Ont när jag spelar gitarr

Inaktiv
Ont när jag spelar gitarr

Ja, jag får ont när jag spelar vissa saker på min elgitarr. När man "dämpar" en sträng så man får ett tyngre ljud för att sedan spela på nån av de ljusare strängarna så att man får ett metalljud, ungefär som introt till "Take this life" av In flames.
Då smyger smärtan sig på i armbågen, någon som vet om jag håller fel eller om ni känner igen er. Hjälp!

Antagligen luddigt förklarat, skyller på för lite kaffe. ;O

Medlem

Tennisarm?
Musarm?


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv

jupp nåt sånt har du fått, en förslitningsskada.

Inaktiv

Spelade skit mycke bas innan. Då jag fick stora feta blåsor på händerna. Men efter ett tag så blev huden van. Dina fingertoppar lär bli hårda snart dom med så det kommer inte göra så ont längre


signatur

ONE TIME AT BANDCAMP! "i saw this guy, and he LOOKED at med. It was soooo cool!

Inaktiv
Skrivet av rising.freerider:

Spelade skit mycke bas innan. Då jag fick stora feta blåsor på händerna. Men efter ett tag så blev huden van. Dina fingertoppar lär bli hårda snart dom med så det kommer inte göra så ont längre

Har du ens läst hans inlägg eller bara rubriken?

Förövrigt, låter som en förslitningsskada, ja

Inaktiv

Löses genom att vila eller om jag förstått allt rätt?
Tack för all hjälp föresten! ;D

Inaktiv

vet inte om du håller fel men att vara teknisk när man spelar gitarr är ganska fysiskt påfrestande
håller du fel och skadar dig är det ju synd, men många saker krämpar och gör ont i nåt år tills du börjar få koll på det


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Keep on rock'n! - Säger jag bara. Fast det gör ont. Man vänjer sig


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Haha, så det är inte så att jag kan få bestående skador?
Låter kanske lite paranoid men man måste ju vara på den säkra sidan.

Medlem

Vill bara kolla vilken hand det är som gäller, pickhanden eller frethanden? Kukar sig frethanden så är det väl stor chans att det handlar om förslitning pga konstig handställning/teknik. Svårt att se hur pickarmen kan bli så skadad genom gitarrlir.. gör du något annat som är påfrestande för armarna?

Det är alltid bäst att kolla sånt här hos en läkare eller vafan det är man kollar det hos.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

om man ska lära sig ta barré-ackord så gör det ju alltid ont i början


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Har du gitarren hängandes vid knäna eller ;).
Skulle gissa på att du antagligen håller gitarren dåligt eller spänner dig på någotvis. Slappna av i överkroppen och ställ in så gitarren kommer högre up, bara en gissning dock.


signatur

<3

Inaktiv
Skrivet av Alcr:
Skrivet av rising.freerider:

Spelade skit mycke bas innan. Då jag fick stora feta blåsor på händerna. Men efter ett tag så blev huden van. Dina fingertoppar lär bli hårda snart dom med så det kommer inte göra så ont längre

Har du ens läst hans inlägg eller bara rubriken?

Förövrigt, låter som en förslitningsskada, ja

Klart


signatur

ONE TIME AT BANDCAMP! "i saw this guy, and he LOOKED at med. It was soooo cool!

Inaktiv

Det är pickhanden jag får ont i. När jag "dämpar" strängarna gör jag så att jag lägger handen precis där strängarna är spända, det är då jag får ont i armbågen. Men annars gör jag inget påfrestande för armarna vad jag vet, det skulle väl vara att skriva (pluggar) och då sitta vid datorn.

Medlem

Har själv svårt att se hur gitarrandet kunde ha lett till en sådan skada.. men gå till läkaren för bövelen.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

Nja, är inte så sugen på att gå till farbror doktorn. Ska prova lite, och om det blir värre går jag absolut till en läkare, har bara spelat gitarr i ett år och elgitarr i endast ett halvår, så det kan ju vara en vanesak. Men tack för hjälpen folk!

