Tema: Spel som jobb - Programmerare

Robot
Tema: Spel som jobb - Programmerare

Jolt-pimplande mattegenier med acne och problem att vistas i dagsljus? Nja, bilden av programmeraren tål att nyanseras. Vi har letat upp ett par svenska kodknackare som vänligt och villigt berättar om yrkets förutsättningar.

#dice, #massive-entertainment, #avalanche-studios


Tema: Spel som jobb - del 2

Jag tycker de flesta intervjuade utvecklare missar det som är absolut nödvändigast för att få ett jobb - stake.
Jag har sett många duktiga potentiella spelutvecklare som aldrig kommer någonvart, eftersom de aldrig kommer till kritan och börjar jaga jobb på allvar.

-"Nej, jag ska bara göra klart min portfolio först, sen ska jag söka." eller
-"Dom ställer för höga krav, jag kommer aldrig att klara det där jobbet"

Med sådan inställning så är det självklart att man får svårt att hitta jobb. Står det två års erfarenhet i anonsen så är det bara ditskrivet för att skrämma bort de som inte har stake nog att tro att de klarar jobbet.

Hade vart kul att ha ett jobb där man fick betalt för att spela spel. Ultimata jobbet.


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

Hade vart kul att ha ett jobb där man fick betalt för att spela spel. Ultimata jobbet.

Tja du, den positionen finns faktiskt, och den heter QA, som står för Quality Assurance. Det är nog den lättaste positionen att komma in på om du vill börja jobba på ett spelföretag.

Du sitter och testar spelet, söker efter buggar och känner efter hur gameplayen fungerar. Vad jag har hört så är det dock inte lika glamoröst som det låter. Du måste skriva rapporter på de buggar du hittar och hur du upplever spelet, spela om en bana flera gånger innan du går vidare till nästa, bara för att göra samma sak med den banan.

Men klarar du det så ligger du bra till. Du får trots allt betalt för att spela spel samtidigt som du ackumulerar kunskap kring arbetet på ett spelföretag, ovärderlig kunskap. Och sköter du dig kan det hända att du klättrar i företagsstegen till en position som t.ex. game designer.

Angellus:
Eller så börjar man skriva om spel istället!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Angellus:
Eller så börjar man skriva om spel istället!

Haha, det alternativet finns ju det med! Det verkar väldigt trevligt, det där med speljournalistik.
Skulle inte ni, som styr och ställer här på FZ.se, kunna göra en artikel i stil med denna, Tema: Speljournalistik som yrke. Där skulle ni kunna behandla de flesta positiva/negativa aspekter med just speljournalistiken, varför ni valde detta som yrke och hur ni upplever det.
Det hade jag gärna läst!

Inaktiv

Jag pluggar till programmerare. Det är väl alright I guess

Medlem

Har inte programmerat på 2 år tror jag, musiken har tagit över allt mitt "skaparintresse", men jag ska ansöka om .net utbildning till höst iallafall och se om jag kommer in. Dock är intresset inte detsamma som det var för 2 år sen, har ju ändå spenderat 5-6 år av mitt liv som programmerare.

Medlem

"dom"? Vad är detta för svenska!?

Medlem
Skrivet av NickBomb:

"dom"? Vad är detta för svenska!?

Jag reagerade också på det, jag känner mig lite sorglig om jag ska vara ärlig:P

Medlem
Skrivet av Insomniac:
Skrivet av NickBomb:

"dom"? Vad är detta för svenska!?

Jag reagerade också på det, jag känner mig lite sorglig om jag ska vara ärlig:P

De kanske ej ville redigera det som personerna skrev.

Bra artikel btw.

Inaktiv

Hej på er, Anders här. Bra att ni gillade intervjuerna.

Tänkte bara säga att jag tog för tillfälle att skriva några extra kommentarer och svar på saker som första grej på min nya blog.

http://anderselfgren.blogspot.com/2009/04/another-fifteen-min...

Har ni några fler frågor så fråga på bara.

Medlem

Intressant. Jag är väldigt intresserad av både programmering och ljud/musik (nästa artikel).

Känns som dessa yrken är ganska skilda, är det möjligt att kombinera de två yrkena? Fikar ljudteknikerna så långt ifrån programmerarna som möjligt? Är det anti-musiker-minor placerade runt programmerarnas datorer?

Förstår ni vad jag menar? Är ljudteknikerna och musikerna isolerade från en stor del av spelproduktionen?

Jag är kanske ute och cyklar, men snälla, montera en handbroms och ge mig en karta så jag kommer hem!

Inaktiv

TobbeW: Våra ljuddesigners och ljudkodare jobbar väldigt nära, både spatialt och även liksom när dom gör nya features och sånt. Att kunna lite om musik och ljud när man kodar är säkert bra, och i min åsikt saknas det ofta folk som kan tvärtom också - dvs designers/artister/osv som kan koda.

Starbreeze ljudproducent (jag tror det är hans titel) skriver en del kod på jobbet vet jag.

Beep (20000,5)

Dice, here I come!!

Medlem

Härlig artikelserie ni har...väldigt intressant.

Medlem

Att jobba i spelindustrin var den ursprungliga anledningen till att jag började programmera. Att blanda teknik, problemlösning och kreativitet på det sättet spelade helt på mina strängar, och gör det fortfarande, även om "spelutvecklandet" nu bara håller sig på en hobbynivå.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv
Skrivet av Insomniac:
Skrivet av NickBomb:

"dom"? Vad är detta för svenska!?

Jag reagerade också på det, jag känner mig lite sorglig om jag ska vara ärlig:P

Du borde känna dig sorglig eftersom du, precis som alla mina svensklärare, fortfarande inte har förstått att "dom" är ett ord som är helt korrekt att använda nu för tiden. Slå upp det i SAOL så får ni se.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem
Skrivet av Lilleputten:
Skrivet av Insomniac:
Skrivet av NickBomb:

"dom"? Vad är detta för svenska!?

Jag reagerade också på det, jag känner mig lite sorglig om jag ska vara ärlig:P

Larvigt att märka ord som "dom" när du själv glömmer att sätta punkt efter en mening. Ska man agera ordpolis får man leva som man lär.

Inaktiv

Ni har glömt två stora yrkesroller. Designers och QA.

Medlem

Måste säga att dessa artiklar var bland de mest givande jag någonsin i hela mitt liv läst. Jag själv har ALLTID haft som dröm att jobba med spelprogrammering, och att få läsa dessa ord från människor som jobbar med det gav mig väldigt mycket.

Bra tema FZ!

1
Skriv svar