Tema: Spel som jobb - Hur de förverkligade sin dröm

Robot
Tema: Spel som jobb - Hur de förverkligade sin dröm

Ett förstört vardagsrumsgolv, oräkneliga sprängda elproppar och en något annorlunda affärsmodell är några av ingredienserna som ligger till grund för utvecklardoldisen Fatshark. Jag träffade Martin Wahlund, en av de fem grundarna, i deras luftiga kontor beläget ett stenkast från glasfallosen vid Sergels Torg i Stockholm för att prata om hur de förverkligade sin dröm.

#tom-clancys-ghost-recon-advanced-warfighter, #terminator-salvation, #headhunter-redemption


Medlem
Tema: Spel som jobb - Att starta studio

På förstasidan i det som rullar förbi har ni skrivit "stduio", var bara tvungen att anmärka
Nu ska jag fortsätta plugga!

Redaktör

Avdelningen "Blinda redaktörer" slår till igen! Tack för rättelsen.


signatur
Medlem

Mycket intressant artikel. Pluggar själv datavetenskap just nu och är sugen på att slå mig in i spelbranschen när jag är klar, så detta är onekligen bra läsning.

Medlem

Bäst so far i artikelserien, keep up the good work!

Medlem

Håller med föregående talare till 100%.

PaZ
Medlem

Man tänker ju sällan på vilket slit som ligger bakom en snygg titel som "grundare". Jag minns mycket väl hur knapert Martin hade det innan han och Rikard "slog igenom" som utvecklare. Det är åratals oavlönat slit som nu betalar sig...

Medlem

Troligtvis än av de bättre artiklar jag någonsin läst på FZ, bra jobbat!

Medlem

Sant, Rille och co slet häcken av sig för ingenting under väldigt lång tid så dom förtjänar alla framgångar dom kan få!

Lite nostalgi att se den gamla lägenheten också

Medlem

Denna artikel är det bästa jag läst på länge. Högsta betyg. Den är bättre än artiklar i SVD och DN.

Medlem

Gillar den här artikelserien! Jag jobbar själv på ett spelföretag och tycker det är riktigt intressant att läsa hur andra ser på sitt jobb och position. Som sagt... bra artikelserie, och bra att ni har det nu när det är (nåja) lågsäsong när det gäller TV-spel.

Hade dock, som någon ovanstående skrev (men som tydligen blev bortredigerat) sett lite mer dubbelcheckning på eventuella felbyggda meningar. Jag är medveten om att man ofta blir blind för sin egen text och vill ha ut den så snabbt som möjligt, men just denna artikel hade rätt mycket felbyggda meningar/missade ord.

Som sagt... saker kan vara perfekta till 99%, men det är den där enskilda procenten man lägger märke till.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dashiva:

Gillar den här artikelserien! Jag jobbar själv på ett spelföretag och tycker det är riktigt intressant att läsa hur andra ser på sitt jobb och position. Som sagt... bra artikelserie, och bra att ni har det nu när det är (nåja) lågsäsong när det gäller TV-spel.

Hade dock, som någon ovanstående skrev (men som tydligen blev bortredigerat) sett lite mer dubbelcheckning på eventuella felbyggda meningar. Jag är medveten om att man ofta blir blind för sin egen text och vill ha ut den så snabbt som möjligt, men just denna artikel hade rätt mycket felbyggda meningar/missade ord.

Som sagt... saker kan vara perfekta till 99%, men det är den där enskilda procenten man lägger märke till.

Jag ska gå över den så fort jag får tillgång till den igen, den skrevs i all hast veckan innan vi skulle få barn så jag kan förstå om det smög med lite slarvisar.


signatur
Medlem
Skrivet av spiken:
Skrivet av Dashiva:

Gillar den här artikelserien! Jag jobbar själv på ett spelföretag och tycker det är riktigt intressant att läsa hur andra ser på sitt jobb och position. Som sagt... bra artikelserie, och bra att ni har det nu när det är (nåja) lågsäsong när det gäller TV-spel.

Hade dock, som någon ovanstående skrev (men som tydligen blev bortredigerat) sett lite mer dubbelcheckning på eventuella felbyggda meningar. Jag är medveten om att man ofta blir blind för sin egen text och vill ha ut den så snabbt som möjligt, men just denna artikel hade rätt mycket felbyggda meningar/missade ord.

Som sagt... saker kan vara perfekta till 99%, men det är den där enskilda procenten man lägger märke till.

Jag ska gå över den så fort jag får tillgång till den igen, den skrevs i all hast veckan innan vi skulle få barn så jag kan förstå om det smög med lite slarvisar.

Oj! Ja då får jag väl passa på att gratulera då :). Familjen går alltid först!

Medlem

Det Rikard Blomberg skrev om att jobba som programmerare var riktigt bra. Det stämmer jättebra överrens med hur det är på Dice också.

Det vanligaste problemet vi ser hos nyexaminerade programmerare är som jag tror jag skrev i en av de tidigare artiklarna att man inte kan hitta den rätta nivån på hur man skall lösa ett problem. Antingen så över-engineerar man (skriver en för komplex lösning för ett enkelt problem) eller också så gör man en ful-lösning (som är totalt icke-skalbar och orsakar konstiga sideffekter).

Så till er blivande programmerare där ute, skriv mycket kod så kommer ni förhoppningsvis hitta rätt nivå för varje enskilt problem

/henrik

Medlem

Intressant artikelserie, men ni har glömt något väldigt viktigt. Allt är inte guld och gröna skogar. Hur förhåller sig lönenivåerna i spelbranschen och hur mycket jobb får man lägga ner? Ska ni locka folk till branschen så bör ni också upplysa de aspirerande ungdomarna om dess baksidor med.


signatur

Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.

Medlem
Skrivet av spiken:

Jag ska gå över den så fort jag får tillgång till den igen, den skrevs i all hast veckan innan vi skulle få barn så jag kan förstå om det smög med lite slarvisar.

Grattis till tillökningen, kan tänka mig att det inte blir många timmars sömn just nu då;)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dashiva:

Oj! Ja då får jag väl passa på att gratulera då :). Familjen går alltid först!

Tack! Den är något putsad nu, men Tompa ska gå över den en vända till.

Skrivet av beersgarden:

Grattis till tillökningen, kan tänka mig att det inte blir många timmars sömn just nu då;)

Tack! Sömn är sekundärt, det är quakandet som blir lidande


signatur
Medlem

Bra och intressant artikelserie detta.

1
Skriv svar