Inaktiv
Skrivet av Vibius Pansa:

Du insinuerar alltså att individuell spelsmak, som enligt dig avgörs av en persons kön, spelar en betydande roll för någons förmåga att kunna bedöma spel som inte ingår i den genren?

Jag insinuerar ingenting, jag säger rakt ut att det inte är orimligt att det finns ett generellt samband mellan kön och identitet, och att det skulle kunna reflektera sig i spelsmak (jag har tyvärr inget konkret forskning att presentera för just digital spelunderhållning). Att framhäva existensen av individer säger ju precis ingenting om generella beteendemönster. "Jag är unik, precis som alla andra."

Medlem

[quote=Runken]

Skrivet av Tompa:

...och jag pallar inte starta nån debatt om politisk korekthet heller utan låter det vara där.

Haha försent

Personligen vill jag ha ett gullig spel med alver och ungefär 4 oljetankers med blod. Ser inget fel med att blanda.

(team fortress 2 hamnar nästan i den kategorin)


signatur

Mirrors are more fun than television

Medlem
Skrivet av Toro:

Inga referenser till föregångaren Fantasy Wars? Tyckte det var ett helt OK lir iallafall och de båda spelen ser vääääldigt lika ut. Några förbättringar/förändringar som gjorts hade varit kul att läsa.

Jag har läst att det i princip är samma spel.

Hinner inte leta upp källa nu dock. Got a plane to catch


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Inaktiv
Skrivet av blesserad:
Skrivet av bapelsin:

Det är ändå högst individuellt.

Jag och många andra skulle nog påstå att det snarare är ganska generellt och måttligt individuellt. Dock kan vi säkert säga att ett sådant påstående inte är okontroversiellt. Men att kvinnor skulle ha en dragning mot spel av sämre kvalitet än vad män har, det skulle jag aldrig påstå.

Det har nog mer att göra med omgivningen och hur samhället ser på hur tjejer och killar ska vara. Killar ska gilla action, tjejer drama.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

När det gäller den här trådens könsdebatt så utgår jag ifrån att om FZ har en kvinnlig skribent så har de det för att personen är en bra skribent som spelat spel i många år. Med andra ord anser jag att könet på recensenten är helt orelevant.

Om det får en 4 av FZ så tänker i varje fall jag titta närmare på spelet.

Medlem

Bra skrivet!
Fast det blir nog inget köp, då jag inte är så förtjust i sådana spel.

Inaktiv

mEn HeRre gud, vad i... jag säger så här i alle fall, jag känner ett antal tjejer som spelar mer CS och WoW än jag någonsin kommer att göra. Det bara att dom sitter inte på nätet och mäter e-penis lika mycket som vi "män" gör samt är dom helst anonyma för att slippa problem.


signatur

The definition of insanity?

Inaktiv
Skrivet av matte89:

mEn HeRre gud, vad i... jag säger så här i alle fall, jag känner ett antal tjejer som spelar mer CS och WoW än jag någonsin kommer att göra. Det bara att dom sitter inte på nätet och mäter e-penis lika mycket som vi "män" gör samt är dom helst anonyma för att slippa problem.

Om jag känner ett antal personer med bara ett ben, kan jag då säga att deras fysiologi representerar en norm?

"Myten om att människan har två ben är krossad. Som bevis för min tes har jag fyra enbenta vänner som skakar all tidigare gjord forskning i grundvalarna."

(Jag vet att jag är fånigt övertydlig.)

Medlem
Skrivet av blesserad:
Skrivet av matte89:

mEn HeRre gud, vad i... jag säger så här i alle fall, jag känner ett antal tjejer som spelar mer CS och WoW än jag någonsin kommer att göra. Det bara att dom sitter inte på nätet och mäter e-penis lika mycket som vi "män" gör samt är dom helst anonyma för att slippa problem.

Om jag känner ett antal personer med bara ett ben, kan jag då säga att deras fysiologi representerar en norm?

"Myten om att människan har två ben är krossad. Som bevis för min tes har jag fyra enbenta vänner som skakar all tidigare gjord forskning i grundvalarna."

(Jag vet att jag är fånigt övertydlig.)

hehehe klockrent

Medlem

Sköknt att ni gav en 4a trots grafik och bugghet


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv
Skrivet av blesserad:
Skrivet av matte89:

mEn HeRre gud, vad i... jag säger så här i alle fall, jag känner ett antal tjejer som spelar mer CS och WoW än jag någonsin kommer att göra. Det bara att dom sitter inte på nätet och mäter e-penis lika mycket som vi "män" gör samt är dom helst anonyma för att slippa problem.

