vad jag tycker om skolan

Inaktiv
vad jag tycker om skolan

Skola, är bra på sitt sätt folk tycker vad dom vill, men skolan är bra på sitt sätt, skriv vad ni känner om skolan och så skulle vara trevligt att veta, jag tycker skolan borde vara lite mera skolvänligre. folk borde ge respekt osv vad man gör det har inge betydelse.


signatur

guns don't kill people i doo

Medlem

Frihet,

Man ska ha tillgång till undervisning, material och information, samt kriterier för vad som behövs för att lyckas. Men skolgången själv samt hur man prioriterar allt borde vara upp till en själv. Gå till skolan när man vill, arbeta med det som man känner behövs för att fullfölja betygskriterierna... mer eller mindre.

Då slipper man allt gnäll och man kan fokusera på det man tycker känns viktigast. Jag t.ex skulle skippa Engelska och Svenska helt då jag aldrig lärt mig någonting nytt eller känns att det behövs. Men framför allt lär man sig att ta ansvar för sig själv. Och man ser lätt vilka som inte känner att skolan känns nödvändig.

Inaktiv

Alltså...frågorna på proven i skolan är ju bara en liten del av allt som man läser. Om man bara pluggar på ett prov utan att gå på lektionerna lär man sig inget. Skolan, i alla fall upp till universitet/högskola bör ha obligatorisk närvaro. Elever på gymnasiet och grundskolan är för unga för att kunna ta ansvar för sitt eget studerande Ämnet svenska handlar inte bara om språket i sig utan också om den svenska kulturen med bland annat författare etc. Det är för övrigt bra att lära sig hur en mening är uppbyggd med subjekt, predikat osv. eftersom det gör det lättare skriva en text eller när man lär sig ett nytt språk.

Medlem
Skrivet av Darkisen:

Skola, är bra på sitt sätt folk tycker vad dom vill, men skolan är bra på sitt sätt, skriv vad ni känner om skolan och så skulle vara trevligt att veta, jag tycker skolan borde vara lite mera skolvänligre. folk borde ge respekt osv vad man gör det har inge betydelse.

Nu var det länge sedan jag gick i "skolan" men jag har ändå en bestämd uppfattning kring hur jag vill att den skall se ut och det skiljer sig väldigt ifrån hur det är idag. Våldsamheter och dåliga prestationer föreslår att något är fel.

När du pratar om respekt hoppas jag du menar respekt mellan elever?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Att lärare skulle få chansen att fokusera på att vara lärare och inte social arbetare 90% av tiden.

Medlem

Barn kan inte bestämma vad som är bäst för dom, dom borde först och främst lära sej att förstå denna sanning.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Barn kan inte bestämma vad som är bäst för dom, dom borde först och främst lära sej att förstå denna sanning.

Absolut! Barn är man tills dess man fyller 18.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Döbringer:

Barn kan inte bestämma vad som är bäst för dom, dom borde först och främst lära sej att förstå denna sanning.

Absolut! Barn är man tills dess man fyller 18.

Ja, det är en otrolig mognad man genomgår över en natt...

Från att supa skallen av sig på smuggelsprit under sena hemmafester börjar man gå ut på krogar och klubbar för att bli utkastad när fyllan blir för stor, eller vad menar du?

Rent legitimt har du givetvis rätt, men den tidpunkt när man "blir vuxen" måste ändå ses som en relativ mognadsprocess som är unik för varje individ. Denna avspeglas troligen i beteendet, och ja... Det är helt enkelt så enkelt som att de personer som beter sig vuxet får (och ska få) samma förtroende som en "vuxen" person.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

Klfh, jag håller inte med dig där alls.. som vanligt känner jag en dragning mot CastorFibers åsikter.. :S

Ingen kan bestämma när någon är vuxen ... det är bättre och sätta samma ålder för alla. Eftersom ordet vuxen bara är påhittat kan du inte säga att alla blir vuxen på olika tidpunkter.. eftersom är ett ord som definierar 18+.

Jag tycker själv att behövs extremt mkt strängare skolor... jävla fjoll skit just nu, gå hit, gör lite saker, gå hem. Godnatt.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Eftersom ordet påhittat bara är påhittat så kan du inte säga att ordet vuxen är påhittat...

