Sär skrivning på Google

Medlem
Sär skrivning på Google

[ia=394055; large]

Jag försökte hitta en färgglad handkontroll till Xbox 360 på Google idag. På svenska. Och slogs omedelbart av hur mycket fler träffar man får om man skriver "Xbox 360 kontroll", istället för att använda bindestreck eller skriva ihop. Varför är det så att man alltid får många fler träffar på svenska Google om man särskriver? Är vi så jävla dumma i det här landet att 99% av oss inte kan skriva två ord utan att särskriva?

Jag blir bara så irriterad. Men jag tror faktiskt inte att problemet är större nu än det var för *host25ellersåharkel* år sedan, när jag var liten. Det är bara det att idag kan ALLA synas, istället för bara de som faktiskt kan skriva korrekt. Förr i tiden var det bara tidningsjournalister (som ju hade vissa krav på sig) och författare (som sållades extremt hårt, och fortfarande sållas extremt hårt, av förlagsredaktörerna) som fick ut sina texter till den breda massan. Procentuellt är det nog lika många funktionellt illiterata som förr, men numera har 75% av dem en blogg om antingen mode eller hur det är att vara lattemorsa i Vasastan.

Jag tror inte att det går att göra något åt det. Och det deprimerande för mig som skribent är ju att folk i allmänhet inte ser skillnad på en rättstavad text fri från felaktigheter och det lille Sture, 3 år, har klistrat upp på kylen hemma (vilket förmodligen ändå är ett par pinnhål över valfri tonårs-/föräldra-/sportbloggare). Jag sitter och filar på en text tills den är felfri, och försöker sälja den, bara för att inse att många (men långtifrån alla, som tur är) hellre tar in en text slumpmässigt ihopplockad av en skock apor, eftersom det är billigare.

Jag kanske borde skriva en bok om språkets förfall, men ingen skulle ju ändå läsa den... Och kanske är det bara så att vi som bryr oss om sådant här är dinosaurier - om det är det här hållet det skrivna språket utvecklas måste det kanske få göra det. Synd bara att resultatet blir att ingen kommer att kunna läsa vad vi skriver idag om 100 år.

Min jakt slutade för övrigt med att jag hittade en sida som har billiga handkontroller i minst fem färger. Ihopskrivna.

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Sär skrivning på Google

Tanken har aldrig slagit mig, det har bara blivit automatik att söka så.


signatur
Medlem

Men är det inte så att det söks på alla ord individuellt om man särskriver? Söker man på ex. handkontroll får man bara träffar på just handkontroll. Söker man däremot på hand kontroll får man träffar som: "det är viktigt att ta HAND om sin KONTROLL".

Dock borde ju särskrivning bidra till det extra antalet träffarna också.

Medlem

Flame har rätt... du får träffar på orden du söker på...

1
Skriv svar