Atari försvarar Riddicks DRM-skydd

Skrivet av nj:

Dark Athena har tyvärr ett lite väl otrevligt DRM (TAGES i det här fallet, inte SecuROM).
Möjlighet att aktivera spelet på 3 datorer totalt, men oändligt antal aktiveringer för samma dator så länge som man inte gör någon "major hardware upgrade" (vad det nu ska innebära) eller installerar om operativsystemet (WTF?!). Så, installera om Windows = förlora en aktivering, för det är ju inte alls onormalt att då och då installera om Windows?
Se den här artikeln om begränsningarna.

Nejdå, DRM straffar inte alls de betalande kunderna, och ingen drabbas alls...

Är inne litegrann på din tankebana också. Alltså jag vill hitta en massa positiva saker med DRM men jag kan inte få fram det alls. Samt vad menar de med att endast ett fåtal har "drabbats" av DRM skyddet, är det menat att vi andra inte drabbas alls då LOL eller hur tänker de? :):|


signatur
Medlem

Älskade det första spelet på Xbox och hade verkligen sett fram emot det här släppet men men, jag får väl vara tacksam att jag blev uppmärksam på DRM skyddet innan jag köpte det.

Det börjar närma sig att hälften av alla mina planerade inköp faller på grund av DRM, trist...


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem

mm tyder ju snarare på att du aldrig tänkt köpa spelet ändå.
Egentligen är det ganska simpelt, vill man spela tillräckligt mycket köper man det oavsett , är man dum nog och vill avstå pga något så larvigt som ett kopieringsskydd "you're loss mate" som jag brukar säga.

Medlem
Skrivet av zauii89:

mm tyder ju snarare på att du aldrig tänkt köpa spelet ändå.
Egentligen är det ganska simpelt, vill man spela tillräckligt mycket köper man det oavsett , är man dum nog och vill avstå pga något så larvigt som ett kopieringsskydd "you're loss mate" som jag brukar säga.

Precis, DRM är något vi skyller på för att inte behöva köpa spelet och känna att det är rättfärdigat... eller vänta nu, det kanske inte alls är så?
Det kanske är så att DRM-skyddet är nånting jag inte vill ha på min dator?

Jag köpte RA3 i en GAME-butik och hade ingen uppkoppling hemma. Jag var inte medveten om att de körde Securom. Något jag hade missat. Kom hem, installerade och... sen kunde jag inte spela.
Åkte på semester till Sverige (Bor i Skottland) och tog med min skiva. Gick utmärkt att spela på morsans laptop då, fast det kändes ju lite dumt...
Nu har jag en uppkoppling hemma och hade väl inte blivit lika störd över det, men det är fortfarande fel när man köper en fysisk produkt att man ska behöva validera online för singleplay. Det är skillnad på Steam, där du faktiskt köper på nätet och laddar ner spelet. Fullt förståeligt.

MFC
Medlem
Skrivet av zauii89:

mm tyder ju snarare på att du aldrig tänkt köpa spelet ändå.
Egentligen är det ganska simpelt, vill man spela tillräckligt mycket köper man det oavsett , är man dum nog och vill avstå pga något så larvigt som ett kopieringsskydd "you're loss mate" som jag brukar säga.

Det är principen det handlar om... jag har själv köpt DRM spel o fått bekymmer, det enda supporten sa var "tough luck" och då säger jag fuck you right back så DRM är skit vare sig du gillar det eller ej, vi får ju än så länge (tack o lov) tycka vad vi vill.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av zauii89:

mm tyder ju snarare på att du aldrig tänkt köpa spelet ändå.
Egentligen är det ganska simpelt, vill man spela tillräckligt mycket köper man det oavsett , är man dum nog och vill avstå pga något så larvigt som ett kopieringsskydd "you're loss mate" som jag brukar säga.

Det behöver inte bero på ointresse eller dumhet. För många tror jag det blir en principsak. Man avstår från att köpa ett spel pga att man ogillar det skydd som används. Egentligen spelar det ingen roll huruvida detta skydd ställer till problem eller inte. Det jag själv reagerar starkt på är dels de problem DRM-lösningar, som involverar onlineaktivering, kan orsaka i framtiden men också det faktum att jag betraktas som en brottsling trots att jag betalar för varan. Du kanske tycker det är larvigt, och det har du full rätt att göra, men att kalla andra dumma för att de är principfasta och väljer att bojkotta en produkt är onödigt.

Medlem

Finns en svensk utvecklare/utgivare som inte har något DRM överhuvudtaget i princip.
Paradox och går ju bra för dem. Kollar man internationellt så har ju Stardock inte så mycket DRM och deras spel säger.

Escape from Butcher Bay är ett av mina favorit spel och har sett fram emot detta.
Men jag tänker inte köpa detta av princip skäl.
Lite surt för starbreeze då, kanske skaffar 360 versionen dock fast jag vill ju lira det till PC.
Fast om dem patchar bort det kan det ju bli ett köp.

Medlem

Gah, vilket trasigt argument. "Spelet har varit ute i en vecka i USA och bara fyra personer har haft problem, alltså finns det inga problem."

Hur många personer installerar om spelet mer än tre gånger på en vecka? Problemen med deras DRM har inte HAFT TID att dyka upp än!

Medlem

Hur många har inte problem med kära windows....
Ingenting är felfritt här i världen , kvittar vilken produkt.

Inaktiv

Synd. Tvivlar på att jag skulle köpt spelet ändå men det här betyder att jag absolut inte gör det.

Jag är t.o.m. skeptisk mot Stream. Allt skit de vill att man installerar på datorn. >_< speciellt när det är någon extra bakgrundsprocess, de borde nästan betala mig för att installera något sånt. >_<

12
Skriv svar