iPhone FTW!

Medlem
iPhone FTW!

Det var ett bra tag sen jag skrev nåt här. Jag har varit väldigt upptagen helt enkelt senaste månaderna med något jag fortfarande inte kan säga något om, och hållit mig mestadels på Twitter... Men något som är säkert är att den mobila plattform jag har spelat mest på sen förra sommaren är iPhone 3GS.

Det finns en hel del gamla spel som har portats till iPhone, dom flesta har blivit sämre än originalen tycker jag, av den enkla anledningen att kontrollerna är undermåliga. Touchscreenkontroller kräver ett mycket anpassat gränssnitt. Några praktmisslyckanden kontrollmässigt har varit tex Monkey Island SE och Flashback. Några som har klarat sig hyfsat OK i en "portning" är Pinball Fantasies och Doom. Man måste inse att med vissa kontroller måste man göra förändringar när gränssnittet för interaktion är fundamentalt annorlunda. Sen finns det ett fåtal spel som jag tycker har blivit bättre med det nya gränssnittet!

[fleft][ia=18983; small][/fleft]Beneath A Steel Sky löste gränssnittet riktigt bra till skillnad från MISE tycker jag. Intuitivt och tydligt, framför allt har dom lyckats hantera den pilliga grafiken väldigt bra. Så istället för att leta efter en pixel så highlightas hotspots i närheten av ditt finger automagiskt, briljant! Pekaklickaspel känns perfekt med touchscreen helt enkelt.

[fleft][ia=18982; small][/fleft]Plants vs Zombies spelade jag redan på PC och var riktigt roligt redan då. Även här har spelet blivit klart roligare med touchscreen, grunddesignen i gränssnittet är i princip oförändrad då den alltid bara har krävt en interaktionspunkt och snabba rörelser som skillmoment. Det som gjort att jag återbesökt spelet mest har nog varit tillgängligheten. Spelet passar bra för konsumtion i små mängder, och det är lättare att köra en bana på tunnelbanan, istället för att sätta sig några minuter vid PCn.

[fright][ia=18981; medium][/fright]Espgaluda II är egentligen det enda shmup jag har spelat på iPhone, men som jag har förstått från mer insatta är det den bästa implementationen hittills på iPhone. Kontrollen blir väldigt intuitiv och responsiv, likt musstyrning, då skeppet mappar 1:1 med fingret utan att man behöver peka på själva skeppet. Nyckeln till en skön upplevelse också är att man skjuter konstant istället för att behöva hålla in en skjutknapp. Hur ofta släpper man skjutknappen iaf? "Unbelievable Bullet Density"!

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
iPhone FTW!

Kul att höra något från dig igen!

Låter väldigt intressant med det hemliga projektet du är satt på, vore grymt med en teaser av något slag. Kanske en bild på din arbetsplats på kontoret? Är den lika o-organiserad som man föreställer sig?

Medlem
Skrivet av mongi:

Jag har varit väldigt upptagen helt enkelt senaste månaderna med något jag fortfarande inte kan säga något om.

[förutsägelse]
Jag gissar på att det är BF3 som är i görningen, gissar även på att vi kommer få se något på E3 eller Gamescom senare i år, med en release sommaren 2011.
[/förutsägelse]

Medlem

@BeeJac http://twitgoo.com/lwo03

@Drapan det är inte BF3


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Härligt! Lite stökigt dock om du frågar mig...
Ni borde skaffa en SodaStream, så kan du bubbla vattnet i ditt glas!

Medlem

Åh, det är officiellt! DICE utvecklar spel till iPhone!


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Skägg.
10 Chambers

PvZ är grymt men avskräcktes en smula av priset på Esplaguda. Har kört mycket Implode senaste tiden.


signatur
Medlem

@BeeJac vi har redan kranar med bubbelvatten

@q0rra bra slutledningsförmåga!

@spiken jo, espgaluda är i dyraste laget, men det är lätt värt det, kostar mindre än en lunch jag hänvisade bara till spel som har portats från andra plattformar, därav tog jag inte upp dom andra 100 spelen jag spelar


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Dice har redan visat upp mirrors edge så.
Jag skulle vilja se mer djupa spel som använder samma kontroll som "astroids" klonen "meteor blitz". 2 joysticks.
det bästa är det inte utan att skeppet åker långsamt eller snabbt beroende på hur du håller joysticken med vänster tumme. och i alla riktningar vilket ger en hel del kontroll och lite fel marginal än spel som bara går i vissa riktningar och med bara en hastighet.

Om kunde utveckla spel för iphonen skulle jag använda dom kontrollerna men göra ett tank spel med banor och pvp möjligheter, med uppgraderingar och grafisk möjligheter att göra en unik mesh/tank.

storymode? kryssa mellan planeter och utforska en story. inomhus och utom hur miljöer.

som sagt, det spelet skulle jag göra ifall jag kunde. nu blev man ju bara grafiker så det är nåt som fattas. men det är en typ av spel jag saknar.
så nu vet ni vad ni måste göra, och glöm inte att skicka betan till mig

Medlem
Skrivet av mongi:

@Drapan det är inte BF3

Du kunde väl åtminstone svarat lite mystiskt och otydligt som folk brukar göra så att man åtminstone kan hoppas på att det är påväg snart

Hur många utvecklings team är ni på DICE egentligen? Hur många anställda?

Medlem

Jag vet iaf vad deras HR heter! Personen vägrar dock ta första kontakt via telefon... Svarat på mailet har den inte heller!

Inaktiv

usch pottan gör något åt din pixliga bloggbild


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

ME2 tack


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

@Drapan flera stycken...

@MiXiE den är pixlig med flit ser du väl


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
1
Skriv svar