DirectX 11-kort lagom till Windows 7-premiären

Robot
DirectX 11-kort lagom till Windows 7-premiären
Medlem
DirectX 11-kort lagom till Windows 7-premiären

lol vi får hoppas att dom lyckas bättre med DirectX 11 än med DirectX 10.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Vilket skämt DirectX har blivit, skulle inte förvåna mig om det hela slutar med skandaler som Crysis på "very high" inställingar som bara skulle gå att få med DirectX 10 kompatibla burkar.

Men jag hoppas att jag har fel.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Vilket skämt DirectX har blivit, skulle inte förvåna mig om det hela slutar med skandaler som Crysis på "very high" inställingar som bara skulle gå att få med DirectX 10 kompatibla burkar.

Men jag hoppas att jag har fel.

du har fortfarande tapp av grafiska effekter som bara finns i dx 10.1 så det är inget tjafs.

Medlem

Visa en ingame screenshot jämförelse mellan 9 och 10 där man ser en klar förbättring av effekter så kanske man orkar bry sig.

Medlem

När kommer windows 7?

Medlem
Skrivet av Svenpa:

Visa en ingame screenshot jämförelse mellan 9 och 10 där man ser en klar förbättring av effekter så kanske man orkar bry sig.

Finns redan överallt, google is your friend

Medlem

Blir då inga mer ATI kort för min del, jävla skräp.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

man undrar när spelen skall hinna ikapp grafikkorten, jag menar vilka spel nyttjar egentligen dessa dx-finesser?? Inte många.
ser detta enbart som ett meteriellt VILL HA!!!

Medlem

http://gizmodo.com/gadgets/pcs/directx-9-vs-directx-10-worth-...
Varsågod, det är väl främst vattnet i flightsimulator X som är den största skillnaden. Vill man ha mörkare spel kan man ju alltid dra ner gamman.

edit* hoppsan, qoutet försvann. Var svar till zauii89 och Svenpa

Medlem
Skrivet av edge80:

http://gizmodo.com/gadgets/pcs/directx-9-vs-directx-10-worth-...
Varsågod, det är väl främst vattnet i flightsimulator X som är den största skillnaden. Vill man ha mörkare spel kan man ju alltid dra ner gamman.

edit* hoppsan, qoutet försvann. Var svar till zauii89 och Svenpa

NAJS, en artikel från 2007, aktuelllt, inte.

Medlem

Stackars ATI, när de väl lyckas göra ett monsterkort igen sen 9800 tiden med 4xxx serien, så kommer den ekonomiska krisen och förstör för dom.

Behöver ju pengar när de går hundratals miljoner back varje kvartal.

Medlem

det finns flera spel med lätt märkbara skillnader på dx9 och dx10
jag personligen skulle aldrig tex kunna köra win xp igen och förlora dx10 i spel då jag själv ser skillnad och har dator som klarar av det.
tycker man inte ska klaga på att tekniken går framåt utan hellre tacka och ta emot, iaf som spelfreak

en liten lista över spel:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_10_su...

Inaktiv
Skrivet av burkmopp:

Vilket skämt DirectX har blivit, skulle inte förvåna mig om det hela slutar med skandaler som Crysis på "very high" inställingar som bara skulle gå att få med DirectX 10 kompatibla burkar.

Men jag hoppas att jag har fel.

Kan bara hålla med. Så dåligt. Har inget förtroende för dagens "datorkomponent/programvaror"- marknad. Går bara ut på att tjäna så mycket pengar man kan på nästan ingenting.:(

Inaktiv

DX10 var fundamentala förändringar i strukturen, vilket också är en av orsakerna att det inte finns för Windows XP (helt annan driver struktur i Vista/Windows 7). Men för att locka spelare till Vista så ville Microsoft att speltillverkare skulle lägga på en massa DX10 specifika effekter. Problemet var att detta drog ner prestanda väldigt mycket, samtidigt som effekterna inte var så enormt märkbara visuellt.

DX11 innehåller dock flera stora nyheter som med kompatibel hårdvara kan erbjuda en hel del förbättringar över DX9 och DX10. Men det kommer förstås ta tid innan det dyker upp i spel.

Inte bara för spel heller. Det finns också general compute shader i DX11, vilket öppnar för acceleration av annat än grafik på GPU. Vi har sett lite av detta med NVidia och CUDA, men med DX11 öppnas dörrarna för ett mycket bredare GPU utnyttjande.

Medlem

Alltså, är hela forumet här fyllt av okunniga som inte ens vet vad DX10 hade för förbättringar?
DX10 var gjort för att underlätta för programmerarna och optimera kod, det har aldrig handlat om nya "features" förutom stöd för bättre Shaders. DX1 är dessutom inte bakåtkompatibelt med tidigare DX och det är därför vi har kvar att se till vilka riktiga förbättringar det ger, eftersom det inte har utvecklats något spel "native" till DX10.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Alltså det är väl klart att dx10 kanske visar skarpare texturer. Jag bryr mig inte särskilt mycket om den biten så länge ett spel inger känslan av att vara 'bra'. Det finns säkert de som kräver absolut toppgrafik tekniskt sett i varje spel. Men det finns också rätt många som jag.