Medlem

Lycka till nu då


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Alltså, jag kan tänka mig att det handlar om spänningar. Jag känner ibland att det krampar i underarmen när jag kör för mycket palm mute eller för snabba saker, och det har jag kommit fram till att det helt enkelt beror på att jag spänner underarmen. Efter ett tag gör det lite ont också, och då är det bara att vila några minuter som gäller.

För mig funkade det att tänka på att slappna av i axlarna och att sätta lillfingret mot gitarrhuset, strax under strängarna, så att armen var avslappnad. Du kan ju alltid se ifall det är nått sånt, men om det inte löser sig är det nog bara doktorn som gäller tror jag. Armbågen är ju full av en massa läskiga ledband och grejer som man inte direkt vill få utslitna.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv

Stå upp när du spelar först och främst. Stretcha innan du börjar lira, mycket viktigt. Har sett jättemånga som inte stretchar riktigt och som halvligger i soffan framför TVn och spelar, då håller det tyvär inte så länge. Byt position ibland också och ta 5-10 minuters paus varje timme.

Medlem

normalt ska man vila, och träna.
själv fick jag problem med handen och handleden pga 24/7 sittade med en datormus. Löste sig igenom att aldirg ge upp och tvinga haden att skärpa till sig. Dock är min kropp lite konstig, så det jag skrev först är bäst
Vila, sedan träna upp musker och leder, försiktig och lungt, många olika övningar.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Kibb:

Stå upp när du spelar först och främst. Stretcha innan du börjar lira, mycket viktigt. Har sett jättemånga som inte stretchar riktigt och som halvligger i soffan framför TVn och spelar, då håller det tyvär inte så länge. Byt position ibland också och ta 5-10 minuters paus varje timme.

Vad blir skillnaden rent ergonomiskt? Frågar av nyfikenhet och inte för att ifrågasätta eller nåt. :]

Medlem

Hur långt upp har du gitarren ? Själv har jag min gitarr rätt så högt uppe när jag står upp och spelar, annars får jag också ont ibland!

Inaktiv

Så där ja, nu har jag stått upp och spelat de senaste dagarna (inte hela tiden såklart) och märkt att det känns mycket bättre för båda händerna. Dock undrar jag hur jag ska ha axelbandet, har haft det över muskeln som är mellan nacken och axeln och får då ltie småont i den. Ska jag ha gitarren på något annat sätt eller är det bara att träna?

Famest: Hmm, antar att jag har den ganska högt uppe men som sagt så har jag hittat en bra ställning nu.

Inaktiv

Usch vad du värkar ha problem.. I pity you!

Vet inte riktigt hur du ska göra vid problem så som du får då jag själv aldrig känt en smula ont någonstans mer än när man suttit och shreddat skalor 5-6h en dag.. och då är det bättre bara jag vilar efter 1h eller så.

Har aldrig heller direkt använt axelband och stått.. brukar sitta i min dator stol mest då jag använder datorn som preamp.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv
Skrivet av DarthZ:

Usch vad du värkar ha problem.. I pity you!

Vet inte riktigt hur du ska göra vid problem så som du får då jag själv aldrig känt en smula ont någonstans mer än när man suttit och shreddat skalor 5-6h en dag.. och då är det bättre bara jag vilar efter 1h eller så.

Har aldrig heller direkt använt axelband och stått.. brukar sitta i min dator stol mest då jag använder datorn som preamp.

Nja, så allvarligt är det inte! Men jag ska prova mig fram, är som sagt halvt nybörjare (6 mån Elgitarr, 1 år akustisk) så det kan ju bara vara teknikproblem. Är självlärd också vilket gjort att jag aldirg direkt fått tips om hur jag ska spela.
;D

Edit: Har läst runt på Ultimate Guitars forum. Såg folk med liknande problem. Ska köpa ett bredare och krafttigare axelband och öva på min teknik.

1
Skriv svar