Apple ber om ursäkt för iPhone-spel

Medlem

Kort och gott så finns det inga moraliska gränser i spel då det är på låtsas. Och om någon frågar så skulle jag inte ha någonting emot en våldtäcktssimulator så länge dom inte binder fast mig vid en stolpe tejpar upp mina ögon och tvingar mig att spela det.

Medlem

Precis, vilket idiotspel, man undrar ju om det är baserat på en verklig händelse... Bort, bort, bort!

Medlem

Sjukt spel, förstår inte nöjet med spelet. Bra att dem tog bort det.

Medlem
Skrivet av Aftonstjaerna:
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av saru:

ahahaha va fan, har folk ingen humor... <|:-)

Jag har svårt att se humorn i att skaka en bebis till döds, men det får väl stå för mig. Har inget emot våld i spel, men har vissa moraliska gränser, varav en korsas av detta spel.

Håller med! Men samhället är sjukt där färre och färre har dessa moraliska gränserna. De blir som tomma zombies som går runt och inte tänker själv. Inte reflekterar utan bara hänger med...

Haha vad grundar du det påståendet på?? Men okej, jag är en omoralisk mainstream-zombie utan möjlighet att reflektera för jag råkar tycka det absurda är komiskt. Vi säger så.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Förstår inte hur man kan tycka att detta är hemskt eller fel. Det är ett spel, som inte ens är verkligt på något sätt. Larvigt att Apple ryggar för moraltanter...

SLUTA MED ALLA FPS! DET ÄR SJUKT! MAN DÖDAR DÄR JU, OMG!

Medlem
Skrivet av skribb:
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av saru:

ahahaha va fan, har folk ingen humor... <|:-)

Jag har svårt att se humorn i att skaka en bebis till döds, men det får väl stå för mig. Har inget emot våld i spel, men har vissa moraliska gränser, varav en korsas av detta spel.

Det finns inga moraliska gränser när det gäller fiktion. Har man "moraliska gränser" för något som inte finns, så har man tyvärr bristande förmåga att skilja på fiktiva omständigheter och verkliga sådana. Så är det bara. :\

Nu sket du väl ändå i det blåskåpet? Att man som människa skulle sätta upp gränser för vad man själv tycker är ok och inte, även i fiktiva situationer , tyder på en viss moral. Även om de inte är verkliga tar varje människa ett beslut när det kommer till ett såpass känsligt ämne. Mord, krig, våldtäkter ser vi på tv varje dag. Vi matas med information om detta. Människor rynkar knappt på näsan åt det. Visst vi har en viss "dubbelmoralisk"-inställning när det kommer till spel. Å ena sidan tycker vi det är fel med våld i verkligheten medan vi å andra sidan tycker det är hysteriskt roligt i spel som GTA. Men att fiktivt döda ett barn som gråter, just därför att det gråter är enligt mig fel. Oavsett om det är fiktivt eller inte. På samma sätt tar jag avstånd från spel och produkter som gör det till ett nöje att våldta någon eller att uppmana till rasism. Du och jag kanske kan avgöra vad som är rätt och fel, men det är det ta mig fan inte alla som kan göra. Jag menar inte att vi skall ha någon "storebror-stat" där någon bestämmer vad folk skall tycka och tänka. Men när spel släpps i såpass okontrollerbar miljö som faktiskt App Store är, så är det inte mer än rätt att man drar tillbaks spel och program som gör humor av att döda ett barn, om än fiktivt. Många barn har dött i onödan för föräldrars okunskap när det kommer till just "skakning". Och av samma skäll som man inte gör ett spel där man spela en tysk som för nöjesskull gasar ihjäl en jude, eller ett spel där man som man våldtar kvinnor( eller män för den sakens skull) bör vi också ta avstånd från spel som detta. Jag är väl medveten om att spel där man skall våldta kvinnor redan existerar och således även spel där man kan gasa och döda judar, men detta är inget som rättfärdiga saken. Den dagen då vi anser att allt som är fiktivt är ok, den dagen anser jag att vi som människor är en väldigt väldigt sorglig samling däggdjur.
Detta är en högst personlig åsikt, och jag för inte talan för fz på något sätt. Så att vi slipper diskussioner om huruvida fz är partiskt eller inte.

Medlem

så jävla typiskt av sketna apple... har dom ingen humor?

Inaktiv

Haha, tyckte det lät skitkul. Sedan är jag väl lite av en sadist också.

Skrivet av Aftonstjaerna:
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av saru:

ahahaha va fan, har folk ingen humor... <|:-)

Jag har svårt att se humorn i att skaka en bebis till döds, men det får väl stå för mig. Har inget emot våld i spel, men har vissa moraliska gränser, varav en korsas av detta spel.

Håller med! Men samhället är sjukt där färre och färre har dessa moraliska gränserna. De blir som tomma zombies som går runt och inte tänker själv. Inte reflekterar utan bara hänger med...

Känns för mig som att det snarare är tvärtom. Samhället säger att spel som dessa är för omoraliska och annat trams medan vissa tycker att "det är ju bara ett spel".


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

ha ha ha.
Ja vad ska man säga, skit säljer

Medlem

Känsligt det där med barn ser jag...

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Känsligt det där med barn ser jag...

Mm, det är skakande...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

För min del får dom gärna ta bort skiten, förstår inte varför folk tycker det är kul att döda bebisar? :/

Medlem

Men du förstår varför det är kul att döda människor i spel som GTA? Antingen så anser man att man kan göra vad som helst på ett spel eftersom det är på låtsas eller så följer man dom värderingar som man har i verkliga livet.

Att klaga över att folk skadar barn i spel medan man själv blåser huvudet av folk på andra spel är bara patetiskt.

Inaktiv

Till alla moraltanter här.. se spelet som ett lärorikt spel. Efter att ha spelat spelet vet man ju att barn dör ifall man skakar dem.

Spelet kan kanske rädda några liv.

Medlem

Jag ser inte den minsta "humor" i här spelet, bara ett totalt lågvattenmärke. Möjligtvis kan det vara berättigat för att skapa debatt i frågan om shaken baby syndrome men jag är tveksam till att det var därför det gjordes.

Det är skillnad på våld och våld i spel. Tvivlar på att folk här inne hade tyckt att det var helt ok med ett spel som gick ut på att gasa ihjäl judar t.ex. Nånstans blir det bara osmakligt.

Medlem

Jag tänker inte gå in på vad som är smaklöst eller inte men egentligen, är det mer smaklöst att gasa ihjäl judar än att slå ihjäl en främmande person med ett baseboll trä. Själv tycker jag att det skulle vara smaklöst att gasa ihjäl judar i ett spel men det har nog med att göra att det faktiskt har skett.

Som exempel har jag inte något emot att slå folk i datorspel men ett spel där man spelade som herr Fritz som slog sina döttrar skulle nog vara ganska smaklöst.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Känsligt det där med barn ser jag...

Mm, det är skakande...

xD

12
Skriv svar