Det känns nuförtiden som om man lika gärna kunde blunda och peka för att välja spel i spelbutiken - chansen är så stor att man får ett interaktivt grafikdemo/c-film. Men jag tror att vi som gillar rejäla spel ligger i minoriteten nu - dock så är det givetvis inte uteslutet att tekniskt fulländad grafik + bra spel kan gå hand i hand, det händer bara så sällan då så mycket resurser läggs på grafikbiten. Inser att det kanske låter lite arrogant, men om man tittar på de sortens spel som säljer som smör på sistone så..

I alla fall så känner jag ingen glädje då jag ser nya grafikkortsmodeller komma. Det tas mest med en tyst suck, och kanske ett foruminlägg som detta. Nu känns det dock bättre, så vi slutar där.

Medlem

Dx11 har en mängd förbättringar och nya funktioner, så de som sitter på rätt hårdvara kommer att märka skillnader så länge utvecklaren tar vara på de nya funktionerna.

Medlem

ATI är skit, nvidia däremot hoppas jag på


signatur

Meep!

Medlem

Blir lite irriterad att man måste köpa ett nytt grafikkort när dx11 kommer ut. :/

Medlem

Hoppas de nya korten fungerar bättre än mitt ASUS 4850. Aldrig haft så mycket problem som med det här, och känner en hel hög med människor som stönar över hur illa allting fungerar med deras 4850 eller 4870.

Själv kommer jag inte ens skaffa ett ATI-kort på ett bra tag även om de betalar mig för att använda det :S

Inaktiv

Hoppa dom har nåt slags 3D glasögons stöd, ä'r jävligt sugen på Nvidias nya 3D sak men har ATI.

Medlem

PC spels marknaden vissnar ju, inte konstigt att det inte kommer några dx10/11 spel då heller

Medlem

Alltid gnäll såfort något nytt kommer, gnäll när vista släpps, gnäll när dx10 släpps, gnäll när windows 7 släpps och nu gnäll när dx11 släpps, vi kan lika gärna gå tillbaka till windows 3.1 om ni är så jäkla bakåtsträvande.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av Phobo:

ATI är skit, nvidia däremot hoppas jag på

Fanboy ;P

Nej men skämt och sido.. ja.. Jag skulle nog inte heller köpa ett till ATI grafikkort. Köpte ett 4850x2 just då det kom ut, riktigt bra kort.. JA. Men för i helvette?! Vad äre med människorna som programerar drivrutinerna?:S

Hade ett 8800gts 640mb, och ja.. jag TÄNKTE inte ens på drivrutiner, var mer en såndär "jaha, drivrutiner, det är väll bra att ha... i guess"... Men nu.. Crossfire F*ckar, stödet F'ckar och värst av allt, texturerna F'ckar. Aldrig ETT enda problem jag hade med Nvidia :S Vill man fixxa och trixxa för att få det man betalat för så ska man defenetivt gå för ATI. Men är du casual och laidback så är det VERKLIGEN inte något att rekomendera.

Riktigt tråkigt att dom misslyckats så hårt med drivrutinerna :/ Skulle justnu faktiskt hellre sitta på ett kort ifrån Nvidia.

Inaktiv

Edge80, dom där bilderna du länkat till har inte det uns till trovärdighet, och det vet du själv om.

Båda jämförelserna har ingenting med DirectX API att göra, inte heller allt photoshop'andet som försigått i de båda bilderna.

Gör om, gör rätt.

Medlem

Jag spelade Lotro (lord of the rings online) innan på Windows Xp och körde alltså dx9, på senare tid har jag köpt ett 8800GTX+ kort och Windows Vista 32bitars O/S och jag kan bara säga en sak, de som säger att det inte är någon större skillnad på 9 och 10 har inte en susning om vad de snackar om. Och det är även i spel som Lotro som inte ens är gjort för dx 10 från början. Man märker otrolig skillnad på tex. vatten och skog/träd och även ljuseffekter, så om man gillar ögongodis så är dx 10 definitivt att föredra

Medlem
Skrivet av Petah:

Blir lite irriterad att man måste köpa ett nytt grafikkort när dx11 kommer ut. :/

Det finns väldigt få "måsten" i världen.....

Medlem

Fasen det är sånna små ungar som ni som sitter här som gör att det går dåligt för Amd/Ati. Ni går på all reklam ni ser i spel osv för intel nvidia. Fan köp det som ger anting bäst prestanda overall eller mest bang for the buck. Att Atis kort skulle krångla mer än Nvidias är bara bull och det kan jag tillochmed rota fram en källa på.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

12
Skriv svar