Vart kommer plattforms rasism ifrån?

Vart kommer plattforms rasism ifrån?

Är det bara jag eller börjar inte varje tråd som deklarar ett nytt spel idag(speciellt konsolspel) att gå över till rena trådkrig?

Vad beror det på?, ..och vart är vi på väg?

- Ser vi hjältar och förebilder i företagen bakom konsolerna?
- Relaterar vi till en viss livstil/ideal genom våran specifika spelplattform?
- har valet utav spel plattform blivit en klassfråga?
- kommer teknikutvecklingen påverkas pga. konsumenternas mer nishade krav?
- kan en speltillverkare få ett "dåligt" rykte om han skapar något plattforms unikt idag?

..för mig är detta bara goja, men detta forum bl.a säger något annat.. vad tycker du?
:beatup:


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

Det finns ju redan vetenskapliga bevis på vad som orsakar detta..


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Intressant fråga.

Kanske är det så att "PFR" handlar mest om vad man har själv eller tänkt att skaffa.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

det är väl som med allt annat tekniskt man kan välja mellan.

iPod - övriga MP3-spelare
Leopard - Vista
Sportbil - Lyxbil
SAAB - Volvo
Stationär - Bärbar

och problemet är väl att människor inte kan tänka utifrån andra människors behov/perspektiv.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Skrivet av DarthZ:

Det finns ju redan vetenskapliga bevis på vad som orsakar detta..

Please do share..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Håller med Castor o Werzion i att mycket baseras på vad man själv äger eller sparar till.

Men tycker inte ni att det gått över en viss gräns när tex. MS-XBOX trashade en PS3 konsol realease egnom att hyra en båt och stå trasha området med ren skit propaganda.

Jag tycker det visar en ny sida utav marketing som inte funnits tidigare och som man blir lite lätt ställd av. Ta bara MS svada i press under hela året innan PS3 skulle släppas? Det blev ju vardagsmat, jag menar SAAB skriver inte pressmedelanden och trashar Volvos nästa bilmodell innan den släpps.. det är oetiskt? ..eller?

Är det bolagens fel? ..är dom som egentligen har fött och när den sk. plattforms racismen för egna syften? Säljer både Sony och MS mer pga utav detta än mot mervärden så som spelutbud och kvalitet/teknik? Och säljer Nintendo ännu bäst pga. utav detta?

Skall forum som tex FZ's införa en "no-flame" rule eller kanske dedikera en tråd där folk kan spy galla på varandra och deras plattforms tillhörighet?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

Fattar inte heller riktigt var det kommer ifrån, verkar bli värre och värre med tiden. Tror det grundars mest i folks egoism och räddsla för att man har köpt fel konsol.

Rätt rolig läsning här.


signatur

PSNid: Hjod
XBLID: Hjod

Skrivet av Hjod:

Fattar inte heller riktigt var det kommer ifrån, verkar bli värre och värre med tiden. Tror det grundars mest i folks egoism och räddsla för att man har köpt fel konsol.

Rätt rolig läsning här.

Hehe.. "My message is simple, gaming is a choice and without choice we have no freedom."

Supporters = Fanboys?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

?I could really give a crap about what others think. I know I am right and that is all I need to sleep at night.?
Wow, där är en som verkligen bestämt sig och går med skygglappar då det gäller andra format


signatur

When people write "plz" just because its shorter then "please", I write "no" because its shorter then yes.

Inaktiv

det finns ett jävligt konstigt klimat med lojala kunder som försvarar företag vad dom än gör.. (ta apple t ex.. helt sjukt)
sedan är det ganska lätt att förstå att någon som köpt något för flera tusen försvarar det. annars har ju personen i fråga gjort ett dåligt köp.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Grejen är väl att det är inte ett dåligt köp att ha köpt en PS, liksom det inte är ett dåligt köp att ha köpt en XBOX eller ett Wii? Anledningen till att det är så mycket tjafs nuförtiden är väl att alla kan vara med och tjafsa på INTERNÄT och dessutom med någon form av anonymitet. "Framåt" marknadsavdelningar hakar på detta och använder det som "reklam" för sin konsol eller vad det nu är.

Den underbara GIFT är nog applicerbar även här: http://www.penny-arcade.com/comic/2004/03/19

Medlem

Folk vill alltid ha rätt, det är vårat ego som gör att vi knyter oss till något och blir fanboys, jag själv tror faktiskt att jag har lyckats att se både för och nackdelar med diverse konsoller, spel osv

Livet är för kort för att bara gnälla och vara sur, fanboyism skapar hat och hat föder våld, våld föder våld (och iofs så kanske man får ett häftigt spel eller en bra film baserad på våldshändelsen, tror jag tar tillbaka det där om att man inte ska gnälla, vara sur och vara fanboy.)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

sen är ju medelåldern bland gamers inte direkt samma som bland t.ex. bilfantaster
(eller kanske rättare sagt, minimiåldern är lägre/låg bland gamers)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

var på väg att säga att jag inte bryr mej vad folk använder för dator och dylikt men sen kom jag på att jag inte gillar mac

Inaktiv

tror låga medelåldern är en myt faktiskt. titta bara på detta forumet.. medelåldern var väl 20-something?

Citat:

Grejen är väl att det är inte ett dåligt köp att ha köpt en PS, liksom det inte är ett dåligt köp att ha köpt en XBOX eller ett Wii?

jag menar att folk inte kan ta kritik för en dyr produkt de köpt, för det skulle innebära att de gjort ett dåligt understött beslut vid inköpet

att just xbox-folk och ps-folk bråkar är delvis på grund av det, men delvis på grund av ett underminerat konsumentklimat där kunder av någon anledning är lojala mot multinationella företag varesig dom gör bra saker eller inte - och försvara dem - eftersom företaget fabricerat en slags "livsstil".
antingen är man apple, eller så är man inte apple. man kan inte vara creative. man är xbox, ps, eller nintendo/wii (intressant är att man inte gärna "är" microsoft/sony). man är blizzard, men man är inte dice.
syns ett mönster?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag är ju lite av en fanboi själv då jag gärna försvarar PC som spelplattform framför alla andra plattformar men egentligen ser jag inte på min dator som "spelmaskin" - sedan har jag aldrig varit så intresserad av "sitta-i-soffan"-spel...

..och skulle jag vara det skulle jag köpa en Wii.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

jag köper vad jag tycker är kul o stödjer det sen om det är rätt eller fel enl gaming community skiter mitt glada hjärta i.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

"Stödjer" jag min PS3 om jag tex går in på en recension utav Mass effekt till XBOX360 och bara trashar spelet som ett skit spel osv..?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

du är osunt lojal om du försvarar en uppenbart dålig sak med valfri pryl å tillverkarens otacksamma vägnar, för att du har skapat någon slags känslomässig relation till varumärket

om du tycker ett spel är kasst, så tycker du bara ett spel är kasst.. hehe


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

..sedan tycker jag man har ett annat mandat att tycka om man äger maskinen i fråga.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Men visserligen kolla på fotbollen, huliganer är bara glorifierade fanboys.

Jag retar mig inte på folk som säger t.ex " PS3/Xbox360/Wii är sämre än x, på grund av y" (där y=fakta) utan de som retar mig är dom som kommer in i en tråd och "trashar" ett spel och konsol som dom aldrig har spelat. Verkar ha blivit värre nu med, har sett ord som idiot, kräk osv. Börjar gå till överdrift, börjar bli trött på Internet-krigarna.


signatur

PSNid: Hjod
XBLID: Hjod

1
Skriv svar