Reggie: Wii-spel måste sälja en miljon för vinst

Robot
Reggie: Wii-spel måste sälja en miljon för vinst
Medlem
Reggie: Wii-spel måste sälja en miljon för vinst

Wii have a problem!


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Jag anade länge att spelbranchen var en riskabel yrkeskarriär att ge sig in på som sällan skulle leda till höga inkomster, men att det var så här illa kunde jag aldrig gissat

Medlem

1 miljon låter som förmycket.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Hahaha, wtf.
"Mr. Fils-Aime said Nintendo recognized the economics were changing when it developed the Wii. He said the company deliberately did not add high-definition capability to the Wii so games would be cheaper to make."

Vilket förbannat skitsnack. Upplösningen som spelet visas har inte ett skit med utvecklingskostnader att göra. Hårdvarukapaciteten har det, i viss mån, då man inte kan trycka in samma detaljnivå som på de andra konsollerna. Men fortfarande, det där är ju bara ren PR-bullshit.

Avstängd

Ajajaj, endast Nintendo som kommer överleva på att göra spel till Wii:n

Nu kommer ju det här från en högt uppsatt Nintendo-person vilket borde ge lite tyngd åt uttalandet, men jag tvekar faktiskt på att det är sådär illa.

No More Heroes för att ta ett exempel sålde tillräckligt bra för att få en uppföljare (och champagne att korkas på europeiska utgivarens kontor), finns inga officiella siffror tror jag men VGChartz listar det som 390000 exemplar världen över.

Reggie måste mena högprofilspel av typen Zelda, Mario etc. vars utveckling drar ut långt på tiden. De är troligen inte mer riskabla som projekt än till andra konsoler.

Skrivet av Widunder:

Vilket förbannat skitsnack. Upplösningen som spelet visas har inte ett skit med utvecklingskostnader att göra. Hårdvarukapaciteten har det, i viss mån, då man inte kan trycka in samma detaljnivå som på de andra konsollerna. Men fortfarande, det där är ju bara ren PR-bullshit.

Herregud, klart han inte menar upplösningen i sig utan det faktum att högre upplösning tvingar utvecklare att lägga mer tid på texturer etc för att det inte ska se dåligt ut. Vilket kostar töntigt mycket mer pengar.

Varför tror du MS och Sony höjde standardpriserna på spel med $10 den här generationen?

Medlem

Tror helt ärligt att det uppstod något missförstånd mellan Reggie och dom som gjorde intervjun.

Annars är Reggie en idiot.

"Nu kommer ju det här från en högt uppsatt Nintendo-person vilket borde ge lite tyngd åt uttalandet, men jag tvekar faktiskt på att det är sådär illa."

Peak, med alla löjliga uttalande från folk med VD positioner från t ex sony, sega, nintendo etc så borde man inte lägga någon tyngd alls på vad dom säger.

Medlem

Blev lite rädd för bilden i artikeln, skulle ha passat bättre i Wii-lågupplöst variant.

En miljon spel á 400-500 kr styck för att göra vinst? Skulle inte tro det.

Inaktiv
Skrivet av warh0g:

Wii have a problem!

Houston, Wii have a problem!

Hmm, vet inte riktigt vad jag ska säga, men ge mig Wii-HD eller nått, det ända jag spelar på min Wii nu typ är GameCube, fler AAA-Titlar tack, och HD, tänk er Zelda i UE3 och HD, yummi. Mario i CE3? hmm kanske de^^


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Så licenskostanderna är så äckligt dyra för Wii? Det är det enda som man kan förklara hanns utalande med, Jag menar??? Det finns massor av spel som är gjorda för inte mer än 50k i försälning på både PS3 och Xbox 360 och de går fortfarande RUNT.... Men samma spel på nintendo så krävs det alltså 1 miljon?

Med andra ord, licenskostnaderna är lika med ca 950k kopior av spelet?

Vist säker på att något rejält missförstånd här eller så drack han en aning för mycket före interjuvn.

Inaktiv

Haha=) jävla nintendo skit! Köp PS3 eller XB360=)

Medlem

Wow när man ser dom siffrorna så undrar man ju hur utvecklarna har råd med att ösa ut så mycket skit spel till Wii? Måste ju vara nåt missförstånd här?
Utvecklare/utgivare måste ju kursa på löpande band världen runt.
Förutom Nintendo då som är dom som gjort dom flesta av dom bästa spelena till Wii.

Medlem

1 miljon dollar kanske? Det blir runt 16.000 spel.

Medlem
Skrivet av ZkilfinG:

1 miljon dollar kanske? Det blir runt 16.000 spel.

vad jag vet så är det inte 3 snubbar som sitter i ett halvår för att göra ett spel nu för tiden

(men ibland kan man ju undra...)

ps. sen så kostar ju publisher upptryck av spel och marketing och skatt en hel del (samt många andra kostnader) så det kommer nog upp över 30,000 spel för att nå 1 mille dollars

Medlem

Det kan ju knappast stämma. Om det vore sant så skulle 98% av alla spel som görs till alla format gå med förlust.

Medlem
Skrivet av TMO_KOTOR:

Det kan ju knappast stämma. Om det vore sant så skulle 98% av alla spel som görs till alla format gå med förlust.

Någon här som verkligen vet hur det är då?

Vad är vinsten/förlusten för respektive spel/format?

Medlem

Om det handlar om stora AAA titlar så måste spelet ofta sälja mer än 1 miljon exemplar för att göra break even. Ofta ligger break even vid kanske 2 miljoner sålde titlar för ett stort spel, tex som GTA mm.

1
Skriv svar