Tema: Spel som jobb - Grafiker/animatör

Medlem

Jag pluggade i Skövde på DSU och som så många andra DSUare jobbar jag nu på Grin. Visst är det är bra med en akademisk utbildning inom spel men ingen får jobb på bara betyg i den här branshen.
En solid portfolio är key och för att få jobb måste man lägga ner mycket av sin fritid på att faktiskt jobba o göra skit, och bra skit därtill.
Ni som pluggar, festa inte bort studietiden utan se till att ni kommer därifrån med en solid portfolio. En spelutbildning ger inte jobb, den pekar er bara i rätt riktning och ger er möjligheten att utvecklas. Sen är det upp till var och en vad man faktiskt får ut av tiden där.

Intressant läsning iaf, ser fram emot nästa del.


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem
Skrivet av ace84:

En higher education is key
in the good old days har jag hort att man kunde halka in lattare genom att kanna ratt folk.
Men ga du pa en bra spelutbildning sa kan du knyta vardefulla kontakter latt!

Kan inte riktigt hålla med dig där. Är aldrig fel med en högre utbildning, men när vi anlitar folk så spelar det ingen roll om du gått den mest prestigefyllda utbildningen där ute, eller om du suttit i din mormors källare och självtränat. Viktigast är en kombination av din personlighet och din kunskap/talang. Erfarenhet är bra, men inte vitalt.

Universiteten och folken bakom utbildningarna vill naturligtvis att du får ett annat intryck.

Det skadar absolut inte heller om du känner någon som kan gå i godo för din personlighet och talang.

Sedan skulle jag inte bry mig särskligt mycket om du lärde dig 3ds max, eller Maya, eller XSI, eller något av de andra 3D-paketen där ute. T.ex. så är vi en Maya-studio, men vi anställer ofta folk som endast har erfarenhet i andra 3D paket. Ett par veckor senare skapar de grafik lika snabbt som alla andra runt omkring dem.

Medlem

bra artikel mer om utbildningar och sånt


signatur
Medlem

Jag utbildar mig till 3D Grafiker och skall fortsätta utbilda mig till det. Jag älskar detaljer och att modellera.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

12
Skriv svar