Inaktiv
Högskola

Nu är det såhär att jag går ut gymnasiet nu till sommaren. Och snart är det dags att välja vad man ska fortsätta med... Jag har iaf bestämt mig att jag ska plugga vidare men jag har verkligen INGEN aning vad jag ska läsa och vad det innebär osv. Har ett meritvärde på 13~ och HP på 0.8 första gången jag gjorde det, ska göra det nu till våren igen...

Funderat på tekniskt basår (för matten och fysik b, har bara läst upp till matte c och fysik a. Läser matte d just nu men vi har en horribel lärare och en ännu sämre bok så, ja... Vet inte hur det går med den) + datateknik på chalmers... Visserligen får man ju plugga i 6 år då men är det något att rekommendera? Eller har ni några tips på annat å kanske några tricks? ;D

Medlem

OM jag hade fått välja igen... arkitekt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

OM jag hade fått välja igen... arkitekt.

"Arkitekt 19,74 4,00 1,9 2,0
Arkitektur och teknik 19,80 ** 1,8 1,8"
http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/sa_soker_du/anta...

Liiite för höga antagningspoäng för mig Bara lite...

Medlem

ta ett skitjobb i ett eller ett halvt år. du får lite tid att tänka över vad du vill och kommer att blir bra mycket mer motiverad att verkligen bli klar med dina studier så du inte hamnar på samma ställe igen. jag gick på studier direkt, och det blev nästan lite mastigt.

Medlem

Varning:

Är du en teoretisker och gillar att "bara" använda hjärnan så kan högskolan mycket väl vara något för dig. Men för oss som är praktiska/kreativa så är högskolan oftast ett helvete och slöseri av värdefull tid.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

Varning:

Är du en teoretisker och gillar att "bara" använda hjärnan så kan högskolan mycket väl vara något för dig. Men för oss som är praktiska/kreativa så är högskolan oftast ett helvete och slöseri av värdefull tid.

Konstig inställning, det finns många kurser/program som är för de mer "kreativa", det gäller bara att rota i kurskatalogerna, det låter snarare som du valt fel sak att studera?


signatur

Space for rent.

Inaktiv
Skrivet av lave:

ta ett skitjobb i ett eller ett halvt år. du får lite tid att tänka över vad du vill och kommer att blir bra mycket mer motiverad att verkligen bli klar med dina studier så du inte hamnar på samma ställe igen. jag gick på studier direkt, och det blev nästan lite mastigt.

Kommer jag verkligen inte göra... Då fastnar man bara i jobb-historian, och även om jag inte skulle göra det så skulle jag vara tillbaka på ruta ett igen. Dessutom försenas studierna med ett extra år =/.

Och jag tror jag är teoretiker, eller rättare sagt, det är jag...

Medlem

Ptja, om du är teknist intresserad så är det mycket enklare att välja imo då skillnaderna mellan linjerna är större än på den humanistiska sidan eller vad man ska kalla den.

Du kollar helt enkelt på vilka ämnen du gillar mest och så ser du vilken linje som representerar just dessa ämnen starkast och kör på det.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Lumpen!:up:


signatur

What seems to be the officer problem?

Inaktiv

ifall du läst nåt tekniskt på gymnasiet så crapjobba i ett år.. det är sjukt motiverande, och ger dig en jävla erfarenhet du behöver

jag läste bara på lite på chalmers lindholmens pappershäfte med introduktionsmatte innan jag började på elektroteknik i högskolan i halmstad.. det var mer än adekvat för analysen etc

var inte rädd, är du sugen och motiverad kommer det kännas roligare och mer lärorikt än gymnasiet bara..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av El-Dudeerino:

Lumpen!:up:

Blev avskriven De gillade inte min medicinering...

Skrivet av prikk:

ifall du läst nåt tekniskt på gymnasiet så crapjobba i ett år.. det är sjukt motiverande, och ger dig en jävla erfarenhet du behöver

jag läste bara på lite på chalmers lindholmens pappershäfte med introduktionsmatte innan jag började på elektroteknik i högskolan i halmstad.. det var mer än adekvat för analysen etc

var inte rädd, är du sugen och motiverad kommer det kännas roligare och mer lärorikt än gymnasiet bara..

Jag har läst teknik med inriktning data, yes... Men jobba är nog inte ett alternativ för mig, jag skulle nog inte orka och känner mig inte riktigt mogen för det ännu heller.

Inaktiv
Skrivet av lave:

ta ett skitjobb i ett eller ett halvt år. du får lite tid att tänka över vad du vill och kommer att blir bra mycket mer motiverad att verkligen bli klar med dina studier så du inte hamnar på samma ställe igen.

Medlem
Skrivet av Werzion:

Varning:

Är du en teoretisker och gillar att "bara" använda hjärnan så kan högskolan mycket väl vara något för dig. Men för oss som är praktiska/kreativa så är högskolan oftast ett helvete och slöseri av värdefull tid.

