Demigod dukar under för piraterna

Skrivet av Buio:

Vilket är intressant att du nämner Steam, då de är den tjänst som tvingar produkterna att byggas in i deras klient.

Impulse fungerar inte på det sättet, utan spelen på Impulse kan spelas i singleplayer utan att klienten är igång. Dessutom är Stardock med Impulse det företag som jobbar för en oberoende lösning, medans Steam inte gör det.

Edit: Stavfel etc.

"It paves the way to letting users validate their game on any digital distribution service that supports that game"

Som jag sa, problemet om ett spel bara finns på Steam så måste ju allt fortfarande bli en standard. Spelet släpps för Steam, du har Impulse konto, du måste till Steam då för Impulse kan inte validera ett spel den inte säljer, eller förstår jag fel?

Verkar vara en bra väg åt rätt håll dock och jag hoppas onlineförsäljningen snart kommer ikapp den tekniska smidigheten som mindre lagliga siter ger.

Jag är emot piratkopiering, förstå mig inte fel, men att utveckla en bra & smidig lösning för kunden skulle vara prio #1 - inte jaga och stänga dom som har smidigare lösningar.

Medlem

Mycket skoj spel. Blir att köpa så fort det kommer ut i Sverige då jag vill stödja den lokala spelbutiken.

Inaktiv

PR-kupp.


signatur

War never changes.

Medlem

Pirat eller ej så tycker jag det är dålig om spelet inte klarar av runt 100 000 anslutningar utan att få problem...

Medlem
Skrivet av Xenil:

Det släpps ändå inte i Europa/Norden förens nästa månad vare sig du kan köpa det online från Amerika eller inte. Och det verkar som att du tror att alla vet om den sidan(googlade på sidan men inte fan hittade jag den fast jag prövade flera olika sökord tillsammans med impulse) Skulle inte förvåna mig om man sedan behöver ha visa kort eller liknande för att kunna handla och hur många under 16-18 år har det?

Hur kan man INTE hitta det? Det finns flera köpställen och man betalar till och med i svenska kronor från de flesta sajterna.

Dessutom torde ju just Impulse vara välkänt och populärt i dessa piratliberala kretsar, då de gått i bräschen för DRM-fria spel med Galactic Civilization osv. Demigod är inget undantag.

Vad gäller betalkort torde väl varje liten fjortis ha åtmistone en förälder med betalkort. Om inte annat finns ju PayPal-betalning också.
Hur kommer det sig att så många är så rädda för onlinebetalningar? Man får ju spelen både billigare och snabbare.

Dessutom finns det ett specialerbjudande iom Demigod-lanseringen, så att du även får plastboxen hemskickad till dig, om du verkligen, verkligen saknat en sådan, mot ett par tior extra i betalning + frakt så klart.

För de som fortfarande inte hittat en enda köplänk, så finns det två stora sådana tex på spelets förstasida;
http://www.demigodthegame.com


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av TotalCraptastic:

Vad händer om du söker på Steam efter Demigod? 0 träffar skulle jag chansa på? (nej, ids inte bry mig om att kolla själv)

Det är det jag menar - skapa en standard, valet för kunden ska vara vilken tjänst dom föredrar använda - inte vilken tjänst dom måste använda för att få X & Y.

Grejen med Stardocks lösning är att du inte ens behöver ha Impulse igång.
Det är alltså HELT DRM-fritt. Inte som Steam-spel, som kräver att man kör Steam-applikationen i bakgrunden eller lanserar spelen från Steam.

Impulse "Standard" är alltså mer standard är Steam, dvs kör spelet helt enkelt som en vanlig exe-fil.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Kartraith:

Folk laddar ner för att testa, gillar de spelet köper de det.

I en perfekt värld så vore det så. Nu laddar folk ner och testar och gillar de det så spelar de vidare, annars tar de bort spelet. Skulle inte tro att det är mer än någon procent som köper spelet även om det var bra. Laddar själv ner en del och har spelat igenom en ganska stor mängd nerladdade spel samtidigt som min spelhylla/lista på steam växer ganska friskt. Jag har dock inte betalat för varenda spelupplevelse jag genomlevt samtidigt som jag inte har genomlevt varenda spel jag betalat för då man råkat ut för en del bottennapp.

/ LordDaimos

Medlem

Vad händer sedan då? När det finns en standard? När priserna är, säg hälften mot idag? När allt är DRM-fritt? När kvalitén är det dubbla?

Skall inte priserna halveras igen då för att piraterna skall köpa det? Behöver inte kvalitén bli ännu bättre? Ingen som tycker det är motsägelsefullt med halva priset och dubbla kvalitén?

