medlem
Skrivet av Ascendant:

Loose Change, värre rappakalja får man leta efter.

Även här har du rätt:) Inget annat syfte än att få lite kändisskap.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Rissan:

Tror redan 'Loose Change' diskuterats rätt kraftigt i denna tråd.

Shit, jag såg Zeitgeist-filmen. Jag är ganska van med källkritik och var väldigt objektiv när jag lyssnade, och trots att mycket var antaganden och en del information kan ifrågasättas, så är det fan ingen hemlighet vad som håller på att hända.

Vi står nu vid ett vägval. Karl Marx förutspår att det kommer bli en revolution från dagens samhälle mot ett nytt. Han trodde och hoppades på kommunismen. Man får tro som man vill om honom, men samhället har alltid stegvis förändrats, och det kommer det att göra igen. Frågan är nu, går vi härifrån åt vänster; mot kommunism? Jämlikhet, en värld utan gränser som grundar sig i mänsklighetens kärlek och vilja att kollektivt överkomma allt.

Eller, går vi härifrån åt höger? Mot klassamhälle, människokontroll, förskönat slaveri. En värld som grundar sig i girighet, maktbegär och rädsla (roten till all ondska).

Det man vet med säkerhet är iaf att det här inte kommer hända i liten skala. För precis som med slavsamhälle till feodalsamhälle, sker revolutionen över hela världen, med inte särskilt stor tidsskillnad.

Den här skiten skrämmer mig. Snälla alla människor, titta på filmen och sprid den. Se världen ur ett större perspektiv, så inser man vilken stor skala det här är på.

Nu kanske jag spårar ur totalt men svara gärna om ni har nåt att säga, det bästa sättet att komma fram till något är att diskutera det.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Inaktiv

ja, du spårar ut totalt.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Inaktiv

internet conspiracy theory wars!

jag vet en kille som suttit inne för mkt och glott på sånt där, som nu tror att världen styrs av reptiler. for real. actually, det är ett par tiotal, om inte hundratal, tusen som tror det.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av HinduTimes:
Skrivet av Rissan:

Tror redan 'Loose Change' diskuterats rätt kraftigt i denna tråd.

Shit, jag såg Zeitgeist-filmen. Jag är ganska van med källkritik och var väldigt objektiv när jag lyssnade, och trots att mycket var antaganden och en del information kan ifrågasättas, så är det fan ingen hemlighet vad som håller på att hända.

Vi står nu vid ett vägval. Karl Marx förutspår att det kommer bli en revolution från dagens samhälle mot ett nytt. Han trodde och hoppades på kommunismen. Man får tro som man vill om honom, men samhället har alltid stegvis förändrats, och det kommer det att göra igen. Frågan är nu, går vi härifrån åt vänster; mot kommunism? Jämlikhet, en värld utan gränser som grundar sig i mänsklighetens kärlek och vilja att kollektivt överkomma allt.

Eller, går vi härifrån åt höger? Mot klassamhälle, människokontroll, förskönat slaveri. En värld som grundar sig i girighet, maktbegär och rädsla (roten till all ondska).

Det man vet med säkerhet är iaf att det här inte kommer hända i liten skala. För precis som med slavsamhälle till feodalsamhälle, sker revolutionen över hela världen, med inte särskilt stor tidsskillnad.

Den här skiten skrämmer mig. Snälla alla människor, titta på filmen och sprid den. Se världen ur ett större perspektiv, så inser man vilken stor skala det här är på.

Nu kanske jag spårar ur totalt men svara gärna om ni har nåt att säga, det bästa sättet att komma fram till något är att diskutera det.

Zietgeist är inte heller helt ren från fakta-fel, speciellt i slutet. Jag personligen tror däremot att skaparna av den filmen är ute och svävar lite mycket bland molnen ändå, och att de överdriver angående sina rädslor - om än på ett rätt övertygande sätt.

Har sedan själv inte så mycket över till Marx och hans ideer (Kommunistiska manifestet är överskattat), samt att han ofta mer än gärna ringar in saker & ting. Nej, ska man lyssna på en av de gamla sociologerna så väljer jag tveklöst Nietzsche (även om han kom efter, det där med fast sanning, flytande verklighet och så vidare. Även om Marx var inne på just det där att "allt förflyktigas" tidigare.)

Frågar du mig så har redan världen genomgått en stor revolution (om inte två) vid namn Kalla Kriget och dess sammanbrott (jag vet att det inte är klassat som en revolution direkt, men vad det förde med sig i världen).
Se bara på förändringarna som skedde under 50-60-talet i det civila och rättsliga och håller fortfarande på.
Vill man inte se det så kan man peka på modernismen -> Postmoderna och så vidare med förändringarna som sker.
(Försyn (gud) -> Framsteg (tron på att vi är bäst, typ)- > Nihilism (skeptisism).

Hursomhelst, sådana här saker sker inte över ett fåtal år och personligen tror jag verkligen inte det då behöver vara den klassiska revolutionen.

