GT?/Expressen "nöje"

Medlem
GT?/Expressen "nöje"

Den här artikel förstår jag inte. Kan någon förklara för mig om den är ett aprilskämt eller inte.

http://www.gt.se/fredag/1.1012212/tom-cruise-psykiatriker-ack...

Se videon som man länkar till också. Fellänkning, misstolkning eller en lögn rakt igenom?

Skrivet av X-pressen:

Tom Cruise: Psykiatriker äcklar mig
Tom Cruise tycker att psykiatri är ett brott mot mänskligheten.
Han tycker att scientologi är en bättre medicin.

På Youtube kunde tittare se scientologen Tom Cruise gå mot attack på läkemedelsbranschen. Han menar att det är lättare att få människor sluta ta heroin och metadon än mediciner som används i psykiatrin, skriver National Enquirer.
? Vi har möjligheten att kämpa mot läkemedelsföretagen för att krossa dem, säger han i filmen.
Han är också kritisk mot psykiatriker.
? Jag har varit i kontakt med dem. De äcklar mig, säger han.

Kolla in filmen här!

Av Nathalie Joo
nathalie.joo@expressen.se

Medlem

^- Well både scientologi och amerikanska läkemedelsföretag är jävla as som utnyttjar människor, så vem bryr sig om vad någon av dom säger.

Tom cruise är ett jävla nutcase, bara kolla hans utspel på opera -.- dock måste det vara en fel länkning, varför inte ta den riktiga intervjun istället för något de klippt ihop till ett skämt. verkar jävla skumt.

Medlem

Tycker att Tom gör ett bra jobb som skådis och vill han hjälpa människor (ge riktig hjälp som fungerar) så får han göra det. Han har säkert pengar nog för att kunna göra snabba förändringar.
På vilket sätt utnyttjar scientologin folk?

Nutcase på TV och Opera, men inte nödvändigtvis privat. (Han är ju trots allt skådespelare )

Inaktiv

Spontant när jag öppnade klippet känns det som att de har råkat länka till fel video. Dock så är den baserad på material från en riktig läckt Tom Cruise-video, som antagligen var den de menade att länka till.

Jag har även hört förut att scientologer ogillar psykiatrin. Om man ska vara cynisk, vilket man ska, så kan man gissa att det har något med att göra med att kontrollera sina medlemmar genom att måla upp psykiatriker som onda.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Tycker att Tom gör ett bra jobb som skådis och vill han hjälpa människor (ge riktig hjälp som fungerar) så får han göra det. Han har säkert pengar nog för att kunna göra snabba förändringar.
På vilket sätt utnyttjar scientologin folk?

Nutcase på TV och Opera, men inte nödvändigtvis privat. (Han är ju trots allt skådespelare )

stor skillnad att vilja hjälpa folk, och ge folk den hjälp de behöver. Du låters som resten av alla troende människor när du uttrycker dig sådär.

måste fråga om du skämtar eller inte innan jag ens fortsätter denna diskussion, annars vet du väldigt lite om scientologin och hur folk går upp i "grader" inom kyrkan.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Tycker att Tom gör ett bra jobb som skådis och vill han hjälpa människor (ge riktig hjälp som fungerar) så får han göra det. Han har säkert pengar nog för att kunna göra snabba förändringar.
På vilket sätt utnyttjar scientologin folk?

Nutcase på TV och Opera, men inte nödvändigtvis privat. (Han är ju trots allt skådespelare )

stor skillnad att vilja hjälpa folk, och ge folk den hjälp de behöver. Du låters som resten av alla troende människor när du uttrycker dig sådär.

måste fråga om du skämtar eller inte innan jag ens fortsätter denna diskussion, annars vet du väldigt lite om scientologin och hur folk går upp i "grader" inom kyrkan.

Du har ju inte läst vad jag skrivit :/

Istarius: Fast jag hör inget om det i originalklippet heller (dock är vissa segment lite otydliga för mig så det kanske nämns där. Därav frågan och tråden i.a.f. Vill nämligen verkligen bevisa för mig själv att min bild av blaskan är felaktig och att den faktiskt har något bra att komma med.

Medlem

Jag har sett den där filmen med Tom Cruise när han babblar och Craig Fergusons parodi där han utstöter ljud är ungefär lika logisk och sammanhängande som det som TC säger.

Notera: Scientologi har ingenting med vetenska att göra, det är bara ännu en i randen av kulter som tycker att du ska ge pengar till gud X/profet X för att du ska komma till en himmel. Detta tillsammans med nåt "levelingsystem" för att få lära dig om religionen som om det vore nåt b-igt MMORPG eller nåt.

Gissa varför jag är ateist...

