Upphovsrätt på jpeg

Ti.
Medlem
Upphovsrätt på jpeg

Jag undrar hur man kan veta om en jpeg-bild är Copytight-skyddad.

Ska det inte finnas ett © någonstans på bilden? Och annars måste bilden anses vara fri att använda, eller?

Medlem

Nej. Du har inte rätt att använda NÅGONTING om du inte fått rätt av upphovsrättsägaren eller om det specifikt står skrivet att du får använda materialet.

(I min erfarenhet så får du ofta om du frågar om du får göra en sak, men om du inte frågar då blir folk ofta sura.)

Men det finns undantag, privat användning och så kallad fair use brukar undantas. Ska du göra en website med någon annans material bör du fråga om lov, ska du göra ett skolarbete/en presentation som visas för några få människor och visas kanske 1-2 gånger så är det skit samma.

Medlem

Du får inte använd någon bild alls utan tillstånd.


signatur
Medlem

ahahaahhaha tror alla skiter i det där

+att min hemsida är gjord av massor av andra bilder..också sånna som jag gjort om och döpt till det namn som jag vill ha. (LOGO)


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

ahahaahhaha tror alla skiter i det där

+att min hemsida är gjord av massor av andra bilder..också sånna som jag gjort om och döpt till det namn som jag vill ha. (LOGO)

Suck...

Inaktiv

© har _noll_ betydelse i sverige.. for the record


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

ahahaahhaha tror alla skiter i det där

+att min hemsida är gjord av massor av andra bilder..också sånna som jag gjort om och döpt till det namn som jag vill ha. (LOGO)

Men snälla?

Ti.
Medlem

Aha..

Okej. Tackar!

Inaktiv
Skrivet av mosoloa1:

ahahaahhaha tror alla skiter i det där

+att min hemsida är gjord av massor av andra bilder..också sånna som jag gjort om och döpt till det namn som jag vill ha. (LOGO)

Jag hoppas inte alla skiter i det, men själv har jag stött på 2 hemsidor som har använt en flash animatiob som jag har gjort, dom blev nedstängda direkt men bryta mot copyright kan leda till böter och/eller fängelse upp till 2 år, men det beror på hur grovt det är så skulle inte oroa mig i ditt fall, men antar att du inte är straffmyndig.

1
Skriv svar