Om jag känner ett antal personer med bara ett ben, kan jag då säga att deras fysiologi representerar en norm?

"Myten om att människan har två ben är krossad. Som bevis för min tes har jag fyra enbenta vänner som skakar all tidigare gjord forskning i grundvalarna."

(Jag vet att jag är fånigt övertydlig.)

mm väldigt, du är allt lustig du. Tråkig om du nu har så många vänner med ett ben. Men du har helt rätt, myten är krossad, i alle fall för mig. I alle fall sarkasm har man lite svårt att ta seriöst.

det ska väl inte vara nå tjafs om saken, klart kvinnor ska recensera spel, bilar, verktyg & mm. Speciellt om det är på FZ så har jag förtroende att det är ingen nykomling som ger oss betyget.


signatur

The definition of insanity?

Inaktiv
Skrivet av matte89:

det ska väl inte vara nå tjafs om saken, klart kvinnor ska recensera spel, bilar, verktyg & mm. Speciellt om det är på FZ så har jag förtroende att det är ingen nykomling som ger oss betyget.

Varken jag och någon annan i den här tråden har hävdat att kvinnor inte skall recensera spel (verktyg, med mera) samt att eventuella recensioner de gör håller en lägre kvalitet. Läs!

Medlem

Det går väl vist att snurra på kameran? Jag har inte spelat spelet själv men i denn här gameplay videon så snurras det met kameran http://www.gametrailers.com/player/46419.html

Medlem

Som blivande psykolog sitter jag och gottar mig i de inlägg som skrivits angående den eviga diskussionen "nature vs nurture" (arv kontra kultur).
Att kvinnor "instinktivt" (arvsmässigt) skulle föredra en viss typ av tv-spel kan tillskrivas vara befängt, även om jag inte har en studie att hänvisa till på området (tveksamt om detta finns, än så länge).
Arvsanlaget består av 23 kromosompar, 1 av dessa par bestämmer kön, kan ge en viss "hint" om att de resterande 22 kromosomparen har en viss tyngd, om arv nu har någon, då det kommer till spelsmak. Något som alltså är oberoende av kön.
Jag tror dock som vissa nämnt tidigare i tråden att vårt kulturella sammanhang är av större tyngd när det kommer till spelupplevelse.
Ny forskning, som ifrågasätter mycket av den tidigare forskning som haft ett urval bestående nästan uteslutande av vita, amerikanska män, visar att män och kvinnor med lika socioekonomisk status, ålder och utbildning har nära på samma kognitiva förutsättningar.
Tendenser visar dock på att män besitter en lite högre spatial (rumslig) förmåga och att kvinnor innehar ett lite bättre ordflöde än män.

Alltid roligt att upplysa!

Ps. Ursäkta den gräsliga kommateringen, är skadad av facklitteraturen.

Medlem

Löjeväckande dålig recension. Jag kan inte ens genom texten utröna varför spelet är så pass bra att det förtjänar 4/5.

Inaktiv
Skrivet av Stromlaren:

Som blivande psykolog sitter jag och gottar mig i de inlägg som skrivits angående den eviga diskussionen "nature vs nurture" (arv kontra kultur).
Att kvinnor "instinktivt" (arvsmässigt) skulle föredra en viss typ av tv-spel kan tillskrivas vara befängt, även om jag inte har en studie att hänvisa till på området (tveksamt om detta finns, än så länge).
Arvsanlaget består av 23 kromosompar, 1 av dessa par bestämmer kön, kan ge en viss "hint" om att de resterande 22 kromosomparen har en viss tyngd, om arv nu har någon, då det kommer till spelsmak. Något som alltså är oberoende av kön.
Jag tror dock som vissa nämnt tidigare i tråden att vårt kulturella sammanhang är av större tyngd när det kommer till spelupplevelse.
Ny forskning, som ifrågasätter mycket av den tidigare forskning som haft ett urval bestående nästan uteslutande av vita, amerikanska män, visar att män och kvinnor med lika socioekonomisk status, ålder och utbildning har nära på samma kognitiva förutsättningar.
Tendenser visar dock på att män besitter en lite högre spatial (rumslig) förmåga och att kvinnor innehar ett lite bättre ordflöde än män.

