Tema: Spel som jobb - Grafiker/animatör

Robot
Tema: Spel som jobb - Grafiker/animatör

De gör det du ser när du spelar. Hur gör de? Hur gör du för att göra det de gör? Sex grafiker sjunger ut om yrke, utbildning, förväntningar och framtidstro.

#avalanche-studios, #paradox-interactive, #grin, #dice, #massive-entertainment


Medlem
Tema: Spel som jobb - del 1

Drömjobb...illustratör, konceptkonst.

Ni har glöm en viktig del i spelutvecklingens kugghjul... Boothbabes! Glöm dem inte!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Redaktör

Temat är spelutveckling, booth babes känns mer kreationism - dinosaurier som borde varit döda för länge sen men som i strid med sans och vett ändå lyckas överleva...


signatur
Inaktiv

Kul läsning, tackar FZ!

Medlem

Keep up the good work!

Medlem

Är inte Dice med?


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem

intressant lasning fz

Inaktiv

Wow.. Tack så mycket FZ! Jag börjar snart gymnasiet och siktar mot en spelutvecklings utbildning, det är kul att få veta vad andra tycker om sina jobb och hur dem kom dit.

Jag har hållit på med photoshop, 3dsmax och även Halflife's Hammereditor för att bygga banor till tex. Counter-strike source osv... Jag har i princip koll på hur ett spel byggs upp.

En liten fråga också.. De flesta gymnasie utbildningarna är liksom en "grund", alltså är högskole utbildning oundvikligt om man försöker få jobb som tex. grafiker?

Inaktiv

Ser fram emot dem andra delarna.

Medlem
Skrivet av Lootskin:

Är inte Dice med?

Jo, Gustav Tilleby från DICE är med och pratar men loggan finns inte på bilden.

Skrivet av danne_93_:

Wow.. Tack så mycket FZ! Jag börjar snart gymnasiet och siktar mot en spelutvecklings utbildning, det är kul att få veta vad andra tycker om sina jobb och hur dem kom dit.

Jag har hållit på med photoshop, 3dsmax och även Halflife's Hammereditor för att bygga banor till tex. Counter-strike source osv... Jag har i princip koll på hur ett spel byggs upp.

En liten fråga också.. De flesta gymnasie utbildningarna är liksom en "grund", alltså är högskole utbildning oundvikligt om man försöker få jobb som tex. grafiker?

Spelutbildningar ger dig möjligheten att få mycket kompetens samlat på ett ställe, men i slutändan handlar det om vad du kan prestera och visa för företaget i din portfolio.

Ett plus med spelutvecklingar är ju även att du har chans att få praktik via dem.

Skrivet av danne_93_:

Wow.. Tack så mycket FZ! Jag börjar snart gymnasiet och siktar mot en spelutvecklings utbildning, det är kul att få veta vad andra tycker om sina jobb och hur dem kom dit.

Jag har hållit på med photoshop, 3dsmax och även Halflife's Hammereditor för att bygga banor till tex. Counter-strike source osv... Jag har i princip koll på hur ett spel byggs upp.

En liten fråga också.. De flesta gymnasie utbildningarna är liksom en "grund", alltså är högskole utbildning oundvikligt om man försöker få jobb som tex. grafiker?

Den tekniska kompetens du skaffar dig på en datautbildning på högskolenivå kommer vara dig till stor hjälp i arbetet. Men det är aldrig någon som kommer titta på dina betyg eller på vilken utbildning du gått.
It's all about skill!

Skrivet av CastorFiber:

Drömjobb...illustratör, konceptkonst.

Ni har glöm en viktig del i spelutvecklingens kugghjul... Boothbabes! Glöm dem inte!

Ville också bli konceptare tidigare, men nu efter ett par år i branschen tycker jag nästan synd om dem. Vi 3d-grafiker hackar sönder och sågar deras konceptskisser och gör som vi själv vill istället.

Medlem

Riktigt bra läsning! Ser fram emot nästa del!

Inaktiv
Skrivet av Lootskin:

Är inte Dice med?

Nej det är han inte. Men han kunde gott vara!


signatur

Jag är Dice. Jag har bara ett ofrivilligt konto sen en förvirrad FZ-registrering.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Temat är spelutveckling, booth babes känns mer kreationism - dinosaurier som borde varit döda för länge sen men som i strid med sans och vett ändå lyckas överleva...

...kollar du på spel på spelmässorna?


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Temat är spelutveckling, booth babes känns mer kreationism - dinosaurier som borde varit döda för länge sen men som i strid med sans och vett ändå lyckas överleva...

Jag är på din sida fullt ut. Jag tycker att boothbabes är urbota dumt alla kategorier, jag tänker inte främst på tjejerna som skall förnedra sig utan på vad någon en gång tänkt att jag skall svara på som manlig konsument. Jag blir stött av att någon försöker locka mig att konsumera genom att sminka en tjej som skall flörta mig till att slå till. Det är ett försök att idiotförklara mig.

Slartibartfast - Sluta trampa på konstnärens vision!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av danne_93_:

Wow.. Tack så mycket FZ! Jag börjar snart gymnasiet och siktar mot en spelutvecklings utbildning, det är kul att få veta vad andra tycker om sina jobb och hur dem kom dit.

Jag har hållit på med photoshop, 3dsmax och även Halflife's Hammereditor för att bygga banor till tex. Counter-strike source osv... Jag har i princip koll på hur ett spel byggs upp.

En liten fråga också.. De flesta gymnasie utbildningarna är liksom en "grund", alltså är högskole utbildning oundvikligt om man försöker få jobb som tex. grafiker?