Argumentet håller inte alls.

"Ingen kan bestämma när någon är vuxen" säger du, och det är precis det jag menar. Det är själva pudelns kärna så att säga. Vuxen är man när man besitter ett moget och "vuxet" beteende, thats it. Bara för att du är 18 betyder det inte att du är vuxen, däremot betyder det att du är myndig, vilket är något helt annat.

Fjollig skit skulle jag inte vilja kalla det. Däremot väldigt fritt. Det är extremt enkelt att sätta sina egna mål och bestämma sin egen utveckling. Givetvis varierar sådant från skola till skola, men det jag upplevt är att de som är ambitiösa och tar ansvar för sitt eget lärande också lär sig en hel del och för detta belönas med höga betyg.

Om man däremot inte anser skolan vara så viktig, ja då har man valet att helt enkelt inte ta det lika seriöst. Resultatet blir en mindre kunskapsreserv och tillika lägre betyg.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

castorfiber
ja det gör jag


signatur

guns don't kill people i doo

Inaktiv

Min skola.. jag har inte lärt mig ett skvatt på inriktnings ämnena, vi har inte det vi behöver på kurserna därför får vi inte ut det vi ska av dom.
Man måste fråga om hjälp för att ha gjort något på lektionerna.
Eget sätt att jobba existerar inte utan läraren bestämmer det, själv sitter jag oftast i skolan, låtsas jobba med det jag ska, låtsas behöva ha hjälp med något för att verka jobba, sen gör jag det jag ska när jag kommer hem.

Inaktiv
Skrivet av priZma:

Min skola.. jag har inte lärt mig ett skvatt på inriktnings ämnena, vi har inte det vi behöver på kurserna därför får vi inte ut det vi ska av dom.
Man måste fråga om hjälp för att ha gjort något på lektionerna.
Eget sätt att jobba existerar inte utan läraren bestämmer det, själv sitter jag oftast i skolan, låtsas jobba med det jag ska, låtsas behöva ha hjälp med något för att verka jobba, sen gör jag det jag ska när jag kommer hem.

Lite samma här, förutom att vi inte gör särskilt vettigt på lektionerna...

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Att lärare skulle få chansen att fokusera på att vara lärare och inte social arbetare 90% av tiden.

word... lärare ska vara lärare och inte väktare eller kuratorer...


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Inaktiv
Skrivet av Netstroyer:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Att lärare skulle få chansen att fokusera på att vara lärare och inte social arbetare 90% av tiden.

word... lärare ska vara lärare och inte väktare eller kuratorer...

...så en väktare i klassrummet istället?

Inaktiv
Skrivet av priZma:

Min skola.. jag har inte lärt mig ett skvatt på inriktnings ämnena, vi har inte det vi behöver på kurserna därför får vi inte ut det vi ska av dom.
Man måste fråga om hjälp för att ha gjort något på lektionerna.
Eget sätt att jobba existerar inte utan läraren bestämmer det, själv sitter jag oftast i skolan, låtsas jobba med det jag ska, låtsas behöva ha hjälp med något för att verka jobba, sen gör jag det jag ska när jag kommer hem.

Precis som jag känner det.

Och Klfh, det är som jag ser det. Du kanske har gått klart skolan? Själv sitter jag och pluggar NV och tycker det är för jävligt att allt sätts på ungdomen, se bara hur många som går IV t.ex.. helt sjukt. Något är det ju fel på skolan! Inser du inte det? Det är just det att det är alldeles för fritt och att barn får göra precis som dom vill och att lärare blir mer som föräldrar än lärare.

Och @ Jinx.. nej, helt enkelt strängare regler.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av Klfh:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Döbringer:

Barn kan inte bestämma vad som är bäst för dom, dom borde först och främst lära sej att förstå denna sanning.

Absolut! Barn är man tills dess man fyller 18.

Ja, det är en otrolig mognad man genomgår över en natt...

Det handlar inte om att man mognar över en natt, det tror jag du förstår själv - det måste finnas en gräns och den är satt vid 18-års ålder. En del skulle må bra av att denna var vid 16, andra 22 men nu är den satt vid 18. Du är barn till den dag du fyller 18.