Alltid roligt att upplysa!

Ps. Ursäkta den gräsliga kommateringen, är skadad av facklitteraturen.

Boken jag nämnde tidigare behandlar främst östrogen kontra testosteron och deras kemiska påverkan på hjärnan och dess utveckling under fosterstadie och pubertet.

Det finns även studier som hävdar motsatsen av vad de du påstår dig ha läst. Det är rimligt att anta att kvinnor och män generellt sätt inte har samma kognitiva förutsättningar.

Om du betänker hur kolosalt många betendemönster en människa besitter borde du förstå att chansen för att ett recessiv anlag sitter i X kromosomen är långt ifrån omöjligt.
När man begrundar det inser man att chansen för att det inte sitter ett eller flera recessiva beteende-anlag i x-komosomen (eller ett dominant i y) är mycket liten.

Medlem
Skrivet av Lilleputten:
Skrivet av blesserad:
Skrivet av bapelsin:

Det är ändå högst individuellt.

Jag och många andra skulle nog påstå att det snarare är ganska generellt och måttligt individuellt. Dock kan vi säkert säga att ett sådant påstående inte är okontroversiellt. Men att kvinnor skulle ha en dragning mot spel av sämre kvalitet än vad män har, det skulle jag aldrig påstå.

Det har nog mer att göra med omgivningen och hur samhället ser på hur tjejer och killar ska vara. Killar ska gilla action, tjejer drama.

Du stal orden ur min mun.

Medlem
Skrivet av Stromlaren:

Som blivande psykolog sitter jag och gottar mig i de inlägg som skrivits angående den eviga diskussionen "nature vs nurture" (arv kontra kultur).
Att kvinnor "instinktivt" (arvsmässigt) skulle föredra en viss typ av tv-spel kan tillskrivas vara befängt, även om jag inte har en studie att hänvisa till på området (tveksamt om detta finns, än så länge).
Arvsanlaget består av 23 kromosompar, 1 av dessa par bestämmer kön, kan ge en viss "hint" om att de resterande 22 kromosomparen har en viss tyngd, om arv nu har någon, då det kommer till spelsmak. Något som alltså är oberoende av kön.
Jag tror dock som vissa nämnt tidigare i tråden att vårt kulturella sammanhang är av större tyngd när det kommer till spelupplevelse.
Ny forskning, som ifrågasätter mycket av den tidigare forskning som haft ett urval bestående nästan uteslutande av vita, amerikanska män, visar att män och kvinnor med lika socioekonomisk status, ålder och utbildning har nära på samma kognitiva förutsättningar.
Tendenser visar dock på att män besitter en lite högre spatial (rumslig) förmåga och att kvinnor innehar ett lite bättre ordflöde än män.

Alltid roligt att upplysa!

Ps. Ursäkta den gräsliga kommateringen, är skadad av facklitteraturen.

egentligen spelar ju orsaken ingen roll (som jag sa tidigare)om det nu är arv eller kultur som gör att kvinnor generellt föredrar en viss typ av spel.

Varför tror du att det är fler tjejer som spelar the sims än call of duty 4 ? Det spelar egentligen ingen roll ifall det beror på att de sedan barnsben lärt sig leka med dockhus eller ifall det beror på att de har en naturlig instinkt att vilja bygga bo och bilda familj (om det nu finns sådan, jag e ingen exeprt men det låter rimligt hehe). Faktum är att det är så det ligger till, vissa spel har större andel tjejer vilket, tycker jag, tyder på att vi har olika smak.

Medlem

Problemet är ju att det är inte "tjejer" som har recenserat spelet, utan en individ så hela diskussionen är helt meningslös. Ni kan generalisera hur mycket ni vill över hur tjejer är eller inte är, men det har ingen som helst relevans på hur recensionen är skriven eller betygsatt. Generella argument och teser är icke applicerbara på individer.

Edit: Men jag måste hålla med, spelet kändes inte som en 4 efter ha läst recensionen. Mer som en stark 3:a. Men betyger är ju rätt meningslöst ändå.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Liknar enormt mycket Fantasy Wars O o

Inaktiv
Skrivet av blesserad:
Skrivet av matte89:

det ska väl inte vara nå tjafs om saken, klart kvinnor ska recensera spel, bilar, verktyg & mm. Speciellt om det är på FZ så har jag förtroende att det är ingen nykomling som ger oss betyget.

