Tema: Spel som jobb - Hur de förverkligade sin dröm
Ett förstört vardagsrumsgolv, oräkneliga sprängda elproppar och en något annorlunda affärsmodell är några av ingredienserna som ligger till grund för utvecklardoldisen Fatshark. Jag träffade Martin Wahlund, en av de fem grundarna, i deras luftiga kontor beläget ett stenkast från glasfallosen vid Sergels Torg i Stockholm för att prata om hur de förverkligade sin dröm.
#tom-clancys-ghost-recon-advanced-warfighter, #terminator-salvation, #headhunter-redemption
Gillar den här artikelserien! Jag jobbar själv på ett spelföretag och tycker det är riktigt intressant att läsa hur andra ser på sitt jobb och position. Som sagt... bra artikelserie, och bra att ni har det nu när det är (nåja) lågsäsong när det gäller TV-spel.
Hade dock, som någon ovanstående skrev (men som tydligen blev bortredigerat) sett lite mer dubbelcheckning på eventuella felbyggda meningar. Jag är medveten om att man ofta blir blind för sin egen text och vill ha ut den så snabbt som möjligt, men just denna artikel hade rätt mycket felbyggda meningar/missade ord.
Som sagt... saker kan vara perfekta till 99%, men det är den där enskilda procenten man lägger märke till.
Gillar den här artikelserien! Jag jobbar själv på ett spelföretag och tycker det är riktigt intressant att läsa hur andra ser på sitt jobb och position. Som sagt... bra artikelserie, och bra att ni har det nu när det är (nåja) lågsäsong när det gäller TV-spel.
Hade dock, som någon ovanstående skrev (men som tydligen blev bortredigerat) sett lite mer dubbelcheckning på eventuella felbyggda meningar. Jag är medveten om att man ofta blir blind för sin egen text och vill ha ut den så snabbt som möjligt, men just denna artikel hade rätt mycket felbyggda meningar/missade ord.
Som sagt... saker kan vara perfekta till 99%, men det är den där enskilda procenten man lägger märke till.
Jag ska gå över den så fort jag får tillgång till den igen, den skrevs i all hast veckan innan vi skulle få barn så jag kan förstå om det smög med lite slarvisar.
Gillar den här artikelserien! Jag jobbar själv på ett spelföretag och tycker det är riktigt intressant att läsa hur andra ser på sitt jobb och position. Som sagt... bra artikelserie, och bra att ni har det nu när det är (nåja) lågsäsong när det gäller TV-spel.
Hade dock, som någon ovanstående skrev (men som tydligen blev bortredigerat) sett lite mer dubbelcheckning på eventuella felbyggda meningar. Jag är medveten om att man ofta blir blind för sin egen text och vill ha ut den så snabbt som möjligt, men just denna artikel hade rätt mycket felbyggda meningar/missade ord.
Som sagt... saker kan vara perfekta till 99%, men det är den där enskilda procenten man lägger märke till.
Jag ska gå över den så fort jag får tillgång till den igen, den skrevs i all hast veckan innan vi skulle få barn så jag kan förstå om det smög med lite slarvisar.
Oj! Ja då får jag väl passa på att gratulera då :). Familjen går alltid först!
Det Rikard Blomberg skrev om att jobba som programmerare var riktigt bra. Det stämmer jättebra överrens med hur det är på Dice också.
Det vanligaste problemet vi ser hos nyexaminerade programmerare är som jag tror jag skrev i en av de tidigare artiklarna att man inte kan hitta den rätta nivån på hur man skall lösa ett problem. Antingen så över-engineerar man (skriver en för komplex lösning för ett enkelt problem) eller också så gör man en ful-lösning (som är totalt icke-skalbar och orsakar konstiga sideffekter).
Så till er blivande programmerare där ute, skriv mycket kod så kommer ni förhoppningsvis hitta rätt nivå för varje enskilt problem
/henrik
Intressant artikelserie, men ni har glömt något väldigt viktigt. Allt är inte guld och gröna skogar. Hur förhåller sig lönenivåerna i spelbranschen och hur mycket jobb får man lägga ner? Ska ni locka folk till branschen så bör ni också upplysa de aspirerande ungdomarna om dess baksidor med.
Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.
Jag ska gå över den så fort jag får tillgång till den igen, den skrevs i all hast veckan innan vi skulle få barn så jag kan förstå om det smög med lite slarvisar.
Grattis till tillökningen, kan tänka mig att det inte blir många timmars sömn just nu då;)
Good. Bad. I'm the guy with the gun
Oj! Ja då får jag väl passa på att gratulera då :). Familjen går alltid först!
Tack! Den är något putsad nu, men Tompa ska gå över den en vända till.
Grattis till tillökningen, kan tänka mig att det inte blir många timmars sömn just nu då;)
Tack! Sömn är sekundärt, det är quakandet som blir lidande