En higher education is key
in the good old days har jag hort att man kunde halka in lattare genom att kanna ratt folk.
Men ga du pa en bra spelutbildning sa kan du knyta vardefulla kontakter latt!
Gatt pa gamemaker sjalv o samma folk bakom den utbildning har startat ett nytt i stockholm som heter futuregames academy som kan vara vart o kika pa om man e intresserad av dem stora foretagen i sverige som har kontor i 08 trakten.

portfolion aer fet viktig,pilla me den ofta o visa det battre grejjerna du gjort i den.

Inaktiv

Skulle vara kul om fz ville skriva en artikel om några svenska indie-spelutvecklare oxå.

Jag har tröttnat helt på processen för att utveckla AAA-titlar där man sitter 50-100 pers på samma spel i flera år.

Medlem
Skrivet av danne_93_:

Wow.. Tack så mycket FZ! Jag börjar snart gymnasiet och siktar mot en spelutvecklings utbildning, det är kul att få veta vad andra tycker om sina jobb och hur dem kom dit.

Jag har hållit på med photoshop, 3dsmax och även Halflife's Hammereditor för att bygga banor till tex. Counter-strike source osv... Jag har i princip koll på hur ett spel byggs upp.

En liten fråga också.. De flesta gymnasie utbildningarna är liksom en "grund", alltså är högskole utbildning oundvikligt om man försöker få jobb som tex. grafiker?

Hej!

Jag går faktiskt en spelutvecklingsinriktad utbildning på högskola för tillfället (inriktning Grafik). Utbildningen är rätt ny, så den förbättras för varje år.

har dock lärt mig hur mycket som hellst, även om jag kunde en god del innan jag kom hit.

Lite tips för att det kanske ska bli lättare när du nu går ut ur gymnasiet och ska söka till högskola är:

Hoppa över till Maya (istället för 3D Max), generellt sett är Maya mera vida använt än 3D max, bland annat då dess animeringseditor (och liknande) faktiskt ÄR bättre än 3D Max sin. Visst, somliga må tycka annourlunda, men ..

Jobba mycket på fritiden. Själv har jag nästan ingen fritid längre; de timmar jag inte är i skolan sitter jag oftast och ritar eller modellerar hemma.

Och sedan lite roligare grejjer; den utbildningen jag går på (Datorspelsutveckling - Grafik på högskolan i skövde) har även datorspelsutvecklingsutbildningar inom programmering, Ljud och design. Detta gör att de spelprojekt vi har (typ som ett projektarbete, fast man gör ett spel) blir väldigt likt arbete på diverse spelstudios och liknande.

På redovisningen av mitt första spelprojekt hade vi folk från bland annat GRIN i salen, samtidigt som folk från bla. Massive och DICE satt på våran livestreamade sida

Så, utbildning är definitivt en väg in i spelbranschen.

Lycka till!
/Erik

Medlem

Level Design is where it's at!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Intressant artikelserie! Kommer ihåg att PCG hade något liknande för ett tag sen.

Skrivet av zworp:

Skulle vara kul om fz ville skriva en artikel om några svenska indie-spelutvecklare oxå.

Jag har tröttnat helt på processen för att utveckla AAA-titlar där man sitter 50-100 pers på samma spel i flera år.

Jag gjorde en intervju med #Pieces Interactive någon månader sen, kanske något som intresserar. Tycker att indie-utvecklarna lätt hamnar i skymundan när det handlar om spelutveckling i intervjuer.

Inaktiv

Schyst, tack!

Skrivet av Dvorak:

Intressant artikelserie! Kommer ihåg att PCG hade något liknande för ett tag sen.

Skrivet av zworp:

Skulle vara kul om fz ville skriva en artikel om några svenska indie-spelutvecklare oxå.

Jag har tröttnat helt på processen för att utveckla AAA-titlar där man sitter 50-100 pers på samma spel i flera år.

Jag gjorde en intervju med #Pieces Interactive någon månader sen, kanske något som intresserar. Tycker att indie-utvecklarna lätt hamnar i skymundan när det handlar om spelutveckling i intervjuer.

Inaktiv

Tack för svaren allihop, ha det gott!

Medlem

Nice! Längtar efter del 2 eftersom jag utbildar mig till just spel programmerare.


signatur

I got a Goldenshower.

dkd
Medlem

En intressant utvecklare som har en lika intressant blogg är svensken Eskil Steenberg. Han utvecklar ett MMORPG (typ) helt själv och har väldigt många tänkvärda tankar om spelutveckling och spelindustrin.

Spelets hemsida: http://news.quelsolaar.com
Bloggen: http://www.quelsolaar.com


signatur

Ehe.

Medlem

Fina intervjuer FZ! Det tackar vi för.

Går själv grafik i Skövde och det är.. ehm... bra antar jag. Mycket fritidsarbete dock om man vill bli bra. Så mycket runt om att lära sig just verktygen och att bli bra på det man nu vill men å andra sidan är grafik ett så stort område precis som det framgår ifrån artikeln så är väl lika bra det.

Spelprojekten vi har är dock guld värda. Dels lär man sig otroligt mycket och dels får man visa upp något i slutet som man (förhoppnigsvis) kan vara stolt över. Som tidigare nämnt så är där även folk från branschen som kollar på redovisningarna vilket är bra


signatur

osv.

Medlem

Åhå, nästa del, programmerare, kan nog bli intressant.

Medlem

Kul läsning. Stirrar mig blind på det xD


signatur

Rawr

Medlem

sökte till game maker för 2 år sedan, kom dock inte in =(

Inaktiv

Tack för intervjuerna, FZ! Precis detta yrke vill jag hålla på med!

12
Skriv svar