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:

Tycker att Tom gör ett bra jobb som skådis och vill han hjälpa människor (ge riktig hjälp som fungerar) så får han göra det. Han har säkert pengar nog för att kunna göra snabba förändringar.
På vilket sätt utnyttjar scientologin folk?

Nutcase på TV och Opera, men inte nödvändigtvis privat. (Han är ju trots allt skådespelare )

så han är inte nutcase privat ?
Har folk redan glömt att han ville äta upp moderkakan efter det att hans fru fött sin unge,
det är megasjukt, och definitvt inte hälsosamt.

Medlem

so ? vem bryr sig så länge han inte skadar någon genom ex predikan och gör ett bra skådis jobb så får man ju tycka att han är en bra skådis eller gör en bra insats.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:

På vilket sätt utnyttjar scientologin folk?

..
skojade du?

(går f.ö. på linjen tom cruise är ett nutcase, och läkemedelsbolag är jävla as. yup.)

Skrivet av BangBoomBang:

Har folk redan glömt att han ville äta upp moderkakan efter det att hans fru fött sin unge,
det är megasjukt, och definitvt inte hälsosamt.

moderkakan är faktiskt inte alls onyttig, tvärtom.. den är förbannat jävla nyttig
typ alla däggdjur (som får en) brukar äta upp moderkakan

haha hoppas jag inte styr denna tråden åt helvete nu


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

För dom som vill se lite mer om kulten scientology: Scientology and me (BBC dokumentär, fast dom fick inte filma så mycket ostörda)

Bara det faktum att dom har Celebrity centers pekar ganska tydigt på att det bara handlar om att tjäna pengar, och lura svagsinta personer på deras pengar.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

..eller att skaparen är en jävla science fiction-författare som själv sagt "det bästa sättet att tjäna pengar vore att skapa en religion"

den där Scientology and me är helt jävla sanlös )
den skulle ju börja som en dokumentär om scientologerna, men han blev så sjukt harrassad till den grad att han typ exploderade och äntligen skällde ut den sjuke jäveln som var utskickad från dom.. ....precis vad scientologerna ville. det filmade dom och spred överallt.
sjukt kul dokumentär, inte så lång och svinvärd å se. man blir fan mörkrädd.

edit: typo


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Det handlar om kontroll som alla andra religioner.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

scientologi definieras inte ens som en religion i tyskland.. thank god.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

scientologi definieras inte ens som en religion i tyskland.. thank god.

Är det extra lätt att få en ny religion godkänd i tyskland eller varför just där?

Sceintologi är mer som en slags frimurare då kanske?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

prikk: Nej, jag skojade inte men så var det en fråga också. Är inte insatt i scientologin. Däremot visade den korta filmen (tack Rissan för länken) att de har en märklig syn på saker. De påstår sig hjälpa folk men hänger ut personer på det där viset som de gjorde mot filmaren. Förföljelse o trakasserier låter heller inte bra. Nä, bäst att att hålla sig till gameande

Dock så kvarstår frågan om artikeln stämmer. För oavsett om scientologin är världens bästa eller sämsta form av tro så skall tidningarna återge sanningen.

Youtube-proffs
Skrivet av CastorFiber:

Det handlar om kontroll som alla andra religioner.

För att vara ärlig så är ju scientologi en rätt så häftig religion om man jämför med jesus christus o dom där grabbarna.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Vila i frid

Kolla denna istället;

http://www.youtube.com/watch?v=AHseRSX42v8

Står lite rolig info om scientologin under själva intervjuen.

Annars rekommenderar jag denna:
http://www.youtube.com/watch?v=rCGP-0545EU


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Vila i frid

Lite snabbt om hur allt uppstod:

Skrivet av wikipedia:

Scientologists believe that seventy-five million years ago, Xenu was the ruler of a Galactic Confederacy which consisted of 26 stars and 76 planets including Earth, which was then known as Teegeeack. The planets were overpopulated, each having an average population of 178 billion. The Galactic Confederacy's civilization was comparable to our own, with aliens "walking around in clothes which looked very remarkably like the clothes they wear this very minute" and using cars, trains and boats looking exactly the same as those "circa 1950, 1960" on Earth. Xenu was about to be deposed from power, so he devised a plot to eliminate the excess population from his dominions. With the assistance of "renegades", he defeated the populace and the "Loyal Officers", a force for good that was opposed to Xenu. Then, with the assistance of psychiatrists, he summoned billions of his citizens together to paralyze them with injections of alcohol and glycol, under the pretense that they were being called for "income tax inspections". The kidnapped populace was loaded into spacecraft for transport to the site of extermination, the planet of Teegeeack (Earth). The spacecraft were identical to the Douglas DC-8 with the exception of having different engines.

When they had reached Teegeeack/Earth, the paralyzed citizens were unloaded around the bases of volcanoes across the planet. Hydrogen bombs were then lowered into the volcanoes and detonated simultaneously.