Skrivet av Klfh:

Från att supa skallen av sig på smuggelsprit under sena hemmafester börjar man gå ut på krogar och klubbar för att bli utkastad när fyllan blir för stor, eller vad menar du?

Eum... smuggelsprit? Krogen? Jobbar du extra hos Joe Labero eller hur lyckades du trolla fram denna fråga? Den är inte relevant på något sätt?

Vi pratar om skolan och om att man inte vet vad som är bäst för en själv som barn - super man skallen av sig har man problem oavsett hur gammal man är.

Skrivet av Klfh:

Rent legitimt har du givetvis rätt, men den tidpunkt när man "blir vuxen" måste ändå ses som en relativ mognadsprocess som är unik för varje individ. Denna avspeglas troligen i beteendet, och ja... Det är helt enkelt så enkelt som att de personer som beter sig vuxet får (och ska få) samma förtroende som en "vuxen" person.

Ja, visst är det så att folk mognar olika snabbt. Oavsett vad som händer innan man är 18 dock så har föräldrarna och i förlängningen skolan sista ordet. Är man mogen nog att anse sig vuxen borde man inte ha några problem med detta.

Personligen vet jag precis hur det känns att tro att man är klar, att man är vuxen, att man har alla svar och att ingen fattar att man "kan själv".
Mina föräldrar lät mig bestämma allt själv och detta innebar exempelvis att jag inte pluggade vidare efter 9:an, något jag fått ångra många gånger. Jag har fått betala för vartenda sak jag lärt mig i skolan. Jag önskar verkligen att de hade tvingat mig att läsa något, skitsamma vad.

Ni kommer också att inse att ni är korkade nu, bara vänta. Jag exkluderar er som inte kommer till denna insikt, ni kommer vara korkade hela livet, oavsett om ni är myndiga eller inte.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Vad jag menar med mitt lilla alkoholrelaterade exempel är helt enkelt att bara för att samhället tycker att man är vuxen betyder det inte att man är det. Jag har en massa vänner som rent ut sagt förföll den dag de fyllde arton. Två veckor senare var de tillbaks i normala fotspår, men ja... Jag skulle aldrig ha släppt ut dem på krogen om jag fått bestämma.

Samtidigt har jag andra vänner som jag skulle kunna tänka mig att släppa ut i samma situation redan i 15-16 års ålder. Samhället tyckte inte att de var mogna, men de var betydligt mer vuxna än mina artonåriga kamrater.

Citat:

En del skulle må bra av att denna var vid 16, andra 22 men nu är den satt vid 18.

Den meningen är väl lite precis det jag pekar på. Jag försöker bara understryka just den här individuella skillnaden.

Citat:

Mina föräldrar lät mig bestämma allt själv och detta innebar exempelvis att jag inte pluggade vidare efter 9:an, något jag fått ångra många gånger. Jag har fått betala för vartenda sak jag lärt mig i skolan. Jag önskar verkligen att de hade tvingat mig att läsa något, skitsamma vad.

Det där är lite intressant. Kanske var det så simpelt att du inte var vuxen i den åldern? Det behöver ju inte betyda att alla inte är beredda att ta det ansvaret för sitt liv i samma situation. Det finns personer som istället för att gå din väg hade valt en linje på gymnasiet. Allt är individuellt.

Citat:

Och Klfh, det är som jag ser det. Du kanske har gått klart skolan? Själv sitter jag och pluggar NV och tycker det är för jävligt att allt sätts på ungdomen, se bara hur många som går IV t.ex.. helt sjukt. Något är det ju fel på skolan! Inser du inte det? Det är just det att det är alldeles för fritt och att barn får göra precis som dom vill och att lärare blir mer som föräldrar än lärare.

Jag har faktiskt inte gått klart riktigt än jag heller. Snart är jag färdig med gymnasiet, och ja... Jag har verkligen en helt annan bild än den du har. Prizmas beskrivning av skolan är något jag aldrig upplevt någonstans.

På min skola är det snarare så att läraren kör sin föreläsning, svarar på frågor, delar ut material och sedan är det upp till eleverna att lyssna. Om folk då väljer att göra något annat är de i princip körda på prov/redovisningar.