Varken jag och någon annan i den här tråden har hävdat att kvinnor inte skall recensera spel (verktyg, med mera) samt att eventuella recensioner de gör håller en lägre kvalitet. Läs!

Ja jag vet, påpekade inte det heller. Men att det i huvudtaget pratas om ämnet är ju min mening om du inte förstod det från början. Istället för det här tjafset skulle det ha skrivits om spelet och recensionen inte recensentens kön osv.

***

Om spelet nu, trodde det skulle vara skräp, men nu blev man lite intresserad. Paradox brukar ju släppa bra strategi titlar.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

tänk på att det är en tjej som recenserat.[/quote]

Den politiska diskussionen startade du med ditt rätt så klantiga uttalande. Sen så tror jag faktiskt inte att man kan generalisera kön. Då är man ute på väldigt tunn is.

Medlem

Ok, vad jag förstår ska detta vara ett forum för att diskutera spelet Elven Legacy, inte ett forum för att diskutera könsfrågor. Sådana diskutioner kan ni gjärna ha i off-topic avdelningen i fz forumet.

Medlem
Skrivet av blesserad:
Skrivet av Stromlaren:

Som blivande psykolog sitter jag och gottar mig i de inlägg som skrivits angående den eviga diskussionen "nature vs nurture" (arv kontra kultur).
Att kvinnor "instinktivt" (arvsmässigt) skulle föredra en viss typ av tv-spel kan tillskrivas vara befängt, även om jag inte har en studie att hänvisa till på området (tveksamt om detta finns, än så länge).
Arvsanlaget består av 23 kromosompar, 1 av dessa par bestämmer kön, kan ge en viss "hint" om att de resterande 22 kromosomparen har en viss tyngd, om arv nu har någon, då det kommer till spelsmak. Något som alltså är oberoende av kön.
Jag tror dock som vissa nämnt tidigare i tråden att vårt kulturella sammanhang är av större tyngd när det kommer till spelupplevelse.
Ny forskning, som ifrågasätter mycket av den tidigare forskning som haft ett urval bestående nästan uteslutande av vita, amerikanska män, visar att män och kvinnor med lika socioekonomisk status, ålder och utbildning har nära på samma kognitiva förutsättningar.
Tendenser visar dock på att män besitter en lite högre spatial (rumslig) förmåga och att kvinnor innehar ett lite bättre ordflöde än män.

Alltid roligt att upplysa!

Ps. Ursäkta den gräsliga kommateringen, är skadad av facklitteraturen.

Boken jag nämnde tidigare behandlar främst östrogen kontra testosteron och deras kemiska påverkan på hjärnan och dess utveckling under fosterstadie och pubertet.

Det finns även studier som hävdar motsatsen av vad de du påstår dig ha läst. Det är rimligt att anta att kvinnor och män generellt sätt inte har samma kognitiva förutsättningar.

Om du betänker hur kolosalt många betendemönster en människa besitter borde du förstå att chansen för att ett recessiv anlag sitter i X kromosomen är långt ifrån omöjligt.
När man begrundar det inser man att chansen för att det inte sitter ett eller flera recessiva beteende-anlag i x-komosomen (eller ett dominant i y) är mycket liten.

Herregud vilket långt citat!

För att bemöta - ja östrogen och testosteron har stor påverkan på vår kropp och knopp. Men för att koppla det till ditt nästa påstående så baserar sig den kunskapen som sagt i gamla undersökningar. Satt på en föreläsning senast igår på Umeå Universitet där senare studier redovisades ang. skillnader i kognitiva förmågor för män och kvinnor.

Det här är såklart en evig debatt då skolorna naturvetenskap och samhällsvetenskap ständigt strider för att visa tyngden i sin egen forskning och gebit. Vi psykologer får uthärda att vara fast däremellan.

En helt personlig åsikt, bildad under utbildningen, är att ja - arv har stor påverkan, större än vad man kan tro, speciellt desto äldre vi blir. Arv ger oss förutsättningar, vissa väldigt begränsande.
Det jag däremot vill trycka på är att det är ett enormt spann i en individs utveckling som arvet låter miljön påverka.
Något som är jätteintressant är tvillingstudier, jag ska inte dra upp detta här, där arvets påverkan försöker mätas. Kom bara ihåg att alltid vara kritisk vid läsningen. Forskningen är inte alltid vattentät och kan vara ganska utdaterad ibland. Även inom forskarvärlden finns likt journalistiken en önskan om att bekräfta sina farhågor och förstärka dessa snarare än att förkasta! Vi är alla människor!