Citat:

The now-disembodied victims' souls, which Hubbard called thetans, were blown into the air by the blast. They were captured by Xenu's forces using an "electronic ribbon" ("which also was a type of standing wave") and sucked into "vacuum zones" around the world. The hundreds of billions[6] of captured thetans were taken to a type of cinema, where they were forced to watch a "three-D, super colossal motion picture" for thirty-six days. This implanted what Hubbard termed "various misleading data"' (collectively termed the R6 implant) into the memories of the hapless thetans, "which has to do with God, the Devil, space opera, et cetera". This included all world religions, with Hubbard specifically attributing Roman Catholicism and the image of the Crucifixion to the influence of Xenu. The interior decoration of "all modern theaters" is also said by Hubbard to be due to an unconscious recollection of Xenu's implants. The two "implant stations" cited by Hubbard were said to have been located on Hawaii and Las Palmas in the Canary Islands.

In addition to implanting new beliefs in the thetans, the images deprived them of their sense of personal identity. When the thetans left the projection areas, they started to cluster together in groups of a few thousand, having lost the ability to differentiate between each other. Each cluster of thetans gathered into one of the few remaining bodies that survived the explosion. These became what are known as body thetans, which are said to be still clinging to and adversely affecting everyone except those Scientologists who have performed the necessary steps to remove them.

The Loyal Officers finally overthrew Xenu and locked him away in a mountain, where he was imprisoned forever by a force field powered by an eternal battery (Some have suggested that Xenu is imprisoned on Earth in the Pyrenees, but Hubbard merely refers to "one of these planets" (of the Galactic Confederacy). He does, however, refer to the Pyrenees as being the site of the last operating "Martian report station", which is probably the source of this particular confusion. Teegeeack/Earth was subsequently abandoned by the Galactic Confederacy and remains a pariah "prison planet" to this day, although it has suffered repeatedly from incursions by alien "Invader Forces" since that time.

tl;dr:
Xenu är i stort sett kejsaren i Star wars, han lockar till sig några miljarder människor med hjälp av sprit och psykologer. Sen åker han till jorden och spränger sönder alla dem i vulkaner med hjälp av vätebomber. Dessa människors andar samlas in och dagens kunskap implementeras i dem.

Andarna samlar sig i levande kroppar och sedan sprider de kunskapen Xenu tvingat i dem till andra människor på jorden. Endast scientologerna kan motstå detta och lära sig "sanningen" genom att betala tiotusentals dollar för föreläsningar och böcker.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Youtube-proffs

Låter som en kanongrej de där, lika pengarsugande som alla andra..

Kan citera en låt från våra kära Clawfinger som jag tycker är jävligt bra! Kan nästan tro att Castorfiber har skrivit låten.

Citat:

Please Mr. TV preacher won't you spare me from all of your crap
you've got nothing to say except people pay and make my pay-check fat
you see the lord needs money to heal you to be able to save your souls
your cash your checks your N.Y flats all your silver and all your gold
I'm telling all you fine young people that anything expensive will do
just free yourselves from your material lust and let the lord take care of you
god damn you devil preacher what do you think that you're playing at
you're gaining your wealth but you're losing yourself when you're talking all that
crap
you see I don't believe in Jesus he ain't the son of our creator
You say that you do but I feel sorry for you cause' your a god damn money taker
you don't really believe in the bible, do you even believe in yourself
well no I don't believe in the good lord you see I believe in myself

The good lord wants you to do it, well I've heard that one before
The good lord wants you to do it, you give it all and he stills wants more
you are forgiven child

I've got lots of better things to do than be praying on my knees
I ain't begging for no forgiveness with some pretty pretty please
It's a waste of my time I won't ever sell my soul with your dirty dirty lies
my holy book is in my head and my belief is in my eyes
I'm what you call a non-believer I won't be knocking on heavens door
it's a load of god damn bullshit and I've heard all that crap before
so no I won't buy your morals and I'll never listen to your threats
I won't confess none of my sins to you ‘cause I've paid all my debts
Your ripping off a whole nation and you make them all want to believe
they're paying you with there hard earned cash and you stick it up your sleeve
so spare me your speech because I couldn't care less for your
brainwashed point of view
no cross to bare and no god to bless you won't ever make me be like you

The good lord wants you to do it, well I've heard that one before
The good lord wants you to do it, you give it all and he stills wants more
The good lord wants you to do it, will you sell your soul for a lie
The good lord wants you to do it, well you can kiss your sweet ass
Goodbye!