Intressant nog är att det fåtat personer (mellan 1 och 3) som inte vill ta det ansvaret väljer att inte över huvud taget vara i skolan. Resterande 25-30 pers sitter där och deltar aktivt (i de flesta fall). Så har det dessutom varit på alla de skolor där jag gått.

Jag skulle tro att det handlar uteslutande om lärarna. Om läraren kan göra ämnet intressant kommer de där problemen inte upp.

Alternativet vore ju att jag har sån tur att jag hamnat i nån slags elitskolor eller nått, och det finner jag såpass osannolikt att jag vägrar tro på det.

Edit: Ordnade med citat-taggarna...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

Grejen är att.. jag är i skolan precis så mkt att jag får studiebidrag, men jag har faktiskt ganska bra betyg.

Något jag har lärt mig sen jag började gymnasiet är att så länge lärarna får en illusion av att man gör det man ska på lektionerna, att man verkar insatt och intresserad och frågar om hjälp så är det ingen fara om man har frånvaro.

Jag har mvg i många ämnen där jag inte har gjort någonting på lektionerna, och då menar jag verkligen inte någonting.
Jag kastar ihop något så det ser ut som jag jobbar, sen när lektionen är slut slänger jag det. Sen åker jag hem, tar en kopp kaffe, spelar lite bra musik och skriver/gör arbetet.

På så sätt kan jag göra ett MYCKET bättre arbete än att sitta i ett klassrum med folk överallt, en lärare som flåsar i nacken, datorer som är från 90-talet och där dator ergonomi inte existerar.
Tro mig, jag har försökt göra saker i skolan, men jag gör alltid om det helt från början när jag kommer hem.

Alltså.. Jag har inte lärt mig någonting, jag har kastat bort flera timmar av dagen, men jag får fina bokstäver i slutbetyget och det är allt jag går efter tills jag tar studenten.

Nu säger jag inte att alla skolor är så här, tror bara att jag hatar sättet dom förväntar sig att man ska jobba på.

Medlem

En bra förbättring vore att man gav betyg efter prov istället för någonting obegripligt godtyckligt.
Sedan borde respekten för vuxna återupprättas. Som det är nu kan lärare få tinnitus eftersom elever babblar för mycket i klassrummen.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

En bra förbättring vore att man gav betyg efter prov istället för någonting obegripligt godtyckligt.
Sedan borde respekten för vuxna återupprättas. Som det är nu kan lärare få tinnitus eftersom elever babblar för mycket i klassrummen.

Ja, avstängning av stökiga elever. Sommarskola.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Precis


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

En bra förbättring vore att man gav betyg efter prov istället för någonting obegripligt godtyckligt.

Stop där... Vadå "obegripligt godtyckligt"... Om man bortser från att min idrottslärare en gång sa "jag tycker att engagemang bör löna sig" har jag iaf enbart provbaserade betyg. Vilken skola pratar du nu om?

Skrivet av Mr. G:

Sedan borde respekten för vuxna återupprättas. Som det är nu kan lärare få tinnitus eftersom elever babblar för mycket i klassrummen.

Åter igen... I vilken skola då?

Helt ärligt... Ni gnäller som attan på problem jag absolut inte upplever eller någonsin har upplevt, och jag har spenderat ~35-40 h i veckan de senaste tio åren i just skolmiljöer...

Lever vi i helt olika verkligheter eller vad handlar det här om?


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Klfh:
Skrivet av Mr. G:

En bra förbättring vore att man gav betyg efter prov istället för någonting obegripligt godtyckligt.

Stop där... Vadå "obegripligt godtyckligt"... Om man bortser från att min idrottslärare en gång sa "jag tycker att engagemang bör löna sig" har jag iaf enbart provbaserade betyg. Vilken skola pratar du nu om?

Skrivet av Mr. G:

Sedan borde respekten för vuxna återupprättas. Som det är nu kan lärare få tinnitus eftersom elever babblar för mycket i klassrummen.

Åter igen... I vilken skola då?

Helt ärligt... Ni gnäller som attan på problem jag absolut inte upplever eller någonsin har upplevt, och jag har spenderat ~35-40 h i veckan de senaste tio åren i just skolmiljöer...