Inaktiv

Fantastiskt hur det här förvandlades till en genusfråga.


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Inaktiv
Skrivet av Stromlaren:

Herregud vilket långt citat!

För att bemöta - ja östrogen och testosteron har stor påverkan på vår kropp och knopp. Men för att koppla det till ditt nästa påstående så baserar sig den kunskapen som sagt i gamla undersökningar. Satt på en föreläsning senast igår på Umeå Universitet där senare studier redovisades ang. skillnader i kognitiva förmågor för män och kvinnor.

Det här är såklart en evig debatt då skolorna naturvetenskap och samhällsvetenskap ständigt strider för att visa tyngden i sin egen forskning och gebit. Vi psykologer får uthärda att vara fast däremellan.

En helt personlig åsikt, bildad under utbildningen, är att ja - arv har stor påverkan, större än vad man kan tro, speciellt desto äldre vi blir. Arv ger oss förutsättningar, vissa väldigt begränsande.
Det jag däremot vill trycka på är att det är ett enormt spann i en individs utveckling som arvet låter miljön påverka.
Något som är jätteintressant är tvillingstudier, jag ska inte dra upp detta här, där arvets påverkan försöker mätas. Kom bara ihåg att alltid vara kritisk vid läsningen. Forskningen är inte alltid vattentät och kan vara ganska utdaterad ibland. Även inom forskarvärlden finns likt journalistiken en önskan om att bekräfta sina farhågor och förstärka dessa snarare än att förkasta! Vi är alla människor!

Jag håller med om att det finns utrymme för osäkerhet och att vi inte bör ta någonting helt för givet, varken åt det ena eller andra hållet. Det skall bli spännande att se vad framtida forskning har att erbjuda. Det är synd att forskning ibland skall behöva stå tillbaka för politik, vad det än gäller. (Dock har alla sin egen agenda - omedveten som medveten; forskare som "genusvetare"). Frågan är om det kanske går emot människans natur att komma med ett uniformt svar. Skål och lycka till!

Inaktiv

Oj, intressant debatt.
Tror poängen i det hela här är att inte titta åt varken det ena eller det andra hållet utan åt båda samtidigt. Det känns lite som att klimatet i den här debatten (rent generellt, inte bara här) tar för givet att det ena utesluter det andra. Inte rent bokstavligt talat utan mer att antingen är det ena relevant eller så är det andra relevant. Båda har relevans imo. Det gäller att förstå hur det ena påverkar och vad som händer när man låter båda variablerna ingå i samma formel, innan man kan börja fundera på hur mycket. Jag får intrycket av att många inte är helt på det klara där.
Samt råder det en ständig dimma av PK inom ämnet som man måste lära sig känna igen.

OnTopic:

Hur står sig detta mot det senaste King's Bounty, om någon testat båda?

Medlem

Att de två olika könen är olika har väl ganska länge varit ett hett ämne. Mor blev övertalad att klä mig i rosa kläder och ge mig dockor att leka med ist för ngt annat när jag var väldigt ung.

Resultatet blev att jag ändå körde bil och flygplan med dockorna och då gav mor upp och accepterade att jag är en pojke och att jag inte föddes som en oformad lerklump.

Kultur må ha påverkan men det finns förmodligen en anledning till varför våran kultur ser ut som den gör oxå.

Inaktiv
Skrivet av Svenorvar:

Att de två olika könen är olika har väl ganska länge varit ett hett ämne. Mor blev övertalad att klä mig i rosa kläder och ge mig dockor att leka med ist för ngt annat när jag var väldigt ung.

Resultatet blev att jag ändå körde bil och flygplan med dockorna och då gav mor upp och accepterade att jag är en pojke och att jag inte föddes som en oformad lerklump.

Kultur må ha påverkan men det finns förmodligen en anledning till varför våran kultur ser ut som den gör oxå.

Intressant att du nämner det här. Uppföljning på försöksdagis och -förskolor som aktivt uppmanar och leder barn till att vara "jämställda" har visat på motsatt effekt, nämligen att barnen blir mer könsmedvetna än andra i samma ålder. Varför vet man inte.

Medlem

Hur var kvinnosynen i det här spelet då? Det är ju viktigt att ta upp. XD


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

123
Skriv svar