Jag sitter här och tittar på en SNES-kartong som jag köpte när jag var 12 bast. Det står 749 kronor på den och spelet är Mickey Mouse Magical Quest. Demigod kostade runt 400 kronor vilket jag anser är ett bra pris(halva någon?) för en produkt som eventuellt kan underhålla mig i minst 5 timmar(antagligen mycket mer med tanke på detta spelet i tanke).


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Testade spelet inatt, blir ett givet köp.
Sen att dom inte skaffar en gratis online trail client första dagarna anser jag vara ett dumt drag. Spelet är inte direkt allmänt känt, och nog hade det varit värt det, om dom tänkt lite på det.
Och på det.. 40$ för ett spel på 2gb, utan singelplayer och ganska uppenbart är halvklart. Det är väll rena rånet?

Som någon sa på deras forum.. det har mycket att ge, men ännu är det inte riktigt där En karaktär skapar sdk vore ju något helgrymt, vore nice att se alla karaktärerna ifrån DOTA + en remake DOTA map Trotts den halvhårda dommen skulle jag säga, GO STARDOCK!

Inaktiv

Stackars dem som har köpt spelet.....

Medlem
Skrivet av Heat:
Skrivet av Sito:

Demigod
Ärligt köpt kopia: 18,000 st
Torrent Downloads: 102,000 st

Konstigt att man vill stänga siter som PB o.dyl. not...

Det betyder inte att dom 102,000 st hade köpt spelet om inte torrent alternativet fanns... Sen så lär väll kanske några av dom 102,000 köpa spelet för online delen efter att ha fått testa på det.

Heat har rätt. Nu när spelet börjar patchas och piraterna inte kan spela det längre så kommer vissa att köpa det, andra inte. Den nerladdade versionen blev alltså lite som det demo de aldrig hade.

Medlem
Skrivet av Aftonstjaerna:

Vad händer sedan då? När det finns en standard? När priserna är, säg hälften mot idag? När allt är DRM-fritt? När kvalitén är det dubbla?

Skall inte priserna halveras igen då för att piraterna skall köpa det? Behöver inte kvalitén bli ännu bättre? Ingen som tycker det är motsägelsefullt med halva priset och dubbla kvalitén?

Jag sitter här och tittar på en SNES-kartong som jag köpte när jag var 12 bast. Det står 749 kronor på den och spelet är Mickey Mouse Magical Quest. Demigod kostade runt 400 kronor vilket jag anser är ett bra pris(halva någon?) för en produkt som eventuellt kan underhålla mig i minst 5 timmar(antagligen mycket mer med tanke på detta spelet i tanke).

Tacka bergsala för att SNES spelen var så dyra, så företags girighet igen för att man var så fattig under SNES generationen.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Pirat eller ej så tycker jag det är dålig om spelet inte klarar av runt 100 000 anslutningar utan att få problem...

dom räknade nog inte ens att sälja så mycket ens, än mindre 100,000 pirater på väldigt kort tid. En simpel cdkey check hade ju löst problemet jag förstår inte varför spelet inte har nåt skydd alls.

Medlem

detta spel har ju ej släppts i svergie än me want

Medlem
Skrivet av Newguy:

detta spel har ju ej släppts i svergie än me want

http://www.demigodthegame.com/purchase/

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Xenil:

Det släpps ändå inte i Europa/Norden förens nästa månad vare sig du kan köpa det online från Amerika eller inte. Och det verkar som att du tror att alla vet om den sidan(googlade på sidan men inte fan hittade jag den fast jag prövade flera olika sökord tillsammans med impulse) Skulle inte förvåna mig om man sedan behöver ha visa kort eller liknande för att kunna handla och hur många under 16-18 år har det?

Hur kan man INTE hitta det? Det finns flera köpställen och man betalar till och med i svenska kronor från de flesta sajterna.

Dessutom torde ju just Impulse vara välkänt och populärt i dessa piratliberala kretsar, då de gått i bräschen för DRM-fria spel med Galactic Civilization osv. Demigod är inget undantag.

Vad gäller betalkort torde väl varje liten fjortis ha åtmistone en förälder med betalkort. Om inte annat finns ju PayPal-betalning också.
Hur kommer det sig att så många är så rädda för onlinebetalningar? Man får ju spelen både billigare och snabbare.

Dessutom finns det ett specialerbjudande iom Demigod-lanseringen, så att du även får plastboxen hemskickad till dig, om du verkligen, verkligen saknat en sådan, mot ett par tior extra i betalning + frakt så klart.

För de som fortfarande inte hittat en enda köplänk, så finns det två stora sådana tex på spelets förstasida;
http://www.demigodthegame.com

Jag har inget "betalkort"... bara ett vanligt "bankkort". Mina föräldrar har även de bara vanliga bankkort. Flera av mina kompisar har inget annat än kontanter de heller.

Medlem
Skrivet av wsod:

http://forums.demigodthegame.com/347467

Some clarifications

I’ve seen a lot of news articles this week and a lot of confusion about what occurred this week. The issue isn’t terribly complicated.

Ars Technica had a good article that describes what happened. But still, a lot of people seem to think warez users are able to play multiplayer games. No, they can’t. Even the retail box has a serial # in it that users have to use and be validated to play online. What brought down servers was a lot more benign than that. It was the HTTPS requests to inform users if there was a new version along with checking the community features for info (friends lists, chat channels, etc.) and things like that. Things like that are pretty piddly. It’s only when you get a ton of users doing that at the same time that it becomes a problem as we saw.

But here’s the thing: While piracy is annoying, you can’t blame piracy for this problem. Let’s face it, there’s plenty of data out there about how many pirated games are being played. We should have looked at that. We assumed since Sins of a Solar Empire and Galactic Civilizations, both of which sold extremely well and got great reviews, that the # of pirated copies of Demigod in use would probably be in the same ballpark, maybe twice as much. But had we looked at what other publishers have said, we would have known that it’s not unusual for there to be hundreds of thousands of warez copies in use. And if we had, we could have simply had the retail version not have any HTTP calls in it and instead just had an update button on the main menu to check for updates and voila, problem solved.

The second misconception is the argument that because Demigod’s retail version is heavily pirated that it costs massive sales. But that, again, puts the blame on the wrong parties. If you want to talk about the horrible multiplayer experience on launch day, well, that’s our fault because of what I said above. If you want to say that the horrible day 1 multiplayer experience resulted in negative game reviews which will seriously damage the game’s sales then I say again, that’s our fault too because of what I said above OR we could have just sent out the review copies on release day (Tuesday) and reviewers wouldn’t have had it until Thursday by which point the problem had largely been resolved and the review scores would have been fine. But in either case, it’s still our fault.

Stardock är tydligen inte lika angelägna att direkt skyffla över allt ansvar för det inträffade på piraterna som så många andra gör. Istället verkar de se det som en miss från sin sida. En miss som enkelt kunde lösas utan att krångla till det för de betalande kunderna. För detta ska de ha en stor eloge.

Medlem

^- Härligt av Stardock, blir ett köp av Sins of the solar empire, galatic civlizations och Demigods i framtiden. Många plus till Stardock.

Medlem

Ja stardock har tagit på sig att det var deras fel att de inte förutsåg det, däremot så byggde det mycket på att Gamestop i USA började sälja spelet 5 dagar innan release, vilket betydde att spelet blev piratat 5 dagar tidigare än de hade trott, vilket ledde till att piraterna hade haft 5 dagar på sig att ladda ner spelet när de väll körde igång de riktiga servrarna.

Inte så mycket piraternas fel som Gamestops, värsta är att SD/GPG inte kan göra några åtgärder mot Gamestop som inte skulle skada SD/GPG mer än gamestop.

Inaktiv
Skrivet av Sevenix:

Ja stardock har tagit på sig att det var deras fel att de inte förutsåg det, däremot så byggde det mycket på att Gamestop i USA började sälja spelet 5 dagar innan release, vilket betydde att spelet blev piratat 5 dagar tidigare än de hade trott, vilket ledde till att piraterna hade haft 5 dagar på sig att ladda ner spelet när de väll körde igång de riktiga servrarna.

När Stardock fick reda på att Gamestop släppt spelet tidigt så var de tvunga att åka in och jobba extra över helgen för att fixa igång alla online servrar. Så servrarna kom upp innan officiella releasen pga Gamestops tabbe.

Medlem
Skrivet av Aftonstjaerna:

Jag sitter här och tittar på en SNES-kartong som jag köpte när jag var 12 bast. Det står 749 kronor på den och spelet är Mickey Mouse Magical Quest. Demigod kostade runt 400 kronor vilket jag anser är ett bra pris(halva någon?) för en produkt som eventuellt kan underhålla mig i minst 5 timmar(antagligen mycket mer med tanke på detta spelet i tanke).

325 kr betalade jag för Demigod förra veckan.
Helt ok IMO, men för piratande fjortisar så kommer inget över 10kr vara accepterbart. Och med tanke på tidigare diskussion i denna tråd, så verkar ju inte ens 10kr vara accepterbart för onlinespel, då de tydligen inte ens lärt sig använda onlinebetalning :S


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Exxo:

Jag har inget "betalkort"... bara ett vanligt "bankkort". Mina föräldrar har även de bara vanliga bankkort. Flera av mina kompisar har inget annat än kontanter de heller.

Därför nämnde jag även PayPal som alternativ, för tex Bank Transfer. Internetbanken har du väl lärt dig använda?
Btw; vilka föräldrar 2009 har INTE betalkort?!

Seriöst.
Att skylla piratandet på att ni inte orkar betala är ett jävligt tamt argument.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Inaktiv
Skrivet av HYBRiS:

Btw; vilka föräldrar 2009 har INTE betalkort?!

Amish föräldrar!

Kan man inte köpa online så går det att köpa i butik så småningom även här i Sverige.

Medlem

17 Maj är releasedatum för EU har jag för mig

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Aftonstjaerna:

Jag sitter här och tittar på en SNES-kartong som jag köpte när jag var 12 bast. Det står 749 kronor på den och spelet är Mickey Mouse Magical Quest. Demigod kostade runt 400 kronor vilket jag anser är ett bra pris(halva någon?) för en produkt som eventuellt kan underhålla mig i minst 5 timmar(antagligen mycket mer med tanke på detta spelet i tanke).

325 kr betalade jag för Demigod förra veckan.
Helt ok IMO, men för piratande fjortisar så kommer inget över 10kr vara accepterbart. Och med tanke på tidigare diskussion i denna tråd, så verkar ju inte ens 10kr vara accepterbart för onlinespel, då de tydligen inte ens lärt sig använda onlinebetalning :S

200kr är spelet värt i nuvarande skick. Vi snackar om ett nerbantat DOTA med en del features från andra maps. Även monstren i sig har väldigt stora likheter med DOTA heroes ( Unclean beast - Naix t.ex.). 8 heroes och visserligen lika många maps som verkar spelas ungefär likadant känns inte så där jätte upphestande. Däremot kan jag nog tänka mig betala runt 300kr när spelet fått utvecklas lite och det finns 12+ demigods samt lite fler varierande maps ( Kanske fler items).

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Aftonstjaerna:

Jag sitter här och tittar på en SNES-kartong som jag köpte när jag var 12 bast. Det står 749 kronor på den och spelet är Mickey Mouse Magical Quest. Demigod kostade runt 400 kronor vilket jag anser är ett bra pris(halva någon?) för en produkt som eventuellt kan underhålla mig i minst 5 timmar(antagligen mycket mer med tanke på detta spelet i tanke).

325 kr betalade jag för Demigod förra veckan.
Helt ok IMO, men för piratande fjortisar så kommer inget över 10kr vara accepterbart. Och med tanke på tidigare diskussion i denna tråd, så verkar ju inte ens 10kr vara accepterbart för onlinespel, då de tydligen inte ens lärt sig använda onlinebetalning :S

Spelet idag är INTE värt 325 kr, för några banor, några demigods som inte skiljer sig så mycket(få skills), några items och många av dom som inte ens är värt att köpa och mycket skiljer dom inte åt etc Idag kan man likaväl köpa warcraft 3 +TFT för en mycket mindre summa och få mycket bättre DOTA plus mycket mer. Spelet är värt 325kr när det minst finns 12-14 demigods mer banor etc för att få mer variation.

Medlem

Haha, case closed.
Självklart piraterna skulle klaga även på 325 kr.

Och nej, det har betydligt mer features än DOTA. Avsevärt fler skills/spells, items, upgrades och inte minst olika banor och spelstorlekar. För att inte tala om att grafikskillnaden inte är av denna värld.

Enda nackdelen är antalet hjältar, men teamet planerar lägga till fler allt eftersom och två till är redan på väg ut i nästa patch.
....IMO ett jävligt bra drag att inte massa ut 100 hjältar direkt och gömma balansproblemen under mattan.

Får se om Stardock har rätt angående piraternas påverkan på lobbyn och att även det löser sig i den kommande fixen. Annars åker det lätt upp som en nackdel det med så klart dock....


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Ni som säger att det inte finns ett demo och tankar hem det för att testa .... Om ni vill ha ett rent samvete (och utan krångel) se till att en kompis kör spelet, släng er ett gäng till hans/hennes hem, kopiera över spelet och LANa. Detta är helt ok, lagligt, roligt och sedan kommer ni köpa spelet för att det är så himla grymt!

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Exxo:

Jag har inget "betalkort"... bara ett vanligt "bankkort". Mina föräldrar har även de bara vanliga bankkort. Flera av mina kompisar har inget annat än kontanter de heller.

Därför nämnde jag även PayPal som alternativ, för tex Bank Transfer. Internetbanken har du väl lärt dig använda?
Btw; vilka föräldrar 2009 har INTE betalkort?!

Seriöst.
Att skylla piratandet på att ni inte orkar betala är ett jävligt tamt argument.

Jodå, internetbanken har jag.

Vilka som inte har kort? Mjo de som klarar sig bra utan kanske?

Ärligt talat så känns det ju säkrare med kontanter i dagens läge med all denna "skimning" och dylikt. ^^

Förstår inte ens varför man skulle köpa spelet. Inget att ha än på ett tag.:\


signatur
Skriv svar