Lever vi i helt olika verkligheter eller vad handlar det här om?

t.ex. bild hade vi inga prov i ivarjefall, utan där var det hur fina saker man gjorde som satte betyget, och fint är ju en ganska subjektiv sak..

Flera lärare som jag hade hade hörselproblem, de sa aldrig att det var tack vare skolan, men skulle kunna tänka mig det. Gick inte på någon fin skola i högstadiet och ljudvolymen var ofta väldigt hög, så kanske finns det något sammanhang där...

Medlem

inför vuxenlivet så väljer ju man vad man vill jobba med,
kan inte skolan då bli lite smidigare och elever lär sig det dom behöver lära sig och inte annat krafs,

och elever kan kunna komma ut i arbetslivet tidigare ?

vissa ämnen som historia borde vara frivilligt,
för inte har jag nån nytta eller glädje av att sitta på en skolbänk och höra att den å den personen gjorde så och så för några hundra år sen.

Sånt fyller ju ingen funktion i arbetslivet.

Medlem

tycker själv prov inte ska ha så mycket med betyg att göra, utan helheten.
nördar som läser en bok kvällen innan, minns allt, får höga betyg, men dom glömmer allt efter några dagar.
bättre om man tar hela kursen som helhet, och sätter betyg på.
prov är värdelösa.
jag har MVG i Avancerad robotprogramering (hette det?)
jag kan INGET. prov suger stjärt.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

jag har MVG i Avancerad robotprogramering (hette det?)
jag kan INGET. prov suger stjärt.

Efter att du kan det grundläggande spelar det inte så stor roll vad du läser och skriver prov på, det är din förmåga att lära dig, att ta till dig information som är det viktiga.

Se ditt MVG som ett bevis på att du kan lära dig något, och återge det i rätt samanhang. Du programmerar säkert ganska få robotar ändå nuförtiden.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av Klfh:
Skrivet av Mr. G:

En bra förbättring vore att man gav betyg efter prov istället för någonting obegripligt godtyckligt.

Stop där... Vadå "obegripligt godtyckligt"... Om man bortser från att min idrottslärare en gång sa "jag tycker att engagemang bör löna sig" har jag iaf enbart provbaserade betyg. Vilken skola pratar du nu om?

Skrivet av Mr. G:

Sedan borde respekten för vuxna återupprättas. Som det är nu kan lärare få tinnitus eftersom elever babblar för mycket i klassrummen.

Åter igen... I vilken skola då?

Helt ärligt... Ni gnäller som attan på problem jag absolut inte upplever eller någonsin har upplevt, och jag har spenderat ~35-40 h i veckan de senaste tio åren i just skolmiljöer...

Lever vi i helt olika verkligheter eller vad handlar det här om?

Du lever helt enkelt i en annan verklighet.

Allt som ovannämda människor nämner är EXAKT de problem jag själv har märkt där jag bor.
Vad går du för linje?!


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

"Skolan" är ett skämt. man får inte lära sig rätt och fel och sunt förnuft och främst moral, hyfs, ansvar eller utveckla sin intelligens, sen så är skolböckerna full av lögnaktig/felaktiga uppgifter, t.ex som att Rheinfeldt är mycket bättre än Saddam.

Medlem
Skrivet av Klfh:
Skrivet av Mr. G:

En bra förbättring vore att man gav betyg efter prov istället för någonting obegripligt godtyckligt.

Stop där... Vadå "obegripligt godtyckligt"... Om man bortser från att min idrottslärare en gång sa "jag tycker att engagemang bör löna sig" har jag iaf enbart provbaserade betyg. Vilken skola pratar du nu om?

Skrivet av Mr. G:

Sedan borde respekten för vuxna återupprättas. Som det är nu kan lärare få tinnitus eftersom elever babblar för mycket i klassrummen.

Åter igen... I vilken skola då?

Helt ärligt... Ni gnäller som attan på problem jag absolut inte upplever eller någonsin har upplevt, och jag har spenderat ~35-40 h i veckan de senaste tio åren i just skolmiljöer...

Lever vi i helt olika verkligheter eller vad handlar det här om?

I den verkligheten där inte alla barn är snälla och trevliga och där lärare sätter G på personer som skrev MVG på proven.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

123
Skriv svar