Söker ett ord :)

Medlem
Söker ett ord :)

Jag funderade på en sak.
Många personer (inkl mej själv) är väldigt bra på att, så att säga, snacka en massa skit och få det att låta bra. Politiker är experter på detta t ex.
Det borde finnas ett ord som definierar den egenskapen. Det finns kanske, men inget jag känner till.
Förslag?


signatur

yolo

Medlem
Medlem

rappakalja?
8)


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorik

notera längs upp att artikeln behöver språkvård vilket är lite ironiskt kanske...


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

Snacka sirap i örat på nån =).


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Ordbajsa?


signatur

Videomupp

Medlem

Retorik är ju konsten att argumentera fast utan att snacka en massa skit. I modern mening iaf.

Jag menar mer som när en politiker får en fråga och så pratar den i 1 minut och efteråt vet du inte ens vad han sa, eller ens vad frågan var, fast det lät bra, hans svar.
Rappakalja, ordbajsa, snacka sirap i örat (lol), det är ju skitsnack som man tydligt hör är... skit.
Jag söker nånting däremellan, det ska lukta lite skit men dold i parfym, ungefär. Man misstänker att något inte stämmer men kan inte sätta fingret på det.


signatur

yolo

Medlem

Guanodior?


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Tänkt på detta nästa gång ni hör en politiker svara på en fråga (som egentligen kan svaras med JA eller NEJ):

1: De börjar snacka om förr i tiden.
2: Går sedan över hur det är nu.
3: Och sedan hur det kommer bli (utopin)


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Retorik är ju konsten att argumentera fast utan att snacka en massa skit. I modern mening iaf.

Jag menar mer som när en politiker får en fråga och så pratar den i 1 minut och efteråt vet du inte ens vad han sa, eller ens vad frågan var, fast det lät bra, hans svar.
Rappakalja, ordbajsa, snacka sirap i örat (lol), det är ju skitsnack som man tydligt hör är... skit.
Jag söker nånting däremellan, det ska lukta lite skit men dold i parfym, ungefär. Man misstänker att något inte stämmer men kan inte sätta fingret på det.

Det är med andra ord just retorik du söker efter. Men det du kanske syftar på är Eufemism som är en retorisk term. Man förskönar helt enkelt uttryck för att det ska låta bättre än vad det egentligen är.

Medlem

Jag är beredd att hålla med Jingaii för typ första gången.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Parfym snack


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Nja, Jingai, retorik är ju inte nödvändigtvis något dåligt, så det räcker inte som ett ensamt beskrivande ord.
Eufimism kan vara enkla termer som alla använder när man vill vara taktfull.
Att slingra sej genom att föra en retorik i eufimismiska termer, är väl det jag letar efter, fast i ett enda ord.

Skitsnack kanske inte var så dumt ändå...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Nja, Jingai, retorik är ju inte nödvändigtvis något dåligt, så det räcker inte som ett ensamt beskrivande ord.
Eufimism kan vara enkla termer som alla använder när man vill vara taktfull.
Att slingra sej genom att föra en retorik i eufimismiska termer, är väl det jag letar efter, fast i ett enda ord.

Skitsnack kanske inte var så dumt ändå...

'

Fast det är klart... En eufemism handlar ju som sagt om en förskönande omskrivning som att kalla en städkärring för lokalvårdare eller kanske trivseltekniker men du tänkte mer på att få tomma fraser och argument att verka jätteviktiga, att finta bort den man pratar med genom att använda stora ord osv, eller?

Ungefär som Pinocchio i denna scenen ur Shrek 3:
http://www.youtube.com/watch?v=LvrzmEH0mq4


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Du kanske tänker på demagogi?

Medlem
Skrivet av VacaGorda:

Du kanske tänker på demagogi?

Medlem

Innan jag läste förklaringen kring "demagogi" så hade jag nog, och har säkert, använt ordet fast inte i den bemärkelsen wikipedia beskriver... Politisk opponent, kan jag gå med på, att snyggt säga emot bara för motsägandets skull så har jag uppfattat detta ord, tidigare... Nu är jag osäker.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

lånar tråden lite:

letar efter ett ord som förklarar hur visa enskilda ibland flertal ord fungerar ihop, t.ex. Donnie Darko, paraply, katapult.
ordet jag letar efter är i stil med paladrom (ordet/meningar blir likadant framlänges som baklänges), fast då istället bekrätar/påpekar att orden fungerar på annat sätt (rullar lätt på tungan, rimmar fast ändå inte... typ hehe)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

werizon: jag fattar inte riktigt vad du menar, men ar det kanske Assonans du tanker pa?

Angaende retorik: mina forelasare i retorik sa alltid att retorik ar konsten att fa sina argument att verka sannolika, inte att ha sanna argument, sa 'god retoriker' ar nog inte alls en dum beskrivning av det du sager. en god retoriker far det han sager att lata sannolikt, oavsett om han har 'sanna' argument eller inte.

Medlem
Skrivet av lave:

werizon: jag fattar inte riktigt vad du menar, men ar det kanske Assonans du tanker pa?

Angaende retorik: mina forelasare i retorik sa alltid att retorik ar konsten att fa sina argument att verka sannolika, inte att ha sanna argument, sa 'god retoriker' ar nog inte alls en dum beskrivning av det du sager. en god retoriker far det han sager att lata sannolikt, oavsett om han har 'sanna' argument eller inte.

Använder du det du lärde dig om retorik i vardagen, nyttjar du det när du pratar i forumen?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

var det dar en retorisk fraga?

njaa.. jag tror att jag har lite nytta av det jag larde mig. kanske inte sa mycket pa korta inlagg/diskussioner, men helt klart pa langre presentationer, tal, skrivelser, vad de nu an ma vara...

vad galler forum retar jag mig mest pa att folk envisas med att argumentera for nagot genom att forolampa sin 'motpart'. du kommer aldrig att overtyga nagon du stoter dig med, sa da blir det mer nagon sorts intelektuell onani snarare an ett riktigt utbyte av tankar asikter... men det kanske ar kul ocksa?

(EDIT: nu laste jag bra retorik i en termin, sa jag ar knappast nagon expert pa amnet. det var daremot en av de baste kurserna jag har last! om jag far tid over nagon gang ska jag forsoka riva av en magisterexamen eller liknande i retorik!)

Medlem
Skrivet av lave:

vad galler forum retar jag mig mest pa att folk envisas med att argumentera for nagot genom att forolampa sin 'motpart'. du kommer aldrig att overtyga nagon du stoter dig med, sa da blir det mer nagon sorts intelektuell onani snarare an ett riktigt utbyte av tankar asikter...

Även om det kanske inte är så klokt att förolämpa sin motståndare så handlar ju den typen av argumentationer inte om att övertyga sin motståndare utan publiken.

Medlem

sant. men det ar en svar balansgang mellan att verka smart och snabbtankt genom att plocka billiga poanger, och att verka desperat och barnslig... men det fungerar sakert ibland eller oftare...

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Döbringer:

Nja, Jingai, retorik är ju inte nödvändigtvis något dåligt, så det räcker inte som ett ensamt beskrivande ord.
Eufimism kan vara enkla termer som alla använder när man vill vara taktfull.
Att slingra sej genom att föra en retorik i eufimismiska termer, är väl det jag letar efter, fast i ett enda ord.

Skitsnack kanske inte var så dumt ändå...

'

Fast det är klart... En eufemism handlar ju som sagt om en förskönande omskrivning som att kalla en städkärring för lokalvårdare eller kanske trivseltekniker men du tänkte mer på att få tomma fraser och argument att verka jätteviktiga, att finta bort den man pratar med genom att använda stora ord osv, eller?

Jepp, precis så, och man ska samtidigt misstänka att något är fel, utan att kunna riktigt sätta fingret på vad.

Skrivet av CastorFiber:

Ungefär som Pinocchio i denna scenen ur Shrek 3:
http://www.youtube.com/watch?v=LvrzmEH0mq4

Haha, ja, lite granna så.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av lave:

vad galler forum retar jag mig mest pa att folk envisas med att argumentera for nagot genom att forolampa sin 'motpart'. du kommer aldrig att overtyga nagon du stoter dig med, sa da blir det mer nagon sorts intelektuell onani snarare an ett riktigt utbyte av tankar asikter... men det kanske ar kul ocksa?

Ja, jag vet precis vad du menar. Jag gillar inte när produktiviteten faller bort ur diskussionen men lite roligt att släng käft är det också.

En sak som jag ursäktat mig för ett par gånger i en annan tråd är att jag överdriver situationer för att klarare peka på vad jag menar. Hur ser man på detta ur debattsamanhang, tro?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Mycket intressant fråga. Det är intressant att leta efter ord som man saknar. Det är en mycket intressant diskussion som förs vilket ord det kanske är. För det är ju ett ord vi söker, ett ord som har en viss innebörd. Mycket intressant. Blir spännande att hitta ordet.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Castor: den retoriska termen ("figuren") för överdrifter heter "hyperbol". Vad gäller för den, liksom allt inom retorik är att "fungerar det är det bra". Det innebär att du måste ha en bra bild av dina åhörare gillar/inte gillar för att välja rätt ord för att övertyga dem.

Det är ingen slump att alla politiker är ungefär lika förargelseväckande som lättmjölk i radio/tv. De kan ju inte riskera att stöta sig med någon åhörare, och på radio/tv pratar du inför en hel nation/hela välden. Du bör kanske inte använda dig av ordet "klasskamp" när du som vänsterledare pratar i TV, men det fungerar säkert tippen-toppen när du pratar med pajalas fackförbund!

Så dina överdrifter är säkert helt OK på ett spelforum som det här, men fungerar kanske sämre om du pratar med någon som inte har svenska som modersmål, eller inte begriper överdrifter av någon annan anledning.

1
Skriv svar