Måste påpeka att jag tycker varken über-vänster eller überhöger är bra. Då får det att låta som vänster-hållet är bäst, men är det verkligen det?

För frågan är, om man nu inte tycker att alla ska precis lika varje och börjar röra sig bort från åsikterna som ett vänster-samhälle har, var hamnar vi då? Gulag-läger för att man har fel åsikt om det som är uppsatt som rätt? Hände i Sovjet.

Vänster är tveklöst lika mycket människokontroll & förskönat slaveri, me på ett annat sätt. Medelvägen är den rätta.


signatur
Medlem
Skrivet av prikk:

internet conspiracy theory wars!

jag vet en kille som suttit inne för mkt och glott på sånt där, som nu tror att världen styrs av reptiler. for real. actually, det är ett par tiotal, om inte hundratal, tusen som tror det.

Att jämföra oundvikliga händelser i samhället med reptiler är väl lite väl. Men vem vet, vem skulle misstänka reptilerna liksom? Tänker mig typ ett gigantiskt underjordiskt komplex nånstans under havet, fullt av dinosaurier som åker runt i långa gråa korridorer i såna där bilar, tänk Austin Powers. Också finns de det där onödigt stora runda rummet med ett enda upplyst bord i mitten. Runt bordet sitter dinosarna och diskuterar hur dom ska behålla makten. Jag befinner mig i stor fara just nu som skriver det här....

Det bästa tricket dinosaurierna gjorde var att få folk att tro att dom inte fanns.

Va surt om det skulle bevisas att de va så. Va blåst man skulle ha kännt sig.

Å för att svara Ascendant. Visst innehåller den fel, men det som jag känner är trovärdigt räcker för mig.

Jag tycker även att du har helt rätt i vad du säger med att Marx ringar in saker å ting lite väl mycket. Men faktum kvarstår, samhället kommer alltid att förnyas och i ett informations-samhälle som vi har idag är världskontroll möjligt. Och det kommer alltid att finnas de som vill ha makten.

Jag tycker inte heller att über-något är bra. Men vi kommer att ta ett steg åt något håll, och som det ser ut idag kommer det att vara höger. Jag tycker Sverige är underbart, men det finns så extremt mycket att jobba med, speciellt de unga (jag själv inräknad alltså). Vi måste få ett helt nytt tankesätt till våra unga. Idag känner man så mycket segregation och avundsjuka från andra generationer och det stör mig. Tänk bara att snubbarna på 100 höjdare faktiskt får rösta, men inte jag. Bor inte jag här? Flytta får jag ju inte heller. Har inte så mycke val i livet, men ja tycker ändå Sverige har kommit långt.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av SuperTank:

"still no connection to 9/11".

Under de första fyra minuterna verkar i.a.f. personen inte förstå att man hela tiden talar om är möjliga dåd som skulle kunna genomföras och som ger skenet av att de varit terroristdåd. Som jag ser det menar man också att fjärrstyrda flygplan kan använts.

Inte sant?

Medlem
Skrivet av prikk:

internet conspiracy theory wars!

jag vet en kille som suttit inne för mkt och glott på sånt där, som nu tror att världen styrs av reptiler. for real. actually, det är ett par tiotal, om inte hundratal, tusen som tror det.

Fan, jag visste det! O.O


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av andman:

http://xkcd.com/258/ - Conspiracy Theories

Jo man måste ju vara dum om man ifrågasätter saker :\

Tänk på att de som trodde på att jorden var rund sågs också som tokstollar hur mycket bevis de än visade.

Det är ju mycket lättare att blunda och vifta bort alla frågor och bevis istället för att bemöta dem.

Sen är väl inte Loose Change den bästa filmen att se då de har ganska många källor som är lite väl svaga.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

öhm.. filmerna som postats är ganska så.. "bemötta".. för att si di så

quote från serien: "the theories are of course occasionally true, but their truth is completely uncorrelated with the believer's certainty"


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Tänk på att de som trodde på att jorden var rund sågs också som tokstollar hur mycket bevis de än visade.

Väldigt få (om ens någon) trodde att jorden var platt, det är en myt att man trodde det på medeltiden.

"As is expressed by Stephen Jay Gould, "there never was a period of 'flat earth darkness' among scholars (regardless of how the public at large may have conceptualized our planet both then and now). Greek knowledge of sphericity never faded, and all major medieval scholars accepted the earth's roundness as an established fact of cosmology. David Lindberg and Ronald Numbers also write: "there was scarcely a Christian scholar of the Middle Ages who did not acknowledge [Earth's] sphericity and even know its approximate circumference."

In 1945 the Historical Association listed "Columbus and the Flat Earth Conception" second of 20 in its first-published pamphlet on common errors in history.

"


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Kyrkan?

Sen var det ett exempel, jag hoppas du förstod vad jag menade även om det inte var korrekt.

Sen låter din text lite som en konspirationsteori, då kan den ju inte vara sann


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar