Fällande domar i Pirate Bay-målet

Medlem
Skrivet av t4jr3nT_:

tycker det verkar vara många som stödjer pirater här. fram med bannen fzcrew.

ISÅFALL SÅ MÅSsTE NINJORNA BANNAS ÅXÅ!!!11ett

ä ju orätvisst annas.


signatur

yolo

Medlem

Till er som säger att Google är lika skyldiga som Piratebay; Vad fan tänker ni med?

Piratebay skapades med ett enda syfta, och det var att sprida olagligt material. Google däremot, är en sökmotor som länkar till alla möjliga sidor och tack vare att Google inte censurerar resultat så får man upp länkar till sidor som gör olagliga saker bara. Det är allt. Inte har dom någon funktion där man kan ladda upp torrenter etc. Nej skärp er..


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Ojojojoj:

Kanon, Nu finns det hopp för PC-spelsmarknaden igen.

Som att det blir bättre spel på grund av denna markering? Snarare tvärtom, nu kan de lura i folk vilka snabba ihopslängda skitprodukter som helst.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Hur många skickar inte filer till varandra via windows live messenger eller andra chat-klienter? Det är ju också fildelning och jag tror absolut att det skickas en hel del olagligt material den vägen också och inte bara via tpb och liknande sidor.


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av MFC:

Sverige - Den sista kommunisstaten!

Inte för att vara sån men... jag tänker vara sån.

Det här är ett ganska tydligt tecknen på när starka marknadskrafter (film-, musik-, och skivbolag) får sin vilja igenom. Marknadskrafter är rätt jäkla långt från det typiskt kommunistiska samhället. (Som det för övrigt finns ett par kvar av - Nordkorea, Kuba, Kina, Vietnam...)

Det är ett ganska tydligt exempel på fascism - stat och stora bolag går hand i hand.

Skrivet av tob1:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av MFC:

Sverige - Den sista kommunisstaten!

Inte för att vara sån men... jag tänker vara sån.

Det här är ett ganska tydligt tecknen på när starka marknadskrafter (film-, musik-, och skivbolag) får sin vilja igenom. Marknadskrafter är rätt jäkla långt från det typiskt kommunistiska samhället. (Som det för övrigt finns ett par kvar av - Nordkorea, Kuba, Kina, Vietnam...)

Det är ett ganska tydligt exempel på fascism - stat och stora bolag går hand i hand.

Knappast fascism. Däremot kapitalistiskt och republikanskt.:evil:


signatur
Medlem

Det är rätt sorgligt att vissa här bankar huvudet blodigt och fortfarande hävdar att detta gäller hur olagligt nerladdning av diverse saker är.
Inte det faktum om HUR dommen föll.
Jag hade inte reagerat alls om det hade framkommit ordentliga fakta om exakt vad som gjorde dom skyldiga, men som det ser ut nu är detta en stor fars.

Kunskapen som fanns under rättegången var skrämmande låg. Om detta blir en form av måttstock på HUR våra domstolar kan fälla så blir jag livrädd.
Finns det bara stora ekonomiska krafter bakom så kommer man automatiskt bli fälld, speciellt om sittande nämndemän, domare, åklagare osv inte har en susning om vad fallet egentligen handlar om.
Skulle vara som att ta en lastbils mekaniker som aldrig sett eller hört ett piano och få honom att avgöra om det är rätt stämt eller inte, och sen använda hans bedömning som ett prejudikat.

Nej, detta är ett skämt. Dom må vara skyldiga för något men då ska det också bevisas på ett korrekt sätt. förhoppningsvis kommer tingsrättens inkompetens lysa stark när detta når en högre instans.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Det är rätt sorgligt att vissa här bankar huvudet blodigt och fortfarande hävdar att detta gäller hur olagligt nerladdning av diverse saker är.
Inte det faktum om HUR dommen föll.
Jag hade inte reagerat alls om det hade framkommit ordentliga fakta om exakt vad som gjorde dom skyldiga, men som det ser ut nu är detta en stor fars.

Kunskapen som fanns under rättegången var skrämmande låg. Om detta blir en form av måttstock på HUR våra domstolar kan fälla så blir jag livrädd.
Finns det bara stora ekonomiska krafter bakom så kommer man automatiskt bli fälld, speciellt om sittande nämndemän, domare, åklagare osv inte har en susning om vad fallet egentligen handlar om.
Skulle vara som att ta en lastbils mekaniker som aldrig sett eller hört ett piano och få honom att avgöra om det är rätt stämt eller inte, och sen använda hans bedömning som ett prejudikat.

Nej, detta är ett skämt. Dom må vara skyldiga för något men då ska det också bevisas på ett korrekt sätt. förhoppningsvis kommer tingsrättens inkompetens lysa stark när detta når en högre instans.

Tack för ditt vettiga och balanserade inlägg! Håller med dig till fullo.

Medlem

Ladda ner olagligt är fel men det handlar mer om det, undra hur glada ni blir i framtiden när internet blir som kabel tv.

Finns ju planer på det redan bara för att förhindra dessa som ladda ner och jag konspirerar inte sök själva.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av klossen:

Ladda ner olagligt är fel men det handlar mer om det, undra hur glada ni blir i framtiden när internet blir som kabel tv.

Finns ju planer på det redan bara för att förhindra dessa som ladda ner och jag konspirerar inte sök själva.

Ja att betala för sin uppkoppling och sen betala för innehåll på internet. "Jasså, du vill in på {insert_sitename}, då blir det 50kr besök eller prenumerera månadsvis för 120kr/mån".


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem

Dags att stämma youtube med alla dess musikvideos osv... Piratpartiet till EU tack!

Medlem

Det blir väl bara att lägga sin röst på piratpartiet i EU-valet och hoppas på att vi slipper fler galna direktiv från Bryssel.

Medlem
Skrivet av PaLL3:
Skrivet av klossen:

Ladda ner olagligt är fel men det handlar mer om det, undra hur glada ni blir i framtiden när internet blir som kabel tv.

Finns ju planer på det redan bara för att förhindra dessa som ladda ner och jag konspirerar inte sök själva.

Ja att betala för sin uppkoppling och sen betala för innehåll på internet. "Jasså, du vill in på {insert_sitename}, då blir det 50kr besök eller prenumerera månadsvis för 120kr/mån".

Precis vad det här rättsfallet handlar om, bakåtsträvande, jag väntar på när man kan abbonera på allt och ha tillgång till allt över allt. Dvs. samma låt ska jag kunna lyssna från min mp3 eller dator vare sig jag är i göteborg eller haparanda.
TV-programmen följer Viasat Plus(deluxe?)-modell, dvs. on demand tittning när det är som bäst.

Dvs. vi öppnar upp världen och slår sönder gränser mellan medier och kommunikation. Eller ska vi lägga in utvecklings och forskningsförbud likt kärnkraften fast för allt så vi är fast i samma utvecklingsstadium?

Tillbaka på topic, jag är mest upprörd över vad som krävdes för att skyldighetsförklara dem. Så som det har gåtts till väga nu över vad jag har hört så har underlaget summerat sagt: "Utan piratebay skulle inte alla kunna tanka ifrån piratebay och de är bra"
alternativa versionen: "Utan piratebay så skulle inte den illegala fildelningen vara lika utspridd", utan ARPAnet så inget internet, dvs. ingen illegal distribution via linan. Men jag vill minnas att jag fick saker på cd-rom och disketter förr i tiden.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Skrivet av andman:

QFT

Skrivet av IceDusT:

Hur som helst, vad ni rättfärdiga små svin vägrar inse vad som retar upp folk är PÅ VILKA GRUNDER de blev dömda, och hur lagar som FRA och IPRED får komma till. Hur lobbyisterna vi skrattade åt för ett par år sedan i Vita Husets korridorer nu helt plötsligt finns i Sverige och viftar med sedelbuntarna, och vips så har vi en lag som gör att multinationella företag sätter åt medelsvenssons som laddar ner film och musik på nätet, enbart för att dom inte hängt med i utvecklingen...

Om det finns Lobbyister här ifrån Vita huset som har som mål att sätta dit "medelsvenssons som laddar ner film och musik på nätet, enbart för att dom inte hängt med i utvecklingen ..." borde det väl stå några miljoner utanför Rosendal?.
..eller tänker du nu på dom som laddar hem illegalt nu igen?, dom utan kredikort, pengar eller viljan/moralen att betala för dom "multinationella" eller små företagens produkter som kommer drabbas?

Skrivet av unavailable:

swe.-SiOUX-.swe, zauii89 och redmac. Det är folk jag vill se i riksdagen! Aldrig tidigare har jag sett maken på så djupgående och välslipade argument. Ord kan inte beskriva; låt denna bild hjälpa.

Ni har missat poängen med mil redan. Sjunk inte lägre nu. Snälla?

..eftersom många här inne grinar över att vissa "rättfärdiga små svin" missat poängen totalt.. kan vi inte börja med att etablera den då igen så att vi kanske håller oss till "ämnet"?. Jag förstår att det är enklare för vissa bebisar som ovan att ducka o ta till bilder men om vi skulle skärpa till oss lite kanske?

"Poängen i denna tråd":

A. - Rättegången: domen är felaktig, dom åtalade har blivit dömda på fel grunder enligt många?

Följd:
1. - Debatt om orsaken till att dom blev dömda?
2. - Debatt om rätt eller fel att dom blev dömda?
3. - Debatt om det är rätt eller fel att åtala TPB överhuvudtaget?.
4. - Debatt om det är användarna som skall åtalas istället för TPB?.
5. - Debatt om fildelning är ett brott eller inte?
6. - Debatt om företags rätt att egentligen ta betalt utav vissa människor eller överhuvudtaget?
7. - Debatt om det är rätt att företagen får skylla sig själva att dom blir bestulna för att dom "inte hängt med i utvecklingen.."
8. - Debatt om att om företagen som inte skapat rätt förutsattningar för en individuell/produkt mot en person, så skall denna ha all rätt att stjäla produkten utan efterverkningar.
9. - Debatt om upphovsrätttslagen skall skrotas och att alla skall ha tillgång och dela med sig utav allt (ed. allt som går att förvara i elektronisk form) kostnadsfritt.
10. - Sverige har blivit en politisk marionett till USA, och påverkar tom. korrumperar oss till att sätta fast fildelare?.
11. - Införandet FRA & IPRED är ett resultat utav Amerikanska multinationella förertags påverkan?.

Detta har blivit "Poängen" med denna tråd, var snäll och påpeka var det inte håller sig till ämnet så skall jag tänka på det i framtiden...


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

var snäll och påpeka var det inte håller sig till ämnet så skall jag tänka på det i framtiden...

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

5. - Debatt om fildelning är ett brott eller inte?
7. - Debatt om det är rätt att företagen får skylla sig själva att dom blir bestulna för att dom "inte hängt med i utvecklingen.."
8. - Debatt om att om företagen som inte skapat rätt förutsattningar för en individuell/produkt mot en person, så skall denna ha all rätt att stjäla produkten utan efterverkningar.
9. - Debatt om upphovsrätttslagen skall skrotas och att alla skall ha tillgång och dela med sig utav allt (ed. allt som går att förvara i elektronisk form) kostnadsfritt.

Edit: Det är förstås bara min åsikt.
Otroligt nog har du fel om folk som inte stöder domen. Vi vill inte alls ha allt gratis, hur bra "exemplar" du än klämmer ur dig.

Skrivet av unavailable:

Edit: Det är förstås bara min åsikt.
Otroligt nog har du fel om folk som inte stöder domen. Vi vill inte alls ha allt gratis, hur bra "exemplar" du än klämmer ur dig.

Exakt det handlar inte om att ha allt gratis, man är ju inte kommunist :P. De kan gott gärna sänka alla priserna. Ett PC spel för 250:- eller ett album för max 120:- som exempel.


signatur
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av unavailable:

Edit: Det är förstås bara min åsikt.
Otroligt nog har du fel om folk som inte stöder domen. Vi vill inte alls ha allt gratis, hur bra "exemplar" du än klämmer ur dig.

Exakt det handlar inte om att ha allt gratis, man är ju inte kommunist :P. De kan gott gärna sänka alla priserna. Ett PC spel för 250:- eller ett album för max 120:- som exempel.

Ok.. och tror du att alla här inne tycker 250:- & 120:- spänn är rimligt för att byta till att betala istället för att tanka gratis?

Hur skall man sätta ett marknadsvärde på en produkt mot en "marknad" som nyttjar dina produkter gratis?. Jag tror otroligt nog att det egentligen inte handlar om att justera priset, jag tror att man måste börja i andra ändan och rensa bort dom skadliga faktorerna på marknaden...


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skrivet av unavailable:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

var snäll och påpeka var det inte håller sig till ämnet så skall jag tänka på det i framtiden...

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

5. - Debatt om fildelning är ett brott eller inte?
7. - Debatt om det är rätt att företagen får skylla sig själva att dom blir bestulna för att dom "inte hängt med i utvecklingen.."
8. - Debatt om att om företagen som inte skapat rätt förutsattningar för en individuell/produkt mot en person, så skall denna ha all rätt att stjäla produkten utan efterverkningar.
9. - Debatt om upphovsrätttslagen skall skrotas och att alla skall ha tillgång och dela med sig utav allt (ed. allt som går att förvara i elektronisk form) kostnadsfritt.

Edit: Det är förstås bara min åsikt.
Otroligt nog har du fel om folk som inte stöder domen. Vi vill inte alls ha allt gratis, hur bra "exemplar" du än klämmer ur dig.

Vet inte hur du kom till den "otroliga" slutsatsen, jag har väl inte sagt att alla som inte stödjer utfallet utav domen vill ha allting gratis??

Exemplena jag tog upp är ur denna tråd på vilka diskussioner som förts i detta "ämne", utav andra som ett svar till ditt emminenta inlägg till att jag inte höll mig till ämnet och missat poängen?!.
..även då jag egentligen inte skrivit något nytt utan håll mig till att kommentera..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Jaha, och nu har det kommit fram att domaren förmodligen varit jävig också:

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2787465

Det är förvånande vad klantig upphovsrättslobbyn är, det känns nästan som att de vill att motståndarna skall vinna. I USA kanske det funkar att seeda med cash tills man vinner, men detta är Sverige och inte USA. Först mutade de Jim Keyzer, och nu detta. Svenska föreningen för upphovsrätt är inte direkt en opartisk diskussionsklubb som domaren vill få det att framstå som.

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Exemplena jag tog upp är ur denna tråd på vilka diskussioner som förts i detta "ämne", utav andra som ett svar till ditt emminenta inlägg till att jag inte höll mig till ämnet och missat poängen?!.
..även då jag egentligen inte skrivit något nytt utan håll mig till att kommentera..

Ditt första inlägg i denna tråd bevisar hur du helt och hållet har missat poängen. Visst, du har säkert rätt; det påverkar inte dig, men det är inte dig det handlar om.

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Bättre liknelse är väl smågodis lådorna i i tex ICA affären, det är ju bara att ta utan att åka fast. Skall ICA vara skyldiga då till brott för att dom ställer ut godiset så obevakat..

Nää men om du tar 3st lådor ur affären och ställer dig och delar ut dom på gatan med en massa reklam banners bakom dig.. så börjar liknelsen bli bättre.

Där har du ett fullkomligt idiotiskt exemplar som, förhoppningsvis, inte var en kommentar till ett annat inlägg.

Skrivet av unavailable:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Exemplena jag tog upp är ur denna tråd på vilka diskussioner som förts i detta "ämne", utav andra som ett svar till ditt emminenta inlägg till att jag inte höll mig till ämnet och missat poängen?!.
..även då jag egentligen inte skrivit något nytt utan håll mig till att kommentera..

Ditt första inlägg i denna tråd bevisar hur du helt och hållet har missat poängen. Visst, du har säkert rätt; det påverkar inte dig, men det är inte dig det handlar om.

Jag försökte påpeka att kanske inte alla upplever det som vi bor i en Bananrepublik och att hela vårat rättsystem fallerat över en natt och för att TPB grabbarna torskade.(Förvånande nog)
Det blir egentligen ännu intressantare nu om det blir en sk. misstrail pga. jäv, då denna gång nu när IPRED är igång så kan man faktiskt sätta ditt TPB för medhjälp till brott och användarna för stöld och det ställer ju allt på sin spets.

Skrivet av unavailable:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Bättre liknelse är väl smågodis lådorna i i tex ICA affären, det är ju bara att ta utan att åka fast. Skall ICA vara skyldiga då till brott för att dom ställer ut godiset så obevakat..

Nää men om du tar 3st lådor ur affären och ställer dig och delar ut dom på gatan med en massa reklam banners bakom dig.. så börjar liknelsen bli bättre.

Där har du ett fullkomligt idiotiskt exemplar som, förhoppningsvis, inte var en kommentar till ett annat inlägg.

Det är en kommentar på en kommentar till BMW liknelsen som nästan blivit den mest populära försvaret efter Google för att man inte skall kunna fälla TPB. Kanske inte så vacker... men ärligt så funkar det inte med att hålla liknelser som försvarstal.. har inte fungerat förut och gör inte det nu heller.
Nu kommer en till: Assa Abloy skall åtalas istället för inbrottstjuven. Låsen är i sån dålig kvalitet att dom praktiskt taget inbjuder till brott då om går att öppna med fingrarna..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skriv svar