Jesus Christ was crucified and with him your religion died
leaving nothing left but pain and greed, religious wars is all you breed
the nature of our human will was not to learn to rape and kill
the rights of every human creature we don't need no devil-preacher

Profit before people is that moral to you
well I guess it is with your damn show-biz you make their dreams come true
you keep filling up your pockets and you fill them all up with belief
with your lies of love and the good god above and then Jesus brought us peace
Standing on the TV screen your suit is straight and your teeth are clean
telling lies that fool the nation the god above was your creation
It's all so easy to see, it's a load of fucking bullshit to me
and as far as I'm concerned you're the Judas of humanity

The good lord wants you to do it, well I've heard that one before
The good lord wants you to do it, you give it all and he stills wants more
The good lord wants you to do it, will you sell your soul for a lie
The good lord wants you to do it, well you can kiss your sweet ass
Goodbye!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av the_maxx:

Lite snabbt om hur allt uppstod:
*pladder borttaget*

*suck*

Den ena "skapelsebeskrivningen" låter vansinnigare än den andra. Skulle dock funka bra som en flummig spirituell anime-steampunk film för 12åringar.

Medlem
Skrivet av the_maxx:

Kolla denna istället;

http://www.youtube.com/watch?v=AHseRSX42v8

Står lite rolig info om scientologin under själva intervjuen.

Annars rekommenderar jag denna:
http://www.youtube.com/watch?v=rCGP-0545EU

"Tool"
hehe

Scientologin är väldigt märklig måste jag säga. En värld som jag personligen inte kan greppa och människornas sätt känns onaturligt, som ett skådespel.

Och det här t.ex. känns verkligen inte rätt.
http://www.youtube.com/watch?v=pPol_m8wm8Y&feature=related

Här talar Tom om "the drugs" och visar tydligt sin misstro mot dem. Och med är jag helt OK! För min personliga åsikt är också att man idag tar för lätt på antidepressiva läkemedel och behandlar inte orsaken till symptomen. Som Tom säger: "you mask the problem". Men där skiljer sig våra vägar åt. Scientologin är den rätta medicinen enligt honom. För mig räcker riktiga läkarundersökningar och behandling för dina faktiska problem. Depression can bero på vitaminbrist. Är det så inte bättre att äta vitaminen eller skall manköpa antidepressiva preparat som har flera biverkningar och kostar mycket mer?
http://www.youtube.com/watch?v=cc_wjp262RY&feature=related

Medlem

Kolla in det här också apropå psykiatri.

Men börja inte gå runt nu och säg att folk som fått en diagnos inte har problem, för det är inte det det handlar om. Det är den aktuella lösingen/behandligen som är felaktig.

http://www.youtube.com/watch?v=Qj7GmeSAxXo&feature=related

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Depression can bero på vitaminbrist. Är det så inte bättre att äta vitaminen eller skall manköpa antidepressiva preparat som har flera biverkningar och kostar mycket mer?

Depression kan bero på flera orsaker än vitaminbrist och avsaknad av fantasi, folk blir deprimerade för att någon som är dom nära dör, att de är ensamma, att du förlorat ditt arbete som betyder livet för dig eller att de aldrig får nån chans i livet.

Den dagen som människor börjar bry sig om varandra då löser vi en större del av kakan än med fantasier och kemi.

Jag väljer i alla fall att inte äta mediciner utan lever i verkliga världen tills den dagen kommer då jag blir älskad och får min chans i livet, den dagen kommer jag att bli lycklig.

Eller när "Spore" släpps...

Medlem

Det var inte riktigt det jag menade. Nämnde det bara som ett exempel.
Det är sant att depressioner kan utlösas av bl.a. bortgång som du säger eller kärleksproblem, annan förlust eller många problem. Bara det som dagligen sker i världen kan säkert utlösa en depression om man är tillräckligt känslig. Det blir för mycket och man förlorar gnistan.
Avsaknad av fantasi har jag däremot inte hört något om. Är det tristessen i livet som gör att man blir deprimerad? Att man inte kommer på sätt att underhålla sig själv på? Eller hur menar du?

Skrivet av Ichinin:

Den dagen som människor börjar bry sig om varandra då löser vi en större del av kakan än med fantasier och kemi.

De flesta bryr sig nog rätt mycket men har svårt att visa det genom mimik. Kommunikationen blir också lidande av tidsbrist som det inte blir mindre av. Det kan då ge känslan av att folk inte bryr sig tror jag.
Sedan är det ju klart, och det kan man inte förneka, att det finns människor som inte bryr sig, vilket är något man får acceptera. Det är deras val, eller ofrivilliga val om de lider av en psykisk sjukdom.

Skrivet av Ichinin:

Eller när "Spore" släpps...

Hehe, ja spel gör livet definitivt roligare och det skall bli intressant att se vad som Spore kommer att bjuda på. Såg skojigt ut vid, den nu rätt så jättegamla, presentationen med Robin Williams

1
Skriv svar