Njae, det håller jag inte med om. Jag är framför allt praktiskt/kreativt lagd men jag lärde mig massor på högskolan - Vi läste teorin och sedan fuskade vi med det i labbsalarna alternativt körde projektarbeten kring teorin. Jobbigt som fan emellanåt men mest pga lata kursare.

Jag körde tekniskt basår här på högskolan i jönköping, det var inte så sexigt dock - sedan på KTH blev allt mycket bättre.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Alcr:

Kommer jag verkligen inte göra... Då fastnar man bara i jobb-historian, och även om jag inte skulle göra det så skulle jag vara tillbaka på ruta ett igen. Dessutom försenas studierna med ett extra år =/.

Och jag tror jag är teoretiker, eller rättare sagt, det är jag...

nej, nej, tvärtom! ett år/halvårs yrkeserfarenhet (oavsett vad det är!) är GULD på ditt CV sen! det visar att du duger till mer än att sitta i skolbänken! det skadar inte heller att jobba lite extra när man pluggar, ideellt eller för att tjäna pengar. och tar du ett tillräckligt tråkigt jobb så fastnar du inte :). det ger dig DESSUTOM tid att skriva högskoleprovet några gånger till (en av mina polare gick upp 0.5-.0.7 bara genom att skriva det några gånger och plugga lite), så det ger dig ytterligare möjligheter att välja utbildning.

Inaktiv
Skrivet av lave:
Skrivet av Alcr:

Kommer jag verkligen inte göra... Då fastnar man bara i jobb-historian, och även om jag inte skulle göra det så skulle jag vara tillbaka på ruta ett igen. Dessutom försenas studierna med ett extra år =/.

Och jag tror jag är teoretiker, eller rättare sagt, det är jag...

nej, nej, tvärtom! ett år/halvårs yrkeserfarenhet (oavsett vad det är!) är GULD på ditt CV sen! det visar att du duger till mer än att sitta i skolbänken! det skadar inte heller att jobba lite extra när man pluggar, ideellt eller för att tjäna pengar. och tar du ett tillräckligt tråkigt jobb så fastnar du inte :). det ger dig DESSUTOM tid att skriva högskoleprovet några gånger till (en av mina polare gick upp 0.5-.0.7 bara genom att skriva det några gånger och plugga lite), så det ger dig ytterligare möjligheter att välja utbildning.

Nej, jobba är inte ett alternativ för mig. Att studera direkt kommer jag göra. Frågan är bara hur länge, med vad och var någonstans. Här i Halmstad finns det inte särskilt mkt att välja på, dataingenjör som bäst kanske, och det vet jag inte ens vad det innebär.

Inaktiv

vad menar du med att det inte finns så mycket att välja på här i halmstad?
det är ju det klassiska utbudet, liksom
(dock kan man inte läsa till master här, utan enbart högskoleing/kandidat/magister)

sen kan du ju gå låtsas-ingenjörsutbildningar som heter typ "spelprogrammering!" etc nånstans men i mina ögon känns det ganska så oseriöst?

btw.. orkar du inte jobba så kommer du inte orka en ingenjörsutbildning
men det är klart, du kan ju läsa nåt flummigt och softa ^^


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Youtube-proffs
Skrivet av CastorFiber:

OM jag hade fått välja igen... arkitekt.

Det är du och George i Seinfeld

Hade jag vart du så hade jag tagit ett ströjobb, sparat pengar och rest jorden runt eller utomlands i några månader för att finna det som ger dig mening med livet, vad vill du jobba med osv.

Sedan börjat läsa på högskola.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Werzion:

Är du en teoretisker och gillar att "bara" använda hjärnan så kan högskolan mycket väl vara något för dig. Men för oss som är praktiska/kreativa så är högskolan oftast ett helvete och slöseri av värdefull tid.

Jag vill då hålla med Werzion lite, fast mer säga att är du akademiker och passar för miljön så är det go-go. Det är ju lite svårt att veta i förväg bara. Jag stannade bara ett år inom högskola, innan jag fattade att det var värdelöst för mig och drog vidare till en mycket bättre KY istället.
Finns det KY för ditt yrkesval, så är det att rekommendera. Varmt. Det vill säga, du måste först inse vad det är du vill. 4-6 år är en väldigt lång tid, särskilt att lägga ned ett så pass stort studielån på, som det oftast innebär.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

tank ocksa pa att du bara far studiemedel i 6 ar, sa om du inte vill jobba extra eller har en massa pengar sparade sa kan det vara svart att fa ekonomin att ga ihop om du hoppar pa en utbildning, gar ett-tva ar for att sedan vilja byta!

om du vill ha en valdigt 'bred' utbildning sa valj nagon civ-ing, kanske med data-inriktning om det ar det du vill halla pa med. alternativt nagot datavetenskapligt program om du nu inte alls vill plugga fysik overhuvudtaget.

Inaktiv

om man utan större problem kan extrajobba har man
1. inget liv
eller
2. en jävligt slapp utbildning


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

1
Skriv svar